Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:42:33
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
janw
Vandaag
om 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:32:01
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht
door
Sven
Vandaag
om 22:19:36
Stub switches
door
Frank 123
Vandaag
om 22:04:29
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 21:57:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
einte
Vandaag
om 21:37:45
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
einte
Vandaag
om 21:34:24
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:33:13
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 21:26:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 21:08:03
Spoor- en tramweg parafernalia
door
1795
Vandaag
om 20:52:22
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
door
Rick
Vandaag
om 20:44:07
Roco smeerolie
door
gtw6016
Vandaag
om 20:36:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:29:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 18:13:44
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
AlbertG
Vandaag
om 17:43:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 17:38:01
Goede wensen voor 2026
door
bollen neus
Vandaag
om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
stoombr38
Vandaag
om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
the_gold
Vandaag
om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht.....
door
Jean
Vandaag
om 12:17:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Loading gauge verschil NEM en NMRA?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Loading gauge verschil NEM en NMRA? (gelezen 615 keer)
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Loading gauge verschil NEM en NMRA?
«
Gepost op:
16 May 2014, 14:35:41 »
In mijn favoriete modeltrein winkel staat naast het gebruikelijke Europese materieel ook een kleine selectie Amerikaans spul. Nu lijken die Amerikaanse locomotieven een stuk groter dan de Europese (iets hoger en langer).
Passen deze locs nog steeds door Europese (NEM) tunnels, of gaat dat problemen geven.
En hoe zit dat bij bijvoorbeeld Russisch materieel van de kleine fabrikanten, zijn die op 1:87 met smallere spoorbreedte, of zijn die omgerekend naar de HO spoorbreedte (dus kleinere schaal)
Kan ik aannemen dat voor het materieel op de volgende pagina speciaal gebouwde tunnels nodig zijn?
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25305_Soviet-railroads.aspx#post378241
Gelogd
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re: Loading gauge verschil NEM en NMRA?
«
Reactie #1 Gepost op:
16 May 2014, 14:40:44 »
Uit ervaring kan ik je melden dat een Bigboy van Athearn niet door ons Fallerportaaltje gaat. Zolang het op een recht stuk spoor is valt het nog wel mee, maar zodra je een tunnel ingang/uitgang ineen bocht hebt mislukt het.
Ik heb geen Russische ervaring.
Mooi topic trouwens, De dichtstbijzijnde Russische lok staat in Binz ( Rugen)
http://tiny.cc/1pdyfx
Bezoekje zeker de moeite waard ook al omdat het grootste gebouw Prora daar staat.
«
Laatst bewerkt op: 16 May 2014, 14:46:40 door Han Zijlstra
»
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
dh3201
Offline
Berichten: 2527
Re: Loading gauge verschil NEM en NMRA?
«
Reactie #2 Gepost op:
16 May 2014, 14:55:11 »
Het verschil tussen normaalspoor en het Russische breedspoor is in het echt 89 mm, in H0 is dat 1,023 mm. Waarschijnlijk wordt dat in model gewoon verwaarloosd.
Daarnaast is het Russische omgrenzingsprofiel wel een flink stuk ruimer dan het Europese omgrenzingsprofiel.
Ook leuk zijn de spoorwegen op Sachalin, destijds aangelegd door de Japanners in Kaapspoor, maar thans door de Russen geëxploiteerd met Russische breedspoorrijtuigen op kaapspoordraaistellen.
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Loading gauge verschil NEM en NMRA?
«
Reactie #3 Gepost op:
16 May 2014, 15:33:53 »
Dat die 'Ketelwagen op wannentender' oliestoker niet door een standaard HO tunneltje gaat passen lijkt me wel logisch. Ze mogen tot maximaal 5,30 meter gaan voor Russisch profiel
Ook leuk om te vergelijken met Europese maten: specificaties van een Stadler KISS voor Russisch profiel
http://www.stadlerrail.com/media/uploads/KISSAE0513_E.pdf
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Loading gauge verschil NEM en NMRA?