Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:22:56
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 20:13:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:02:27
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 19:57:10
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08

Auteur Topic: ongenoegen uiten  (gelezen 33819 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
ongenoegen uiten
« Gepost op: 22 August 2007, 21:41:16 »
Even afgesplitst uit een andere discussie:

Maar goed, laten we teruggaan naar het onderwerp; verdere discussie graag via persoonlijke berichten of e-mail.

Kijk, en daar heb ik nou een bloedhekel aan. Als iemand het niet eens is met een bepaalde opmerking op het forum, dan vind ik dat het ongenoegen daarover ook op het forum uitgesproken moet kunnen worden.
Het overkomt mij ook wel eens dat ik een controversiële uitspraak doe, waar mensen me dan via een PB op aanspreken. Ik heb het voor gewoonte aangenomen om daar niet meer op te reageren. Als iemand mij wenst aan te spreken op iets wat ik in het openbaar heb gezegd, dan stel ik er prijs op om dat dan ook in het openbaar uit te vechten. En niet via de achterdeur van een PB of e-mail.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee_Mitholz

• Gast
Re: ongenoegen uiten
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2007, 21:54:30 »
Klaas, zelf op normale vragen per e-mail gesteld reageer je niet meer. Laat ik mij daar via de voordeur in het openbaar dan ook eens mijn ongenoegen over uiten.

Mvg, Johan.

hvh

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2007, 21:55:35 »
In hetzelfde topic vind ik niet erg als het bij 1 of 2 reacties over en weer blijft. Wat je vaak ziet is dat het hele topic verzand in een (verhitte) onderlinge discussie. Dat is mischien interessant voor degenen die het betreft, maar de andere 99% heeft er niks aan. Dan -> PM wat mij betreft.

fredamsterdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2007, 22:01:36 »
Ik kan Klaas wel begrijpen, mijn inziens wordt er soms wel erg snel ingegrepen. Ik krijg daar dan vaak een gevoel van betutteling van. Of het forum nu de geschikte plaats is om iets uit te vechten zoals Klaas schrijft lijkt mij nu ook niet wenselijk. Een meningsverschil moet kunnen doch vechten doe dat liever in de sportschool..

grt Fred

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2007, 22:30:28 »
Kijk, en daar heb ik nou een bloedhekel aan. Als iemand het niet eens is met een bepaalde opmerking op het forum, dan vind ik dat het ongenoegen daarover ook op het forum uitgesproken moet kunnen worden.

Klaas, dat begrijp ik heel goed, maar in de 15 jaar dat ik nou op het internet rond huppel, is mijn ervaring dat dit alleen maar tot escalatie leidt. En escalatie is iets waar moderatoren niet blij mee zijn.

Daarvoor zijn er moderatoren. Als je je stoort aan een bericht, dan meldt je het aan via de speciale link. Dan kijkt er een moderator naar en wordt het desnoods aangepast of helemaal verwijderd.

Negeer je dat en reageer je toch zelf, dan bezorg je ons alleen maar meer werk omdat we dan twee (of vier, of zes, of acht...) berichten moeten bekijken en eventueel aanpassen of verwijderen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2007, 23:16:16 »
Negeer je dat en reageer je toch zelf, dan bezorg je ons alleen maar meer werk omdat we dan twee (of vier, of zes, of acht...) berichten moeten bekijken en eventueel aanpassen of verwijderen.

Ja zo kan ik ook nog wat werk verzinnen. Dit is geen aanval op jou persoonlijk Peter, begrijp me niet verkeerd, maar doordat je vind dat je zoveel weg moet halen, bezorg je jezelf veel werk. Als ik eerst ga schilderen en dan pas het glas ga zetten, kan ik daarna het schilderwerk weer herstellen, begrijp je? Van mij hoeven jullie ook niet zoveel weg te halen hoor...   8) Maar daar moeten jullie het misschien nog maar eens in jullie overleg over hebben. Of niet, 't is jullie feestje.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2007, 23:41:56 »
Klaas, zelf op normale vragen per e-mail gesteld reageer je niet meer. Laat ik mij daar via de voordeur in het openbaar dan ook eens mijn ongenoegen over uiten.

Mvg, Johan.

Johan, ik kon me niet direct herinneren wat je hiermee bedoelde. Daarom heb ik in mijn postbus even gezocht naar de meest recente e-mails die ik van je ontvangen heb.
Ik vond er 3 waar ik niet op heb gereageerd. 1 daarvan heb ik niet beantwoord omdat die geen vraag bevatte, maar alleen een mededeling.
De andere 2 waren een reactie op iets wat ik op het forum had geschreven, en beantwoordden dus precies aan mijn bovengenoemde criterium om niet te reageren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2007, 23:47:35 »
Ja zo kan ik ook nog wat werk verzinnen. Dit is geen aanval op jou persoonlijk Peter, begrijp me niet verkeerd, maar doordat je vind dat je zoveel weg moet halen, bezorg je jezelf veel werk.

Kijk, wij willen ook niet steeds berichten weghalen. Dat was ook een uitgangspunt toen we met BeneluxSpoor.net begonnen.

Alleen zie je steeds weer volledige berichten geciteerd, liefst ook nog hetgeen dat er meteen boven staat (Et tu, Brute.) De leesbaarheid komt dat niet ten goede. Of een link die helemaal het scherm uit loopt en de layout om zeep helpt.

Ook wordt vaak vergeten dat dit geen social networking site is. Het doel van de stichting en deze site is niet om modelspoorders met elkaar in contact te brengen en lekker te laten kletsen, maar om de modelspoorhobby te bevorderen. Inderdaad heb je daar modelspoorders voor nodig, maar dit is voornamelijk een informatief forum en geen chatbox.

En laten we eerlijk zijn, voordat we zaken gaan weghalen, komt er eerst een vriendelijke opmerking dat het wel erg off-topic gaat. Gaat men door, dan een duidelijker waarschuwing. En als dan het kwartje nog niet valt, tja, dan gaat de bezem er doorheen.

Uiteindelijk komt het aan op de verantwoordelijkheid van de gebruikers. In het geval dat die daar niet mee om kunnen gaan, pas dan grijpen we in, op de manieren die ik in de paragraaf hierboven heb beschreven.

- Peter

Bastiaan

• Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
    • Trapho
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2007, 23:56:49 »
Onenigheden tussen twee personen is iets waar de meeste andere forumgebruikers ook helemaal niet op zitten te wachten. Ik wil de reacties lezen over het onderwerp zelf en niet over de auteur. Het gaat anderen ook helemaal niets aan wie er met elkaar ruzie hebben. Laat ze dat lekker privé uitvechten...

stig

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2007, 00:03:21 »
Een verschil van mening is niet meteen ruzie natuurlijk. Het valt wel op hoe vaak iets als ruzie bestempeld wordt, wat echt maar een meningsverschilletje is...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

tinus

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 August 2007, 00:20:32 »
lekker laten staan.
't is nog altijd een mening m.i.z.,
en pas ingrijpen als het werkelijk uit
de hand loopt.
en graag dan ook een melding maken als er ingegrepen
wordt en op welke manier.
en liever niet via PB-tjes.
( dit dan meer als waarschuwing
voor de toekomst.)
leren we allemaal wat er hier wel en niet gepast is.

tinus.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 August 2007, 01:32:56 »
Wat wel en niet gepast is, is een kwestie van gezond verstand. Het grote probleem is dat we via een internet-forum praten. Daar geldt de 60-30-10-regel:
  • 60% van communicatie bestaat uit lichaamstaal
  • 30% van communicatie bestaat uit intonatie
  • 10% van communicatie bestaat uit de eigenlijke woorden
Met andere woorden, normaal gesproken krijg je 100% van de informatie, met een telefoongesprek 40% en via internet (of een brief) slechts 10%. Daarbij heeft internet het bijkomende nadeel dat je weinig mogelijkheden tot expressie hebt, dus moet je je behelpen met emoticons en dergelijke. Maar die kunnen ook averechts werken: deze emoticon ::) komt doorgaans over als "wat ben je toch een sukkel".

En aangezien ik al sinds het begin van de jaren '90 op het internet bezig ben, nog voordat er het WWW was en IRC net iets nieuws was, denk ik dat ik op meer ervaring kan bogen dan de meesten hier.

Zaken die een mailing list of een forum om zeep kunnen helpen:
  • Overmatig chatten. Bijvoorbeeld, de eerste Jean-Michel Jarre mailing list is kapotgemaakt door een aantal lieden die het als hun persoonlijke chatbox gingen gebruiken.
  • Gebruikers die zich kennelijk niet realiseren dat diegene, die ze voor rotte vis uitmaken, een persoon van vlees en bloed is. 10%, immers.
  • Onvoldoende beheer, zoals het teveel toelaten van de bovenstaande punten.
  • Teveel beheer; niemand vindt een dictatuur leuk.
En zo zijn er nog vele redenen te verzinnen, maar misschien niet om half twee 's nachts.

Zoals ik al meldde was een uitgangspunt van deze site om zo min mogelijk in te grijpen, het liefst helemaal niet. Dat was een vaak gehoord punt op een ander forum dat tegenwoordig niet meer bestaat.

Echter, het bleek dat dit onhaalbaar was. We hebben te maken gehad met het doelbewust uitlokken van ruzies, beledigingen, discussies die volkomen uit de hand liepen... zonder in details te willen treden, we bespreken heel veel als team van moderatoren, dus als er wordt opgetreden kun je er donder op zeggen dat het al besproken is of onder de aandacht is gebracht.

Als je het er niet mee eens bent, dan geven we graag tekst en uitleg. Maar dan wel via e-mail of een persoonlijk bericht, want het forum gaat over modelspoor en niet over het forum zelf. Van mij mag je gerust www.demoderatrenvanbnlszijneenstelletjefascisten.nl opzetten; het is een vrij land en iedereen mag zijn mening laten horen.

Dat betekent echter niet dat iedereen ook gedwongen kan worden naar je mening te luisteren en in het geval van dit forum houdt dat in berichten, die al te veel off-topic zijn, die grievend zijn of die de boel waarschijnlijk laten escaleren, op de nominatie staan om aangepast of verwijderd te worden.

Nogmaals, gebruik je gezonde verstand. Als je het niet recht in mijn gezicht zou zeggen, is de kans groot dat je het ook niet op het forum zou moeten zetten.

- Peter

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #12 Gepost op: 23 August 2007, 03:54:34 »
Onenigheden tussen twee personen is iets waar de meeste andere forumgebruikers ook helemaal niet op zitten te wachten. Ik wil de reacties lezen over het onderwerp zelf en niet over de auteur. Het gaat anderen ook helemaal niets aan wie er met elkaar ruzie hebben. Laat ze dat lekker privé uitvechten...

Zonder een discussie uit te willen lokken  ;D. In een draadje over digitale systemen bracht 'iemand' laatst een ander systeem naar voren. Hierop werd door een aantal forumleden direct gereageerd en verteld dat dit een verkoper was die z'n eigen waar aanprees. Daarna heeft een moderator ook heel netjes ingegrepen. Punt is dat deze info, voor mij als digitale leek, wel belangrijk was. Want de info kwam heel direct en aanbevelend over. Dan ben ik blij dat een aantal forumbezoekers die kennelijk meer weten dan ik hier direct een kantekening bij plaatsen.

