Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?  (gelezen 34384 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Gepost op: 01 juni 2014, 12:16:02 »
Nu al aardig wat topics gelezen over kwarteren en dat het noodzakelijk is, maar nergens zie ik zo 1,2,3 welke tools er voor zijn, wat ze kosten en hoe ze werken. Omdat ik eens aan het kijken ben naar zo'n tool ben ik benieuwd naar ervaringen, websites waar je die dingen kan kopen en welke nu het gemakkelijkst in gebruik is. De prijs speelt natuurlijk ook een rol. Dus wie oh wie kan er iets zinnig over vertellen?

Tom.
Spoor 0 adept

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2014, 12:40:34 »
O.a. ;D

Maar hoe is exact de werking en is dat makkelijk of zijn er handigere tools? Kost ook nog aardig wat zie ik (€ 112,- zonder verzendkosten), is er misschien iets goedkopers wat net zo goed functioneerd? Vragen, vragen, vragen...
Spoor 0 adept

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2014, 12:43:42 »
Dat weet ik dan allemaal weer niet. Heb wel eens wat bij ze besteld, dus ik wist dat ze dit gereedschapje in het assortiment hebben. Vandaar dat ik de link hier neer gezet heb. Wellicht kan iemand anders er wat meer over vertellen.

Hans

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2014, 13:01:00 »
Een kwarteringsmachine:


Moet je hem wel eerst maken............

Een andere methode is op gevoel; hou daarbij deze regel vast: bij een stoomlok lopen de aansluitpunten op de wielen voor een drijfstang aan de engineerside (dus rechts, vooruit gezien)  een kwart voor op die aan de fireman's side (dus links-vooruit gezien ) in een hoek van 90 graden.
Richt de wielen dan ook zo in. Rechts alle bovenaan bijvoorbeeld en de andere kant volgend in een hoek van 90 graden.  Leg de wielen in het frame, monteer een drijfstang aan één kant en controleer of de het geheel zonder 'binds' loopt, zo nodig de hoeken van alle wielen controleren op de genoemde hoek. Daarna de andere drijfstang enz.
Het lijkt ingewikkelder dan het is.
Heb zo al diverse (messing) loks aan het " lopen" gekregen.

Succes


Jan.

« Laatst bewerkt op: 01 juni 2014, 13:19:29 door Hobojohn »

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2014, 13:02:32 »
Ik doe het altijd op het oog, dat is me tot nu toe altijd goed bevallen.
Bij Marklin stoomlocs heb je de mazzel dat er bij veel drijf en koppelstangen een ovaal gat in is gestanst.
Dus het komt dan niet op de .1mm aan, maar hoe nauwkeuriger de loc ik gekwartierd hoe mooier hij loopt.
Mijn werkwijze is altijd het volgende:
Ik zorg er voor dat de gekoppelde wielen soepel lopen.
Hiervoor haal ik de motor uit de aandrijving.
Daarna sluit ik de drijfstangen op het drijfwiel aan.
Gevolgd door een controle, de loc op de rails zetten, sleper gedemonteerd en dan de loc met de hand voort duwen.
Dit moet soepel gaan, zo niet dan van voor afaan beginnen.
Daarna zet ik de motor weer in het model en sluit deze aan op een regelbare voeding.
En laat de loc een meter vooruit en een meter achteruit rijden.
Goed observeren of er niets wringt.
Sleper er onder en op de baan kijken of bij de laagste snelheid alle wielen goed ronddraaien en bij de max snelheid he loc niet waggelt.
Is dat allemaal in orde dan is de loc goed gekwartierd.

LET OP: dit is mijn ervaring met Marklin loc's en geen wet van Meden en Perze voor andere merken.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #6 Gepost op: 01 juni 2014, 14:29:42 »
Dat op het oog kwarteren heb ik nog eens geprobeerd met een BR 95 van Liliput. Uren mee in de weer geweest, alles zat op het oog keurig en de spaken in 1 lijn, maar het bleef wringen. Stap voor stap elk wiel uitgelijnd en gekwarteerd, eerst 1 as, daarna de volgende as, koppelen, kijken of het goed loopt, dan weer de volgende as, etc., het bleef uiteindelijk toch niet goed lopen. Daarnaast was er bij de loc veel speling op de drijfstangen, wat de loop volgens mij ook niet bevorderde. Hoe dan ook, als je het echt zo nauwkeurig mogelijk wil hebben, dan kan je dat nooit alleen op het oog bereiken. Daarom ook die kwarteertool. Voor mijn Philotrain SS 1225 ben ik daar momenteel naar op zoek en daar wil ik de toleranties zo klein mogelijk hebben. Op het oog kwarteren is dan echt geen optie voor mij... Dus, de vraag blijft staan, wat is er allemaal te koop, welke prijs, waar en hoe werkt het?
Spoor 0 adept

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #7 Gepost op: 01 juni 2014, 16:07:49 »
Kijk naar de foto van Hobojohn. Dat lijkt een zelfgemaakt ding, en zoiets kun je makkelijk namaken.

Een commerciëel verkrijgbaar instrument is "The Quarterer"van NWSL.
http://www.modeltrainstuff.com/NWSL-44-4-The-Quarterer-p/nwsl-44-4.htm
Werkt exact volgens hetzelfde principe.
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2014, 16:13:58 door Klaas Zondervan »

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #8 Gepost op: 01 juni 2014, 16:25:58 »
Hoi Tom, ik heb jouw filmpje op Youtube gezien en inderdaad dat tikken moet er uit.
https://www.youtube.com/watch?v=iAtB_U8-yYA
Dat tooltje van Jan (Hobojohn) lijkt me makkelijk zelf te maken en is prima voor jouw doel te gebruiken.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #9 Gepost op: 01 juni 2014, 16:53:54 »
Ha Piet, Klaas,

Nog bedankt voor de reacties. Zelf maken is me teveel gedoe, met de grote kans dat ik het net verkeerd maak (lees er zit een afwijking in). Het leuke van "the quarterer" is de prijs en bij hetzelfde bedrijf is meteen ook "the puller" te koop (een leuke effectieve wielentrekker voor niet al te veel). Al met al ziet dat er interessant en lekker makkelijk uit.

