Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: Nulpunt Modulebaan  (gelezen 37851 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: Nulpunt Modulebaan
« Reactie #135 Gepost op: 23 November 2007, 23:52:37 »
Ik snap niet helemaal goed waar je op doelt.

Ik doe toch een poging, maar als dat niet is wat je bedoeld, vraag het nogmaals.

Als je de tekening hierboven bekijkt, dan zijn de witte modules het station.
Is dat wat je bedoeld als  "lange zijde"?
Aan beide buitenkanten zitten kastjes met vastgesoldeerde electradraden om de modules stroomloos te schakelen.
Nog een reden dat het niet kan is het bedienen van de wissels. Dat doen we met de hand omdat wisselmotoren niet onder de baan kunnen. Die zitten de opklapbare poten in de weg.
We hebben wel geprobeerd om met een stok onze arm te verlengen, maar dat is niet erg succesvol gebleken.
Andere modules er direct tegenaan zetten kan dus niet.

Of bedoel je een soort inhaalspoor in de hoofdrijbaan? Dat wordt dan wel dubbelsporig traject na een enkelsporig wissel. Enkelsporige modules zijn niet gebouwd.
Zou natuurlijk wel kunnen door twee wissels op te nemen in de rechte (groene) segmenten, en die met elkaar te verbinden. Kwestie van de goede passtukjes en het hebben van voldoende modules om die verbinding te kunnen maken.
Deze variant hebben we wel eens bedacht, maar nooit uitgetekend. Rijtechnisch wordt dat complex en calamiteiten kunnen/willen we ons niet veroorloven.

Wat ooit nog eens uitgeprobeert moet gaan worden is het koppelen van de baan van Okke en die van mij. Dan zal je de vorm van een 8 kunnen maken. Maar voordat het zo ver is , is er al heel wat water door de Rijn gestroomd.
En dan is er nog het kleine probleempje... waar vinden we de ruimte om deze twee giganten gezamelijk neer te zetten.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Nulpunt Modulebaan
« Reactie #136 Gepost op: 24 November 2007, 00:19:04 »
de Acht van Nul is mooi idee!

ik bedoelde dit:

als alternatief voor de staart van de gastmodules als bv. beekhuizen en burgerweg. Lokaaltreintje rijden de rondjes via de gastmodules, sneltreinen op de nulbaan en halen "de boemeltjes" in op hoogte van de gastmodules.
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: Nulpunt Modulebaan
« Reactie #137 Gepost op: 24 November 2007, 00:34:29 »
Ok, wat je bedoelde is dus mijn tweede optie.

Wissels zijn alleen als rechte module in te passen. Wat je getekend hebt is dat de blauwe lijn in de (rode) boogmodules aansluit. Dat gaat dus niet.

Wat wel kan is om de baan zowel boven als beneden met een rechte module-eenheid te verlengen. Ik heb nog twee rechte ter beschikking. Dat is mazzel.
Rechts onder, direct na de gele boog, wordt dat dus geen rechte, maar een wissel.
Links onder kunnen we een van de twee rechte vervangen door een wissel en tussen deze wissels de blauwe lijn trekken.
Nogmaals... zoveel extra modules heb ik niet, dus als jouw modules ingepast kunnen gaan worden, dan scheelt dat weer, maar we praten wel over zo'n slordige 15 meter.

Was dat misschien ook je bedoeling?
« Laatst bewerkt op: 24 November 2007, 00:41:24 door FritsT »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Nulpunt Modulebaan
« Reactie #138 Gepost op: 24 November 2007, 09:49:50 »
Citaat
dus als jouw modules ingepast kunnen gaan worden, dan scheelt dat weer, maar we praten wel over zo'n slordige 15 meter.

Was dat misschien ook je bedoeling?
nee ;) , mijn  modules zijn enkelsporig en slechts 3 meter lang, (wel heb ik een enkelsporige pas-module van 60cm) Idee is inderdaad een enkelsporig inhaalspoor van gastmodules. waar precies aan te sluiten enzo per situatie te bepalen,
Als je op de buitenbaan tegen de richting van de klok blijft rijden, heb je links onder 1 wisselwachter nodig?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: Nulpunt Modulebaan
« Reactie #139 Gepost op: 25 November 2007, 16:30:25 »
Als we kijken naar een goede practische uitvoerbare presentatie van de baan dan zijn bovenstaande gedachtengangen niet reeël. Juist de personele bezetting is het probleem van de baan.
Mochten er genoeg mensen zijn, dan kunnen we de normale L-opstelling gebruiken en daar een uitwijkspoor aanbrengen. Zijn de mensen er niet, dan komt de "hondebot-opstelling", zonder deze optie, in vizier.

Maar eerlijk is eerlijk... dagdromen is ook heel erg leuk.


Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Nulpunt Modulebaan
« Reactie #140 Gepost op: 26 November 2007, 00:48:44 »
Frits,

Als de hondekluifopstelling gemaakt wordt, is het dan een idee om het lokaalbaangebeuren zodanig af te laten takken dat dat haaks op de kop van de kluif komt te staan? Ik den dan aan Beekhuizen, Frieschedijk, Beurgerweg, Denekamp? Dan kunnen ze ons in een hal in een hoek zetten zodathet niet zoveel ruimte kost. Tom en ik kunnen met onze 4 bochtmodules een kwart cirkel (90 graden bocht) maken.

Groetjes,
Arnoud

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: Nulpunt Modulebaan
« Reactie #141 Gepost op: 26 November 2007, 02:58:48 »
Arnoud,

Het ontwerp van de "hondebot" heeft het voordeel dat er een lay-out als "stand-alone" technisch mogelijk is als b.v. de beschikbare ruimte er gewoonweg niet is. Om dat mogelijk te maken heb ik ook de benodigde passtukken gemaakt.

Voor ieder ander optreden zullen we moeten bekijken of en hoe we de banen koppelen. Daarbij spelen personele bezetting en gewenste treinenloop een grote rol.
We hebben  nu geconstateerd dat lange treinen prachtig op de grote baan kunnen floreren, maar een lokaaltje wat minder (en andersom). Beide soorten treinen op hun eigen terrein. Dus een lang lint voor de lokaaltjes en lange rondrijbaan voor de doorgaande treinen is  een optie. Daarbij hoeven beide "eenheden" geeneens gekoppeld te zijn.

Belangrijkste is dat het publiek de treinen ziet rijden. Hoe gecompliceerder je de lay-out maakt, hoe lastiger het wordt.
 

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Nulpunt Modulebaan
« Reactie #142 Gepost op: 27 November 2007, 20:55:03 »
hm, k wist niet dat denekamp ook al in 0 gebouwd ging worden, in H0 is het in een heel erg pril stadium hierzo  ;D