Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Paulogic
Vandaag om 12:37:59
Modeltreinenbeurzen door Eric B
Vandaag om 12:30:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:24:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:10
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 12:16:52
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 11:41:34
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 11:14:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:26:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
  

Auteur Topic: Loconet versus s88-n bus  (gelezen 4353 keer)

pascal40

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Loconet versus s88-n bus
« Gepost op: 20 May 2014, 16:56:02 »
Hallo Medeforumleden,

Wie kan mij precies eens uitleggen wat de voordelen zijn van LOCONET versus S88-N ?
Ik heb een Uhlenbrock Intellibox 2 daar zitten beide aansluitingen en ik wil dus gaan beginnen met terugmelding.
Digirails(Digikeijs) heeft een startset met 2 terugmelders maar die gaat dus ook over van Loconet naar s88-n!!
Dus in mijn ogen zie ik het nut niet ervan in om te beginnen met een Loconet terugmelder om als 2e terugmelder een s88-n aan te sluiten!
De Loconet terugmelder is nog duurder ook nog.
In mijn vorige spoorbaan had ik enkel de s88-n terugmelders die werkten zoals het hoorde(wel na enige instellingen).

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Pascal

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Loconet versus s88-n bus
« Reactie #1 Gepost op: 20 May 2014, 19:31:01 »
Hallo Pascal,
Als eveneens simpele gebruiker zal ik maar de aftrap doen: Ook ik gebruik S88 bezetmelders (Viessmann) verbonden door de beroemde (beruchte?) flatband kabel. Echter, op een gegeven moment merkte ik veel storingen (spookmeldingen). Eerst enkele S88's verbonden door UTP kabel en 2 S88 koppelstukjes zoals ze hier-en-daar verkrijgbaar zijn. Werd wel iets beter...
Omdat ik door verbouwing van mijn baan een heeeel lange s88-ketting zou krijgen, heb ik de andere kant van de baan middels bezetmelders (Rosoft) een LN verbinding gemaakt, en deze op mijn Intellibox aangesloten. Ik heb dus feitenlijk 2 kettingen (1x S88, 1x LN). Werkt OK. Weinig spookmeldingen. LN is denk is safer, S88 is makkelijker te configureren.
Conclusie: het gebruik kan allebei, en afhankelijk van je voorkeur of de bouw situatie van je baan kan je ze gebruiken.

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Loconet versus s88-n bus
« Reactie #2 Gepost op: 20 May 2014, 20:26:31 »
Ik ben ooit begonnen met S-88 georienteerde bezetmelders.
Maar had al snel te maken met spookmeldingen (weergeven van bezette sporen, terwijl dat desbetreffende baangedeelte leeg was).
Overgestapt naar Loconet met bruikmaking van eigenbouw artikelen van Hans Deloof en sindsdien heb ik te maken met een uiterst stabiel systeem.

Met andere woorden, geef mij maar Loconet (y), ik hoef geen ander bussysteem meer!

Gerard

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26855
    • Pagina van klaas
Re: Loconet versus s88-n bus
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2014, 23:38:35 »
.... ik hoef geen ander bussysteem meer!
Daarbij moet je bedenken dat s88 geen bussysteem is. Het is een schuifregister dat is opgebouwd uit CMOS IC's die daar voor bedoeld zijn. Maar het is verdeeld over verschillende printkaarten, en daarbij zijn de regels voor ontwerpen met CMOS stevig overtreden. Dat veroorzaakt veel van de storingen en spookmeldingen die sommigen ervaren.
Verder mag de keten maar op één punt aan massa liggen, en dat is meestal de massa uit de s88 connector op de centrale. Als je extra massa-aansluitingen maakt dan kun je wachten op problemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Loconet versus s88-n bus
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2014, 10:04:51 »

Digirails(Digikeijs) heeft een startset met 2 terugmelders maar die gaat dus ook over van Loconet naar s88-n!!
Dus in mijn ogen zie ik het nut niet ervan in om te beginnen met een Loconet terugmelder om als 2e terugmelder een s88-n aan te sluiten!


Het is volgens mij andersom: je krijgt 1 s88 melder, die sluit je aan op de s88 IN van de LocoNet melder. Die zet vervolgens alles om naar LocoNet.

Zolang je de kabels van s88 kort houdt, zul je weinig problemen hebben, maar zodra ze langer worden krijg je, zoals al gemeld, spookmeldingen.

Verder is LocoNet veeel handiger, omdat je hier ook wisseldecoders, handregelaars ed op kunt aansluiten, de volgorde maakt niets uit en de kabels mogen max 300 meter lang zijn.

Groeten,

Rauke

Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk

DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Loconet versus s88-n bus
« Reactie #5 Gepost op: 21 May 2014, 13:12:10 »
Zoals al aangegeven is S88 nogal storing gevoelig. S88N heeft dit al een beetje verholpen door een andere kabel te gebruiken maar nog steeds is de kans op storing. Zoals Klaas aan gaf, het is geen bus, het zijn losse CMOS IC's die je met lange draden verbindt. Loconet is wel echt een bus en is dus ook ontworpen om afstanden mee af te leggen. Ook mag je de bus aftakken, hoeven de melders niet perse achter elkaar te zitten (alle apparaten op de bus krijgen een adres) en kun je eventueel ook andere dingen er op aansluiten zoals een handregelaar. Het nadeel? Het is complexer en daardoor duurder. Bij Digirail hebben ze daarvoor een truc bedacht gebruikt. Je kan extra S88N melders aansluiten op een Loconet melder. Dit is bedoelt als de S88N melder naast de Loconet melder wordt geplaatst. Immers werkt S88 prima zolang je de kabellengte beperkt. Je moet dus alleen de extra S88N melder niet met een lange kabel aan de Loconet melder koppelen, dan kan je niet zo goed alles met S88 doen.


Timo
« Laatst bewerkt op: 21 May 2014, 20:19:07 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Loconet versus s88-n bus
« Reactie #6 Gepost op: 21 May 2014, 19:20:30 »
Hoi Timo en anderen,

De omzetting van de LocoNet-bus naar S88 was al veel eerder op de markt van Wim Ross. Hiermee kun je inderdaad de simpele S88-printjes aan LocoNet hangen. Een ander voordeel van de zelfbouw printjes van Hans Deloof is, dat ze erg flexibel zijn, want elke van de 16 poorten op een LocoIO-print kan gebruikt worden als ingang, maar ook als uitgang. Meestal wordt het in 4 blokjes van 4 in-/uitgangen verdeeld. Hierdoor kun je eenvoudig op de plek daarvoor dicht bij, waar het nodig is een dergelijke print zetten en hier de acties uitvoeren, die nodig zijn. Door adressen te koppelen, is zelfs een volledig automatisch bedrijf mogelijk zonder computer en ook zelfs een seinplateau met alleen een LocoNet-kabel.

Zoals anderen ook zeggen, kun je makkelijk op strategische plekken een LocoNet-connector aan de baan hangen voor een regelaar en/of computer.

Op Houten heb ik meestal alle printjes bij me.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Loconet versus s88-n bus
« Reactie #7 Gepost op: 21 May 2014, 19:58:26 »
Lezers,
Er staat ook een en ander in onze eigen encyclopedie  (y)
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/S88,_S88N,_XpressNet_en_LocoNet

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Loconet versus s88-n bus
« Reactie #8 Gepost op: 21 May 2014, 22:42:41 »
Citaat van: Timo
...Bij Digirail hebben ze daarvoor een truc bedacht gebruikt...

Citaat van: Bert Mengerink
...De omzetting van de LocoNet-bus naar S88 was al veel eerder op de markt van Wim Ross...

Zelfde bedenker hoor ;) Kijk maar hier :P

Maar idd, het 'doorlussen' van S88 modules achter een S88LN is bedacht om lokaal (!) en idd op korte afstand (b.v. binnen een modulebak) , op voordelige wijze meer bezetmeldpunten te verkrijgen. Dat je er ook een complete S88 keten aan kunt hangen is 'toeval' ;) :P


Overigens is er wel een andere firma die het kustje WEL heeft 'geleend' :P  :(

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 21 May 2014, 22:46:13 door Karst Drenth »