Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
Vandaag
om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 23:09:40
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
Vandaag
om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:05:41
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
Vandaag
om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
Vandaag
om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
Vandaag
om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Smalle landelijke modelbaan 4.30m x 1.00m (Fokkens H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Smalle landelijke modelbaan 4.30m x 1.00m (Fokkens H0) (gelezen 3101 keer)
jacobfok
Nieuwe gebruiker
«
Gepost op:
14 May 2014, 20:14:44 »
Hallo mede modelbouwers,
Een jaar of 12 geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met modelspoor en sindsdien ben ik zo nu en dan er weer even fanatiek mee bezig. Zo ben ik al 2 maal begonnen aan een baan maar vanwege de locatie en drukte met werk ben ik er verder nooit meer aan toe gekomen. Nu heb ik zojuist mijn studio verbouwd (heb een eigen videobedrijf) en heb daar ruimte gemaakt om een modulebaan op te kunnen plaatsen. Hierbij heb ik natuurlijk de nodige beperkingen kwa ruimte maar zou ik er toch zo veel mogelijk uit willen halen.
Het bureau waar het op kan worden geplaatst is 4.30 meter lang en op de meeste delen 50 cm diep. Maar het is geen probleem om op de nodige plekken wat meer diepte te gebruiken. Hier zal dan even een schraag oid onder geplaatst moeten worden wanneer er aan de baan wordt gewerkt maar dat is geen probleem. Het idee is om de baan te inspireren op de spoorlijn waar ik mijn gehele schooltijd mee heb gereisd. Dit is de lijn Mangtum - Sneek (Friesland). Voor mij is natuurgetrouwheid geen noodzakelijkheid en ook bij het selecteren van materieel zal ik nergens rekening mee houden. Dit wordt echt een baan voor de leuk en probeer daarbij te verzamelen wat ik mooi vind of wat ik vind passen.
Zelf heb ik wel al even gekeken naar wat ontwerpen op dit forum en zelf ook al even geprutst in verschillende programma's. Maar kom er nog niet helemaal uit en zou daarbij graag jullie hulp hebben. De rails die ik nog voldoende op voorraad heb liggen is Piko A rails. Graag feedback op het huidige ontwerp en misschien dat jullie slimme tips hebben om de baan uitdagender te krijgen en vooral meer rijplezier. Het rondjesrijden blijft toch altijd wel het leukste. Dan kan hij ook mooi even blijven draaien tijdens het werk aangezien hij op kantoor komt te staan.
Heb wel door dat de snel ingetekende scenery veel meer ruimte in gaat nemen dan er nu op staat aangegeven. Maar dit zal op den duur wel aan worden gepast en is in eerste instantie ook niet noodzakelijk nog voor het idee. Let op! Aan de linkerkant zit een deur dus vandaar dat de plaat daar smaller is gehouden. En aan de rechterkant begint direct een scheve wand op zo'n 10cm hoogte. Vandaar dat daar niet veel kan worden gebouwd dan een rondje of rangeerbaan.
Groeten,
Jacob
NS264
Het leven op de weg.
Re: Smalle landelijke modelbaan 4.30m x 1.00m (Fokkens H0)
«
Reactie #1 Gepost op:
15 May 2014, 00:18:12 »
Hoi Jacob,
Welkom hier op het forum.
Je plan ziet er veelbelovend uit. Je kan het als goede basis gebruiken zoals jezelf zegt zullen er al gelang de bouw of planning vele wijzigingen de uitvoering teisteren.
Je kan met de rails die je hebt en misschien ook wat gebouwen alvast een proefopzet maken. Dan krijg je meer inzicht in het ruimtelijke effect.
Dat gedeelte rechts onder de schuine kap zou ik wel zoveel mogelijk bij de baan betrekken of werken met halfrelief gebouwen/fabrieken die het spoor uit het zicht trekken maar in die hoek wel wat ruimtelijk effect geven.
Het water wat je aangeeft kun je goed als optische scheiding tussen twee delen gebruiken. Bedenk dat je dan het beste een goed groot deel van een vaart/kanaal kan laten zien. Dan kun je allerlei reden verzinnen waarom het spoor een bocht maakt of juist langs het water loopt.
Kijk bij de rangeersporen die je ontwerpt of je goederenmaterieel er goed kan staan, ik bedoel daar de lengte van de rangeersporen mee.
Leg beter 1 goed rangeerspoor voor 1 of 2 wagons dan 3 waarvan je maar 1 goed kan gebruiken, scheelt ook wissels.
Net als bij het grootspoor ligt er rails daar waar het moet liggen, inclusief wissels/kruisingen etc.
Het puzzelen zal wel even blijven, ik kom er zelf ook niet vanaf, maar als eenmaal een deel goed is dan kun je met de volgende verder.
Ook op een ruimte als deze zijn er eindeloos veel mogelijkheden met dergelijke thema's als de jouwe.
Zomaar wat tips om rekening mee te houden.
Groeten Koen.
«
Laatst bewerkt op: 15 May 2014, 00:27:29 door Koen Frijlink. Reden: tekst
»
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
tothebeach
Michel
low-budget modelbouwer
«
Reactie #2 Gepost op:
15 May 2014, 12:27:31 »
Hoi Jacob,
Leuk ontwerpje, al leidt dit een beetje tot doelloos heen en weer rijden. Twee opmerkingen:
Aan je omloopsporen heb je weinig, deze houden op bij het wissel, leg daar zeker een spoor achter, ter lengte van je langste lok. Het zou kunnen dat je er in je hoofd al wel rekening mee hield, maar qua bouw is het ook praktisch dat je ze intekent. Je rekent jezelf altijd te gemakkelijk te rijk.
Probeer een doel te verzinnen voor de twee stations. Bij het ene station staat de hop, bij het tweede de brouwerij; bij het ene staat de houtzagerij, bij de ander het bos en de meubelfabriek; goederenstromen lopen dan heen en weer, extra opstelspoortje nodig, rangeerproblematiek, kortom interessant rijplezier.
Zoiets bijvoorbeeld:
Welkom hier op het forum overigens.
Groet,
Michel
«
Laatst bewerkt op: 15 May 2014, 12:41:23 door tothebeach. Reden: plaatje toegevoegd
»
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Ed K.
Ideale combinatie van mijn hobbies
«
Reactie #3 Gepost op:
15 May 2014, 12:34:19 »
Ik denk dat dit sporenplan snel zal gaan vervelen, je hebt weinig mogelijkheden.
Verder heb je rechts een keerlus in je plan zitten. (Maar dat wist je misschien zelf ook al)
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
jacobfok
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #4 Gepost op:
15 May 2014, 18:14:40 »
Hoi mannen,
Bedankt allemaal voor de leuke reacties. Zit zelf nog midden in het denk en ontwikkel proces dus alle opmerkingen zijn welkom.
Twijfel nog enorm over wat ik nu eigenlijk wil! Aan de ene kant zou ik graag lekker rondjes willen rijden, maar aan de andere kant lijkt het mij ook mooi om de 2 stations waar ik zo vaak heb gereden zo goed mogelijk na te maken. Dit zijn nu eenmaal simpele stations zonder rangeer gelegenheden. Het mooiste lijkt het mij om een simpele rails basis neer te leggen en dan zo nu en dan een bak van de module uit de kast te pakken en lekker te gaan knutselen met het landschap en de huizen. Dus veel rijden zal het niet eens echt worden.
Om de twijfel nogmaals te ondersteunen heb ik weer 2 nieuwe schetsen gemaakt van een sporenplan. De ene is een soort hondenbot vorm met 1 zichtbaar station en een schaduwstation. Dat betekend dat ik alleen het middelste deel van de baan zichtbaar ga maken en hierop een mooie aankleding kan gaan maken. En het andere ontwerp is een versimpelde versie van het eerdere idee met de beide stations. Het ene station zal het dorpsstation zijn waar ik altijd opstapte en het andere station is de 'grote' stad waar ik dan naar toe ging.
Ben nog niet zo bedreven met de flexibele rails in het programma dus het ligt zo nu en dan een beetje gek. Maar al doende leert men.
Groeten, Jacob
jacobfok
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #5 Gepost op:
15 May 2014, 19:21:46 »
Waarbij dan dit ongeveer zichtbaar zou zijn bij de rondjes rijden versie.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|