Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 15:43:27
keerlusproblemen door Josephes
Vandaag om 15:42:38
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:54:12
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:52:31
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:28:14
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
Vandaag om 14:26:55
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 14:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:06:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:04:41
Br 38 Piko Superen. door 741230
Vandaag om 13:42:17
Piko 2025 door 1200blauw
Vandaag om 13:41:50
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:39:25
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
Vandaag om 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
Vandaag om 12:40:43
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 10:44:12
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 10:10:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:05:10
lais dcc decoder aan sluiten door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:36
Philotrain NS6001-6006 door Gert Arkema
Vandaag om 09:07:32
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:10:56
Minibaan Visserskaai H0 door Jelmer
Vandaag om 08:03:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:38:40
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:37:33
Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Martijn1974
Vandaag om 05:21:17
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
  

Auteur Topic: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.  (gelezen 2803 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Gepost op: 21 May 2014, 17:56:13 »
Enige tijd geleden kon ik de h0 wagen draaischijf van het inmiddels niet meer bestaande merk Bochmann & Kochendörfer (B&K) op de kop tikken.
 
Voorgeschiedenis.
Bochmann & Kochendörfer verraste zo'n 30 jaar geleden de modelbouw wereld met een aantal zeer gedetailleerde kolen-, kali- en ertswagons en verscheidene (stoom)depot attributen. In eerste instantie werden alle producten uit kunststof in spuitgiet techniek vervaardigd. Bij de kolenkraan is vanwege de fijnheid besloten om deze in messing etstechniek te maken.

Anders dan bij andere modelbouwfabrikanten zijn de spuitgiet matrijzen uit aluminium vervaardigd welke al vrij snel aan slijtage onderhevig waren. Ook hier is goedkoop duurkoop gebleken. Na het beëindigen van de samenwerking is Bochmann later onder de naam Bochmann Fine Scale verder gegaan om dan als Bohemia-Modell te eindigen. Een groot deel van het programma is door Karl-Heinz Klier (KHK Modellbau) overgenomen. Het betreft hier messing bouwsets en gelaserte modellen.

Ondanks de leeftijd kunnen alle B&K kunststof modellen nog steeds qua detaillering de toets der kritiek doorstaan. B&K artikelen worden af en toe op veilingsites aangeboden en gaan vaak voor hoge prijzen van de hand.

De volgende link geeft een gedetailleerd overzicht van het leveringsprogramma: http://eisenbahn-fotograf.de/b-k.html

Wagendraaischijf 33.015
De draaischijf is volledig uit kunststof (polystyrol) vervaardigd waarop voertuigen met een maximale as afstand van 90 mm gedraaid kunnen worden. Vanwege de dichte uitvoering werd de draaischijf ook gebruikt op vrachtwagens te keren en kon ook door lichte rangeerlocs gebruikt worden.
Mijn voorkeur ging uit naar een interne aandrijving, dit om geen extra inbouwdiepte nodig te hebben. Enige tijd geleden heb ik een aantal Faulhaber minimotoren met aangebouwde vertraging kunnen bemachtigen. Deze motoren hebben een diameter van slechts 10 mm. 
Voor de elektrische contacten (rij- en motorstroom) heb ik een printplaatje met vier concentrische kopersporen toegepast. De kopersporen zijn met soldeerpennen in de bodem verbonden. De sleepcontacten zijn uit fosforbrons vervaardigd.

Omdat er onvoldoende ruimte tussen de brug en de kuip zit heb ik bij de brug enig freeswerk uitgevoerd. Voor de nodige stabiliteit zijn de open ruimten in de brug eerst met een 2-componenten metaallijm gevuld. Op de uitgaande motoras is een poelie met O-ring gemonteerd. De bijgaande foto's geven een indruk van het geheel. De Henschel rangeerloc is overigens van Ade.










Groet, Rob

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8801
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2014, 19:58:43 »
Dat ziet er netjes uit Rob  (y) Hoe gaat het afstellen van het spoor? Op het gevoel op de juiste locatie stoppen?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2014, 20:42:03 »
Hi Ronald,

De motor heeft een 1:1024 vertraging wat een heel positief regelbereik heeft. En met klokankermotoren is 'kruipen' zonder problemen mogelijk. De motor loopt al vanaf minder dan 1 volt waarmee één volledige omloop zo'n 6 munten in beslag neemt. Positioneren is derhalve geen probleem.
Voor de rest is het 'handbediening'. De draaibomen wachten op enige spierkracht. 

De volgende draaischijf wordt de h0e versie waarvoor Klaus Bochmann nog een etsplaat ontwikkeld heeft.

Groet, Rob

guest7822

  • Gast
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #3 Gepost op: 21 May 2014, 21:09:31 »
Sjj, da's mooi gedaan, en opent mogelijkheden! Ik heb er ook nog 1 liggen!

Walter

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8801
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2014, 21:38:30 »
Ah... zo... Dank Rob! Dat is een behoorlijke vertraging. Mooi op het gevoel!  (y) Mooi draaischijfje. Even gekeken op de bewuste website, maar ze maakte mooie dingen.... Iets om te onthouden c.q. in de gaten te houden.

Mooi!

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Het motoriseren van een B+K 8,5 m wagen draaischijf.
« Reactie #5 Gepost op: 22 May 2014, 14:28:13 »
Ronald, de detaillering van de B+K goederenwagons is nog steeds ongeëvenaard. Waar vind je nog erts/kolen/kali wagons met klinknagelweergave aan de binnenkant? De montage van de polystyrol onderdelen doe ik uitsluitend met een kleine penseel met nitro verdunning. Hiervoor is een vaste hand onmisbaar en ook hier geldt: hoe minder hoe beter. Alleen voor de lantaarnijzers moet secondelijm gebruikt worden. Ik heb er inmiddels zo'n 20 gebouwd wat met een halve "Lange Heinrich" overeenkomt.

Eén van mijn volgende projecten betreft de ronde locloods van BW Düsseldorf. Ik heb inmiddels de benodigde onderdelen voor ruim 20 sporen verzameld. Alle sporen zijn voorzien van een inspectieput. Ik denk nog na over een servo bediening van de deuren. Wellicht heb jij _of een ander forumlid) hiervoor een oplossing. Het wiel hoef ik niet meer uit te vinden.

Groet, Rob