Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 110483 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #330 Gepost op: 10 March 2015, 07:17:12 »
Eerst maar eens kijken hoe ik het chassis beter aan het frame kan bevestigen, zit nu knullig aan elkaar. Ondertussen denk ik ook alvast na over de kortkoppeling en waar ik die zou moeten plaatsen. Dat lijkt me ook een behoorlijke uitdaging, aangezien het lijkt alsof er nergens ruimte voor is. Dus nog genoeg om over na te denken... ;D
Spoor 0 adept

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #331 Gepost op: 10 March 2015, 08:55:06 »
Hallo Tom,

Een volgende verbetering zou de bevestiging van de bogies aan het frame kunnen zijn.Nu is het in feite een 3-assige loc die aan beide zijden enorm overhelt terwijl de bogies er als aanhangwagentjes bij bungelen.De ruimte tussen bogies en frame bij het 1:87 model is bovendien nog groter dan hij  1:1 was.Het mooiste is een draaipunt / taatslager te maken dat zijdelings verschuifbaar is.Zo was het in het origineel ook.Ik heb nog een foto van een dergelijke constructie bij de ponytruck van een LMS Ivatt tank in het Buckinghamshire Railway Centre :

Het is niet erg eenvoudig, maar het lijkt mij toch wel mogelijk iets dergelijks in model te maken.Mijns inziens de mooiste oplossing.Je kan er bovendien veertjes inbouwen die de bogie in het midden houden.Dan rijdt de loc ongetwijfeld nog veel beter.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #332 Gepost op: 10 March 2015, 12:01:02 »
Poeh Jan,

Dat ziet er wel heel ambitieus uit. Ik snap het principe dan ook gedeeltelijk, maar begrijp nog niet helemaal hoe de contructie in elkaar zit. Beperkt het de bogie niet in uitslag, aangezen we in h0 gewend zijn de werkelijkheid toch al geweld aan te doen i.v.m. de vaak krappe ruimte die we hebben om zoiets goed te laten functioneren (lees, veel te krappe boogstralen)? Ik ben op zich wel geinteresseerd in een andere constructie, zeker als het de rijvaardigheid van de loc ten goede kan komen.

Mvg.

Tom.
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #333 Gepost op: 10 March 2015, 13:39:41 »
Had je me zaterdag niet verteld dat de assen van een modelloc ruimte moeten hebben om naar beneden uit te wijken itt een echte loc die juist ruimte moet hebben om naar boven uit te wijken (vering zeg maar)? Naar beneden uitwijken gaat zelfs een ongeveerd aanhangertje wel lukken.