Heb inmiddels ook nog eens gekeken naar het ding van fohrmann, de werking is me niet helemaal duidelijk en daarnaast lijkt het me overbodig moeilijk doen met dat prisma. Volgens mij heb je dan nog steeds te maken met iets wat je op het oog moet doen, terwijl het makkelijke van zo'n tool moet zijn dat het ding het voor jou doet. Of zit er nog iets achter wat dat ding top of the line maakt t.o.v. andere tools? De prijs is er namelijk wel naar...
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2014, 16:56:45 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2014, 17:49:09 »
Die tool van Fohrmann met het prisma is m.i. een goede, en misschien wel de beste, oplossing om de kwartering bij een bestaande lok te controleren.
Het kost wat, maar dan hebbie ook wat.
Kom gerust een keer langs.

Leen.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #11 Gepost op: 01 juni 2014, 18:10:04 »
Heb inmiddels ook nog eens gekeken naar het ding van fohrmann, de werking is me niet helemaal duidelijk en daarnaast lijkt het me overbodig moeilijk doen met dat prisma.
Sorry dat ik het opmerk Tom, maar iets waarvan je de werking niet begrijpt is meteen helemaal niets?
Dat begrijp ik nou niet.
En die Fohrman is inderdaad een optische richter, wat is daar mis mee?
Maar jij bent op zoek naar een robot, waar je een komplete as in zet, op een knop drukt en dan een gekwartierde as terug krijgt..............
Geloof niet dat zoiets bestaat.
En het zelf maken is toch de essentie van onze hobby? Of doe ik het nou al die jaren helemaal fout?
Twee gelijke plaatjes twee boutjes en 6 busjes, hoe moeilijk kan het zijn?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #12 Gepost op: 01 juni 2014, 18:24:32 »
Zelf maken is me teveel gedoe, met de grote kans dat ik het net verkeerd maak (lees er zit een afwijking in).
Wat voor afwijking kan er in zitten? Ben je bang dat het niet precies 90 graden wordt? Geen probleem, ongeveer 90 graden is ook goed, als het maar voor alle assen van een loc hetzelfde is.
Bij de Quarterer van NWSL wordt de hoek ook niet precies 90 graden als de assen en de krukpennen een verschillende diameter hebben.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #13 Gepost op: 01 juni 2014, 19:26:34 »
Ho Piet, hold your horses! Zeg nergens dat je het fout doet of dat het verkeerd is. Net als Klaas die nu denkt dat de afwijkingen in het apparaat zouden moeten zitten. Waar het om gaat zijn de afwijkingen die in mij zitten, je kent het wel, trillende handen, aan 1 oog scheel, de andere tolt 360 graden in de rondte, op ongewenste momenten spastische bewegingen maken en dat soort andere fratsen. Ken uzelve is het in deze.

Wat ik dan ook bedoel, als ik zoiets zou maken dan zou ik (door ervaring) een paar dingen zeker weten - a: het wordt nooit zoals het plaatje en - b doordat ik alles met handgereedschapjes zou maken zou het never nooit allemaal gelijk worden. Ik heb daar gewoon de juiste tools (heb je het weer) niet voor en met een paar vijltjes en boortje ga ik er gewoon niet komen.

Dan het 2e, het apparaat van fohrmann. In zekere zin sla je de spijker op zijn kop Piet, het zou eigenlijk volautomatisch moeten kunnen. Wat moet zo'n ding nu tenslotte helemaal doen? 2 wielen 90 graden laten kantelen ten opzichte van elkaar. Meer niet toch? Als er dan een apparaat is waar een prisma bij zit en waar ik dan alsnog moet kijken of het goed zit (en dan denk ik dus meteen aan al mijn geestelijke en lichamelijke afwijkingen ;D), daarbij vraag ik me af wat het nut is van zo'n dergelijk iets, terwijl het apparaat naar mijn mening dat werk moet doen, JUIST omdat ik weet dat ik het op het oog niet goed doe. Als ik het op het oog wil doen, dan heb ik zo'n apparaat toch niet nodig, dan zou het zo ook wel moeten lukken. Vandaar ook mijn vraag, wat doet het ding, hoe werkt het, waarom is dat ding beter dan die andere apparaten, wat is er beter aan, doet het ding soms nog meer dan het eenvoudigweg kwarteren of kwarteert hij alle wielen in 1 keer waar je bij de andere tool alles wiel voor wiel zou moeten doen? Enlighten me, want ik weet het niet en ga er van uit dat zo'n ding alleen maar iets heel eenvoudigs moet realiseren wat ik zelf niet kan, vandaar de tool. Als ik dan iets zie waar ik zelf weer naar moet kijken en uitrichten met al mijn tollende ogen, shakende handen en spastische bewegingen, dan krijg ik de kriebels. Dus, vandaar dit topic; explain...

Gr.

Tom.
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2014, 19:28:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #14 Gepost op: 01 juni 2014, 20:28:37 »
Dit lijkt me ook een handig dingetje, veel Engelse modelbouwers die het gebruiken, de wielenpers aka kwarteringstool van GW Models:

http://thechroniclesofpenhydd.blogspot.nl/2011/06/chassis-fo-1420-pt-3.html

Dat bedoel ik nu met simpel... Alleen, nergens te vinden wat zo'n ding nu kost...
Spoor 0 adept