Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Een goed begin... Hulp gevraagd  (gelezen 5591 keer)

Jeroentjed

• Offline Offline
  • werk 1:1, prive 1:87 2rail digitaal
    • Station Matzbergen
Een goed begin... Hulp gevraagd
« Gepost op: 23 May 2014, 12:19:05 »
Hallo allemaal...

In het forum 'persoonlijk' heb ik me al voorgesteld en verteld waar mijn liefde voor modelspoor vandaan komt. In dit topic wil ik graag mijn gedachten en vorderingen met jullie delen, in de hoop dat jullie mijn van adviezen en tips kunnen voorzien. Die heb ik namelijk heel hard nodig! ;D Uiteraard biedt de encyclopedie al veel antwoorden (complimenten daarvoor!) maar het is ook fijn om adviezen te mogen ontvangen toegespitst op mijn situatie/wensen.

Laat ik eerst eens wat zaken op een rij zetten. Zoals jullie zien heb ik in veel zaken nog geen knoop doorgehakt. Voel je vrij om ideeën en gedachten daarover met me te delen! Natuurlijk zijn veel zaken een kwestie van smaak maar ook daarin lees ik graag jullie meningen.

Bakken
Ik speel met het idee om de baan op te bouwen uit verschillende delen van ik noem maar even een voorbeeld 75x150 cm. Op die manier blijft de baan demontabel en makkelijk uit te breiden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en wellicht bouwtekeningen?

Rails
Ik heb uit mijn jeugd een kleine verzameling rails van Fleishmann Profi Gleiss. Ik twijfel om deze weer te gaan gebruiken. Wat wil ik met de balast gaan doen? Zou ik deze rails bijvoorbeeld kunnen combineren met andere (goedkopere?) rails waarbij ik de Profi misschien gebruik voor in een eventueel schaduwstation? Welke rails zou dat moeten zijn? Zoals je leest is er een ding wel al duidelijk, ik kies voor een twee-rail systeem.

Tijdperk
Hierin twijfel ik nog, II of III. In mijn beleving is II wat romantischer en biedt III meer ruimte voor uitbreiding met diesel en elektrisch rijden.

Waar gaat het zich allemaal afspelen? In Nederland of juist niet? Ook hier nog twijfel. Een Nederlandse spoordijk is prachtig in al zijn eenvoud. een mooi berglandschap ook. Nog geen keuze in gemaakt.

Besturing
Ik ga voorlopig voor analoog. Digitaal vind ik nog te duur, wellicht dat dat ooit volgt. Daarnaast vind ik het ook wel z'n charme hebben om zelf met elektronica de boel te gaan aanleggen/besturen.

En wat vergeet ik nu nog allemaal? Bovenstaande is een dynamisch lijstje welke alleen maar langer zal worden. Ik zal deze dan ook steeds aanpassen naar aanleiding van jullie reacties en mijn eigen veranderende inzichten.
Ik zeg: Kom maar op!  ;)

Jeroen
Spoorse groet,
Jeroen

Spoorbeheerder en aangewezen vervoerder van Matzbergen en omgeving, tevens stationschef van Matzbergen en Kyanshof

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Een goed begin... Hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 23 May 2014, 12:46:30 »
Hallo Jeroen,

Allereerst: Welkom op het forum!

Een goede beginpost ;) Even een aantal van ervaringen en opmerkingen van mijn kant:

Bakken
Ik speel met het idee om de baan op te bouwen uit verschillende delen van ik noem maar even een voorbeeld 75x150 cm. Op die manier blijft de baan demontabel en makkelijk uit te breiden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en wellicht bouwtekeningen?

Heb ik ervaring mee.... Zie ook mijn bouwdraadje: Ronald's bouwdraadje en dan op pagina 1 beginnen. Daar ben ik eerst lekker "groot" bezig zoals jij dat mogelijk wil. Grotere delen. Later maar eens het anders aangepakt. Dus leesvoer :)

Rails
Ik heb uit mijn jeugd een kleine verzameling rails van Fleishmann Profi Gleiss. Ik twijfel om deze weer te gaan gebruiken. Wat wil ik met de balast gaan doen? Zou ik deze rails bijvoorbeeld kunnen combineren met andere (goedkopere?) rails waarbij ik de Profi misschien gebruik voor in een eventueel schaduwstation? Welke rails zou dat moeten zijn? Zoals je leest is er een ding wel al duidelijk, ik kies voor een twee-rail systeem.

