Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 22:33:38
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:33:12
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 21:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57

Auteur Topic: ongenoegen uiten  (gelezen 33888 keer)

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
Re: ongenoegen uiten
« Reactie #60 Gepost op: 24 August 2007, 21:59:41 »
Advies: Sluit dit draadje niet. (voorzover jullie daar al aan dachten, geen idee) Het reguleert zichzelf wel.
Dat is wel wat we voor ogen hebben ja, aan sluiten denken we voorlopig niet. Ook al komt er een hoop kritiek, het brengt ons ook overdenkingen. Zelfs als dit draadje zich reguleert, kan je er op rekenen dat het in de eerstvolgende vergadering met moderators uitgebreid besproken zal worden.  Wij leren elke dag bij ;)

Waar we weinig mee kunnen zijn kreten als "Er wordt veel te veel ingegrepen" (ik doel niet op een specifieke gebruiker die dit uitspreekt, maar meer in het algemeen)...
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #61 Gepost op: 24 August 2007, 22:02:47 »
@Fred, beheer je zelf een forum? Is misschien wel een aanrader om dat eens te proberen.
Bij een forum van deze omvang ontkom je er niet aan.

Overigens: minstens 90% van de gebruikers die we ergens op aanspreken zien het zelf ook in en die hoeven we daarna nooit meer ergens op aan te spreken!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #62 Gepost op: 24 August 2007, 22:12:55 »
Toch nog maar even terug naar mijn punt.

Het ging erom of je bepaalde dingen die op het forum gezegd zijn via PB's of e-mail moet afhandelen. Mijn punt is dat ik daar een tegenstander van ben. Je creëert zo een discussie op twee sporen, en dat is heel lastig.
Ik vind dat als je wilt reageren op iets wat op het forum is gezegd, dan moet je dat ook op het forum doen. Als mensen toch via een PB reageren omdat ze b.v. vinden dat ik een kleinerende opmerking heb gemaakt, en ik vraag ze dan om dat niet via de achterkamer te regelen, maar in het openbaar, dan is vaak het antwoord zo iets van: ja, maar ik wilde je niet in het openbaar te kakken zetten. Nou, wees gerust, daar ben ik niet bang voor. Vaak denk ik dat mensen zelf bang zijn om in het openbaar de bal voluit teruggekaatst te krijgen. En die vrees is vaak niet ongegrond.  ;D

Wat het beleid van de moderatoren betreft, ik heb altijd het standpunt aangenomen dat de eigenaaars van een site de dienst uitmaken. En of je dat nou jaren '50 mentaliteit vindt of calvinistisch, daar zit ik niet zo mee.
Om die reden heb ik indertijd bij BNLR ook steeds de handelwijze van MartinB verdedigd. Niet omdat ik het altijd met hem eens was, maar hij was directeur/eigenaar van die tent en dus had hij in mijn ogen altijd gelijk. Net zoals iedereen zelf bepaalt wie hij in zijn huis toelaat.

Betreffende inspraak: ik merk dat ook hier mensen zijn die dat woord een verkeerde betekenis meegeven. Inspraak betekent niet dat je het voor het zeggen hebt. Het betekent dat je mag zeggen wat je ergens van vindt. Dat de bewindvoerders vervolgens iets heel anders doen, het zij zo. Inspraak is geen medezeggenschap.
En zo zie ik mijn standpunt t.a.v. reageren via PB's ook. Ik vind het waardeloos, wat mij betreft horen alle reacties op het forum bij elkaar te blijven. Maar als de bewindvoerders van dit forum een ander mening zijn toegedaan, dan leg ik me daarbij neer, maar ik blijf intussen lekker vinden wat ik zelf vind.
En iedereen die per PB reageert op een bericht op het forum, en van mij geen reactie krijgt, die weet nu waarom.
Want wat ik buiten het forum doe, daar hebben de moderatoren lekker niks over te vertellen.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #63 Gepost op: 24 August 2007, 22:24:42 »
Want wat ik buiten het forum doe, daar hebben de moderatoren lekker niks over te vertellen.  ;D
Grrrrrrrrr ;)

Dank voor je verhaal Klaas.
Zoals ik al heb aangegeven: dit krijgt binnen het team sowieso nog een staartje. Wellicht besluiten we ons beleid bij te stellen, wellicht besluiten we dat alles zo blijft als we hebben bedacht. In ieder geval gaat je kritiek niet het ene oor in en direct het andere weer uit. We hebben je wel degelijk gehoord!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

stig

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 24 August 2007, 22:32:13 »
maar hij was directeur/eigenaar van die tent en dus had hij in mijn ogen altijd gelijk.

Je hebt zojuist je echte leeftijd verraden Klaas! Ik denk dat ik wel kan zeggen dat de jeugd toch een andere mening is toegedaan. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

fredamsterdam

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 24 August 2007, 22:36:37 »
ik heb inderdaad geen enkele ervaring m.b.t het beheren van een site en kan me de spagaat waar de moderators soms in komen ook wel voorstellen. Maar is het verwijderen van onderwerpen en het uitdelen van waarschuwingen wel de juiste oplossing. Want ik als ,overigens dankbare, deelnemer van deze site zit in een zeer kwetsbare positie daar jullie alle touwtjes in handen hebben, zoals eerder gemeld. Bevalt iets niet dan is de kans aanwezig dat het onderwerp wordt verwijderd of nog erger dat ik een waarschuwing krijg. Neem nu als voorbeeld het verwijderde onderwerp van de ICK. In de toekomst bedenkt een ieder zich wel om nog kritisch te zijn. En juist het durven uitspreken  is voor onze hobby heel erg belangrijk. En modelbouwers zijn nu eenmaal erg kritische mensen.

stig

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 24 August 2007, 22:49:17 »
Het ging kennelijk meer om de manier waarop de kritiek gebracht werd dan de inhoud van de kritiek zelf. En Maarten baalde gewoon enorm omdat het allemaal te voorkomen was geweest. Ik kan me dat goed indenken, hoewel die hele ick mij worst zal wezen vind ik het werkelijk schitterend hoe iemand zo gepassioneerd boos kan zijn omdat het hem werkelijk wat doet.

Ik denk dat je zelf wel in kan schatten hoe groot de kans is dat je door een moderator aangesproken zal worden.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #67 Gepost op: 24 August 2007, 23:12:45 »
Laat ik ook nog een duit in het zakje (zak?) doen...

Ik vind hoe het hier geregeld is gewoon goed.
Er kunnen misschien altijd dingen beter maar ik vind hier in ieder geval een open sfeer.
Als er geveegd of gesloten is staat dat vrijwel altijd vermeld in het draadje met reden.
Dit is lekker transparant en zo hou je het denk ik ook het langst vol.
Ik heb zelf, in tegenstelling tot het vorige forum, nog nooit het gevoel gehad dat er te snel/niet goed ingegrepen is...

Maar goed, er zijn hier op moment van schrijven 1996 geregistreerde gebruikers dus ook 1996 meningen...

Wat mij betreft: moderators ga zo door!

En wat het originele onderwerp betreft: ik heb niet zoveel problemen met dingen "uitvechten" via PB. Ik zal in zo'n geval persoonlijk bepalen hoe ik reageer.
Als ik me publiek in een hoek gezet voel vind ik het logisch dat ik publiek (dus niet via PB) daar opheldering over vraag.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #68 Gepost op: 24 August 2007, 23:32:44 »
Eigenlijk wil ik er maar niet al te veel op zeggen maar toch iets

"Preventief ingrijpen" : dat vind ik eng klinken.
Dan kun je net zo goed het forum preventief opheffen.  ???

En die verantwoordelijkheid voor de inhoud en posts van anderen: de soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Daar laat ik het maar bij.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2007, 23:36:30 door René Wolf »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 25 August 2007, 01:41:09 »
Fred, heb je het hele draadje doorgelezen? Om een concreet voorbeeld (maar geen naam) te noemen, we hebben op een gegeven moment iemand definitief de toegang tot het forum ontzegd, omdat er geen land mee te bezeilen was. Dit is de persoon die zich dus onnozel voordeed en doelbewust ruzies uitlokte met zijn opmerkingen.

Op "het vorige forum" is hij om precies dezelfde reden verwijderd. Destijds, toen we startten en hij zijn neus liet zien, hadden we al zoiets van "oh oh", maar we geven iedereen een kans. Hij mocht zichzelf bewijzen.

Nou, dat heeft hij gedaan. Hij ging op de oude voet verder. Wij vroegen hem om zijn gedrag een beetje aan te passen. Werkte niet. We hebben hem een aantal officiële waarschuwingen gegeven. Werkte ook niet. Toen restte ons niets anders dan hem definitief de toegang tot het forum te ontzeggen, waarop hij op alle mogelijke fora in Nederland, België en Duitsland ons zwart probeerde te maken. (De gangbare reacties waren om hem te negeren, of hem te vertellen om een partij op te sodemieteren.)

Wat moet je in zo'n geval doen? Hopen dat iedereen lief en aardig is en de zaak op zijn beloop laten? Dat werkte dus duidelijk helemaal niet.

Nogmaals, in de afgelopen 15 jaar heb ik mailing lists, Usenet News en internet-fora meegemaakt. Er zijn plekken waar het zonder modereren goed gaat, zoals op mijn favoriete mailing list, maar dit is niet één van die plekken. Zoals een gebruiker van deze site tegen mij zei: "De modelspoorwereld is er één van hele lange tenen en hele korte lontjes." En die omschrijving klopt heel aardig.

Daarom ontkomen we niet aan af en toe ingrijpen, hoewel ons uitgangspunt nog steeds is om dat zoveel mogelijk te voorkomen. Persoonlijk stoor ik mij geweldig als er weer eens een tirade wordt afgestoken tegen het Märklin-systeem. Zelf zou ik niet die rare dingen op mijn dwarsliggers willen hebben, maar moet dat iedere keer weer breed uitgemeten worden? Ik heb het idee (overigens zonder dat ik dit getoetst heb) dat het bestaan van een apart Märklin-forum mede is ingegeven door een uitgesproken anti-Märklin-sentiment vlak na het ontstaan van deze site, tot we daar een einde aan maakten. En dat vind ik, ook weer persoonlijk, een nederlaag, omdat dit forum voor iedereen bereikbaar en toegankelijk moet zijn.

Het uitgangspunt van zo min mogelijk ingrijpen hebben we gedeeltelijk moeten laten varen. Maar ligt dat aan ons, of aan sommige gebruikers die de grens overschrijden?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 25 August 2007, 01:58:18 »
Klaas, wij begrijpen je punt en het is "de aard van het beestje", om het zo maar eens te zeggen. Alleen, het werkt niet. Geloof me als ik zeg dat we drommels graag tekst en uitleg zouden geven als ons weer eens van alles verweten wordt, maar je schiet er uiteindelijk niets mee op. Je gelijk krijgen, of het proberen te krijgen, is voornamelijk leuk voor jezelf, maar andere mensen vinden er meestal niet zoveel aan.

Vandaar dat ik me kritiek me heel bewust niet persoonlijk aantrek. En zodra een verschil van mening of een conflict persoonlijk dreigt te worden, draag ik het over aan de overige moderatoren, omdat het niet correct zou zijn om een oordeel te vellen in een situatie waar ik één der partijen ben. Niet dat dit nou zo vaak voorkomt, trouwens.

Je gewoonte om niet op persoonlijke berichten te reageren is een stap in de goede richting, nou alleen nog de berichten op het forum zelf. :)

Even serieus, ik begrijp je beweegredenen en nog niet zo heel lang geleden handelde ik hetzelfde. Maar ook toen was het resultaat hetzelfde. Vandaar ook dat ik in dit draadje steeds uitleg geef, wat onze beweegredenen zijn en wat de achtergronden zijn. Een dialoog levert uiteindelijk het meeste op.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #71 Gepost op: 25 August 2007, 02:04:51 »
WHahaha peter, nu noem je ook wel een extreem voorbeeld.
Als je die naam hardop roept op elke willekeurige beurs en de halve hal ligt op de grond van het lachen  ;D
Al geef je nu ook gelijk een goed voorbeeld van een zelfregulerend systeem.
Op een ander forum is hij uit zichzelf weggeaan omdat hij wel heel veel troep van iedereen over zich heenkreeg, en na verloop van tijd inzag, dat er geen eer meer viel te behalen, is geen mod aan te pas gekomen.
De eeuwige discussie met betrekking over märklin is ook 2 zijdig heh, dus niet alleen de niet marklinisten de schuldgeven.
marklin fundementalsiten bestaan wel, roco of vleesmann fundementalsisten ben ik nog nooit tegen gekomen.
En laten we eerlijk zijn, het even teasen van iemand met een kort lontje vinden we allemaal op zijn tijd wel geinig.
beneluxspoor is gewoon net een echte modelspoor club.... de bouwers storen zich aan de barhangers, en de barhangers storen zich aan de te serieuze bouwers, dus niets nieuws onder de zon

Citaat
Maar ligt dat aan ons, of aan sommige gebruikers die de grens overschrijden
beide misschien ?????

ps,  toch mis ik hem wel een beetje....  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #72 Gepost op: 25 August 2007, 07:42:57 »
Goedemorgen Heren debaters.
Nieuwe dag nieuwe kansen.
Ik mis in dit topic trouwens wel mooie foto's. ;)
Misschien is dit een passende... ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #73 Gepost op: 25 August 2007, 09:14:37 »
Meneer JAAP de Hoop Scheffer was vroeg op  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Rob

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 25 August 2007, 10:40:43 »
WHahaha peter, nu noem je ook wel een extreem voorbeeld.

Nou Marty, in dit speciale geval duurde de zelfregulering wel 6 jaar ongeveer..... ;)
En ik ben het in dit speciale geval roerend met de moderatoren eens, maar dat komt ook omdat het inderdaad zo'n extreem geval is. Aan de andere kant zie ik ook wel de humor. Je moet toegeven dat je wel iets bereikt hebt als je, zonder dat Peter een onderwerp of naam noemt, onmiddelijk herkend wordt door heel veel mensen... ;)

En voor Jaap, die graag plaatjes wil. Is ook dit niet een passende?

:D Rob

Groeten, Rob