Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:31:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 21:30:20
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
Vandaag om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:24:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ton013
Vandaag om 21:23:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:34:11
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:30:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Sven
Vandaag om 17:41:03
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 16:32:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door RhB-Mikey
Vandaag om 13:25:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:40:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:00:46
  

Auteur Topic: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel  (gelezen 3053 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Gepost op: 26 August 2007, 14:25:27 »
Hallo.
In mijn vakantie in Frankrijk zag ik een prachtig vormgegeven treinstel met pantograven en een dieselmotor. De neergelaten panto's kon ik vanaf een brug zien maar "hij" reed weg op de diesel.Er was n.m.l. geen bovenleiding.

Zijn er misschien meer van dergelijke kombinaties?
Kan ik eindelijk legaal net doen of enkele van mijn treinstellen dat ook hebben.  Jaap

Anoniem

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2007, 15:12:15 »
Er zijn wel een paar hybride treinen te vinden in Europa, maar erg veel zijn het er niet.

In Frankrijk heb je inderdaad de "bimode"-variant van de AGC, die op zichzelf weer twee verschijningsvormen kent: serie B 81500 (diesel en 1500 V) en serie B 82500 "bi-bi" (diesel, 1500 V én 25 kV).
Bij de FEVE, het grote smalspoornet in Noord-Spanje, hebben ze moderne hybride locs.
Er zijn er vast nog wel een paar te vinden, maar erg wijdverbreid is het gebruik van dergelijke machines niet.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2007, 15:23:14 »
Hoi

Om even aan te vullen, nog een tweetal plaatsen in europa waar hybride loks/treiinstellen te vinden zijn, beide smalspoor overigens

In duitsland. De combino's van nordhausen die ook dienst doen op het net van de HSB.

Daarnaast twee RhB-loks Gem 801 en 802 welke zijn voorzien van een elekrische installatie voor het bernina-net (St. Moritz-Tirano) en twee dieselmotoren zodat ze ook inzetbaar zijn op het stamnet.

Robert

Fan van Zwitsers spoor N(m)

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2007, 15:30:04 »
In CH zijn veel hybride rangeerlokjes te vinden. Zowel de SBB als de BLS heeft ze en ook in smalspoor zijn de nodige te vinden.



Met toeval lukte het mij deze zomer het opstarten van de diesel op de foto vast te leggen tijdens rangeerwerk in de vroege morgen van 20 juni te Frutigen.

Mvg, Johan.


neudalhausenstadbahn

  • Online Online
  • Berichten: 2927
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2007, 15:48:37 »
Vergeet bij hybride railvoertuigen ook de AKN treinen rond Hamburg en de RegioBahn Kassel niet.

Die dingen in frankrijk die ken ik die komen bij m'n broer ook regelmatig( Le Creusot, aan de lijn Dijon-Nevers).

De S-bahn Berlin had volgens mij ook tijdelijk iets met stellen die naast de 3e rail ook een andere voeding hadden, maar of dat diesel of bovenleiding was weet ik even niet.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

arjen

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2007, 18:30:29 »
En niet te vergeten de Britse Class 73 'Electro-Diesel', nog sporadisch te vinden op het 750 V-net ten zuiden van Londen. Alleen rijden die op derde rail en hebben dus geen stroomafnemer op het dak, als je het niet weet dan denk je dat het een 'gewone'  diesel is.

Arjen.

rots

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • rots' modelspoorfoto's
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2007, 23:35:21 »
Het doet me ook wel denken aan de Mont Blanc Express, Martigny-Chatelard-Chamonix, die ook met gestreken stroomafnemers kan rijden, maar dan dus gebruik maakt van een derde rail.
In de categorie industrieel smalspoor: De Internationale Rheinregulierung (A/CH) gebruikte tot vorig jaar e-locs met dieselmotor voor hun steentreinen richting de Bodensee. Nu museumlijn (www.rheinschauen.at).

Rob
Oostenrijks smalspoor in h0e

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2007, 00:52:07 »
Dit topic past mooi bij iets wat ik vandaag zag.

Meelfabriek Noury & van der Lande in Deventer bezat vroeger (jaren '50 - '60) een spooraansluiting aan de industrielijn van Deventer. Het spoor voor de fabriek heeft bovenleiding, zo lijkt het. Was dit voor een lokaal rangeerlokje van de fabriek? Of was de hele industrielijn elektrisch (lijkt me stug).

Ik hoop dat iemand het weet.

Zie foto: FOTO

Groetjes,
Robert-Jan
« Laatst bewerkt op: 31 August 2007, 00:58:44 door RJ »

Anoniem

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2007, 01:52:58 »
Het doet me ook wel denken aan de Mont Blanc Express, Martigny-Chatelard-Chamonix, die ook met gestreken stroomafnemers kan rijden, maar dan dus gebruik maakt van een derde rail.

Maar dat telt niet ;D, dat is eerder bicourant dan hybride, en daar zijn vele voorbeelden van te vinden. Vele metrosystemen en aanverwanten, de Eurostar (nu nog wel tenminste), de 'dinosaurussen' van de PLM, in de UK wellicht ook nog het een en ander...

rots

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • rots' modelspoorfoto's
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #9 Gepost op: 31 August 2007, 15:06:21 »
Ai! Jammer  ;D! Denk ik ook eens interessant te kunnen doen  ;). En het is niet eens bicourant.
Anyway, als een treinstel met de stroomafnemers omlaag toch wegrijdt, betekent dat niet automatisch dat er dan een dieselmotor wordt gebruikt, een derde rail kan ook (als je een excuus zoekt ;)). Da's alles. Ik weet niet waar Wurlitzer geweest is.
Oostenrijks smalspoor in h0e

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2007, 15:35:14 »
In de railmagazine staat ook een stuk over nieuwe treinstellen die de SNCF heeft aangeschaft. Ze zijn super mooi in het echt ook. Ik heb er op vakantie in gezeten. Maar er worden er ook een paar voor zowel diesel als electrisch.
Voor grootspoorfoto's zie site

Anoniem

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #11 Gepost op: 31 August 2007, 19:40:50 »
Een paar zegt-ie... ;D De verdeling van de treinstellen type AGC:
XGC (dieselvariant) met 3 bakken: 145 besteld, 93 geleverd
XGC met 4 bakken: 13 besteld
ZGC (elektrisch, bicourant) met 3 bakken: 138 besteld, 60 geleverd
ZGC met 4 bakken: 79 besteld, 12 geleverd
BGC (hybride, elektrisch 1500 V) met 3 bakken: 128 besteld, 46 geleverd
BGC met 4 bakken: 37 besteld, 4 geleverd
BGC "bi-bi" (hybride en bovendien bicourant), alleen in versie met 4 bakken: 72 besteld
(stand ultimo 2006)

Van de 612 bestelde AGC's zijn er dus 158 puur diesel, 217 puur elektrisch en 237 hybride. Daarmee wordt de groep hybrides na de levering de grootste in de reeks AGC-varianten ;D.

(ik heb ook nog een verdeling per regio, maar daarmee zal ik jullie niet vermoeien 8))

neudalhausenstadbahn

  • Online Online
  • Berichten: 2927
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2007, 20:17:02 »
Wesley, gooi die verdeling per regio er ook maar in want ik heb daar wel intresse in.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Anoniem

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #13 Gepost op: 31 August 2007, 21:09:12 »


Hatseflats 8). Te zien (in de vergroting tenminste, klik op het plaatje) is dat alle regio's AGC's besteld hebben (OK, Corsica niet, maar dat nemen we hen niet kwalijk ;D), zelfs Ile de France.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2007, 21:11:16 door Wesley »

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #14 Gepost op: 03 September 2007, 09:18:57 »
Hallo Rots

Het plaatsje heet Senolhac en ligt aan een enkelsporige lijn.
De dichtsbijzijnde grote plaats is Ales in de Cévennes.  Jaap