Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:56:51
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 11:50:10
Weleldhavendag 2025 Rotterdam
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:45:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:32:58
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
sneek
Vandaag
om 11:32:12
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Quinzeedied
Vandaag
om 11:25:07
trein of metro naar Hoek van Holland
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:19:22
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
bellejt
Vandaag
om 11:03:09
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
VulcanRaven
Vandaag
om 10:31:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ben
Vandaag
om 10:28:51
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Jeroen Water
Vandaag
om 07:52:24
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:11:44
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen.
door
FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nulpunt Modulebaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
Omlaag
Auteur
Topic: Nulpunt Modulebaan (gelezen 37843 keer)
FritsT
Re: Nulpunt Modulebaan
«
Reactie #120 Gepost op:
29 October 2007, 20:15:06 »
Nog wat mededelingen en plaatjes van Eurospoor:
een groot deel van de ploeg van zondagavond. Remmo en Leo waren al naar huis.
vlnr.: Marcel Geurtjens, Frits Binnerts, Tom Erwich, Frits Thies, Arnoud Doolaar, John Marijt, Karel Bensing, Edwin Moolenaar, Erik van Garderen en Edwin Poppelaars.
met dank aan de fotograaf: Marc Reerink.
en niet te vergeten: Renske Poppelaars die ons allemaal de hele dag van koffie en thee voorzag.
En zeker niet te vergeten, de man met het AMFL petje, uit Luxemburg, Roby Ronk.
Hij was verantwoordelijk voor de vele meters lange Amerikaanse trein.
(jammer dat de foto ietwat onscherp is, excuses)
Nog wat dienstmededelingen:
het afbreken van de baan duurde 2,5 uur eer we in de bus zaten. Toch wat sneller dan de 12 uur die we nodig hadden om alles op te bouwen.
zondag, of beter gezegd maandagmoren om 00.30 waren we allemaal waar we wezen moesten. Thuis.
Mijn garage is een "puinhoop". Dat duurt nog minimaal 2 dagen.
ondergetekende aan de slag bij de noodzakelijke reparatie van een gebroken koppeling. Werd er toch nog, onder toekijkend oog van Leo Hoogendoorn, gezaagd en gesoldeerd.
«
Laatst bewerkt op: 29 October 2007, 20:20:36 door FritsT
»
grove den
Modelboombouwer
«
Reactie #121 Gepost op:
29 October 2007, 21:52:15 »
Hallo Nulpunt modelbaanmedewerkers!
Ben afgelopen zondag wezen kijken en al jullie moois mogen aanschouwen...i n d r u kw e k k e n d!!
is ff wat anders dan "ons N schaaltje"...
( maar ik blijf N trouw!)
Hoe zal deze baan er wel niet uitzien als ie net zo gedetaileerd is als de modules van "Keuvelaarkade"...
Ook het grote station met aaaaal die bovenleidingsportalen/masten!
chapeau!!
en...en..en
een baan denk ik om regelmatig te blijven bezoeken....
Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/
FritsT
«
Reactie #122 Gepost op:
30 October 2007, 13:09:44 »
Jos en anderen,
Ik hoor steeds weer verhalen over detaillering. Geen enkel probleem, maar wat wordt daar onder verstaan?
Ik heb destijds gezegd.... binnen 10-15 meter vanaf het spoorlichaam staat in werkelijkheid weinig tot eigenlijk niets. Misschien wat struiken en een verdwaalde boom.
Wat mogelijk is, is het plaatsen van kuddes koeien, varkens enz. Dat is zo gebeurd.
Wat we komend seizoen in petto hebben is een systeem met seinpalen en spoorsectoren waardoor en wat meer treinen korter achter elkaar kunnen laten lopen.
Nu hadden we voor de buitenbaan al zo'n systeem ter beschikking, maar door personele onderbezetting, kwam dat niet helemaal uit de verf.
