Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
Vandaag
om 15:03:37
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:39
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Huup
Vandaag
om 14:52:47
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:50:31
Opstelbaan
door
meesterpaul
Vandaag
om 14:43:29
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Herb73
Vandaag
om 14:30:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
KNed
Vandaag
om 14:27:30
Dat overkomt mij niet.
door
wob
Vandaag
om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
wob
Vandaag
om 14:09:20
The Summer of 69
door
Gert Arkema
Vandaag
om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Sven
Vandaag
om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
BartvD
Vandaag
om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
Vonkentrekker
Vandaag
om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Eric v C
Vandaag
om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:10:01
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:41:32
RTM in 0m
door
BartvD
Vandaag
om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
bask185
Vandaag
om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte
door
spoorzeven
Vandaag
om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
BartvD
Vandaag
om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge!
door
tothebeach
Vandaag
om 07:58:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
NS 4500 van MK modelbouwstudio
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: NS 4500 van MK modelbouwstudio (gelezen 9551 keer)
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Gepost op:
29 April 2014, 17:04:42 »
Hoi allemaal,
Blijkbaar was er nog geen bouwdraad van de 4500. Welnu, die komt er ook niet (althans niet van mij) want de mijne is klaar!
Ik heb gekozen voor de 4503 in de uitvoering van de midden jaren '30.
Al met al een mooie bouwset waar echt iets moois van te maken is.
Filmpje:
http://youtu.be/IyR2Tzxwowo
Mooie loc met goede rij-eigenschappen. Ondanks de zeer uitgebreide bouwbeschrijving zaten er toch een tweetal hinderlijke tekortkomingen in: de voorloper liep uit de rails en de tender-loc koppeling had wat extra aandacht nodig: de tender tilde de loc uit de "vering". Maar alles is naar tevredenheid aangepast en nu rijd het ding als een zonnetje. Ik heb niet alles gefotografeerd, maar met de opsomming hieronder komt iedereen een eind. Indien er dingen meer uitleg of foto's behoeven: laat het weten en ik probeer wat foto te maken en te plaatsen.
Wat er allemaal aan gebeurd is:
Mashima motor
Werkende verlichting
Geluid
Stroomafname op de tender
Slipbandjes op de tender
Wat spiegels en kralen om het model wat meer te laten leven: smeerkannen, schep, sluitborden, schraapijzer
Stroomafname loc volgens de "Ronald van team Mitropa"-methode: stroomafname op 4 wielen i.p.v. drie -heirvoor moet de print aangepast worden
Rook (schoorsteen uitgeboord)
Dakluik
Veertjes voor gedwongen middenstand voorloopwiel en pen om de drukveer rechtop te houden
Ketel volledig afneembaar d.m.v. vier schroeven
Lood in de ketel en onder het dak
Extra stroomdraden op de locprint aangebracht (0,1mm)
Leuk detail: loc heeft SS loclantaarns! (Heeft Maykel sinds kort in het ass.)
Verende buffers van MK.
Koppelstangen zwart ingelegd.
Ketelfront uitneembaar gemaakt
Alle schroefverbindingen met moertjes M 1,6 en M 1,0 voorzien (M 1,0 extra achter op de tenderhoeken i.v.m met kromtrekken tenderkap)
Echte kooltjes op de tender
Locbemanning geplaatst
Tenderwielen van groef voorzien
Voetplaat dunner gefreesd en van verjonging voorzien
Tenderdeurtjes aangebracht (zitten niet bij de kit??)
Luidspreker zit in de tender, decoder in de vuurkist. Stroomafname verbinding dubbel uitgevoerd over de koppeling en de stekker. Stekker aangepast: draden voor verlichting aan de voorzijde maakten plaats voor luisprekerkabels.
Gele opschriften van Philotrain transfers gemaakt. Voorverwarmer, en pompen zijn van Philotrain en verder heb ik de handrailhouders allemaal door korte exemplaren vervangen.
Tijdens de afgelopen tentoonstelling in Wels heeft de loc probleemloos drie dagen op en neer getuft. Mooie aandachttrekker met zijn rookpluim en mooie (volle) geluid.
Ben er blij mee!
Grt,
Ger
«
Laatst bewerkt op: 06 May 2014, 13:42:50 door guest7823
»
Gelogd
Met groet,
Ger.
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #1 Gepost op:
29 April 2014, 17:12:40 »
Prachtig gebouwd!
ik kan niet anders zeggen. Kan probleemloos naast de "NS3300 ?" dienst doen. Produceert tevens een rookpluim en geluid, wat ik prachtig vind.
«
Laatst bewerkt op: 29 April 2014, 17:14:44 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #2 Gepost op:
29 April 2014, 17:37:20 »
Hij is weer bijzonder fraai.
Helaas is het wachten nog steeds op de 4 as tender
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #3 Gepost op:
29 April 2014, 20:34:05 »
Tja, die vierassige tender... Komt vast wel een keer. Maar wanneer...?
Kan even duren bij MK!
Gelogd
Met groet,
Ger.
