Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:55:41
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 18:53:59
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
  

Auteur Topic: Welke trafo in combi met Power 3 Booster  (gelezen 1782 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Gepost op: 25 May 2014, 19:07:34 »
Ik heb een IB die ik voed met een Marklin 52 VA trafo.  Voor de verder digitalisering van mijn baan heb ik 2 power 3 boosters aangeschaft.
Deze moeten ook minimum 52 VA als voeding hebben per booster maar Uhlenbrock geeft aan dat de 70 VA aanbevelen.

Nu concreet heb ik nog een extra 52VA trafo van Marklin liggen die ik dus hiervoor zou willen gebruiken om dan gewoon nog een extra 52 VA aan te schaffen.

De vraag is echter doe ik daar  goed aan  en is dit voldoende  ?  De baan zal ongeveer met een 9 tal treinen tegelijk bereden worden.  In totaal zullen er nog een 8 tal in het schaduwstation staan maar daar deze pas rijden als een andere is binnen gereden blijft het totaal rijdend dus op maximaal 9.

Daarmee ook mijn vraag aan de andere rijders die reeds boosters in gebruik hebben of dat de 52 VA trafo's  voldoende zijn.
IK heb namelijk geen zin om 3x 70VA trafo's aan te schaffen als de huidige 52VA toch voldoende zouden zijn voor mijn gebruik.

Ik rij dus gelijkstroom - sturen is tzt gepland met Koploper

Graag jullie feedback

Groetjes
Peter
Petdig1

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6761
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #1 Gepost op: 25 May 2014, 19:22:04 »
Lijkt me voldoende. De booster zal nauwelijks volledig belast worden.

Uit de manual:
Transformer power output requirements Power 3: 52 - 64 VA

Gr, Ben.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #2 Gepost op: 25 May 2014, 19:37:52 »
Heb twee power 3 met de marklin 52va trafo's en dat gaat al jaren goed en naar mijn mening voldoende. Deze gebruik ik voor het rijden van de loc's.
De Intellibox heb ik wel voorzien van een zwaardere 70va trafo van Uhlenbrock, deze gebruik ik dan voor de seinen en wissels.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2014, 19:40:13 door Dion »
groetjes Dion

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #3 Gepost op: 27 May 2014, 14:24:16 »
Ik rij dus gelijkstroom - sturen is tzt gepland met Koploper
Laten we beginnen met de meest gemaakte fout op het forum aan te stippen. (Mja, ik doe nog steeds me best om dit iedereen duidelijk te maken  ;D ) Je rijdt NIET met gelijkstroom. Je rijdt digitaal en wel met een multi protocol centrale. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat je 2-rail rijdt. De termen gelijkstroom en wisselstroom (of gelijkspanning en wisselspanning) gelden alleen voor de analoge wereld (of voor voedingsspanningen van boosters enz) maar op het moment dat je digitaal rijdt heeft het geen directe betekenis meer. 2-rail en 3-rail is gewoon welke rails je gebruikt. Gelijkstroom, wisselstroom en digitaal geven aan waarmee je een loc informatie geeft over de snelheid (en misschien meer). Vervolgens is elke combi mogelijk (2-rail gelijkstroom, 3-rail digitaal DCC, 3-rail gelijkstroom enz).  ;D

De Power 3 kan max 3A leveren. Een Marklin 52VA trafo kan 3,5A leveren. Prima dus  :) Zeker omdat je hem niet mega zwaar gaat belasten (9 treinen is niet mega veel, maakt maar 3 per booster). Tenzij alle rijtuigen in het schaduwstation zijn voorzien van interieurverlichting in de vorm van gloeilampjes. Met LED zal je voldoende hebben.

Enige waar ze misschien bij Uhlenbrock bang voor zijn is dat de spanning te ver in zakt. Ik weet niet of de Power 3 van enige vorm van spanning stabilisatie gebruik maakt. Heeft een Power 3 een instelbare uitgangsspanning?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #4 Gepost op: 27 May 2014, 16:56:32 »
Enige waar ze misschien bij Uhlenbrock bang voor zijn is dat de spanning te ver in zakt.
Inzakken van de spanning hoeft geen groot probleem te zijn. Tegenwoordig hebben de meeste decoders cruise control aan boord. Wat wel belangrijk is, is dat de spanning van alle boosters in gelijke mate in elkaar zakt, en daarvoor is het juist gunstig om zoveel mogelijk identieke transfo's te gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #5 Gepost op: 27 May 2014, 17:24:49 »
Dat klopt dan ja, als A harder in zakt dan de B moet B de volle last van 2 secties dragen als een loc over de scheiding van 2 blokken gaat. Maar goed, gaat er ook vanuit dat de IB booster en de Power 3 hetzelfde reageren.

Maar, nu terug naar de Power 3. Snel gekeken naar de handleiding en de booster beschikt over een voltage selector. Als ik de handleiding goed begrijp is met DIP switch 4 te zeggen of hij een constante output voltage moet geven of niet. Met switch 4 naar off de spanning aan de ingang gaat gewoon naar de uitgang. Met switch 4 on kan je de spanning fixen met de pot. Hangt beetje af van hoe de booster in de IB het doet wat handig is om in te stellen. Als je het in wilt stellen moet je het wel meten, niet de pot ongeveer hetzelfde zetten.

@Klaas, cruise controle zal idd wel helpen. Maar is de back EMF ook niet afhankelijk van de voedingsspanning? Daarom wordt toch altijd geroepen dat snelheid ijkingen en motor afregeling per centrale wat kan afwijken. Inzakkende spanning kan dan hetzelfde effect hebben. Zelf zou ik dan ook voor fixed output spanning gaan op alle boosters.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #6 Gepost op: 27 May 2014, 18:56:27 »
Maar is de back EMF ook niet afhankelijk van de voedingsspanning?
Nee, de back EMF is alleen afhankelijk van het toerental van de motor. Maar er moet wel altijd een spanningsoverschot zijn om nog te kunnen regelen. Als de cruise control volledig uitgeregeld staat, en de spanning zakt dan in, dan zal het motortoerental ook zakken. Maar de spanning zal wel erg ver in elkaar moeten zakken voordat dat gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #7 Gepost op: 05 June 2014, 13:04:36 »
Tx voor de feedback boys  (y)
Ondertussen dus een bijkomende Mä 52Va  gescoord dus kan alle 2 de boosters en de IB allen met zelfde type transfo voeden.
Re opmerking Timo mbt dat ik " gelijkstroom " rij.   Is inderdaad gewoon nog een oude manier van aanduiden dat ik 2-rail rij en  geen 3-rail.   ;D , maar concreet heeft hij natuurlijk groot gelijk.
Groetjes
Peter
Petdig1

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #8 Gepost op: 05 June 2014, 13:12:57 »
Citaat
Je rijdt NIET met gelijkstroom. Je rijdt digitaal en wel met een multi protocol centrale.

LB, iedere Jan Doedel weet waarover hij praat.....what´s in a name...

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #9 Gepost op: 05 June 2014, 13:14:32 »

Maar, nu terug naar de Power 3. Snel gekeken naar de handleiding en de booster beschikt over een voltage selector. Als ik de handleiding goed begrijp is met DIP switch 4 te zeggen of hij een constante output voltage moet geven of niet. Met switch 4 naar off de spanning aan de ingang gaat gewoon naar de uitgang. Met switch 4 on kan je de spanning fixen met de pot. Hangt beetje af van hoe de booster in de IB het doet wat handig is om in te stellen. Als je het in wilt stellen moet je het wel meten, niet de pot ongeveer hetzelfde zetten.

Timo

Dat lijkt dan wel iets specifiek voor de Power 3? Voor de Power 4 heb ik zoiets niet kunnen vinden. Eens even de documentatie van de 2 naast elkaar leggen.

Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Welke trafo in combi met Power 3 Booster
« Reactie #10 Gepost op: 05 June 2014, 16:23:39 »
LB, iedere Jan Doedel weet waarover hij praat.....what´s in a name...
Ja, maar wij heten geen Jan Doedel. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.