Nogmaals, hebben jullie suggesties? we horen ze graag.
grove den
Modelboombouwer
«
Reactie #123 Gepost op:
01 November 2007, 10:27:45 »
Hoi Frits,
Citaat
binnen 10-15 meter vanaf het spoorlichaam staat in werkelijkheid weinig tot eigenlijk niets
.
Detaileren is iets wat je, denk ik, "het laatste doet" aan een modelbaan. Aangezien de baan nog in aan/opbouw is had/ heb ik er geen moeite mee...
Maar wat betreft die 10 - 15 meter...zelfs bij ons( schaal N) houden we deze afstand niet aan. Dus die afstand zou denk ik dus iets krapper kunnen/mogen.
Hoeveel krapper? Misschien een kwestie van uitproberen met "objecten" of het er wel uitziet of niet( verhoudingen/geloofwaardig.)
Wij hebben min of meer een klein "Filosofietje" van als we de werkelijkheid gaan nabootsen van een dubbelsporig baanvak: Dus niet volgens de werkelijkheid...want dan wordt het inderdaad saai! Er zijn stukken baanvak die wel ruim bemeten zijn met de ruimte maar we zoeken eigenlijk die situaties op waarbij de "vrije ruimte" krap bemeten zijn ( dus de uitzonderingen op de regel...) en die zijn interessant om in model na te bootsen.
In jullie geval misschien een landweg die een paar module langs de baan loopt met alle ingredienten die daar toe bijhoren, verwilderd gras struiken een of enkele grotere heesters een half verroest oud ANWB bord/paal wat oude verkeersborden( kontrast met het groen)de weg zelf van kasseien/baksteen/zand/grind met sporen en onkruidbegroeing. De beroemde afrastering van betonpalen, met af en toe wat veroeste spoorstaven als paal,
met natuurlijk de begroeing er tussen/onder omdat daar bijna nooit frequent gemaaid wordt..
Misschien aan de aandere kant van het weggetje een aanduiding van de vele "tuintjes" die langs de spoorweg lagen( en hier en daar nog liggen)..
De grijsgroene schakelkasten, de witte kleine relais langs het spoor.
Misschien ook wat meer aandacht aan het gras: de weilanden links en rechts van de baan( in opbouw) lijken me nog wat steriel zeker voor schaal O. Misschien is dit de basis begroeing en voor eurospoor , zodat het toonbaar was/is voor de toeschouwers?
Maar ik blijf het een heel indrukwekkende baan/schaal vinden!!
Jos
edit:
ps: misschien had dit wel bovenaan moeten staan;
is het niet zo dat de schaal O modellen zo groot zijn en zóó gedetaileerd dat wanneer er een trein langs komt je ogen gewoon gefixeerd zijn op alles wat er te zien is aan'/ op de trein(en) en zeker een van 2, of meer, meter , lengte... je vergeet gewoon te kijken naar "de rest"als het ware( beetje ongelukkig uitgedrukt) dus kost wat kost detaileren...? 'T is en blijft afwegen, compromisen sluiten..etc... of niet?
«
Laatst bewerkt op: 01 November 2007, 11:15:45 door grove den
»
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/
e_p
«
Reactie #124 Gepost op:
02 November 2007, 18:38:39 »
mijn suggestie qua detaillering zou zijn om niet de hele baan een beetje te detailleren, maar juist enkele plekken/modules zou mooi mogelijk te maken. Zodat er verschillende plekken langs de baan zijn waar het extra interessant is. Wat koeien op het grasland ? uitstekend, maar dan niet een handje glimmende plastic vrienden. Extra scenerytip: behalve de grote boogbrug, een kleine brug(die op een module past) met wat water een een bootje
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
FritsT
«
Reactie #125 Gepost op:
02 November 2007, 19:17:41 »
Jos en Ernst-Peter,
Omdat ik het problem al gesignaleerd had, had ik station Loenen gebouwd.
