Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 19:30:23
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:10:26
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 18:41:37
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:34:41
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Ronald Halma
Vandaag om 18:30:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 18:29:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 17:47:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:43:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 17:39:59
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 17:21:06
Dat overkomt mij niet. door Dave.......
Vandaag om 17:01:40
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 17:01:09
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
Vandaag om 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:29:01
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 14:12:54
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
  

Auteur Topic: Alternatief voor kroonsteentjes  (gelezen 12013 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Alternatief voor kroonsteentjes
« Gepost op: 27 May 2014, 10:22:36 »
Onder de modelbaan lopen vele draden. Voeding voor verlichting, lantaarns, motortjes, wissels, enzovoort. Tot nu toe sluit ik die aan met kroonsteentjes. Dan prop je soms 4, 5 draadjes in een kroonsteentje. Nu is de bereikbaarheid onder de treintafel meestal niet echt optimaal, met één hand de draadjes bij elkaar houden, met de ander hand de schroevendraaier, met één hand jezelf vasthouden en met één hand andere dingen uit de weg houden. En dan denk je dat het in elkaar zit,  dan blijkt er toch weer een draad je los te zitten, kortom ik vind dit niet zo plezierig werken.

Vandaar mijn vraag:
Is er een (gemakkelijk) alternatief voor kroonsteentjes?
Ik denk aan klemmetjes, waarin je de draadjes in kunt steken, of zoiets?

P.S. Solderen is geen alternatief, want het moet onder de baan gebeuren, en ik krijg liever geen druppels soldeer in mijn gezicht.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2014, 10:44:02 »
Hoi hoi!
Er zijn inderdaad moderne "kroonsteentjes"waar je de draden insteekt, waarna ze vanzelf klemmen. Ik heb ze voor gewone lichtkabel wel gebruikt. In mijn ervaring zitten de draden niet zo heel vast, zodat een trekbeveiliging aan te raden is.
Groet van Thonis

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2014, 11:23:07 »
De insteekklemmetjes zijn niet echt een succes. Ook de klemmetjes die in auto's worden gebruikt kun je beter niet gebruiken.

Toch is je probleem vrij makkelijk op te lossen. Als je een lampje of een lantaarntje plaatst, maak je daar vooraf een langere draad aan. Na het plaatsen voer je de draad onder de tafel naar de voorrand. Langs die voorrand loopt je ringleiding en daar maak je alle aansluitingen. Solderen levert dan geen gevaar op, zelfs kroonsteentjes kun je dan makkelijk aansluiten.

Bijkomend vordeel is dat onder de tafel alleen nog maar draden in een rechte lijn naar de rand lopen. Helemaal geen gedoe met een wirwar aan draden, alles heel overzichtelijk.

Sander

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #3 Gepost op: 27 May 2014, 11:25:53 »
Ik moet gelijk aan de klemmetjes van Trix Express denken. Een soort van cylindertje met een veertje erin. Knopje indrukken, draadje tussen steken, knopje loslaten.
Je had ook van die verdeelplaatjes en wissel/seinaansluingverlengstukjes, zoals:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #4 Gepost op: 27 May 2014, 11:32:33 »
Het idee van Sander, daar zit ik ook wel eens aan te denken voor een volgend opus. Maar dan nog een stap verder, nl. een soort goot langs de voorrand van de baan waar niet alleen de doorgaande bedrading in ligt, maar ook alle printkaarten zoals de detectors.

Verder is het niet zo handig om 5 draden onder één kroonsteen te proppen. Ik pas dan de gekoppelde kroonstenen toe, zie foto.
Verder vermoed ik dat je werkt met dat dunne draad van o.a. Brawa en Mecktronics. Dat vind ik onhandig spul. Het komt soms naast de schroef te zitten, en zit dan los. Ik gebruik liever iets dikker montagesnoer van 0,5mm2, dat werkt veel makkelijker. En ik steek alle draden helemaal door, dus elke draad zit onder beide schroeven.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #5 Gepost op: 27 May 2014, 11:55:33 »
Faston-stekkertjes met bijbehorende montagestrips?



