Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 12:21:20
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 12:12:36
Open monumentendag: de Inktpot door henk
Vandaag om 12:01:19
Piko 2025 door gtw6016
Vandaag om 12:00:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 11:57:10
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 11:27:18
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 11:05:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 10:54:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:50:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 09:59:15
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
  

Auteur Topic: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel  (gelezen 3007 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Gepost op: 26 August 2007, 14:25:27 »
Hallo.
In mijn vakantie in Frankrijk zag ik een prachtig vormgegeven treinstel met pantograven en een dieselmotor. De neergelaten panto's kon ik vanaf een brug zien maar "hij" reed weg op de diesel.Er was n.m.l. geen bovenleiding.

Zijn er misschien meer van dergelijke kombinaties?
Kan ik eindelijk legaal net doen of enkele van mijn treinstellen dat ook hebben.  Jaap

Anoniem

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2007, 15:12:15 »
Er zijn wel een paar hybride treinen te vinden in Europa, maar erg veel zijn het er niet.

In Frankrijk heb je inderdaad de "bimode"-variant van de AGC, die op zichzelf weer twee verschijningsvormen kent: serie B 81500 (diesel en 1500 V) en serie B 82500 "bi-bi" (diesel, 1500 V én 25 kV).
Bij de FEVE, het grote smalspoornet in Noord-Spanje, hebben ze moderne hybride locs.
Er zijn er vast nog wel een paar te vinden, maar erg wijdverbreid is het gebruik van dergelijke machines niet.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2007, 15:23:14 »
Hoi

Om even aan te vullen, nog een tweetal plaatsen in europa waar hybride loks/treiinstellen te vinden zijn, beide smalspoor overigens

In duitsland. De combino's van nordhausen die ook dienst doen op het net van de HSB.

Daarnaast twee RhB-loks Gem 801 en 802 welke zijn voorzien van een elekrische installatie voor het bernina-net (St. Moritz-Tirano) en twee dieselmotoren zodat ze ook inzetbaar zijn op het stamnet.

Robert

Fan van Zwitsers spoor N(m)

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2007, 15:30:04 »
In CH zijn veel hybride rangeerlokjes te vinden. Zowel de SBB als de BLS heeft ze en ook in smalspoor zijn de nodige te vinden.



Met toeval lukte het mij deze zomer het opstarten van de diesel op de foto vast te leggen tijdens rangeerwerk in de vroege morgen van 20 juni te Frutigen.

Mvg, Johan.


neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2877
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2007, 15:48:37 »
Vergeet bij hybride railvoertuigen ook de AKN treinen rond Hamburg en de RegioBahn Kassel niet.

Die dingen in frankrijk die ken ik die komen bij m'n broer ook regelmatig( Le Creusot, aan de lijn Dijon-Nevers).

De S-bahn Berlin had volgens mij ook tijdelijk iets met stellen die naast de 3e rail ook een andere voeding hadden, maar of dat diesel of bovenleiding was weet ik even niet.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

arjen

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2007, 18:30:29 »
En niet te vergeten de Britse Class 73 'Electro-Diesel', nog sporadisch te vinden op het 750 V-net ten zuiden van Londen. Alleen rijden die op derde rail en hebben dus geen stroomafnemer op het dak, als je het niet weet dan denk je dat het een 'gewone'  diesel is.

Arjen.

rots

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • rots' modelspoorfoto's
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2007, 23:35:21 »
Het doet me ook wel denken aan de Mont Blanc Express, Martigny-Chatelard-Chamonix, die ook met gestreken stroomafnemers kan rijden, maar dan dus gebruik maakt van een derde rail.
In de categorie industrieel smalspoor: De Internationale Rheinregulierung (A/CH) gebruikte tot vorig jaar e-locs met dieselmotor voor hun steentreinen richting de Bodensee. Nu museumlijn (www.rheinschauen.at).

Rob
Oostenrijks smalspoor in h0e

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2007, 00:52:07 »
Dit topic past mooi bij iets wat ik vandaag zag.

Meelfabriek Noury & van der Lande in Deventer bezat vroeger (jaren '50 - '60) een spooraansluiting aan de industrielijn van Deventer. Het spoor voor de fabriek heeft bovenleiding, zo lijkt het. Was dit voor een lokaal rangeerlokje van de fabriek? Of was de hele industrielijn elektrisch (lijkt me stug).

Ik hoop dat iemand het weet.

Zie foto: FOTO

Groetjes,
Robert-Jan
« Laatst bewerkt op: 31 August 2007, 00:58:44 door RJ »

Anoniem

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2007, 01:52:58 »
Het doet me ook wel denken aan de Mont Blanc Express, Martigny-Chatelard-Chamonix, die ook met gestreken stroomafnemers kan rijden, maar dan dus gebruik maakt van een derde rail.

Maar dat telt niet ;D, dat is eerder bicourant dan hybride, en daar zijn vele voorbeelden van te vinden. Vele metrosystemen en aanverwanten, de Eurostar (nu nog wel tenminste), de 'dinosaurussen' van de PLM, in de UK wellicht ook nog het een en ander...

rots

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • rots' modelspoorfoto's
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #9 Gepost op: 31 August 2007, 15:06:21 »
Ai! Jammer  ;D! Denk ik ook eens interessant te kunnen doen  ;). En het is niet eens bicourant.
Anyway, als een treinstel met de stroomafnemers omlaag toch wegrijdt, betekent dat niet automatisch dat er dan een dieselmotor wordt gebruikt, een derde rail kan ook (als je een excuus zoekt ;)). Da's alles. Ik weet niet waar Wurlitzer geweest is.
Oostenrijks smalspoor in h0e

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2007, 15:35:14 »
In de railmagazine staat ook een stuk over nieuwe treinstellen die de SNCF heeft aangeschaft. Ze zijn super mooi in het echt ook. Ik heb er op vakantie in gezeten. Maar er worden er ook een paar voor zowel diesel als electrisch.
Voor grootspoorfoto's zie site

Anoniem

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #11 Gepost op: 31 August 2007, 19:40:50 »
Een paar zegt-ie... ;D De verdeling van de treinstellen type AGC:
XGC (dieselvariant) met 3 bakken: 145 besteld, 93 geleverd
XGC met 4 bakken: 13 besteld
ZGC (elektrisch, bicourant) met 3 bakken: 138 besteld, 60 geleverd
ZGC met 4 bakken: 79 besteld, 12 geleverd
BGC (hybride, elektrisch 1500 V) met 3 bakken: 128 besteld, 46 geleverd
BGC met 4 bakken: 37 besteld, 4 geleverd
BGC "bi-bi" (hybride en bovendien bicourant), alleen in versie met 4 bakken: 72 besteld
(stand ultimo 2006)

Van de 612 bestelde AGC's zijn er dus 158 puur diesel, 217 puur elektrisch en 237 hybride. Daarmee wordt de groep hybrides na de levering de grootste in de reeks AGC-varianten ;D.

(ik heb ook nog een verdeling per regio, maar daarmee zal ik jullie niet vermoeien 8))

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2877
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2007, 20:17:02 »
Wesley, gooi die verdeling per regio er ook maar in want ik heb daar wel intresse in.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Anoniem

  • Gast
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #13 Gepost op: 31 August 2007, 21:09:12 »


Hatseflats 8). Te zien (in de vergroting tenminste, klik op het plaatje) is dat alle regio's AGC's besteld hebben (OK, Corsica niet, maar dat nemen we hen niet kwalijk ;D), zelfs Ile de France.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2007, 21:11:16 door Wesley »

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Treinstel zowel op bovenleiding en op diesel
« Reactie #14 Gepost op: 03 September 2007, 09:18:57 »
Hallo Rots

Het plaatsje heet Senolhac en ligt aan een enkelsporige lijn.
De dichtsbijzijnde grote plaats is Ales in de Cévennes.  Jaap