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #4 Gepost op:
29 April 2014, 22:59:36 »
Ach wachten op de kleine model fabrikanten das al zo vertrouwd
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #5 Gepost op:
30 April 2014, 00:09:33 »
Ik wacht nog op de wielen voor mijn drie-assige tender, ook na een kattebelletje bij Maykel in Houten.
Ik zal hem nog eens een berichtje sturen, want verder is het een leuk model.
Moet alleen de zwarte biezen nog, verder is ie wel zo'n beetje af. Dus van mij ook geen bouwverslag, sorry
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #6 Gepost op:
05 May 2014, 18:17:37 »
Biezen zijn mooi, maar kwetsbaar! Bij mij aardig goed gelukt. Locnummer op de tender toch maar van Philo afwrijftransfers gemaakt, zijn een stukje mooier.
Gelogd
Met groet,
Ger.
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #7 Gepost op:
05 May 2014, 19:26:06 »
Mooi gedaan hoor .
Ik ben nog geen steek verder , ik wacht nog op dat (voor ons bekende) etswerk .
Maar ik ga ook weer dingetjes van jou kopieeren
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #8 Gepost op:
05 May 2014, 19:38:47 »
Mag hoor! Wat ga je doen?
Gelogd
Met groet,
Ger.
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #9 Gepost op:
05 May 2014, 20:57:00 »
Eerst dat machinisten huis ,dan denk ik aan :
Werkende verlichting
Geluid
Stroomafname op de tender
Rook (schoorsteen uitgeboord)
Dakluik
Ketel volledig afneembaar d.m.v. vier schroeven
Lood in de ketel en onder het dak
Leuk detail: loc heeft SS loclantaarns! (Heeft Maykel sinds kort in het ass.)
Verende buffers van MK.
Ketelfront uitneembaar gemaakt ?
Alle schroefverbindingen met moertjes M 1,6 en M 1,0 voorzien (M 1,0 extra achter op de tenderhoeken i.v.m met kromtrekken tenderkap)
Echte kooltjes op de tender
Tenderdeurtjes aangebracht (zitten niet bij de kit??)
Dat uitneembare ketelfront , is dat voor die rookgenerator ?
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #10 Gepost op:
05 May 2014, 23:13:37 »
Nou, ik kan de hele ketel afnemen, die heb ik gewoon in één stuk gelaten. Dat is inderdaad gedaan om de rookgenerator bereikbaar te houden.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #11 Gepost op:
06 May 2014, 12:51:20 »
Een erg fraai model geworden en een inspiratie om nog beter mijn best te doen; chapeau.
Ik ben ook bezig met deze kit. Alleen doe ik het op basis van de BR56 van Fleischmann omdat ik die van iemand gekregen had om mee te knutselen.
Nou dat is wel gelukt, het vergde heel wat meer aanpassingen dan ik had voorzien. Ik wil daar wel iets meer over schrijven de komende dagen.
Ik vraag me overigens af of het boeiend genoeg is voor anderen omdat ik vast de enige ben die deze weg is gegaan.
Maar eerst een vraagje. Die rookgenerator, kan je daar iets meer over vertellen want ik wilde er de slanke Seuthe 22 (voor kunststof treinmodellen) in plaatsen maar zelfs deze is volgens mij te dik voor deze schoorsteen. Heb even lopen denken om de generator zelf de schoorsteen te laten zijn maar ik vind de schoorsteen met kroon zo mooi.
groet, Carel.
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #12 Gepost op:
06 May 2014, 13:55:27 »
Hoi Carel en anderen,
Ik heb er en Seuthe 21 in gezet. Iets anders past gewoonweg niet. Die 21 is de ongeïsoleerde versie. Je kunt de schoorsteen opboren tot 4 mm, en dan past 'ie nét. De geïsoleerde past al niet meer omdat deze één mm dikker is. De schoorsteen zelf meet uitwendig een kleine 5 mm, dus voorzichtigheid is geboden. De zijwanden worden erg dun. Koop maar een nieuwe boor voor de laatste gang, dan heb je de meeste kans op schadevrij boren
Bij mij ging het dan ook fout: bij de laatste boorgang werd de hele schoorsteen van de ketel gedraaid. Gelukkig waren het vier mooi te lijmen stukken.
Ik heb er evengoed flink wat tijd in moeten stoppen om de vorm er weer goed in te krijgen en kleine gaatjes te vullen met twee componentenlijm en plamuur.
Maar dat is goed gelukt.
Aan de onderkant zul je de rookkast moeten openfrezen om voldoende ruimte voor de "buik" van de generator te creeëren, maar dat is zeker te doen. Vervolgens moet de ketel in de lengterichting doorgeboord worden. Ik meen me te herinneren dat ik tot 6 mm gegaan ben. Met een zaklamp controleerde ik hoe ver ik nog ongeveer van de rookkastdeur verwijderd was. Het onstane gat vulde ik weer met een loden, zelf gerolde buis, om het verlorengegane gewicht te compenseren. Uiteraard heb ik ruimte gelaten voor de kabels. Wil je later nog een keer de generator willen uitwisselen bij een defect zul je de ketel moeten schroeven. Bij mij zit deze vast met 4 schroeven: één aan de voorkant onder de rookkastdeur, twee in de zijwanden van de vuurkist en één in de bovenkant van de vuurkist, onder de fluit. Uiteraard zijn alle schoeven met verzonken moer gemaakt, níet met zelftappers: die zouden op zeker uit het dunne materiaal uitbreken!!
Oh ja, aan de generator zit maar één draad, omdat deze eigenlijk bedoelt is om in een metalen huis te steken. Gewoon onder aan de buik een draadje solderen volstaat echter om 'm "4500 geschikt" te maken.
Vuurkist biedt nu plaats aan de decoder. Wél het ketelfront ook uitfrezen: anders past het niet. Zo kan ook de warmte weg.
Nog iets dat ik gedaan heb: de voetplaat aan de onderzijde dunner gefreesd en van een styreen stripje voorzien om de verjonging in de voetplaat na te maken. Na het spuiten valt het nauwelijks meer op..
Over de rookcapaciteit en -duur hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb de mijne via de decoder zelfs teruggeregeld om de zaak wat minder te laten roken. Mooi optie van de Esu is de mogelijkheid om tijdens stilstand de hoeveelheid spanning te reduceren zodat de loc dan ook minder rookt, tot een nauwelijks zichtbaar sliertje is moeglijk. Trekt de loc op dan "braakt" de schoorsteen dien ten gevolge ook veel meer rook uit. Nu nog met de slagen synchroniseren á la Roco BR10 en het zou helemaal af zijn...
Hier nog een close-up van de gerenoveerde schoorsteen: hier zit er al een laagje primer op om het resultaat van mijn noeste lijm, schuur, vijl en plamuurwerk beter te kunnen zien. De klinknagels aan de voet van de schoorsteen ontbreken nog; die sneuveleden uiteraard bij het herstellen. Later heb ik die weer opnieuw aangebracht. Het randje boven de kroon is ook nog niet helemaal herstelt.
Als je nog meer info wilt: laat het hier maar weten.
(wordt het toch nog een bouwdraadje
)
Grt,
Ger
Gelogd
Met groet,
Ger.
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #13 Gepost op:
09 May 2014, 13:08:06 »
Hallo Gerke
Ik had een Seuthe 22 ingepland omdat die voor kunststof modellen bedoeld is. Ik begrijp dat de metalen nr 21 zonder problemen werkt in jouw schoorsteen. Er is neem ik aan geen ruimte om het metaal vrij te houden van hars van de schoorsteen.
Ik ga de schoorsteen (dankzij jouw ervaringen) ondermaats opboren en dan maar met de hand verder opvijlen. Lastig dat ik nu al lood in de ketel heb wat me nu aardig in de weg zal zitten, ik had de hoop op rook inbouwen al opgegeven.
Voor het lood had ik vanuit de rookkastdeur een diep gat geboord en steeds met een halve milimeter dikkere boor opgeboord tot 11 mm.
Toen in een blok hout een even diep gat geboord van 10 mm en dit volgegoten met gesmolten lood, hout weggebroken en de loden staaf een beetje gladgevijld tot hij paste. Gelukkig is de rookkastdeur vlak zodat dichtplamuren eenvoudig ging.
Ik moet binnenkort nog een baan maken en al mijn materieel ombouwen naar digitaal dus op het moment ben ik nogal een digibeet. Mijn vraag is dus; produceert een LoPi 4.0 zoveel warmte dat je voor zo'n goede afvoer moet zorgen? Maikel Kastelijn geeft alleen maar een gat aan wat je van onderaf moet maken. Ik heb een holte weten te realiseren van 20x9,5 mm en 24 mm diep. Ruim voldoende om te plaatsen maar waarschijnlijk niet genoeg voor ventilatie?
Enorm bedankt voor je reaktie (en het beginnen van een draadje?).
Groet, Carel
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: NS 4500 van MK modelbouwstudio
«
Reactie #14 Gepost op:
09 May 2014, 13:52:14 »
Hallo Carel,
Een lopi/locsound zal hoogstens handwarm worden. Als 'ie heter wordt moet 'ie te hard werken. In mijn 4500 heb ik 'm diagonaal in de opening gestoken en vervolgens met het ketelfront afgedekt. Het ketelfront heb ik ook uitgefreesd en onder de klep heb ik een gat geboord voor de kabeldoorvoer. Die twee gaatjes zijn de enige ventilatie openingen die ik heb moeten maken. De voetplaat heb ik ongemoeid gelaten.
De schoorsteen kan prima tegen de warmte van de generator. Wat ik wél gedaan heb is de timerfunctie voor de generator aanzetten. Elke loksound/lopi 4.0 heeft deze mogelijkheid. Als ik de generator aan zet schakelt deze zich na 1 minuut automatisch weer uit. Zo voorkom je langdurig "doorkoken". Dan leeft de generator langer en je hoeft niet bang te zijn dat de schoorsteen -hoe onwaarschijnlijk ook- smelt. Resin is best taai spul en kan behoorlijk wat verdragen.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
NS 4500 van MK modelbouwstudio