1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #6 Gepost op: 27 May 2014, 13:33:25 »
Zo iets misschien,
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #7 Gepost op: 27 May 2014, 13:57:14 »
Dion, dat ding ruikt naar Phoenix Contact. Lijkt me voor amateurgebruik niet bepaald een goedkope oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #8 Gepost op: 27 May 2014, 19:04:53 »
Ik zou zeggen LSA stroken. Die worden in de telecomwereld veel gebruikt en kan je relatief eenvoudig verkrijgen( menig installateur heeft er wel een partij liggen voor een zacht prijsje). Met een dogger ros je zo een paar draden in de klem, werkt prima voor mij.

Bijgevoegde link geeft een plaatje weer van zo'n ding. (bron: Netwerkwinkel.nl)

https://www.netwerkwinkel.com/photos/600/46001-1.jpg
« Laatst bewerkt op: 27 May 2014, 19:07:15 door railbouw leerdam »
Gr. Dieuwe

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #9 Gepost op: 27 May 2014, 19:09:01 »
Die LSA stroken heb ik ook wel eens overwogen. Maar die zijn nogal kritisch op de draaddiameter, m.a.w. niet elke draaddikte wordt goed gepakt.
Bovendien zijn er te veel situaties waar een LSA strook helemaal niet praktisch is.
Voorlopig hou ik het op kroomklemmen. Heb er intussen al honderden verwerkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #10 Gepost op: 27 May 2014, 19:12:20 »
Meerdere draden in een LSA contact gaat maar is geen "recommended practice". Meer dan 2 per invoer zou ik niet aanraden. Er zijn ook LSA stroken die volledig als doorverbinding werken. Alternatief is scheidingsLSA stroken nemen en daar een stukje messing strip in zetten. Dan bundel je ze per vier

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #11 Gepost op: 27 May 2014, 19:15:57 »
Ik gebruik LSA stroken voor mijn bezetmelders. Daar is het ideaal voor. Daarnaast gebruik ik ze voor wissel aansturingen, ook daar is het ideaal voor. Voor die toepassingen is de draaddiameter geen issue. Dikkere draden doe ik met een kroonsteen.
Gr. Dieuwe

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #12 Gepost op: 27 May 2014, 20:34:49 »
Zelf heb ik de volgende prints laten ontwikkelen... 

Heel simpel....   




Bijvoorbeeld:     Kom aan van links met 2 x 0,75mm   (bruin/blauw)  die word gewoon rechtstreeks door brede printbaan(is berekend op genoeg ampere) naar rechts door gelust naar 2 x 0,75mm (bruin/blauw)      daar tussen in zitten mijn aftakkingen van de draadjes die de rails voeden met DCC spanning/signaal.   

Ook voor me wisselspanning heb ik deze printen gebruikt.   

De schroeven klemmen perfect op de dunnere en dikkere draden. (is niet de goedkoopste methode)

Heb rondom me baan  een pijpleiding gemonteerd van pvc 16mm    waardoor de voeding lopen voor de DCC draden.   En aan de andere zijde zit de Pijpleiding voor me wisselstroom draden zodat meeste gescheiden is van elkaar.

Hobby groetjes,

Dominique


PS. voor de liefhebber heb ik nog aantal LSA stroken liggen hoor.....    ;D
« Laatst bewerkt op: 27 May 2014, 21:27:05 door Dominique »

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #13 Gepost op: 27 May 2014, 22:40:07 »
Op beurzen wel in rommeldozen gezien maar ook nog steeds nieuw verkrijgbaar, van Fleischmann:
http://www.fleischmann.de/de/product/11857-0-0-1-4-0-0-006006/products.html


Met vriendelijke groet,
Teun

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Alternatief voor kroonsteentjes
« Reactie #14 Gepost op: 27 May 2014, 23:14:06 »
@Teun60 die Fleischmann dingen zijn dramatisch ; contact wordt met de loop der tijd steeds minder (oxide/vuil/verlies klemkracht) en zeker voor wat meer vermogen niet geschikt

@Dominique ; fraaie oplossing! Niet goedkoop maar wel degelijk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden