Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: realistische(?)bomen/boompjes maken  (gelezen 174290 keer)

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
realistische(?)bomen/boompjes maken
« Gepost op: 23 augustus 2007, 10:58:24 »
FF woordje vooraf:
De werkbeschrijving van deze “Hoe maak ik” is vooral bedoeld voor bomen die op de voorgrond staan/ die “in het zicht” staan. Het om/beschrijven van het tot standkomen van het “skelet” van een boom was/is niet eenvoudig. Het in praktijk brengen, denk ik, in het begin evenmin maar zoals modelbouw is: na en paar keer lukt het steeds beter…
Wat heb je nodig?
* Draad: bloemistendraad gelakt (meestal groen) 0,39 mm doorsnede voor het “fijne werk” en 0,6 voor het wat “grovere werk”.
*  Stevig ijzerdraad 1 a 2mm. doorsnede.
* Grondverf(ijzer) uit de pot of uit een spuitbus.
* Lijm in/uit een spuitbus bijv. van BISON.
* Houtlijmmengsel: houtlijm+druppels afwasmiddel+KLEIN beetje water+acrylverf           hoofdkleur van de stam en takken.
* Scherpe snijtang voor de ijzerdraadjes.
* Scherpe schaar voor de kunststofvezels te snijden.
* Zak kunstvezels: Filtermateriaal van filters die gebruikt worden bij tuinvijverfilters. te koop bij alle goed gesorteerde tuincentra of vijverwinkels/shops. Prijs ongeveer 3 euro( 2004) per zak = goed voor 300 boompjes of meer.
* Spuitbus met donkergroene alkyde verf. (zorgt voor de stevigheid van de” twijgen”).
- Grasvezels: fijn van bijv. Noch, Busch, Faller…
* Theezeefje.
* Zaagsel: fijn (m.b.v. theezeefje) en grof (m.b.v. bakzeef, om meel of zo te zeven.)
* Grote kartonnen( schoenen) doos die aan alle kanten dicht moet zijn. Zonder de deksel natuurlijk!
* Smalle dunne penseel (absoluut geen dure marterhaarpenseel) gewoon van de Lidle of Aldi.
* Latexmuurverf: van de bouwmarkt in 2000 en 1 kleuren te koop.
We beginnen met het maken van de stam waar je de bloembinddraden om heen wikkelt.
Een stukje stevig ijzerdraad van ongeveer 10/12 cm vormt de “kern” van de boom
Het onderste gedeelte van deze draad laten we vrij (2 a 3cm) hiermee hebben we een goed houvast tijdens het bewerken en kunnen we de boom als ie af is “verankeren” in de bodem.
 
De eerste draad draaien we van begin af aan gelijkmatig en strak om de kern heen. De afbeelding hierboven laat een stam zien met enkele afgestorven takken zoals een grove den.
Meestal zal het eerste draadje( plus misschien nog één…) helemaal  om de kern gedraaid  moeten worden om een stamhoogte te bereiken van ongeveer 3 a 4cm. (= ongeveer 5,5 meter dus een “laanboom”)..






Hieronder een tekening hoe je een tak kan verlengen of meer twijgen kunt maken . Als je de lus door knipt (hij mag niet groter zijn dan 2 cm) heb je dus 2 twijgen. Is de lus groter dan 4cm dan kun je er weer 2 kleine lussen van maken en die elk minimaal 4X draaien alvorens ze door te knippen, resultaat: weer 4 twijgen!

   
Zo draai je alle takken van het boompje, tot aan de top. Vanzelfsprekend worden de takken naar boven toe korter. In het begin is het een kwestie van uitproberen wat het resultaat zal zijn. Maar naar verloop van enkele boompjes of struikjes weet je ongeveer hoe en heb je misschien al de juiste draai gevonden!
Een vuistregel kan ik niet zo maar geven want de natuur is grillig genoeg dus mislukte bomen bestaan bijna niet: elke “foute” boom zal altijd wel ergens te verwerken zijn! Het enige wat ik kan aan geven is dat de onderste takken  vanaf de stam in schaal N meestal 12 “windingen” krijgen, en hoe hoger aan de stam hoe minder het aantal.
Is de totale boom helemaal afgewikkeld dan kun je de takken al proberen in de juiste stand te buigen om al een beetje indruk te krijgen van de uiteindelijke vorm van het boompje.
Nu worden de lussen met een scherpe schaar of snijtang doorgesneden. Dit hoeft niet perse precies in het midden…De uiteindes van de doorgeknipte lussen worden nu voorzichtig rechtgebogen en zo veel mogelijk in zijn uiteindelijke vorm gebogen. Dit kan met de vingers of met een tangetje met een “platte bek”. Hier is het gewoon uitproberen wat je het prettigste vind. (Kan behoorlijk prikken als je het met de vingers rechtbuigt)


Als dit werkje voltooid is kan de boom in de primer worden gezet. Dit kan handmatig met primer en kwast of met de spuitbus/airbrush. We laten hem een dagje drogen…
Is de boom eenmaal droog dan kunnen we beginnen met: het aan brengen van schorsimmitatie d.m.v. het gezeefde zaagsel en de houtlijmmix (zie:Wat heb ik nodig)
 Allereerst smeer je met een lange dunne kwast/penseel de hele stam met deze mix in en meteen erna strooi je met een theezeefje het zaagsel er over. Voor de stam gebruik ik merendeels het grove zaagsel en voor de twijgen het fijne. Om vooral de stam meer volume/dikte te geven geef ik deze een tweede laag met “mix”en zaagsel.

de stam kan ook "glad" worden afgewerkt zoals soms bij beuken het geval kan zijn..


 
Is de boom helemaal behandeld dan kan ie weer in de “wacht” totdat ie droog is. Dit is meestal een dag later.
De boom krijgt dan een basis kleur met de latex muurverf m.b.v. weer een kwastje en misschien een beetje water aangevuld met wat druppeltjes afwasmiddel zodat de verf makkelijker  hecht aan het droge zaagsel. Weer laten drogen.
grove den N schaal





iets grotere boom HO


 
Intussen  maken we de hele fijne twijgen klaar oftewel we gaan de vezels van het filtermateriaal  dat we in een zak bij een tuincentrum of vijverspeciaalzaak hebben gekocht hebben  in fijne stukjes knippen.


 
 Dit doen we door een pluk filterwatten uit die zak voorzichtig te trekken en deze een beetje uit elkaar te trekken en dan van uit een kant reepje voor reepje ongeveer stukjes van 0,5 tot max1 cm te knippen en deze in de schoenendoos te laten vallen. De geknipte vezels niet aandrukken. Meestal zijn 2 flinke plukken voldoende voor een N boompje!
Neem nu de spuitbus in de ene hand en het boompje in de ander en spuit een weinig over de buitenkant van de twijgen/takken van het boompje. Natuurlijk niet in de directe nabijheid van de doos met geknipte vezels!
Direct erna hou je het boompje boven- de doos met de vezeltjes- met de top omhoog. Laat nu voorzichtig enkele plukken geknipte vezels boven op de top van de boom naar beneden vallen. Met de vinger onder tegen de stam tikken zodat overtollige materiaal naar beneden in de kartonnen doos valt. Meestal herhaal ik dit procedé omdat anders de boom te karig bedeeld wordt met “fijne twijgen”( is ook een kwestie van smaak denk ik….)
Zoals met veel dingen op de modelbaan, ook hier: liever iets te weinig dan teveel!
Je zult merken dat tikken met de vinger onder tegen de stam niet voldoende zal zijn om de losse vezels te verwijderen. Ik pluk meestal voorzichtig met de vingers, pincet en/ of harde smalle borstel het overtollige materiaal weg. Mochten er dan nog vezels op die plaatsen kleven waar ze eigenlijk niet behoren te kleven dan kan je met een penseel met een beetje terpentine de vastgeplakte vezels verwijderen/opschuiven. De terpentine “lost” de lijm namelijk op. Hierna knip ik met een scherpe schaar de grove vorm van de boom (bijv. te ver uitstekende vezels.) Oppassen: de spuitlijm is nog/blijft kleverig: kunnen vezels blijven plakken aan de scherpe schaar! ( schaar ff dippe in terpentine...)
 
Detail HO boom met vezels en “basiskleur”



Is dit alles naar tevredenheid verlopen dan wordt de hele boom bespoten met een “basiskleur” uit een spuitbus (alkyde want dat geeft nog meer stevigheid aan de vezels) Met basiskleur bedoel ik de uiteindelijke/ karakteristieke kleur die de stam en twijgen hebben van de uit te beelden boom. (bijv. grove den=licht  steenrood of berk =dus NIET knalwit maar een gebroken wit ) Als voorbeeld heb ik een grove den genomen(eerst nog zonder filtervezels!)


en de onderste afb met...

 


Is de- boom in  wording-  droog dan kunnen we beginnen met het aanbrengen van de blaadjes.
.Ik denk dat hier ook een klein woordje vooraf ook op zijn plaats is: Probeer het loof dat je gebruikt aan te passen aan de vegetatie die al op de modelbaan  staat/aanwezig is. Met andere woorden probeer in ieder geval de kleur en textuur hetzelfde te houden en gebruik niet te veel merken door elkaar.  Heb je nog niets van vegetatie kies dan voor een a twee soorten en breng variatie in kleur hoogstens door bijv. heel even met spuitbus (Lichter of donkere) over de voltooide boom te spuiten.


Maar nu eerst het loof:
Voor schaal N lijken/ zijn “fijnkorrelige” materialen te prefereren boven “grovere”.
Een voorbeeld: liever FINE turf van Woodland dan COARSE turf. Maar dit laat ik aan jullie zelf over, ieder zijn smaak…(ook gekleurd fijn zaagsel is heel goed mogelijk!)
Voor dat de blaadjes er aan geplakt worden kun je, zeker als je FINE turf/zaagsel gebruikt, eerst en alleen die, de twijgen licht bespuiten (alleen buitenkant van de kroon) met de spuitlijm en de twijgen lichtjes bestrooien (theezeefje!) met kleine grasvezeltjes van Noch of Busch of Faller.
Maak niets uit welk merk, ook hier weer uitproberen wat je mooi/ voldoende vind.
En nu dan eindelijk het moment aangebroken om de boom te voorzien met loof.
Hierbij kan je als volgt te werk gaan:
Eerst de twijgen donkergroen spuiten mbv  een spuitbus (alleen de twijgen)
 
 Dit kan ook gedaan worden voordat de grasvezels aangebracht worden.
Dan boom onderaan bij de stam/grondpin vasthouden en weer lichtjes de buitenkant van de kroon bespuiten met de spuitlijm. Meteen naar de doos met (in mijn geval) fine turf van Woodland.
Met een theezeefje verdeel je behoedzaam de “turf”over de kruin van de boom. Niet teveel in één keer. Het is beter 2 of zelfs 3x een beetje turf over de boom te strooien dan in een keer de boom dichtslibben met de minivlokjes!
Combinaties van kleur/soorten turf zijn ook denk/dankbaar! Gewoon uitproberen wat past op je modelbaan.
De boompjes kun je verder nog realistischer maken d.m.v. spuitbuskleuren of airbrush of drybrush methode voor bijv. het accenturen van de stam. Zo kun je elke boom een eigen “gezicht”geven.

afb.: grove den N met grasvezels:


eindresultaat:


Berk einresultaat:


 

 Ik denk als je eenmaal deze techniek in de vingers hebt dan zul je vast en zeker mooie eigen gemaakte bomen op je modelbaan hebben die zich duidelijk onderscheiden van de industrie producten. Ik durf zelfs te zeggen beter/mooier dan die van SILFLOR?
Hier nog enkel resultaten van deze techniek
 
Grovedennen HO 20 -25 cm

 
Eik HO 15 cm


beuk:



meest recente boom in wording...



Als laatst wil ik ook  toevoegen dat deze techniek één is van:  in het begin ff doorbijten-en-niet- opgeven, blijven proberen!. Maar als je eenmaal je/de DRAAI gevonden hebt dan!....
Heel veel succes gewenst,
Jos Geurts.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2007, 15:46:49 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2007, 14:00:56 »
Fantastisch mooi, ik maak mijn bomen op nagenoeg dezelfde manier, alleen ik gebruik structuurverf ipv houtlijm met zaagsel. Maar dat heeft te maken met de schaal waarin ik werk ( 1:48 )
Ik denk dat een hoop mensen wat aan deze tutorial hebben, mooie bomen zijn behoorlijk duur bij de vakhandel...en deze zien er zeker niet minder mooi uit...

Ron

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2007, 15:06:05 »
Super, was zelf al op zoek naar een "bouwverslag" voor eigen inspiratie, heb zelf nog een filmpje gevonden (engels) waar uitgebreid uitgelegt wordt hoe het kan.

http://www.therailwaychannel.com/TRCXtra_miniaturetrees.htm

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk


grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2007, 15:41:20 »
bedankt Ron en Jon!
Citaat
een filmpje gevonden (engels
Heey!, bedankt Jon kan ik ook weer wat bijleren!

Citaat
structuurverf ipv houtlijm met zaagsel
Ron,  Misschien i.c.m. keukenrol/toiletpapier kun je ook mooie structuren maken die een idee opwekken van de bast van een boom....( HO boom 25 cm


Jos

ps kun je ook enkele fotootjes van jouw bomen plaatsen hier? ben benieuwd
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2007, 11:09:25 »
enkele duidelijkere foto's toegevoegd..

jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

aj

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • roco digitaal! Eurospoor, t was prachtig!
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2007, 19:44:54 »
k heb het vanmiddag ook een beetje uitgeprobeert, alleen dan wel een beetje op mijn manier ;D (lekker eigenwijs..)

k heb gewoon een koperdraad in het midden gedaan, draad van 1,5 mm er om heen gewikkeld met die lussen van uw boom.. doorgeknipt..

met lijmpistool sterker gemaakt, (en je kan het zo beschilderen)

toen met draad uit een stroomdraad kleinere takjes gemaakt en aan de uiteinden gelijmd.. (lijmpistool)

toen alles bruin en af en toe iets donkerder bruin erop gedaan..

tis mijn eerste echt, met draad gemaakte boom, maar hij ziet er leuk uit! thx voor tips!


grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2007, 21:48:15 »
Hallo aj!

Citaat
k heb gewoon een koperdraad in het midden gedaan,
Dat kan net zo goed hoor. Ik doe dat ook bij mijn N boompjes. De kern is bloemisten draad van 1 mm dik en daarom heen draai ik dan dunner draad( 0,5 of 0,7 mm) omheen . In dit geval: grove dennen


en zo zien ze er op onze N modulebaan uit:


Citaat
thx voor tips!
heel graag gedaan!
als je meer wilt weten dzjust eask!! ;)

Jos
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2007, 21:52:11 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2007, 00:02:18 »
Grove Jos

Ik vind die bomen schitterend om te zien,
De draadmethode was geen geheim, mijn vingertoppen zijn vaak ook blauw met rode puntjes.
Ik gebruik dan luidsprekerdraad, maar in principe komt het allemaal op hetzelfde neer.
Ik vul mijn takken dan op met zeeschuim, maar die tip met dat filterspul ga ik zeker eens proberen.
Echter 1 ding wil ik wel over twisten als silflor-extremist, dan weet je wel op welk zinnetje ik doel  :) ;).
Heb je ook grotere foto's met detail van 1 tak, misschien dat je me dan kan overtuigen.
Maar dat schors.............puik, mag wel zeggen erg puik

Nog iets waar ik me echt in kan vinden, het gebruik van niet teveel meken materiaal en kleuren.
Te vaak zie je op overigens schitterend gebouwde banen een rattatouile van verschillende materialen en kleuren.
Van heel dichtbij zie je ook wel veel verschillende kleuren in het echt.
Maar als je wat verder weg kijkt vervagen de kleuren ineen tot maar een paar tinten, dit staat veel rustiger op de baan, omdat je als toeschouwer eigenlijk ook verder wegkijkt in het landschap dan je eigen buik.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2007, 00:07:24 door marty »
Mvg Marty,

ReesCees

  • Gast
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2007, 00:10:35 »
Wat mooi allemaal, echt repect hier voor.

Tip: Zet de werkwijze in de Galerie met een mooie foto reportage er bij.
 
Voor mijn baan moet ik ook noge een hele partij loofbomen gaan maken (zit te denken aan berken en eiken bomen).

Kees-Jan

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2007, 15:39:13 »
Hallo Marty!
Hallo Kees Jan

Kees Jan: bedankt! Maar is dat niet aan de moderators om dit daar te plaatsen?  ??? :-[( ik heb geen idee?)
trouwens: denken kun je jaaaaaaren doen...lol  ;D ;)
gewoon mee beginnen": het "draaien van de "geraamtes :)

Marty

Allereerst : schitterende web site, bedoel wat er op staat en door jouw gemaakt/bedacht is! Vooral het stationsgebouw! :o :)
Alles in een keer doorgelezen....!!!!
Citaat
als silflor-extremist, dan weet je wel op welk zinnetje ik doel
deze dus?? ;D ;D
kwestie van interpretatie...of niet... :-[ ;)
Het voor/nadeel van silflor is( vind ik, dat idee/gevoel heb ik) dat als je eenmaal bomen met dat materiaal gebruikt je bijna geen ander materiaal kan gebruiken als loof voor de bomen..Uhmmm ja hoe moet ik dat uitleggen...Ik heb het idee bij Siflor( geniaal bedacht en gemaakt materiaal!) dat dan ALTIJD de zon schijnt en het waait je ziet de reflektie van de bladeren van de onderkant als het ware...zoals bij ratelpopulieren..
gebruik je dan ernaast ander, bijv. microflocken oder so etwas, tjsa dan zie je meteen een zeer groot verschil..er "klopt" dan iets niet l..... lijkt het.
Ik heb me suf gekeken naar/op fotoos vanuit de lucht, zaols bijv. uit een luchtballon..op ongeveer 50/100 m hoogte en zon...die "sprankeling"in het loof zoals Siflor is dan zeer moeilijk waar te nemen.
Maar van heeeeel dichtbij is Siflor inderdaad ( bijna? ;)) niet te evenaren, denk ik.
Maar, tot slot: het is inderdaad een van de best ontwikkelde loof immitaties- in-serieproduktie- die ik ken.....
Oh ja  foto(s) van dicht bij...
zonder blaadjes:






met loof: grove dennen:


een linde...poging tot ;)



Jos

« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2007, 15:44:13 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

ReesCees

  • Gast
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2007, 17:21:40 »
Jos,

Echt mooi (ik moest gelijk bij de foto's aan Bob Ross denken).

Kees-Jan

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2007, 18:03:07 »
ha ha,... :) ja : my little friends...the trees..paint some here and my be....yes here...


Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2007, 20:18:56 »
Holy ***piep*** dit is een vette methode... en misschien voor mij wel noodzakelijk ook: de allereerste boom voor station Mengelmoes is laatst spontaan omgevallen... het nieuwe exemplaar staat nu langzaam aan iets scheef te zakken in de lijm :P

graaw... he had a rough life... and is now resting easy on his side, wait a minute, let's give him a friend...  ;)

Dahenk14

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2007, 21:26:00 »
Hallo mede boom knutselaars,

kijk voor ook een goede methode op jaap z'n site!! dit werkt veel sneller en geen geklooi met ijzerdraad!!


groeten, Henk

ReesCees

  • Gast
Re: realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2007, 23:19:14 »
Huh ??? geklooi.

Ik heb een specht als huisdier en die begon in mijn beeldscherm te pikken toen hij de foto's van de bomen zag.....................

Kees-Jan