Met losse opbouw en struiken. Dat deed het goed
We waren al aan de slag met een overweg, maar dan op een enkele module en die stond in het weekend binnen het railovaal met wat materieel er op. Die kan nog in de baan worden opgenomen.
Zaken die boven het maaiveld uitsteken zijn een probleem bij het transport. Hoger dan de stootlatten, 18 mm, mag iets niet zijn of je moet het demontabel maken.
Wat niet te onderschatten is, is het werk dat je hebt bij het opzetten. We zijn al 10-12 uur bezig en dan komt de scenery pas aan bod. Het kan zijn dat we op dat moment zeggen...............
Een enkel verkeersbord moet kunnen. Zie je dat in het geheel terug?
Een paar bomen zou ook nog kunnen.
Hekwerkjes, prima, maar heel kwetsbaar. Daar durf ik niet aan te beginnen. Juist gezien de transportschade die ik de woensdag voor Eurospoor heb gehad. Murphy was er weer eens.
Een brug op een module: ik kan niet naar onderen. Daar zitten de poten en verstevegingskruizen. Ik kan ook niet naar boven. Dan kom ik boven de stootrand uit. Nieuwe module maken....? nou, nee. Nu even niet.
maar, een (zand)weg langs de spoorbaan, over meerdere modules, zou een optie zijn. Goed idee.
Okke
«
Reactie #126 Gepost op:
02 November 2007, 19:59:02 »
Dag allemaal.
Ten eerste wil ik zeggen dat het me telkens blijft verbazen wat je telkens (FritsT) weer bereikt!
Met het verhaal van scereny ben ik het wel met Frits eens. Als je al snel iets van bijvoorbeeld een boerderij of huisje of wat dan ook naast het spoor wil hebben kom je al snel over je modulenbak heen.
Ik heb zelf ook een nul baantje en ik kom ook in de problemen met mijn ruimte wanneer ik mijn modules geheel wil bebouwen met scenery, het simpele akkerveld is wel mogelijk maar behuizing is en blijft een probleem.
Dan komt idd nog het probleem van ongeschonden transport en opbouw... Met spoor nul blijft het vooral mooi omdat het een grote schaal is ook te laten zien dat rijden ook mogelijk is en niet enkel in de vitrine staan mogelijk is!!
Nogmaals mijn hulde voor wat er tot nu toe al staat! En dan te bedenken dat het grotendeels door jou alleen gebouwd is!
Okke
http://spoor-nul.blogspot.com/
Sicco Jan
«
Reactie #127 Gepost op:
02 November 2007, 21:06:46 »
Vind dat ik ook even moet reageren op de vraag naar suggesties.
Ik denk dat je een uitdaging hebt (...) als je niet hoger wil gaan dan 18mm. Het gras kan iets aangekleder, lage struikjes erbij -shrubbery-, een enkele boom of paal kan wel los vervoerd en bij montage op zijn plek gezet worden. Maar dan ben je er wel.
Ik dacht in eerste instantie aan modulebakken naast de baanvakken. Als je daarop zou kunnen bouwen? Wellicht dat die een vorm kunnen krijgen waarbij de opbouw in de modulekast opgeborgen worden. Ik bedacht er echter wel meteen een probleem bij, die randen waarmee jullie de modules beschermen. Die zullen toch behoorlijk blijven opvallen.
Kijk, dat spoor 0 modellen kunnen rijden geloof ik wel. Maar ik wil ze niet perse rond zien rijden met allemaal toeschouwers als achtergrond. Bij kleinere schalen geven we hier op BNLR altijd het advies om bochten uit het zicht te laten of tussen tegengestelde rijrichtingen een zichtbarriere aan te leggen. Lukt dat? Wordt wel een mega scenic divider! Grappig dat het juist bij jullie grote schaal weer lastig wordt om het rondje te maskeren, daar waar je dat normaal verwacht bij een H0/N/Z op 244x122.
