Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 12:28:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 12:14:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 12:04:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:02:27
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
  

Auteur Topic: Schaduwstation en keerlus  (gelezen 4455 keer)

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Schaduwstation en keerlus
« Gepost op: 29 April 2014, 21:31:49 »
Beste mensen,

Station Simpelaar gaat op de schop. Op de L-vormige baan kon alleen heen en weer gereden worden en dat begon te vervelen.
Daarom wil ik een schaduwstation onder de baan bouwen die bereikt wordt met een klimspiraal.
Het schaduw station is een grote keerlus met opstelsporen. En omdat het een keerlus is, heb ik daarover vragen.
Veel staat er op het internet geschreven over keerlussen en dat je daarbij een keerlusmodule inzet is mij duidelijk.
Mijn vraag is nu, waar maak ik de isolaties? Is dat ter hoogte van de rode streepjes?
Aanvullend:
* Ik wil het schaduwstation automatiseren (Ecos2 + ESU componenten).
* Het is de bedoeling dat de keerlus in beide richtingen bereden kan worden.

Ik rijd twee-rail gelijkstroom ne ben met het voor mij moeilijkste deel van de bouw bezig > electronica.
Graag jullie hulp.
Met vriendelijke groet,
Henk

« Laatst bewerkt op: 29 April 2014, 21:52:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: schaduwstation en keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 29 April 2014, 21:51:29 »
Je hebt inderdaad een keerlus en het klopt dat daar electronische module's voor bestaan. Een van de hoofdregels is dat binnen de keerlus slechts 1 enkele trein mag staan/rijden. En daar gaat jouw ontwerp op mank. Je kunt binnen de keerlus dus nooit opstelsporen aanleggen.

Sander

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 29 April 2014, 22:01:20 »
Sander zet het iets te scherp neer: op het stuk waar de elektronika schakelt mag geen 2e trein stilstaan.

Als je het rode streepje naar het woordje keerlus verplaatst, het inhaal spoor verwijdert kun je daar een schakelstuk van
maken. Let wel: op de meeste modules zitten 3 stukken: 2 in/uitrijstukken die het schakelen bepalen, en een
middenstuk dat geschakeld wordt. Op het middelste stuk moet een trein helemaal passen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 29 April 2014, 22:27:55 »
Dank je Fred,

Maar help even verder. Ik gebruik Esu terugmeldmodules (stroomdetectie).
Ik heb de isolatie naar het woord keerlus verplaatst. En dan...?
Zoals gezegd dit is voor mij het moeilijkste deel van de hobby.
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 29 April 2014, 23:07:09 »
henk,

je hebt in ieder geval nog een specifieke keerlus module nodig, daar zijn er meerder van. Zelf gebruik
ik de Tams KSM-2. Ik zal eens zoeken of ik de handleiding op internet kan vinden. In de encyclopedie staat
volgens mij ook een en ander.

Je plaatje is in ieder geval een eind de goede richting op: links naast het rechter wissel moet de andere
splitsing komen, en dan nog wat spul ertussen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 30 April 2014, 09:53:59 »
uit de ooit eens gedownloade Tams handleiding (volgens mij is 'ie niet meer leverbaar, op hun site kon ik het niet meer vinden)



hier zie je de aansluitingen die je nodig gaat hebben (de andere type modules zijn volgens mij niet heel veel anders):
9 en 8 zijn je normale aansluitingen. In de keerlus zitten 5-6-7-10-11. De stukken met 5-6-7 zijn kort (~10cm),
die 'zien' van welke kant er een lokomotief komt en schakelen dan het tussen stuk met 10-11. Dat stuk moet dus
een hele trein kunnen bevatten.

In jou plaatje zou het ene stuk met 5-6 op een rood stukje komen, het stuk met 6-7 op het andere.

hoop dat het zo wat duidelijker wordt

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 30 April 2014, 10:22:21 »
Fred, hartelijk dank. Jij hebt mij inderdaad zover geholpen dat ik verder kan.
In de encyclopedie heb ik ook een tekening gevonden die jouw verhaal ondersteunt.
En de Tamsdecoder? Volgens mij nog leverbaar via Conrad.

Vriendelijke groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 30 April 2014, 10:35:43 »
Henk,

dat zag ik ook, was op andere sites ook nog leverbaar, maar op de website van Tams niet te vinden.
Het schema klopte niet helemaal, of ik zag het fout (moest wat draadjes wisselen geloof ik voordat het het allemaal deed).

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Paulus1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2014, 22:05:56 »
Beste allemaal,

Ik wil deze schakeling ook toepassen, alleen zonder railcom en zonder digitale terugmelding. Heeft 1 van jullie daar ervaring mee?
Ik rij digitaal met roco mm, wissels schakel ik gewoon analoog. Maar voor de keerlus wilde ik deze oplossing toepassen.
O ja, nog een vraag... In de gebruikershandleiding van hpde ksm2 module staat dat deze een aparte gelijk- of wisselspanning voeding moet krijgen. Mag dat van een gewone analoge ouderwetse fm trafo komen?

Ik hoor graag jullie antwoorden, want ik krijg vanuit Tams helaas geen antwoord.

Btw volgens mij is de ksm2 module nog steeds bij hen te koop: http://s429220381.e-shop.info/shop/article_49-01126-01/Kehrschleifenmodul-KSM-2%2C-Fertig-Baustein.html?sessid=Au4cWa7tODyaW5DR9yfZGkYkdpJCD45OGcs8t5iSBQHDxZqZx7ahh7ULWOTw988z&shop_param=cid%3D2917%26aid%3D49-01126-01%26

Alvast dank voor jullie antwoord. Kan ik weer een stukje verder...

Paul

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2014, 22:23:02 »
Voortschrijdend inzicht maakt dat ik het aanvankelijke plan voor het schaduwstation gewijzigd heb.
De wijziging is voor mij nu zo anders geworden dat ik toch weer even bij jullie aanklop met de vraag, waar isoleer ik de inrij en uitrijstukken en waar moet ik de schakeling plaatsen (stroomdetectie).

Bijgaand een plaatje van het ontwerp
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2014, 23:53:49 »
In dit geval zit de lus in de boog helemaal rechts. Om de sectie C zo lang mogelijk te maken heb ik de secties A en E in de wissels gelegd.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Schaduwstation en keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2014, 00:29:22 »
Dank je Klaas. Hiermee kan ik verder.
groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21