Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 19:37:05
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
  

Auteur Topic: Samenstelling Etoile du Nord  (gelezen 28915 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #15 Gepost op: 02 September 2007, 14:34:47 »
En....zijn deze ook in model verkrijgbaar?

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #16 Gepost op: 02 September 2007, 14:40:35 »
Mätrix heeft de PBA rijtuigen aangekondigd en wil voor het einde van het jaar leveren. Klik
LSmodels heeft ze ook aangekondigd.

Het generatorrijtuig was in de Etoile du Nord dacht ik ook altijd van het PBA type. Voor 1969 waren het natuurlijk allemaal PBA rijtuigen en na 1969 bleef PBA de hoofdmoot op de routes naar het Noorden. De Mistral 69 rjtuigen waren in de eerste plaats bedoeld voor de Zuidelijke routes. Vandaar ook die naam.

De treinen werden in Brussel gesplitst en tussen Brussel en Amsterdam bestond zo'n getrokken TEE uit nog maar 3 of 4 rijtuigen: generatorrijtuig, zitrijtuig en zo'n rijtuig met keukenafdeling. In de regel zullen het allemaal PBA-rijtuigen zijn geweest.

De huidige sets van Jouef en LSM zijn eigenlijk minder geschikt voor de uitbeelding van een Ile de France of een Etoile du Nord.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2007, 15:02:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #17 Gepost op: 02 September 2007, 16:16:44 »
Omdat ik de laatste rit van de Etoile du Nord op 2 juni 1984 van Brussel naar Amsterdam CS heb meegemaakt en daarvan verslag heb gedaan in Railhobby september 1984, hieronder wat gegevens van toen ik die heb vastgelegd met aanvulling tussen () op basis van materieelgegevens uit Les TEE van Maurice Mertens, 2e edition 1987, ISBN 2-902808-21-6.

Eigen notites:
Brussel v 20.21u.
Eloc SNCB 1504
SNCF A4Dux 81 89 718 (type Mistral serie 711-724)
,, A8u 18 89 945 (type Mistral serie 943-957)
,, A8tu 18 89 994 (type Mistral serie 991-996)
,, A8tu 18 89 923 (type Mistral serie 915-942)

dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...
De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de oude 'Mistral'-rijtuigen 23344mm.

Modelspotter


« Laatst bewerkt op: 13 January 2008, 20:58:37 door modelspotter. Reden: afmetingen PBA moest zijn oude Mistral »

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #18 Gepost op: 02 September 2007, 19:23:13 »
dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...


In mijn herinnering was dat toeval, de twee series liepen door elkaar en meestal zag je een gemengde trein. Volgens datzelfde boek van Mertens werden de Mistral-rijtuigen vanaf 29 september 1974 ingezet voor de Etoile du Nord. Alleen de PBA-generatorrijtuigen waren er begin jaren 80 al helemaal uit, ik kan me niet herinneren dat ik die toen ooit door Delft heb zien komen.
Wel typisch dat er in 1984 nog geen barrijtuig meeliep, in de tijd dat de Etoile du Nord een Eurocity was (met rijtuigen 2e klas) had hij wel altijd een bar, weet iemand wanneer dat precies is ingevoerd?

De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de 'PBA'-rijtuigen 23344mm.

Op foto's is dat moeilijk te zien, wat meer opvalt is dat bij de PBA-rijtuigen de rode TEE-band iets lager zit.

Arjen.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #19 Gepost op: 02 September 2007, 20:05:36 »
Dat zul je opfoto's ook nooit zien, want beide types zijn even lang: 25500 mm.
Alleen de generatorrijtuigen zijn bij de pba's beduidend korter.
Verschillen zijn het duidelijkst te zien aan de positie van de rode band en de hoogte van de ramen. Bij de PBA's veel lager dan bij de Mistral-69. Uitzondering hierop is de gangzijde van de coupeversie van de PBA, waar de ramen weer even hoog zijn als bij de Mistral-69.

Huub

Gert1

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2008, 16:00:59 »
Ik kreeg net een telefoontje met de mededeling dat Trix de setjes rijtuigen heeft uitgeleverd!

mvg,
Gert

W. Denie

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2008, 12:52:03 »
Citaat: "Mätrix heeft de PBA rijtuigen aangekondigd en wil voor het einde van het jaar leveren. LSmodels heeft ze ook aangekondigd."


Het heeft me nog wat zoeken gekost om erachter te komen dat PBA Parijs Brussel Amsterdam betekent/schijnt te betekenen. Afkortingen zijn alleen voor insiders altijd duidelijk, gr. W.Denie
« Laatst bewerkt op: 04 January 2008, 12:55:50 door W. Denie »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2008, 12:57:41 »
Da's waar.
Maar dan vraag je het toch even.  :)

Aan het einde van de middag maar eens naar de winkel.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #23 Gepost op: 04 January 2008, 13:06:34 »
Hoewel dit draadje voornamelijk over de INOX rijtuigen gaat, zou ik graag willen weten of er misschien iemand is die weet hoe de samenstelling van de Etoile du Nord is geweest rond 1950.
In het boek van H van Poll (Stoomtractie bij de NS 1944-1958) staat op blz 153 een foto van loc 3704 met PD 132 'Etoile du Nord' aan de haak.
Er wordt bij vermeldt dat het om een Pullmantrein gaat.

aaansluitend is dan de vraag hoe één en ander in model is samen te stellen.