Dat is wel goed te combineren. Je moet alleen op de hoogte van de rails letten. Je zou het kunnen combineren met Piko-rails of iets duurder: Rocoline zonder bedding. Die keuze zal je zelf moeten maken. Goed kijken in de winkelier wat je mooi vindt.

Besturing
Ik ga voorlopig voor analoog. Digitaal vind ik nog te duur, wellicht dat dat ooit volgt. Daarnaast vind ik het ook wel z'n charme hebben om zelf met elektronica de boel te gaan aanleggen/besturen.

Het kan een keuze zijn om analoog te doen. De stelling dat digitaal te duur is zal denk ik 100% Meevallen. Je kan het op verschillende manieren doen, zie ook dit bericht over de  Verschillende mogelijkheden van digitaal rijden.  Digitaal hoeft niet duur te zijn om mee te beginnen: Je hebt al leuke centrales als de Roco multimaus voor 65 tot 100 euro. Zonder enige moeite kan je dan meerdere treinen tegelijk laten rijden :) Voor het digitaal maken dien je wel iedere lok te voorzien van een decoder. Dit kost je tussen de 20 en 30 euro voor een goede decoder per lok.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jeroentjed

• Offline Offline
    • Station Matzbergen
« Reactie #2 Gepost op: 23 May 2014, 21:15:57 »
Ronald, bedankt voor je reactie! Ik ga zo je bouwdraadje eens lezen maar over de andere zaken heb ik al enkele vragen.

Citaat
Digitaal hoeft niet duur te zijn om mee te beginnen: Je hebt al leuke centrales als de Roco multimaus voor 65 tot 100 euro.

Tsja, nu begin ik toch weer te twijfelen! Wat ik graag wil is op de stoel van de treindienstleider gaan zitten. Niet zozeer op die van de machinist. Simpel gezegd: ik wil eigenlijk een sein op rood kunnen zetten om een trein bijvoorbeeld in een station te laten stoppen. Ik wil een wissel kunnen bedienen en zo bepalen waar de trein heen gaat. Die trein moet vervolgens zelf rijden.
Kan ik aan het multimaus systeem ook bezetmelders koppelen en dergelijke? En zo ja, welke moet ik dan hebben? (bepaald protocol?)
Ik wil zo verschrikkelijk veel weten maar ik weet niet wat de juiste vragen zijn!  ;D

Citaat
Dat is wel goed te combineren. Je moet alleen op de hoogte van de rails letten. Je zou het kunnen combineren met Piko-rails

Ik ga morgen eens opzoek naar een modelspoor winkel (suggesties voor winkels zijn welkom, ik woon in Noord Limburg maar kan er wel een stukje voor rijden) om rails te vergelijken.

Over ballast: Hoe werkt dat? werk je dan met los materiaal dat je vastlijmt?

Bedankt!

Jeroen
Spoorse groet,
Jeroen

Spoorbeheerder en aangewezen vervoerder van Matzbergen en omgeving, tevens stationschef van Matzbergen en Kyanshof

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 May 2014, 22:07:06 »

Kan ik aan het multimaus systeem ook bezetmelders koppelen en dergelijke? En zo ja, welke moet ik dan hebben? (bepaald protocol?)
Kan wel als je de computer interface koopt. Maar is niet verplicht! Als je alleen de besturing van de treinen digitaal wilt maken kan dat prima. Wissels laat je dan gewoon analoog, maak je er een mooi tableau voor. Kan je daar gelijk schakelaars op maken voor seinen. Als je de stopsecties uitrust met het ABC systeem (je decoders moeten dit wel ondersteunen maar de meeste doen dat) remmen treinen ook netjes voor het sein en blijft het licht aan! Alle dure poes pas van het met de computer rijden laat je dan zitten. Zolang je baan goed te overzien is zal dit prima te doen zijn  (y)

Over ballast: Hoe werkt dat? werk je dan met los materiaal dat je vastlijmt?
Yep, precies! Hiervoor heb je tig smaken, merken, kleuren en grotes. Kan je doen wat jij mooi vindt. Zie hiervoor de encyclopedie.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #4 Gepost op: 24 May 2014, 00:44:54 »
Hoi Timo,

Welkom. :)

Over je thema; eindeloos veel mogelijkheden in alle schalen. Kijk eerst wat je het meeste aanspreekt of wat je leuk vindt om te bouwen.
Kijk eens bij de banen rond hier op het forum en je komt wellicht op ideeen.

Groeten Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jeroentjed

• Offline Offline
    • Station Matzbergen
« Reactie #5 Gepost op: 24 May 2014, 01:57:52 »
Wissels laat je dan gewoon analoog, maak je er een mooi tableau voor. Kan je daar gelijk schakelaars op maken voor seinen.

Zo'n tableau is wat ik zelf ook in gedachten heb. Die seinen wil ik daar dan ook mee kunnen bedienen maar deze moeten natuurlijk ook automatisch werken als het te beveiligen blok bezet is.

Als je de stopsecties uitrust met het ABC systeem (je decoders moeten dit wel ondersteunen maar de meeste doen dat) remmen treinen ook netjes voor het sein en blijft het licht aan!

Oké hier snap ik nog even niks van. Is dat ABC systeem te koppelen aan die multimaus? Wat heb je dan allemaal nodig?

Alle dure poes pas van het met de computer rijden laat je dan zitten. Zolang je baan goed te overzien is zal dit prima te doen zijn  (y)

Ik las ergens over het programma Koploper, Als met niet al te dure investeringen het hele systeem daar aan te koppelen is dan is dat natuurlijk wel een hele leuke toevoeging! Of, misschien handiger om daar dan ook alles mee te bedienen?

Ik zou graag appels met appels willen vergelijken. Wil iemand misschien eens op een rijtje voor me zetten wat ik precies nodig heb als ik:
de trein(en) wil besturen met een multimaus, en:
het spoor wil opdelen in blokken, en:
aan het eind van elk blok een sein wil zetten

en dat dan voor verschillende systemen? Ik heb namelijk geen idee wat er voor nodig is bij de verschillende systemen.

Dank jullie voor de reeds ontvangen en nog komende reacties!

Jeroen
Spoorse groet,
Jeroen

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 May 2014, 12:59:58 »
Hoi Timo,

Welkom. :)
Ik ben niet nieuw  ;D

Oké hier snap ik nog even niks van. Is dat ABC systeem te koppelen aan die multimaus? Wat heb je dan allemaal nodig?
Nu ik het encyclopedie artikel weer lees zie ik idd dat het wel wat mist. Zie daarom deze of deze link. Maw, ipv een blok volledig stroomloos te zetten om de trein te doen stoppen voed je het blok via een stel diodes. Of een locdecoder dit ondersteund vind je in de handleiding van de decoder. De meeste bekende DCC decoders ondersteunen het. En de Multimaus praat DCC, net als het gros van de (standaard bij tweerail gebruikelijke) centrales van nu.

Ik las ergens over het programma Koploper, Als met niet al te dure investeringen het hele systeem daar aan te koppelen is dan is dat natuurlijk wel een hele leuke toevoeging! Of, misschien handiger om daar dan ook alles mee te bedienen?
Het kan handig zijn, dat is smaak. Maar dat is dan wel appels met peren vergelijken. Dan ga je echt all the way. Je moet dan alle wissels en seinen voorzien van decoders. Ook moet de baan opgedeeld worden in blokken met allemaal een eigen detectie eronder. Kijk, nu ga je er wel echt voor betalen. Je hebt dan veel mogelijkheden enz maar wel tegen een prijs. Als je eerst analoog overwoog en nu misschien digitaal is dit denk ik een brug te ver.

de trein(en) wil besturen met een multimaus, en:
Multimause (met trafo en booster = set)
Locdecoder(s)

het spoor wil opdelen in blokken, en:
Voorgaande +
Zaag/dremel  ;D
Draad
Schakelaars
Diodes (als je wilt remmen met ABC)
Eventueel relais + detectie als je het automatisch (of nauwkeuriger) wilt hebben

aan het eind van elk blok een sein wil zetten
Voorgaande +
Een sein  ;D

Dit geld eigenlijk voor alle digitale DCC systemen. Is dus eigenlijk hetzelfde als bij analoog rijden (met uitzondering van eventuele diodes). "Voordeel" van de andere systemen is vooral dat ze nog meer kunnen maar dat maakt het complexer en duurder.  Zoals je zei, als je analoog wilde rijden voor de prijs zal ik daar dus niet aan beginnen. Wat dat betreft is de multimaus lekker makkelijk. Je kan er alle basis mee voor het digitaal rijden (rijden, programmeren, wissels schakelen als je wilt, wel wat onoverzichtelijk maar toch niet nodig als je dat analoog houd) en is eventueel uit te breiden (toch een PC interface, meerdere multimausen enz). Maar in de basis heb je dan de voordelen van digitaal rijden. Rijgedrag is vaak beter in te regelen (wel wat werk maar dan kan je ook mooi kruipen), licht onafhankelijk van de snelheid (ook bij stilstaan), licht schakelbaar, andere functies in te bouwen en te schakelen (geluid, zwaailicht, rook, interieurverlichting) en je zit niet te prutsen met meerdere trafo's en losse elektrische circuits om de treinen individueel te kunnen regelen (bij digitaal staat alles op dezelfde booster (digitale trafo), de blokken zijn puur zoals in het grootbedrijf om in te stoppen).

Timo
« Laatst bewerkt op: 24 May 2014, 13:01:29 door Timo »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #7 Gepost op: 24 May 2014, 15:07:14 »
Af en toe is het verwarrend wie het draadje start.
Meestal valt een nieuw draadje op als er reacties komen.

Timo, excuus, Jeroen ook.

Gr Koen. (y).
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 May 2014, 15:20:56 »
Het ABC-systeem omvat toch echt wel wat meer dan het simpelweg doen stoppen van een lok in een stopsectie, gestuurd door wat diodes.  De opmerking in de encyclopedie " lok's en treinstellen" klopt in ieder geval niet, behalve als de lok voorop rijdt en er geen stroomopname van achteren plaatsvindt (= overbruggen isolatie) of als de stopsectie het gehele treinstel kan bevatten (wordt wel een heeeel lange stopsectie)
Het uitgebreidere ABC systeem (Lenz BM2 en BM3) stoppen een complete trein wel, als het totale baanvak tenminste langer is dan de hele trein.  En dan kun je dus ook met stuurstand voorop rijden (stroomafname stuurstand) of met dubbeltractie of met multiple-tractie, dus bijv.  een lok voorop, een tussenlok en een duwende lok.  Bovendien blijft dan RailCom functioneren.
Overigens:  ook enkelsporige baanvakken zijn met ABC in beide richtingen te berijden (en te stoppen).
Een digitale bezetmelding is voorhanden voor het schakelen van het voorgaande baanvak, een "harde" bezetmelding is te maken uit de bezetmelding die normaal gesproken naar een computer gevoerd wordt.  Met deze "harde" (= schakelend relais) bezetmelding kun je dus ook een logische schakeling opbouwen, al dan niet elektronisch of met ouderwetse relaistechniek.
Met andere woorden: als je analoog zou willen rijden met blokbeveiliging kun je net zo goed digitaal gaan rijden, veel mooier, met soortgelijke blokbeveiliging.

Overigens kun je ten behoeve van rangeren altijd het rode sein overrulen door de rangeerstand, en je kunt ook altijd in de stopsectie achteruit rijden.  Alle fucties in een lok (of stuurstand) blijven volledig beschikbaar.

Maarten.

Jeroentjed

• Offline Offline
    • Station Matzbergen
« Reactie #9 Gepost op: 24 May 2014, 23:02:35 »
Dank wederom voor de reacties!

Ik ben vandaag bij twee modelspoorwinkels geweest. Uiteindelijk heb ik bij de tweede een digitaal startsetje van Roco meegenomen. Hier ga ik eens lekker mee experimenteren.
In de baan (zodra ik daar aan ga beginnen) zal ik de bekabeling voor bezetmelders meenemen zodat dit later allemaal uit te breiden is. Wissels wil ik toch wel graag analoog gaan aansturen met een mooi paneel. Wellicht dat ik het stoppen voor een sein en de baanvakbeveiliging ook nog wel analoog ga aanleggen via het door jullie genoemde ABC systeem. Allemaal mooie zaken om mij in te gaan verdiepen!
Nu eerst genieten van mn leuke stoomlocje (met rook!!) en plannen gaan maken voor de semi modulaire treintafels!

Goeie ideeën, tips & trics, ze zijn en blijven welkom!
Spoorse groet,
Jeroen

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 May 2014, 18:28:36 »
Het ABC systeem KAN complexer zijn dan dat. De BM1 doet niets meer dan daar is gemeld. Voor treinstellen of geduwde treinen is het idd wel lastiger. Om het enkelsporig te laten werken (dus kunnen doorrijden bij rood in tegengestelde richting) is het belangrijk de decoder daarvoor in te stellen. Linker of rechter spoor in rijrichting lager spanning. Langzaam rijden of stoppen wordt volgens mij bepaald door de hoeveelheid spanningsval. Kan ik alleen even niet terug vinden.

Jammer dat het enige schema wat ik van de BM2 kan vinden erg klein is. Wel hoe je de BM2 aansluit Maar wat er volgens mij gebeurd is dat de rem sectie van detectie is voorzien (stroomdetectie of spanningdetectie (kan je ook niet stoom vragende dingen zien). Als deze bereden wordt schakelen zowel de rem als de fahr sectie over op asymmetrisch signaal als het sein op rood/geel staat. Mate van spanningsval geeft dan aan of het stoppen of langzaam betreft.

Enige jammere van ABC, alle decoders moeten het ondersteunen anders zullen ze gewoon door blijven rijden. Enige wat je daaraan zou kunnen doen is een derde sectie met detectie gebruiken dat wanneer deze sectie bereden wordt alle blokken volledig spanningloos gaan. ABC loc's zullen er dan precies voor stoppen en de rest daar. Je hebt alleen wel meer logica nodig wil je nog steeds vanuit de andere richting kunnen rijden.

Al met al is ABC erg leuk maar wil je het zelf bouwen moet je elektronica wel een beetje liggen. Zelf nooit mee gespeeld maar je moet er denk ik best leuke dingen mee kunnen doen.

Timo
« Laatst bewerkt op: 27 May 2014, 18:30:23 door Timo. Reden: ] vergeten (A) »

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 May 2014, 19:41:19 »
Hallo Jeroentje,

Ik heb net snel even het draadje doorgekeken en zover ik kon zien heb je nog geen reactie gehad over hoe je zelf ballast op je baan aan kunt brengen. Dus bij deze mijn tips;

Gebruik voor de bovenkant van de bakken triplex en geen spaanplaat ( duur en gevoelig voor vocht ) en ook geen MDF ( i.v.m. doorhangen ) zet de bakken eerst in een laag grondverf en een lichte kleur verf om de bakken tegen vocht te beschermen. Als je de rails gelegd hebt ga je eerst het grind los tussen de bielzen en langs de buitenkant van het spoor strooien. Daarna de steentjes met een harde droge kwast verdelen zodat het niet de complete bielzen bedekt. ook opletten dat er geen steentjes aan de binnenkant van de spoorstaven blijft liggen. Als je dit hebt gedaan het grind heel fijn nevelen met water uit een plantenspuit. Als het grindbed goed nat is kun je het met een injectiespuit zonder naald indruppelen met een mix van water, houtlijm en een beetje afwasmiddel. Dit wordt in eerste instantie een witte kledderboel, maar doordat het afwasmiddel de oppervlaktespanning van het water breekt kruipt het overal tussen het grind. Als dit eenmaal droog is ziet het eruit alsof het grind los tussen de bielzen en langs het spoor ligt, maar het komt er muurvast te zitten.

Ikzelf lijm de rails altijd zodat er nergens aan de bovenkant van de bielzen spijkers of schroefjes te zien zijn. Bij Rocoline rails zitten de gaatjes voor spijkers alleen aan de onderkant van de bielzen, maar de bovenkant is dicht gelaten. Als je dan ook de railzen aan de zijkanten een roestkleur schildert en als het ballastbed helemaal klaar is en je kunt met de airbrush nog een klein laagje roest over de bielzen en het grindbed spuiten ziet het er straks perfect uit.

Alles bij elkaar moet je er de tijd voor nemen, maar het resultaat is de moeite waard. En je kunt steeds een stukje spoor inbedden en laten drogen en daarna weer het volgende stuk ballast doen.

Veel succes met de bouw van je baan en voor meer tips kun je me altijd even een PB sturen.

Met vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 May 2014, 20:33:40 »
@Ruud, heb je toch niet goed gekeken  ;D Maar prima uitgelegd :)

Timo

Jeroentjed

• Offline Offline
    • Station Matzbergen
« Reactie #13 Gepost op: 27 May 2014, 23:04:05 »
Timo, maarten en Ruud, hartelijk dank voor jullie uitleg. De uitleg over het ballasten is zeer helder, zodra de rails ligt zoals het hoort ga ik daar zeker mee aan de slag.
Ruud, Goeie tips ook mbt het hout, ik ben absoluut geen timmerman en grote kans dat ik het verkeerde hout had gehaald.

Timo/maarten, vwb het ABC gebeuren, daar snap ik dus geen hout van  ;). Dat ligt waarschijnlijk niet aan je uitleg maar aan mij...
Werkt dit systeem met het locje dat in de startset zit?
Stopt een trein in de stopsectie doordat deze een signaal krijgt dat tie moet afremmen en blijft verlichting ed dan gewoon aan of wordt de stopsectie spaningsloos gemaakt?
concreet: wat heb ik precies nodig om een baanvakbeveiliging te maken waarbij de trein netjes voor het armsein stopt als het volgende baanvak bezet is?

Verdere update:
Inmiddels als weer drie keer geswitched van thema, op dit moment denk ik toch weer aan heen bergbaantje met leuke oude stoomlocjes en kleine wagonnetjes. Ik ben enorm gecharmeerd van de stijl van het diorama in De Efteling. Ik zit te denken aan een baantje die vanaf een stationnetje met wat rangeermogelijkheden en opstelspoortjes vertrekt richting berg, daarin via een helix stijgt en achterin de berg weer uit komt om daar op hoger niveau door de bergen te rijden en aan de andere kant via een andere berg weer omlaag komt. wellicht aan die zijde via de buitenkant van de berg. daarna weer terug richting station.
In een tweede fase komt er dan nog een spoor naar de andere zijdes van de zolder met aan elke kant een kopstation
Dit kan morgen weer totaal anders zijn  ;D

Enkele vraagjes:

Zijn er forumleden ook uit Noord Limburg? wellicht kunnen we onder het genot van een kop koffie/thee eens babbelen?

Wissels, wat is de goedkoopste manier om deze te elektrificeren?

hoe ga je om met het beveiligen van de sporen bij perrons? de blokbeveiliging ziet niet naar welk spoor de wissels staan?

Tot zover voor nu,
vriendelijke groet,
Jeroen

Spoorse groet,
Jeroen

Jeroentjed

• Offline Offline
    • Station Matzbergen
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2014, 17:56:03 »
Een foto'tje van de vandaag gebouwde tafel:

Spoorse groet,
Jeroen