Wil ik ook nog wel kwijt dat ik dit draadje een stuk leuker vind dan de baan zelf. Niet alleen zie je op de foto's steeds maar een deel van de baan, maar tevens brengt het allemaal bruikbare modelbouwtip (ik noem maar even solderen). Beetje raar compliment, maar dat past dan weer bij mij.
Groet, Sicco Jan
FritsT
«
Reactie #128 Gepost op:
02 November 2007, 21:24:26 »
Sicco-Jan,
Op eigenwijze treintjes hebben we een demontabele muur binnen de baan gehad. Dat gaf enorme inschattings problemen waar je met je trein was. De wand werd binnen de korste keren weggehaald en elders op de beurs weer ingezet.
Met dit materieel kan je het je gewoon niet veroorloven om ontsporingen /aanrijdingen te maken. Zelfs het nemen van een verkeerd wissel is al een probleem en dat gebeurde vorig weekend prompt. (een Elok op een ongelektrificeerde zijlijn.)
Het spul is gewoon groot en zwaar. Dat ervaar je pas als je er mee werkt.
Het valt dan op dat je veel zaken moet gaan regelen zoals het in het grootbedrijf ook geregeld is. Zo ver zijn we met de ploeg nog niet. Het is een leerproces.
Wat we wel kunnen doen is met (kunst)planten werken, maar daar heb je er heel veel van nodig.
Ook zie je de partytent binnen de baan staan. De reden kan je wel raden. Overigens handig dat we er koffie kunnen maken.
Wat duidelijk is, dat we, ook nu, met een evaluatie van rijden met spoor 0 bezig zijn en hoe we het de volgende keer beter kunnen doen.
Op het Spoornulforum (waar Deel 1 van het project beschreven is) staan die evaluatie's ook opgeschreven.
Had je nog concrete soldeer problemen?
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2007, 21:29:27 door FritsT
»
FritsT
«
Reactie #129 Gepost op:
06 November 2007, 18:47:03 »
Op You Tube gevonden:
http://nl.youtube.com/watch?v=SMuMXjCl2vw
Je kan zien dat er op de binnenbaan "rond" werd gereden. Dat kon op de buitenbaan ook, maar van tijd tot tijd reed er een lokaaltreintje van de ene gastbaan, via het grote station, naar de andere gastbaan.
Nog even en we hebben een dienstregeling.
heeft er iemand nog meer filmpjes?
«
Laatst bewerkt op: 06 November 2007, 18:57:05 door FritsT
»
rail4marcel
«
Reactie #130 Gepost op:
06 November 2007, 19:11:25 »
Ik heb jullie met de baan op eurospoor gezien. Het zag er super goed uit. Vooral die hele lange amerikaanse trein was vet.
Voor grootspoorfoto's zie
site
FritsT
«
Reactie #131 Gepost op:
19 November 2007, 12:39:00 »
Nog een mooie aanvulling op dit verhaal.
Philotrain kwam in bewust weekend met de introduktie van de Belgische stoomloc Type 12. Het eerste Spoor 0 produkt van deze firma (in samenwerking met Treinshop Olaerts) voor de Belgische markt.
Vanzelfsprekend stond het model bij hun in de vitrine, maar op de baan hebben we de loc ook kunnen zien rijden.
Flip Friskorn, de ontwerper, zette de stoomloc trots op de rails.
De loc reed probleemlos weg en heeft 2 ronden gereden alvorens de vitrine weer werd opgezocht.
Met dank aan Arjen Dijkema, wiens korte filmpje op You Tube te zien is.
Hij was er op het juiste moment, want ik denk dat er niemand anders een opname van heeft gemaakt.
http://nl.youtube.com/watch?v=dZXBMIIlHvc
In Modelspoor Magazine nr 64 is een atikel met vele foto's over deze loc verschenen.
FritsT
«
Reactie #132 Gepost op:
21 November 2007, 15:48:56 »
Na drie weken "bezinken" hebben we gisteravond de boel eens op een rijtje gezet.