grt,
Marcel

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2008, 19:06:17 »
Voor de oorlog was de Etoile du Nord inderdaad een volledige Pullmantrein, na de oorlog volgens mij een D-trein met een paar Pullmanrijtuigen. Een goede foto kan ik zo gauw ook niet vinden maar een leuk alternatief is de D144 van rond 1955. Daar staan twee foto's van in het 1300'en boek van Henk Bouman. Achter de 1300 lopen eerst twee NMBS-rijtuigen van het type I1 (een AB en een C, in twee kleuren groen). Dan twee SNCF-rijtuigen type DEV court (ook weer een AB en een C), op een van beide foto's is de AB een 'inox' (roestvaststalen) exemplaar. Dan twee Pullmans, een 1e klas type Côte d' Azur (zevenramer) en een 2e klas type Etoile du Nord (negenramer, een van de twee is ongetwijfeld een rijtuig met keuken maar ik kan niet zien welke). Tot slot een bagagerijtuig, zo te zien eentje van de SNCF, type Nord.  Exact nabootsen in H0 wordt lastig, ik zou niet weten hoe je aan goede I1's en dat bagagerijtuig komt en van de korte DEV's zijn alleen in een grijs verleden de juiste versies verschenen. Maar misschien weet Modelspotter meer?

En om op die Mätrix-rijtuigen terug te komen: ik heb de basis-vierrijtuigset van Trix (23408) hier inmiddels staan, ziet er prima uit! Aanvullende rijtuigen van Trix waren hier in Delft nog niet beschikbaar (maar voor een trein Brussel-Amsterdam heb je die ook niet nodig, dat waren meestal maar drie rijtuigen). Märklin heeft wel de hele reeks uitgeleverd. Wat me wel verbaast is de opmerking in het bijgeleverde foldertje dat Märklin en Trix verschillende rijtuignummers moeten hebben. Ik heb ze in de winkel staan vergelijken en geen verschil kunnen vinden  ???

Arjen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2008, 21:15:43 »
Hier in Utrecht was de hele reut ook in Trix versie leverbaar. Maar ik heb het ook maar bij de basisset gelaten. Even mijn Olaerts 150.012 opzoeken en eens proberen.

Het zijn modelrijtuigen zoals ik ze graag zie. Mooi gedetailleerd, maar niet overdadig. Onder de bodem zitten maar een paar apparaten en verder is die helemaal vlak. Met die schortplaten zie je daar toch niets van. De opstaptreden zitten aan de draaistellen gemonteerd. Dat gaat zelfs bij relatief ruime bogen niet anders. Ze hebben een fraai interieur, maar ik vermoed dat er geen onzichtbare pleepotten aanwezig zijn.

De modellen zijn voorzien van platte buisbalgen en met profi-koppelingen sluit dat perfect aan. Ronde balgen worden los meegeleverd voor de kopeinden van een trein. Verder nog een handvol details, waaronder vier extra buffers, waarvan het nut mij ontgaat. Ook de summiere handleiding geeft geen enkele aanwijzing.

Volgens het koersbord is het een Ile de France onderweg naar Amsterdam. Op de doos staat dan weer Etolie du Nord. De rijtuigen zitten verpakt in ieder zijn eigen doosje en daarvan zitten er weer vier in de grote doos. Helaas allemaal van het ellendige type doos dat Mätrix tegenwoordig gebruikt.

Maar verder prima rijtuigen. Nu eens kijken of het een beetje wil rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2008, 21:26:25 »
Verder nog een handvol details, waaronder vier extra buffers, waarvan het nut mij ontgaat.

De bufferschachten zijn iets langer dan die van de buffers die op de rijtuigen zijn gemonteerd. Te gebruiken in combinatie met de ronde balgen, neem ik aan.

Arjen.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2008, 23:30:43 »
Voor de oorlog was de Etoile du Nord inderdaad een volledige Pullmantrein, na de oorlog volgens mij een D-trein met een paar Pullmanrijtuigen. Een goede foto kan ik zo gauw ook niet vinden maar een leuk alternatief is de D144 van rond 1955. Daar staan twee foto's van in het 1300'en boek van Henk Bouman. Achter de 1300 lopen eerst twee NMBS-rijtuigen van het type I1 (een AB en een C, in twee kleuren groen). Dan twee SNCF-rijtuigen type DEV court (ook weer een AB en een C), op een van beide foto's is de AB een 'inox' (roestvaststalen) exemplaar. Dan twee Pullmans, een 1e klas type Côte d' Azur (zevenramer) en een 2e klas type Etoile du Nord (negenramer, een van de twee is ongetwijfeld een rijtuig met keuken maar ik kan niet zien welke). Tot slot een bagagerijtuig, zo te zien eentje van de SNCF, type Nord.  Exact nabootsen in H0 wordt lastig, ik zou niet weten hoe je aan goede I1's en dat bagagerijtuig komt en van de korte DEV's zijn alleen in een grijs verleden de juiste versies verschenen. Maar misschien weet Modelspotter meer?


Heb het boek van 1300-en helaas niet, maar met opsomming van rijtuig typen had ik het gevoel dat ik deze foto in een ander boek moet hebben gezien.
Heb hem gevonden en in kleur ;D en wel in boek Electrische locomotieven in Nederland.
Dit is wel een heel interessante samenstelling!!
Hoop dat Modelspotter meer weet!!

grt,
Marcel

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1570
    • sleutelspoor
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #28 Gepost op: 05 January 2008, 00:09:05 »
Hier rijdt de trein in model voorbij in de oude seting



Rijtuigen van LS models en de loc van olaerts.

Gr. Gerco

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #29 Gepost op: 05 January 2008, 02:10:28 »
Kan iemand mij de artikelnummers doorgeven welke LSM rijtuigen geschikt zijn voor een zo'n trein? Metname de de foto van Gerco is interessant. Ik doel dus op tijdperk IV begin jaren 80. Alvast dank.  :)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 January 2008, 02:12:17 door Thowra »
We're all riders on this train.