Overigens ben ik het voor de rest met Peter eens. Ik zoek alleen maar info.  Aan de andere kant zijn de contacten ook leuk en bevorderen mi zeker de hobby. Misschien moet hiervoor een oplossing gezocht worden? Ik woon nl in noor nederland, dus kroketten eten in houten zal ik niet zo snel doen.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 23 August 2007, 03:56:16 »
Dit is inderdaad een voor sommige mensen heet onderwerp.
Laat ik er het volgende over zeggen:
Een ieder is vrij om zijn of haar mening te uiten,maar hou het acceptabel mensen.
Ik als lid zit ook niet te wachten op het uitlezen van een verloop van een ruzie,ik heb wel wat anders te doen denk ik.
Ik ben dan ook stellig van mening dat je ook je ongenoegen over iets kunt uiten zonder dat je het hierbij in het gebruik van kwetsende taal trekt.
We moeten nu eenmaal accepteren dat er mensen onder ons zijn op dit forum die nu eenmaal niet zo'n groot verstand hebben als sommige anderen,wat overigens niet zeggen wil dat ze dan gelijk maar als stom bestempeld moeten worden.
Ik heb in mijn dagelijkse werk als modelspoor artikelen fabrikant,ook met veel mensen te maken,waaronder ook soms mensen bij zitten die je sommige dingen misschien wel een 10-tal keren moet uitleggen.
Hiermee wil ik dus zeggen dat niet iedereen vlot is met begrijpen,heb daar als mede hobbyist of wat je ook bent,begrip voor.
Het wijzen naar personen is zo gemakkelijk,je ongelijk bekennen als je fout zit schijnt voor sommige mensen nogal moeilijk te zijn,dat is jammer eigenlijk.
Ik zal je een voorbeeld noemen:
Ik hb sinds een aantal jaren het dwergsein in produktie welke ook op railzminiworld te zien was.
Ik heb hier commentaar op gehad wat terecht is omdat het sein in vergelijking met de omrekening naar HO inderdaad iets te groot was,dit door onderandere onduidelijke tekeningen van het sein.
Ik heb Chris van Diesen voor zijn mening bedankt en ervaarde dit als positieve kritiek,inmiddels heb ik de nodige aanpassingen aan de seinen uitgevoerd waardoor ze exact op schaal zijn.
Mensen,laten we het leuk houden en het forum ' gebruiken ' waarvoor het opgezet is.
Alvast bedankt.

MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd.
Peter van der Welle (Managing Director MRP)

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #14 Gepost op: 23 August 2007, 09:46:51 »
Waar ik mij persoonlijk nog wel eens over verbaas is dat Nederland altijd zo'n "inspraak"-land is. Natuurlijk luisteren wij zoveel mogelijk naar gebruikers, maar uiteindelijk is deze website van de Stichting Benelux Spoor.net. En of je het wilt of niet, de eigenaar van een website bepaalt wat er op die website gebeurt. Het is zelfs bij wet vastgelegd dat de eigenaar van een website verantwoordelijk is voor wat er op die website staat. Zelfs als die inhoud aantoonbaar door andere personen is geplaatst blijft de eigenaar aansprakelijk.

Wij doen ons best, velen van het moderator-team zijn dagelijks enkele uren met de site bezig. Ik persoonlijk besteed dagelijks zo'n 4 uur aan de stichting (beheren van de server zelf en van Somda is daarbij inbegrepen).
Wij zijn ook mensen en kunnen absoluut niet van alle handelingen vrijgepleit worden, maar zoals Peter al aangeeft, 99% van de ingrepen wordt uitgebreid besproken (op een apart forum waar alle moderators zitten). PB's en mails die uitgestuurd worden, worden bijna altijd eerst met het team inhoudelijk besproken. Strenge maatregelen zoals (tijdelijke) bans worden alleen uitgevoerd nadat de meerderheid van het bestuur ermee akkoord is gegaan.

Om terug te komen op mijn eerste zin: hoe je het ook went of keert, uiteindelijk bepalen wij als eigenaar van de website wat er mee gebeurt. Wij kiezen ervoor om voornamelijk een informatieve site neer te zetten waar discussies tussen beheer en gebruikers via PB of mail worden gevoerd.
Daar kan je het mee eens zijn, daar kan je het niet mee eens zijn. Heel zwart-wit gezegd maakt dat geen fluit uit. Het is onze site en wij bepalen hoe wij daarmee om gaan.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek