Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouw station Goch in schaal 1:45  (gelezen 103082 keer)

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
toegift in beton
« Reactie #120 Gepost op: 28 juli 2014, 00:21:03 »
Vandaag een tijdperk 3/4 stootjuk in elkaar gebatst.

Dat zijn van die ogenschijnlijk onbeduidende constructies die ook gemaakt moeten worden.
Tenminste als je niet steeds hetzelfde plastic fabrieksmodel wil hebben.



En de achterzijde:



Truste!

Hendrik
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2014, 00:33:40 door HJ »
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #121 Gepost op: 03 augustus 2014, 10:56:02 »
Zo, we kunnen weer verder met Goch.
De stapel onderdelen die ik in de voorlaatste post toonde, zijn inmiddels verwerkt.
Dat het zo lang duurde komt ook omdat er 2 onderdelen verkeerd getekend waren. Die moesten dus opnieuw getekend en nabesteld worden.
Alles binnen een week dus nog niet slecht.

De bedoeling is dat er 2 lichtgewicht modulebakken komen als ondergrond voor station Goch direkt naast de baan.
De bakken zijn ieder 40cm diep en 85cm lang. Samen hebben ze dus een lengte van 170cm, ruim voldoende dus voor het plaatsen van het stationsgebouw (115cm). Het moet ook niet te krap staan, vind ik.
Het bijzondere aan de plaatsing van de bakken is dat ze vrij komen te hangen aan de rand van de baan.
Ze krijgen dus geen eigen poten en hangen ieder aan slechts 2 bouten met vleugelmoeren.
Althans dat is de bedoeling. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken en of de boel stabiel genoeg is. Zo niet dan moeten we toch iets met poten gaan doen.

Hierbij de samenbouw van de middenversteviging.



en gezien van de onderzijde



uiteindelijk wordt het dan zo:



Uiteraard komt er nog een laag afwerking bovenop zodat de driehoekige gaten niet te zien zijn. Er komen geen rails op en elektra is ook niet nodig. Lekker simpel dus. Zo'n bak is binnen een uur klaar inclusief droogtijd van de lijm.

Even een zijstapje.
Zouden dit soort minibakken voor H0 geschikt zijn? Dan zou je in weinig tijd een hele aardige modulebaan kunnen samenstellen. Als je een rechte en een boogmodule zou hebben als basiselement, kan je je baan zo lang en groot maken als je zelf wilt in ieder willekeurige vorm. Lijkt me ideaal voor een enkelsporig zijlijntje of zo iets. En makkelijk in de auto mee te nemen! Dan moeten er wel poten onder maar daar zou je ook iets eenvoudigs op kunnen bedenken.

To be continued!

fijne dag

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #122 Gepost op: 18 augustus 2014, 08:51:52 »
Het heeft iets langer geduurd dan normaal maar we zijn weer een stap verder.

De bakken zijn verstevigd met stroken multiplex en inwendig voorzien van hoekijzers.
De bedoeling is dat het een pootloze constructie wordt die aan de zijkant van de stationsbakken hangt.
Oftewel tijdelijk meer breedte daar waar je het nodig hebt.





Volgens mij is het geheel redelijk stabiel.
Alleen zou het stabiel genoeg zijn om 3 dagen Eurospoor te doorstaan??

Nog een schroefje erbij? Of toch maar een pootje eronder....


fijne dag
Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #123 Gepost op: 18 augustus 2014, 09:25:22 »
Even een zijstapje.
Zouden dit soort minibakken voor H0 geschikt zijn?
Als het voor 0 past, moet h0 ook kunnen. Zelf heb ik mijn modulekasten graag wat robuuster. Dit is ziet er in mijn ogen kwetsbaar uit. Zou jammer zijn als transportschade aan de kasten bepalend is voor de levensduur van de modelbaan.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #124 Gepost op: 18 augustus 2014, 09:46:15 »
Hoi HJ,

Op de foto lijkt mij de bakken wel erg dun spul hoop niet dat het door vocht gaat krom trekken ik zou zelfs 9 mm berken voor gebruiken.

gr bernard

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #125 Gepost op: 18 augustus 2014, 10:01:14 »
wat gebeurt er als iemand erop leunt? knak of kapseizen van de hele baan? wel mooi, gelaserde bakken!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

guest7822

  • Gast
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #126 Gepost op: 18 augustus 2014, 11:23:54 »
Ik zou er toch maar wat poten onder zetten... Ziet er wel top uit. Geweldig dat het ook op Eurospoor te zien wordt.

Walter

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #127 Gepost op: 18 augustus 2014, 14:02:05 »
@ Edgar,

Ja het ziet er vrij kwetsbaar uit. En psychologie is ook belangrijk alleen al om te voorkomen dat mensen de constructie tijdens de beurs gaan "testen". En dat is vragen om moeilijkheden. Dan moet je weer dranghekken plaatsen en dat wil ik juist niet.
Het leuke van deze baan is nou juist dat je er als bezoeker met je neus bovenop kan staan (niet aanraken please!). De spoornul modellen zijn allemaal supergedetailleerd en realistisch verouderd. Hoe dichter bij hoe meer je ziet.
Ook komt de ruimtelijke werking van het geheel dan het beste tot zijn recht. Als je een spoornulbaan op 3 meter afstand moet bekijken, zie je net zoveel als bij een H0 baan. Zonde van de moeite.

Toepassing van gelaserde bakken bij H0 is volgens mij prima te doen als je de afmeting onder controle houdt. Ik denk dan aan bakken zoals ik ze op mijn nulbaan heb maar dan de helft van de afmeting. Dan kom je maximaal op 60 bij 30 cm ofzo. Met dun plaatmateriaal dat precies past en goed aansluit kan je een oersterke bak maken (denk aan de klankkast van een gitaar). Door koppelen zou je tot bredere constructies kunnen komen.
In ieder geval heb je aan minimaal gereedschap (vooral lijm) genoeg om te kunnen beginnen. En als je geen poten wilt maken zou je de lichtgewicht minibakken zelfs op een tafel kunnen zetten. Zoek wat eenvoudigs uit bij Ikea en rijden maar!
Al dat moeilijke gedoe met grote platen hout of zware modulebakken: weg ermee!
Wil je een grote baan met rijlengte? Gooi de hele mik in de auto en rij naar een vriendje: koppelen en stomen maar.

Happy days

Hendrik



modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #128 Gepost op: 18 augustus 2014, 22:03:35 »
Hoi HJ,

tja iedereen heeft zijn eigen idee. Ik hou het maar lekker bij het oude vind dat stevig genoeg voor module bakken en ook niet te zwaar. Wil niet dat mijn loks na beneden gaan vallen tijdens een show. Als de lijm verbindingen los zouden laten

Het laatste wat je zegt klopt niet helemaal  ;D

groetjes van bernard

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2014, 22:06:28 door bernhard67 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #129 Gepost op: 18 augustus 2014, 23:42:17 »
Hendrik,

Een beurs gecombineerd met een bordje "niet aanraken"......1:10.000.000 kans dat het goed gaat.

En 10 en 11 oktober zal je ervaren wat een grote modulebaan te lijden heeft bij het transport. Een enkel bakje op de achterbank van de auto vervoeren, dat lukt wel, maar jou en mijn baan....
Liefst staalplaat, maar dat is nou net weer wat te zwaar.

Koppelen en stomen maar.....ja ja.

U bent een goed en optimistisch mens. (en die moeten er ook zijn).

en vergeet niet, een baan maak je niet voor het leven. Hij is er om mee te spelen en dan gaat er wel eens wat stuk. Goed en groot gereedschap meenemen is nooit een slecht idee.

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #130 Gepost op: 19 augustus 2014, 10:29:44 »
Hmm Frits, ik denk dat je gelijk hebt.
Bordjes zijn niet afdoende. Bovendien kan iemand een misstap maken en per ongeluk tegen de baan aankomen. De baan zelf zal niet kapseizen, die staat echt als een huis, geen beweging in te krijgen. Dat moet ook anders kan je er geen treinen op laten rijden. Maar de hangende bakkies ja das een ander verhaal.
Ik verwacht dat die bij overbelasting eerst heel vervaarlijk doorbuigen en dan uiteindelijk afscheuren bij de bevestiging aan de kant van de hangende bak. Geen gevaar voor de treinen maar zonde van station Goch. Weer een monument minder.

Voor huis, tuin en keuken gebruik vind ik de draagconstructie voldoende maar voor een evenement moet de zaak dubbel beveiligd zijn. Ik ben overtuigd... :)

Dus heb ik een voorziening aangebracht om aan weerszijden een enkele poot te schroeven. Die zekeren we dan met een elektrische schroevendraaier ter plaatse. Geen bouten en vleugelmoeren maar gewoon met een dikke schroef. Dat is dan gelijk de hoogteverstelling. Lekker simpel maar doeltreffend.



Het schroefgat is al voorgeboord. Die 2 poten kunnen er nog wel bij in de bus.
En zo als Frits het al zegt, het is niet voor het leven.

@ Bernard
Inderdaad vocht is altijd een probleem. Ook voor dikke multiplex planken. De krachten die bij zwelling vrijkomen zijn enorm en bij dikke multiplex platen alleen maar groter. Nee vocht moet je niet hebben. Schilderen helpt een beetje maar voorkomen is beter.
En ja wij weten allebei hoe lastig het is om een module van 60x120 in de auto mee te nemen. Voor Eurospoor heb ik een hele grote bus besteld. Soms denk ik wel eens waarom werk ik niet in H0... dan had ik maar 1 kuub te vervoeren ipv 8... Maar niet lang hoor. Dan ben ik weer blij met deze schaal.

groet
Hendrik


modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #131 Gepost op: 19 augustus 2014, 12:52:36 »
Als je straks door helpende  handen geholpen gaat worden..(lang leve de vrijwilligers !!) moet je één ding niet vergeten...Ze gaan vragen: wat kan ik doen?. In dat geval moet je dus niet zelf alle boutjes en knopjes gaan doen, maar "leiding" geven. En dan zal je zien dat als je thuis al een draaiboek gemaakt hebt van "wat en in welke volgorde en met welke gereedschappen", je een stuk makkelijker en sneller klaar bent.  Je mag natuurlijk niet al afgedraaid zijn voordat de show begint.

Nog een advies: zet je bus in het MIDDEN van de locatie waar je gaat opbouwen en verdeel de modules direct naar de plek waar ze moeten komen. Dat gaat je enorm veel gesjouw (met karretjes) schelen.

Advies 2: maak een vaste werkplek/tafel want er gaat vast wel iets kapot. Op die werkplek lege doosjes met labels voor losgeraakte onderdelen. Zo niet, dan raak je die gegarandeerd kwijt.

Advies 3: schrift/computer om alle bevindingen en afspraken te noteren. Komt bij een volgende show (over een paar jaar?) van pas.

Ik ben er juist ook mee bezig voor een show die ik binnenkort moet verzorgen. Zo merk ik dat ik laatst de schragen en ratel/13 elders gebruikt heb en dus niet pakklaar. Beter nu regelen dan omhand zitten.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #132 Gepost op: 19 augustus 2014, 13:28:47 »
ben benieuwd naar de praktijkervaringen met deze modulebakjes, ik zie dat laseren zelf wel zitten
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #133 Gepost op: 19 augustus 2014, 20:13:16 »
Hallo Frits,

Bedankt voor de tips. Ik ben gelijk begonnen met een “niet-vergeten-mee-te-nemen lijstje”. Dat geeft rust. Zeker sinds ik een keer (in Zutphen) vergeten was een klein schroevendraaiertje voor kroonsteentjes mee te nemen. Pff ik dacht dat ik weer naar huis kon....

De bus zag er de laatste keer zo uit:



Sindsdien is de baan met zo'n 30% gegroeid! Ik hoop dus zeker dat we naast de baan kunnen parkeren.

@e_p
Ik zal verslag uitbrengen te zijner tijd. Of kom je buurten in de Jaarbeurs? Maare... niet aanraken he?  ;D

Even een vraag aan het forum:
Ik was laatst op een moduletreffen in Duitsland en daar gebruikte men behangtafels met van die schuine opklapbare poten. Handig om materieel op te zetten dat tijdelijk niet gebruikt wordt. Een tijdje geleden zag ik ze bij de Aldi.
Weet iemand waar je die nu nog voordelig kan kopen?

fijne avond

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw station Goch in schaal 1:45
« Reactie #134 Gepost op: 19 augustus 2014, 20:16:53 »
Kopen?
lenen, krijgen... wat je wilt. Hij staat al klaar voor mijn show (en die is eerder dan de jouwe) en jij bent daar ook, dus...