Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Airbrush apparatuur  (gelezen 10823 keer)

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Airbrush apparatuur
« Gepost op: 24 april 2014, 15:54:45 »
Ik wil een airbrush set aanschaffen. Nu wil ik er geen met een luchtdrukspuitbus hebben, omdat die altijd op de belangrijke momenten leeg zijn, en ik die dan niet in huis heb. Zelfkennis  ;)

Conrad heeft een set "Revell 39199 airbrush basisset met compressor". Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn er wellicht andere merken? Sets? welke goed zijn en goed staan aangeschreven?

Thanks

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2014, 16:00:04 »
Misschien eens bij Airbrush Service Almere gaan kijken / informeren.
Gr.
Eric

stuif

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2014, 16:54:44 »
Hbm machines in Waddinxveen heeft ook leuke airbrush sets etc.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2014, 19:05:01 »
Zoek eens even met de zoekfunctie op "airbrush", krijgen we misschien niet voor de 20ste keer de discussie welke de beste is en waar je die het beste kan halen ;) ;D. Succes (y).

ps dit is echt niet rottig bedoeld, maar echt alles staat er al in wat er maar over te bedenken is.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Online Online
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2014, 19:08:10 »
Kijk anders even hier voor airbrush info.
Een site speciaal voor airbrush.

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2014, 19:40:15 »
Met Revell spul haal je over het algemeen beginners-spul in huis. Dat is helemaal niet erg om mee te beginnen, maar de compressor die erbij zit is een echte herriemaker: in filmpjes die ik heb gezien draait het ding constant.

Daarnaast vind ik elektronische drukknoppen om de druk in te stellen onzin: een drukregelaar die je gewoon met de hand instelt is veel beter en nauwkeuriger in te stellen.

Ik zou de set puur vanwege de compressor (die denk ik ook een hele beperkte gebruiksduur kent) links laten liggen en naar iets beters kijken.
Een Badger 150 en een compressor zonder drukvat maar met drukregelaar, vocht- en olie-afscheider, kun je met wat geluk voor rond de 300-350 euro vinden.
Het voordeel is dat de spuit bruikbaar blijft als je uiteindelijk van compressor wisselt, tenzij je de spuit ook wil vervangen.

De Badger 150 is een afrader als je lange vingers hebt: het cupje zit dan altijd in de weg. Een Evolution 2-in-1 is dan een betere keus, daar is een verlengstukje voor te krijgen die het huis met 3 centimeter verlengd.

Het belangrijkste: begin simpel. Koop een paar sloopwagonnetjes en laat daar je airbrushkunsten eens op los (de oefeningen die vaak meegeleverd worden, zijn ook prima om mee te beginnen)

Je krijgt dan een idee van de benodigde druk, verf, verdunning, ga zo maar door.

Zelf ben ik begonnen met een Euro Tec TC108 compressor: geen drukvat, dus zodra je met spuiten begint zal de druk zakken en de compressor uiteindelijk weer aanslaan.
Tegelijk daarmee was m'n eerste spuit een Badger 150: een prima spuit, al wordt hij door sommigen - om mij onduidelijke redenen - verguisd.
Nadat ik daar een jaar of 3 mee gewerkt had, begon ik langzaam te verlangen naar een compressor met drukvat. Omdat m'n Badger last had van een kapotte nozzle (iets wat ik pas na een bezoek aan Airbrush Services in Almere wist) heb ik uiteindelijk even diep in de buidel getast en een nieuwe compressor en spuit gekocht.

Maar dat hoeft niet: met m'n oude spuit en compressor heb ik al heel veel gedaan en ook prima resultaten gehaald.

De betreffende (oude) compressor staat hier overigens al een tijdje te niksen... dus mocht je interesse hebben mag 'ie voor een zacht prijsje wel weg (het wordt dan een derdehandsje namelijk)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2014, 19:45:22 »
Hoi,

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb de set ook ooit eens gekocht om mee te beginnen en werk er eigenlijk nog steeds mee. Nu ben ik niet iemand die het onderste uit de airbrush-kan haal, maar ik krijg er toch redelijke resultaten mee. De herrie van de compressor valt ook erg mee, ik spuit er 's avonds gewoon mee als de kinderen liggen te slapen.

Oh ja, ik werk er al een paar jaar op regelmatige basis mee, dus ook de levensduur valt mee.

Dat van die knoppen ben ik trouwens wel met je eens, wat en non-oplossing...

Grtz,
Niels

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2014, 07:01:55 »

Zoek eens even met de zoekfunctie op "airbrush"

Had ik al gedaan. Vond het geen zinvolle info. Ik weet ook waar ik het kan kopen. En zoek ook geen verkopers-advies.

Ik zoek gebruikersadvies. Ervaringen en tips&truks van hobby collega's.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2014, 08:29:41 »
En zoek ook geen verkopers-advies.

Ik zoek gebruikersadvies.
Nu doe je de winkel uit Almere zwaar te kort. Ik ben altijd erg kritisch op een goede winkelervaring, omdat ik zelf ook winkelier ben, maar Airbrush Service Almere is wellicht de beste winkel waar ik ooit geweest ben. Ik kwam er de eerste keer voor een nieuwe airbrush, maar in plaats daarvan loste ze het probleem met mijn oude airbrush op voor nop! Spottend zei hij dat ik 'm gewoon beter schoon moest maken en heeft mij geleerd hoe dat te doen. Zo win je klanten voor het leven. Ik heb er dus gewoon een compressor gekocht. Toen deze het na 1,5 jaar niet meer meer deed, hebben ze 'm zonder problemen omgeruild. Ik denk ook dat je daar een objectiever advies krijgt dan hier, want hier zal iedereen meestal alleen ervaring hebben met een of twee airbrushes, terwijl ze in de winkel de hele range kennen. Naar aanleiding van jouw wensen, kunnen ze dan de juiste apparatuur aanbieden. Tegen deze ervaring kan geen Internetaanbieding, mocht die er al zijn.

Ik heb een membraancompressor van 165 Euro (lijkt op hun website de Sparmax 501). Beste aankoop ooit, want die stress van de luchtflessen die opraken werd ik gek van. Nu kan ik zoveel spuiten als ik wil en het kost geen cent meer!

Als je over de favoriete Airbrush spuit hier toch meer wilt lezen, moet je inderdaad gewoon even zoeken op BNLS, want het gevecht tussen de Badger 150 en de superieure (  ;) ) Evolution van Harder & Steenbeck hoeft hier inderdaad beter niet nog een keer gevoerd te worden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2014, 09:40:13 »
Er is inderdaad geen enkele winkelier die al zo lang zoveel positieve feedback krijgt op het forum als deze winkel in Almere. Heb je een paar centen en wil je goed beginnen, is dat de weg te gaan.

Er is een alternatieve route (die heb ik gevolgd), maar die houdt een groter risico in en kost uiteindelijk meer geld:
- ga op veel verschillende fora zoeken naar ervaringen
- zoek goedkope airbrushes, en geef de afbeeldingen weer
- ga zoeken naar dure airbrushes die er hetzelfde uitzien
- ga zoeken naar ervaringen met en specificaties van de dure airbrush
- vergelijk die met hetgeen verteld wordt over de goedkope airbrush, als dat in grote lijnen gelijk is, heb je waarschijnlijk een kopie te pakken.

Vervolgens kun je een compressor kopen. Tweedehands, of via dezelfde kanalen als de goedkope airbrush, let op de aanwezigheid van een olie-afscheider en hou rekening met extra kosten voor verlopen van de ene slang naar de andere.
Kost heel veel tijd, en je mist de instructie over hoe je met het ding om moet gaan. Dat kun je ook wel weer leren, maar dat kost veel meer tijd dan wanneer iemand je op gang helpt.

Je weet dan nog steeds niet welke airbrush voor jou geschikt is. Er is nu sowieso niemand die je daar bij kan helpen, omdat je nog niet verteld hebt wat je wilt gaan doen. (blote dames op de motorkap van een Opel Manta spuiten, rails schaal N verouderen, loks schaal 0 spuiten?)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2014, 09:41:17 »
Dan mag je het onderwerp van dit draadje wel door een Mod laten aanpassen, krijg je een hele andere en misschien wel veel interessantere discusie  ;).
Nog een opmerking mbt olieafscheiders:
Ik lees er vaak over dat jullie die er tussen willen hebben. Maar heb je er ooit één druppel olie uit afgetapt? Wordt het toch misschien tijd om de compressor te vervangen ;D. Bij het spuiten van hobby spul worden maar kleine hoeveelheden lucht gepompt en loopt zo'n compressor maar af en toe (afhankelijk van de ketel inhoud). Bij het spuiten van bv auto's worden enorme hoeveelhedel lucht verbruikt en loopt zo'n compressor echt uren per dag............en dan is die olie afscheider van groot belang.
Ik zou zeggen als je iets wilt scheiden, zet er dan eerder alleen een water afscheider tussen dan beide, scheelt weer in je beurs. En vooral, tap het water in de ketel eens wat vaker af, dat wordt heel vaak vergeten. Uit mijn ketel tap ik wel eens een hele liter af :-[ en dan nog zit er 8m verder aan het einde van de leiding nada in de waterafscheider ;D. Mijn compressor, een eigenbouw, is ca 30 jaar oud en staat op een beetje begrave plekje in de werkplaats waardoor het aftap kraantje iets moeilijker bereikbaar is en........dus wordt vergeten om deze gerelmatig af te tappen ::).
« Laatst bewerkt op: 25 april 2014, 09:56:26 door ruudns. Reden: Nog een opmerking mbt olieafscheiders: »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2014, 10:15:48 »
Hallo Sentia

Zo als je al merkt ontstaat er inderdaad weer een hele discussie en dat is logisch want een ieder
kijkt met andere ogen en mogelijkheden naar een dergelijk apparaat.
Ik ben zelf een paar jaar geleden naar Almere gegaan en heb me daar goed laten voorlichten.
Je krijgt daar een geweldige voorlichting en als je van te voren een afspraak maakt krijg je ook
praktische zaken te leren en mag jezelf bepaalde activiteiten uit proberen.

Dergelijk spul is niet goedkoop maar je koopt dan ook wel het neusje van de zalm met een geweldige
begeleiding en service.
Toen ik het apparatuur had aangeschaft heb ik bijna 3 jaar door omstandigheden niet mee kunnen werken.
Toen ik zover was om er eindelijk mee te beginnen heb ik deze mensen gebeld en ben toen heel goed gegholpen
om de kennis weer op te halen.
Veel succes met je keuze en laat je niet verleiden door goedkope aanbiedingen.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2014, 11:32:22 »
Had ik al gedaan. Vond het geen zinvolle info. ......

Ik zoek gebruikersadvies. Ervaringen en tips&truks van hobby collega's.
Sorry hoor, maar dan heb je niet echt gezocht, of niet goed gezocht.
Ervaringen over airbrush apparatuur en compressoren worden zoveel gevraagd dat er zat draadjes zijn.
Gr.
Eric

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2014, 13:04:52 »
Hallo Sentla,

In Almere kan je ook gratis!!! een workshop volgen. Daar krijg je echt goede tips en kan je lekker spelen met pistolen die zijn verkopen. Ik heb daar ook mijn spullen gehaald (HS Evolution). Eerder heb ik ook gespoten met Revell en Modelmaster. Je merkt echt verschil en airbrushen kost gewoon geld.

Verder is het gebruik van goede verf (ik gebruik Vallejo model air) erg belangrijk. Het gebruik van een flesj waarmee je kan druppelen werkt makkelijk en snel. Het bakje hoeft niet vol. Verder zou ik niet snel voor een onderbeker gaan als fijn werk wil spuiten en weathering.

Persoonlijke gebruik tip is, ga eens langs in Almere om daar veel opties te zien en te proberen. Geef voldoende geld uit om iets goeds te hebben ipv budget en geen lol en na twee keer te stoppen.

Groet Maurice

 

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Airbrush apparatuur
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2014, 17:00:03 »
Het is niet mijn bedoeling om die verkoper in Almere te kort te doen. Het is uur-plus-drie-kwartier rijden. Dat ga ik dus niet voor advies. Ditto voor Waddingsveen, dat is nog verder. Blijkbaar mag ik hier (na het nodige zoekwerk) geen vraag stellen over airbrushes. Vreemd op een forum. Jammer.