Je kunt hem ook aansluiten tussen de 10V klem en de 16V klem (tussen rood en geel). Dan begin je met 6V wisselspanning en dat levert ongeveer 9V gelijkspanning op.
Hoe kan ik iets aansluiten "tussen" 2 klemmen?
Ik gebruik nu de rode en de bruine aansluiting.
Kijkend naar mijn trafo. Hoe kan ik iets aansluiten "tussen" 2 klemmen?
Doe maar niet Een condensator verhoogd de spanning niet, hij vlakt hem alleen af. Na gelijkrichten heb je een 100Hz wisselspanning met de pieken als op de ingangwaarde x 1,41 ( sqrt(2) of wel wortel(2)). Met de condensator strijk je dan alleen lekker mooi glad. Maar zonder kap zijn die hoge pieken er nog en ben je stiekem dus gewoon een deel van de tijd de LED minder stroom aan het geven dan je wil en een deel van de tijd meer, misschien zelfs meer dan eigenlijk mag. Nu zullen de LEDjes niet gelijk kapot gaan maar toch afvlakken is beter. Ook heb je dan niet de kans dat je de 100Hz terug ziet in video opnames enzo.
Misschien heb je als beginner met (smd)leds wel wat aan de Weerstand calculator. Die is niet heilig, maar geeft wel een goede lijk op de mogelijkheden. Een smd led brand vaak al "mooi" vanaf ca 8mA. Voor de meeste smd leds is 20mA de max.
Kijk eens naar een USB-lader voor een mobiele telefoon. Die dingen leveren 5 V gelijkspanning en een goed exemplaar kan tot wel 1 A (1000 mA) leveren. Voor 5 tot 7 euro koop je die dingen.
Ik heb hem als volgt aangesloten: bruin-geel resultaat 22,8V en bruin-rood resultaat 22,3V