Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 09:58:48
20 jaar BNLS door Loki
Vandaag om 09:57:11
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:05:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:00:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:39:32
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 06:46:36
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 04:50:36
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
  

Auteur Topic: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.  (gelezen 2805 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Gepost op: 21 May 2014, 17:56:13 »
Enige tijd geleden kon ik de h0 wagen draaischijf van het inmiddels niet meer bestaande merk Bochmann & Kochendörfer (B&K) op de kop tikken.
 
Voorgeschiedenis.
Bochmann & Kochendörfer verraste zo'n 30 jaar geleden de modelbouw wereld met een aantal zeer gedetailleerde kolen-, kali- en ertswagons en verscheidene (stoom)depot attributen. In eerste instantie werden alle producten uit kunststof in spuitgiet techniek vervaardigd. Bij de kolenkraan is vanwege de fijnheid besloten om deze in messing etstechniek te maken.

Anders dan bij andere modelbouwfabrikanten zijn de spuitgiet matrijzen uit aluminium vervaardigd welke al vrij snel aan slijtage onderhevig waren. Ook hier is goedkoop duurkoop gebleken. Na het beëindigen van de samenwerking is Bochmann later onder de naam Bochmann Fine Scale verder gegaan om dan als Bohemia-Modell te eindigen. Een groot deel van het programma is door Karl-Heinz Klier (KHK Modellbau) overgenomen. Het betreft hier messing bouwsets en gelaserte modellen.

Ondanks de leeftijd kunnen alle B&K kunststof modellen nog steeds qua detaillering de toets der kritiek doorstaan. B&K artikelen worden af en toe op veilingsites aangeboden en gaan vaak voor hoge prijzen van de hand.

De volgende link geeft een gedetailleerd overzicht van het leveringsprogramma: http://eisenbahn-fotograf.de/b-k.html

Wagendraaischijf 33.015
De draaischijf is volledig uit kunststof (polystyrol) vervaardigd waarop voertuigen met een maximale as afstand van 90 mm gedraaid kunnen worden. Vanwege de dichte uitvoering werd de draaischijf ook gebruikt op vrachtwagens te keren en kon ook door lichte rangeerlocs gebruikt worden.
Mijn voorkeur ging uit naar een interne aandrijving, dit om geen extra inbouwdiepte nodig te hebben. Enige tijd geleden heb ik een aantal Faulhaber minimotoren met aangebouwde vertraging kunnen bemachtigen. Deze motoren hebben een diameter van slechts 10 mm. 
Voor de elektrische contacten (rij- en motorstroom) heb ik een printplaatje met vier concentrische kopersporen toegepast. De kopersporen zijn met soldeerpennen in de bodem verbonden. De sleepcontacten zijn uit fosforbrons vervaardigd.

Omdat er onvoldoende ruimte tussen de brug en de kuip zit heb ik bij de brug enig freeswerk uitgevoerd. Voor de nodige stabiliteit zijn de open ruimten in de brug eerst met een 2-componenten metaallijm gevuld. Op de uitgaande motoras is een poelie met O-ring gemonteerd. De bijgaande foto's geven een indruk van het geheel. De Henschel rangeerloc is overigens van Ade.










Groet, Rob

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8803
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2014, 19:58:43 »
Dat ziet er netjes uit Rob  (y) Hoe gaat het afstellen van het spoor? Op het gevoel op de juiste locatie stoppen?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2014, 20:42:03 »
Hi Ronald,

De motor heeft een 1:1024 vertraging wat een heel positief regelbereik heeft. En met klokankermotoren is 'kruipen' zonder problemen mogelijk. De motor loopt al vanaf minder dan 1 volt waarmee één volledige omloop zo'n 6 munten in beslag neemt. Positioneren is derhalve geen probleem.
Voor de rest is het 'handbediening'. De draaibomen wachten op enige spierkracht. 

De volgende draaischijf wordt de h0e versie waarvoor Klaus Bochmann nog een etsplaat ontwikkeld heeft.

Groet, Rob

guest7822

  • Gast
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #3 Gepost op: 21 May 2014, 21:09:31 »
Sjj, da's mooi gedaan, en opent mogelijkheden! Ik heb er ook nog 1 liggen!

Walter

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8803
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2014, 21:38:30 »
Ah... zo... Dank Rob! Dat is een behoorlijke vertraging. Mooi op het gevoel!  (y) Mooi draaischijfje. Even gekeken op de bewuste website, maar ze maakte mooie dingen.... Iets om te onthouden c.q. in de gaten te houden.

Mooi!

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #5 Gepost op: 22 May 2014, 14:28:13 »
Ronald, de detaillering van de B+K goederenwagons is nog steeds ongeëvenaard. Waar vind je nog erts/kolen/kali wagons met klinknagelweergave aan de binnenkant? De montage van de polystyrol onderdelen doe ik uitsluitend met een kleine penseel met nitro verdunning. Hiervoor is een vaste hand onmisbaar en ook hier geldt: hoe minder hoe beter. Alleen voor de lantaarnijzers moet secondelijm gebruikt worden. Ik heb er inmiddels zo'n 20 gebouwd wat met een halve "Lange Heinrich" overeenkomt.

Eén van mijn volgende projecten betreft de ronde locloods van BW Düsseldorf. Ik heb inmiddels de benodigde onderdelen voor ruim 20 sporen verzameld. Alle sporen zijn voorzien van een inspectieput. Ik denk nog na over een servo bediening van de deuren. Wellicht heb jij _of een ander forumlid) hiervoor een oplossing. Het wiel hoef ik niet meer uit te vinden.

Groet, Rob