Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:58:48
20 jaar BNLS
door
Loki
Vandaag
om 09:57:11
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:07:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 09:05:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:00:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:39:32
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 07:50:30
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 06:46:36
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 04:50:36
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module
door
Joz
29 June 2025, 22:41:33
US diorama in H0
door
Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025
door
Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot
door
Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm....
door
stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753
door
Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje
door
Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
TTI Bergland Express
door
Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf. (gelezen 2805 keer)
Silvolde
Offline
Berichten: 1540
Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
«
Gepost op:
21 May 2014, 17:56:13 »
Enige tijd geleden kon ik de h0 wagen draaischijf van het inmiddels niet meer bestaande merk Bochmann & Kochendörfer (B&K) op de kop tikken.
Voorgeschiedenis.
Bochmann & Kochendörfer verraste zo'n 30 jaar geleden de modelbouw wereld met een aantal zeer gedetailleerde kolen-, kali- en ertswagons en verscheidene (stoom)depot attributen. In eerste instantie werden alle producten uit kunststof in spuitgiet techniek vervaardigd. Bij de kolenkraan is vanwege de fijnheid besloten om deze in messing etstechniek te maken.
Anders dan bij andere modelbouwfabrikanten zijn de spuitgiet matrijzen uit aluminium vervaardigd welke al vrij snel aan slijtage onderhevig waren. Ook hier is goedkoop duurkoop gebleken. Na het beëindigen van de samenwerking is Bochmann later onder de naam Bochmann Fine Scale verder gegaan om dan als Bohemia-Modell te eindigen. Een groot deel van het programma is door Karl-Heinz Klier (KHK Modellbau) overgenomen. Het betreft hier messing bouwsets en gelaserte modellen.
Ondanks de leeftijd kunnen alle B&K kunststof modellen nog steeds qua detaillering de toets der kritiek doorstaan. B&K artikelen worden af en toe op veilingsites aangeboden en gaan vaak voor hoge prijzen van de hand.
De volgende link geeft een gedetailleerd overzicht van het leveringsprogramma:
http://eisenbahn-fotograf.de/b-k.html
Wagendraaischijf 33.015
De draaischijf is volledig uit kunststof (polystyrol) vervaardigd waarop voertuigen met een maximale as afstand van 90 mm gedraaid kunnen worden. Vanwege de dichte uitvoering werd de draaischijf ook gebruikt op vrachtwagens te keren en kon ook door lichte rangeerlocs gebruikt worden.
Mijn voorkeur ging uit naar een interne aandrijving, dit om geen extra inbouwdiepte nodig te hebben. Enige tijd geleden heb ik een aantal Faulhaber minimotoren met aangebouwde vertraging kunnen bemachtigen. Deze motoren hebben een diameter van slechts 10 mm.
Voor de elektrische contacten (rij- en motorstroom) heb ik een printplaatje met vier concentrische kopersporen toegepast. De kopersporen zijn met soldeerpennen in de bodem verbonden. De sleepcontacten zijn uit fosforbrons vervaardigd.
Omdat er onvoldoende ruimte tussen de brug en de kuip zit heb ik bij de brug enig freeswerk uitgevoerd. Voor de nodige stabiliteit zijn de open ruimten in de brug eerst met een 2-componenten metaallijm gevuld. Op de uitgaande motoras is een poelie met O-ring gemonteerd. De bijgaande foto's geven een indruk van het geheel. De Henschel rangeerloc is overigens van Ade.
Groet, Rob
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8803
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
«
Reactie #1 Gepost op:
21 May 2014, 19:58:43 »
Dat ziet er netjes uit Rob
Hoe gaat het afstellen van het spoor? Op het gevoel op de juiste locatie stoppen?
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Silvolde
Offline
Berichten: 1540
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
«
Reactie #2 Gepost op:
21 May 2014, 20:42:03 »
Hi Ronald,
De motor heeft een 1:1024 vertraging wat een heel positief regelbereik heeft. En met klokankermotoren is 'kruipen' zonder problemen mogelijk. De motor loopt al vanaf minder dan 1 volt waarmee één volledige omloop zo'n 6 munten in beslag neemt. Positioneren is derhalve geen probleem.
Voor de rest is het 'handbediening'. De draaibomen wachten op enige spierkracht.
De volgende draaischijf wordt de h0e versie waarvoor Klaus Bochmann nog een etsplaat ontwikkeld heeft.
Groet, Rob
Gelogd
guest7822
Gast
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
«
Reactie #3 Gepost op:
21 May 2014, 21:09:31 »
Sjj, da's mooi gedaan, en opent mogelijkheden! Ik heb er ook nog 1 liggen!
Walter
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8803
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
«
Reactie #4 Gepost op:
21 May 2014, 21:38:30 »
Ah... zo... Dank Rob! Dat is een behoorlijke vertraging. Mooi op het gevoel!
Mooi draaischijfje. Even gekeken op de bewuste website, maar ze maakte mooie dingen.... Iets om te onthouden c.q. in de gaten te houden.
Mooi!
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Silvolde
Offline
Berichten: 1540
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
«
Reactie #5 Gepost op:
22 May 2014, 14:28:13 »
Ronald, de detaillering van de B+K goederenwagons is nog steeds ongeëvenaard. Waar vind je nog erts/kolen/kali wagons met klinknagelweergave aan de binnenkant? De montage van de polystyrol onderdelen doe ik uitsluitend met een kleine penseel met nitro verdunning. Hiervoor is een vaste hand onmisbaar en ook hier geldt: hoe minder hoe beter. Alleen voor de lantaarnijzers moet secondelijm gebruikt worden. Ik heb er inmiddels zo'n 20 gebouwd wat met een halve "Lange Heinrich" overeenkomt.
Eén van mijn volgende projecten betreft de ronde locloods van BW Düsseldorf. Ik heb inmiddels de benodigde onderdelen voor ruim 20 sporen verzameld. Alle sporen zijn voorzien van een inspectieput. Ik denk nog na over een servo bediening van de deuren. Wellicht heb jij _of een ander forumlid) hiervoor een oplossing. Het wiel hoef ik niet meer uit te vinden.
Groet, Rob
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.