Grote gemene deler van de afgelopen optredens, was dat de baan wel erg groot van oppervlak is. Wel mooi en handig om gastbanen aan te koppelen. Dat heeft Eurospoor 2007 bewezen. Nu we het in de toekomst wat rustiger aan willen kunen doen, is er een kleinere variant bedacht.
ACad was daarbij erg behulpzaam. Zeker 10 varianten zijn bedacht. Uit die varianten lijkt onderstaande de mooist te realiseren.
De afmeting van het geheel is niet 20 x 21 meter, maar 8 x 25. Dat scheelt alles of niks ? dat is de vraag.
Op het middenterrein is nog volop ruimte voor een opstelspoor/lokaalspoor dat via wissels aan de hoofdbaan gekoppeld kan worden. Het aantal modulen dat we kunnen gebruiken, blijft dus maximaal.
Wel jammer van de mooie lange bocht, maar ja... je moet wat.
Om het geheel mooi passend te krijgen bleek dat bij iedere variant een passtukje nodig. Steeds kwamen we uit op een stukje van 10 cm of 40 cm.
Beide passtukken zijn eenvoudig te maken. Dat zal gaan gebeuren en ze gaan dan vooralsnog gelijk de mottenballen in, maar we zijn dan wel klaar voor een volgend optreden.
Voordeel van deze hondebotopstelling is dat de personele bezetting wat aangepast kan worden. Nu houdt je als bestuurder (trafoman) een trein wat makkelijker in de gaten en zijn calamiteiten beter in de hand te houden door een enkele persoon. Bij de L-opstelling gingen we uit van zeker twee man.
Technisch hoeven we geen reparaties of aanpassingen meer te doen. Dat bleek allemaal goed te funktioneren.
Wel heb ik afgelopen weken heel wat ballast moeten bijstrooien. Zeker 1/3 van de modules had wat verloren. Gewoon een kwestie van te weinig lijm bij het bouwen en voortaan niet meer zo hard "gooien" bij het transport.
Nu we met grotere, dus zwaardere , treinen gaan rijden, bleek de noodzaak om meer transformatoren met groter vermogen te bezitten. De Amerikaan met twee Big Boy's verbruikte 6 Amp. Dat redt een Trix trafotje dus echt niet en de beschikbare Tech II exemplaren ook niet.
Momenteel hebben we 1 Jumbo van LGB, maar dat is te weinig en eigenlijk is die trafo ook wat aan de zware (en dure) kant.
Bij het opbergen van de baan is ALLES nog eens nagewogen op een weegschaal met groot bereik. Alles er op en er aan, weegt 1250 kilo. De bus kan 1500 hebben, dus met twee man, bammetjes, koffertje met ... en wat rijdend materieel blijft alles veilig binnen het laadvermogen van de bus en is het dus goed mogelijk een show ergens anders dan in Nederland te doen. Wel komt er dan nog een volgwagen met de rest van personele bezetting. Een totale bezetting van 6 man is gewenst/noodzakelijk.
Het hebben van "vrije dagen" is derhalve de begrenzende faktor voor zo'n optreden.
«
Laatst bewerkt op: 21 November 2007, 15:55:29 door FritsT
»
FritsT
«
Reactie #133 Gepost op:
23 November 2007, 00:48:26 »
De passtukjes zijn in ruwbouw klaar.
Ik kan nu zeggen dat ik ook de kleinste modulebaan in schaal 0 heb.
Maar waar doet me dat ondertussen toch aan denken ?
Na lang denken.....
Dus, niks nieuws onder de zon.
Helemaal niks veranderd in de loop der jaren.
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2007, 00:57:47 door FritsT
»
e_p
«
Reactie #134 Gepost op:
23 November 2007, 23:04:24 »
het passtukje van 10cm is toch wel gaaf. daar past nog net een oersik op,
Is het mogelijk om met andere modules langs de lange zijde te plaatsen en bij de bogen te koppelen
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6