;D  (y)  ;D

Bouw jij dit maar in Nul Jan, ik vraag me af of het werkt. In H0 weet ik zeker dat het niet werkt. Ik heb bij mijn NS 6002 de beide 'aanhangertjes' voorzien van een buigslappe spiraalveer om de wielekes omlaag te duwen, niet meer (risico; vermindering asdruk van de koppelassen) en niet minder ( risico; ontsporen of koddig niet-meelopen draaistelassen).
Overigens ben ik wel benieuwd naar een onderaanzicht. Tot nu toe heb ik hoegenaamd geen problemen met de constructie. Niet helemaal oorspronkelijk Philotrain, maar probleemloos functionerend. En wat die doorkijk en de middenstelveer betreft; daar is wel een andere oplossing voor te verzinnen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #334 Gepost op: 10 March 2015, 13:51:00 »
Nou dacht ik dat ik behoorlijk stellig kon zijn, maar jij kan het ook Gert ;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #335 Gepost op: 10 March 2015, 14:45:50 »
Bouw jij dit maar in Nul Jan, ik vraag me af of het werkt. In H0 weet ik zeker dat het niet werkt. Ik heb bij mijn NS 6002 de beide 'aanhangertjes' voorzien van een buigslappe spiraalveer om de wielekes omlaag te duwen, niet meer (risico; vermindering asdruk van de koppelassen) en niet minder ( risico; ontsporen of koddig niet-meelopen draaistelassen).
Overigens ben ik wel benieuwd naar een onderaanzicht. Tot nu toe heb ik hoegenaamd geen problemen met de constructie. Niet helemaal oorspronkelijk Philotrain, maar probleemloos functionerend. En wat die doorkijk en de middenstelveer betreft; daar is wel een andere oplossing voor te verzinnen.
Het probleem met veren in de wielophanging van H0 loks is dat deze exact de juiste veersterkte moeten hebben, gerelateerd aan het gewicht van de lok en de gewichtsverdeling over de lengte van de lok. Als je bijvoorbeeld een 3700 van DJH bouwt en je stopt de bijgeleverde veer tussen de bogie en het chassis dan licht deze de voorste drijfassen op, zodat de 3700 op zijn achterste as en de bogie staat. Is die te zwak dan worden de achterste assen van de lok weer opgetild. Het is over het algemeen een heel gedoe om dat goed te krijgen. Met veersystemen in drijfassen boven hornblocks bestaat hetzelfde probleem. De veren die bijvoorbeeld GM&S verkoopt bij deze spullen zijn vrijwel altijd veel te sterk, waardoor de lok op die veren gaat staan dansen. Dat is de reden dat ik liever compensatie inbouw, dan veren gebruik. Vele Philotrain loks zijn echter geveerd en het lijkt dat deze goed zijn afgestemd op het gewicht van de lok.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #336 Gepost op: 10 March 2015, 14:58:45 »
Ivo en anderen,

Da's niks anders dan in het grootbedrijf hoor  ;D

Ook daar geldt hetzelfde mbt veren en compensatie. Na iedere grote herstelling moesten de veren opnieuw afgesteld worden en ook daar had je loc's waarbij de veren of per as zaten of waarbij de veren dmv van balansen naar de volgende / vorige as waren gekoppeld (compensatie)

Ook daar was het zo dat je asbelasting dusdanig moest instellen dat je de bulk van het gewicht op de drijfwielen had, maar dat je genoeg aslast op de loopwielen / draaistellen had om te zorgen dat die de loc opzij konden trekken. Zeker wanneer de drijfwielen tegen de maximale aslast aan zitten gaat dat een boeiend spelletje worden.

Anekdote: verzin maar eens wat er gebeurd wanneer je een oud ijzeren geklonken ketel vervangt door een nieuw ijzeren (dus lichtere) gelaste ketel. Dan kom je heel dicht in de buurt van iets waar we het niet meer over zouden hebben  :-X

En ja d'r zijn dus ontsporingen bekend waarbij de oorzaak lag in de niet goede belasting van de loopassen / draaistellen.

Kortom, niks anders dan wat er in model gebeurd, alleen liggen gewichten, spelingen, verhoudingen anders  :'(
« Laatst bewerkt op: 10 March 2015, 15:00:57 door guest7823 »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #337 Gepost op: 10 March 2015, 15:00:21 »
De philo veertjes die ik in de hornblocks vond zijn veel te sterk, zo'n veer tussen m'n vingers indrukken lukte nauwelijks. Exit veertjes, nu zit er niks tussen. De hornblocks bewegen vrij en maar één kant op; naar beneden.
De veren tussen frame en draaistel wind ik bij voorkeur zelf ( jaja, fosforbrons mag van mij knap opgewonden worden  ;)), zodat ik de mate van flexibiliteit zelf kan bepalen. En dat is dus errug slapjes.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #338 Gepost op: 10 March 2015, 15:23:07 »
Anekdote: verzin maar eens wat er gebeurd wanneer je een oud ijzeren geklonken ketel vervangt door een nieuw ijzeren (dus lichtere) gelaste ketel. Dan kom je heel dicht in de buurt van iets waar we het niet meer over zouden hebben  :-X
Ik zeg niks  :-X  Maar je hebt gelijk: een H0 lok is in die zin niets anders dan een echte of een 0 spoor exemplaar. De H0 bouwers zijn gewoon wat onhandiger  ;) (of te weinig geduld om het goed te krijgen in mijn geval), dan wel de marges tussen te sterk en te zwak zijn wat kleiner.

