BakkenIk speel met het idee om de baan op te bouwen uit verschillende delen van ik noem maar even een voorbeeld 75x150 cm. Op die manier blijft de baan demontabel en makkelijk uit te breiden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en wellicht bouwtekeningen?
RailsIk heb uit mijn jeugd een kleine verzameling rails van Fleishmann Profi Gleiss. Ik twijfel om deze weer te gaan gebruiken. Wat wil ik met de balast gaan doen? Zou ik deze rails bijvoorbeeld kunnen combineren met andere (goedkopere?) rails waarbij ik de Profi misschien gebruik voor in een eventueel schaduwstation? Welke rails zou dat moeten zijn? Zoals je leest is er een ding wel al duidelijk, ik kies voor een twee-rail systeem.
BesturingIk ga voorlopig voor analoog. Digitaal vind ik nog te duur, wellicht dat dat ooit volgt. Daarnaast vind ik het ook wel z'n charme hebben om zelf met elektronica de boel te gaan aanleggen/besturen.
Digitaal hoeft niet duur te zijn om mee te beginnen: Je hebt al leuke centrales als de Roco multimaus voor 65 tot 100 euro.
Dat is wel goed te combineren. Je moet alleen op de hoogte van de rails letten. Je zou het kunnen combineren met Piko-rails
Kan ik aan het multimaus systeem ook bezetmelders koppelen en dergelijke? En zo ja, welke moet ik dan hebben? (bepaald protocol?)
Over ballast: Hoe werkt dat? werk je dan met los materiaal dat je vastlijmt?
Wissels laat je dan gewoon analoog, maak je er een mooi tableau voor. Kan je daar gelijk schakelaars op maken voor seinen.
Als je de stopsecties uitrust met het ABC systeem (je decoders moeten dit wel ondersteunen maar de meeste doen dat) remmen treinen ook netjes voor het sein en blijft het licht aan!
Alle dure poes pas van het met de computer rijden laat je dan zitten. Zolang je baan goed te overzien is zal dit prima te doen zijn
Hoi Timo,Welkom.
Oké hier snap ik nog even niks van. Is dat ABC systeem te koppelen aan die multimaus? Wat heb je dan allemaal nodig?
Ik las ergens over het programma Koploper, Als met niet al te dure investeringen het hele systeem daar aan te koppelen is dan is dat natuurlijk wel een hele leuke toevoeging! Of, misschien handiger om daar dan ook alles mee te bedienen?
de trein(en) wil besturen met een multimaus, en:
het spoor wil opdelen in blokken, en:
aan het eind van elk blok een sein wil zetten