@Gert, wist ik niet. Ik heb alleen ervaring met de veertjes in mijn 1700 en dat klopt wel aardig. Ik heb ook nog een 7700 kit liggen met veertjes en recent een oude 2100 kit met die dingen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #339 Gepost op: 10 March 2015, 17:43:54 »
Hallo Gert,

Misschien heb je wel gelijk dat het in H0 niet werkt.Je moet inderdaad de modelbouw niet te theoretisch benaderen, maar gewoon uitproberen.Zelf heb ik destijds een NS 6000 bouwpakket van Philotrain in elkaar gezet en vond toen wel dat de wat scheef over de baan kon gaan.Ongeveer zoals de vliegtuigen die ik hier op de Buitenveldertbaan zie landen terwijl er een straffe zijwind staat.De as van het vliegtuig wijkt dan af in de richting van waaruit de wind komt ten opzichte van de vliegrichting.Bij zo'n modelloc die eigenlijk alleen in het midden ondersteund wordt bestaat die neiging ook (ook zonder zijwind).Een beetje een schuinsmarcheerder en dat heeft toch een negatieve connotatie.Dus dat doen we maar niet.Met de door mij voorgestelde ophanging van de bogies denk ik dit op te kunnen lossen.In ieder geval ga ik het zelf toe passen mij de HSM 700 die ik als tussendoortje ga bouwen.Bovendien vind ik het ook een leuke uitdaging op zo'n constructie gewoon in model na te bouwen.Verder ben ik te eigenwijs om mij daarvan te laten weerhouden.Wat de vering in verticale richting betreft is het inderdaad zo dat in het grootbedrijf de excursies van de wielen/assen naar boven opgevangen moeten worden en in model juist de excursies naar beneden met name om te voorkomen dat de wielflenzen bij de wissels over het puntstuk zweven en dan aan de verkeerde kant terecht komen met een ontsporing als gevolg.Hier gaat het echter over vering in horizontale richting.

Ik heb ook nog een tekening van een bogie van een HSM 350 of 700 loc uit het boek van Harterink en Mook :

Ik heb de laatjes nog ingekleurd om het beter uit te leggen.

In het midden zit met rood gemarkeerd de spil waar de bogie om draait , officieel heet dat een taatspot.Deze zit op een vierkante plaat met verstevigingsranden die groen gemarkeerd is en die zijdelings kan bewegen dat wil zeggen dwars op de frameplaten die geel gemarkeerd zijn.Dan is er nog de met blauw gemarkeerde veer, op de LMS Ivatt tank een spiraalveer en op de HSM locomotieven een bladveer die er voor zorgt dat de "groene plaat"" en daarmee de bogie in het midden gehouden wordt.In model is er dan een veer mogelijk die rond de spil zit en de bogie omlaag drukt.Deze moet uiteraard vrij slap zijn. Anders slippen de drijfwielen door.Dan zijn er nog twee veertjes (de blauwe veren) mogelijk die de bogie in het horizontale vlak in transversale richting in bedwang houden en aldus zorgen dat de loc op rechte stukken  ook mooi recht op de baan staat.Wanneer ik met de HSM 700 ga beginnen kan ik wel in een nieuw te openen draadje laten zien hoe ik het in gedachten heb.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #340 Gepost op: 10 March 2015, 21:00:34 »
Nou Tom de volgende uitdaging is er weer. (y)
Ik blijf bij mijn bod ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #341 Gepost op: 10 March 2015, 21:11:47 »
Gheghe ;D
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #342 Gepost op: 10 March 2015, 21:27:47 »