Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken  (gelezen 4505 keer)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #30 Gepost op: 15 april 2014, 14:43:54 »
Vooral het laatste (kostenberaming) kan geen kwaad. Een mens vergist zich snel daarin; mijn Sèction Défilé heeft op die manier ook veel meer tijd gekost dan gepland. Alleen het hout wat in dit dunne randje langs de 4 muren van de kamer loopt bezit al meer dan beoogt. Vooral alle kleine dongen die je in eerste instantie al snel over het hoofd ziet (schroeven, lijm, verf, haakjes, draad, enz) lopen al snel aardig in de cijfers. Als ik dit 'kale' stuk spoor bereken ziet het er als volgt uit;

- hout en bevestigingsmateriaal 250,-
- 25m rails en 2 wissels (incl. Servo en decoders) 250,-
- afwerking 50,-
- z21 centrale (foon in bezit) 200,-
- loc (dit bepaal je zelf natuurlijk) 550,-
- 4 wagons (incl. verlichting) 200,-

Zo rijdt er dus maar 1 'kleine trein' rond en ben je een jaar en 1500,- armer *valt na berekening zelf even van stoel* Dit betreft dan nog maar een relatief kleine baan (25m en 2 wissels) en nog volledig zonder enige aankleding. Natuurlijk gaat dit allemaal beetje bij beetje en kost alles over een jaar gezien (belachelijk) veel geld, maar het is zeker verstandig er van te voren rekening mee te houden.

Je hebt een hoop namelijk zelf in de hand, zoals inderdaad de keuze tussen analoog of digitaal. Dat laatste geeft heel veel meer mogelijkheden, maar kost ook flink wat meer geld. Wil je dertig 'simpele' treinen of liever vier uitgebreide? Heb je liever een kamer vol goedkoper materiaal en materieel of kun je meer genieten van een gedetailleerd dioramabaantje?

Zoals velen heb ik me in het verleden al vaak vergist door maar snel wat te kopen en ermee aan de slag te gaan. Dit heeft mij echter wel de ervaring en het inzicht gegeven om naderhand te kunnen bepalen waar ik waarde aan hecht binnen deze hobby.
-1-

Sebas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #31 Gepost op: 15 april 2014, 15:00:22 »
Het telt allemaal wel bij elkaar op, inderdaad.

Ik wil wel aanvullen dat het met wat rondkijken op marktplaats goedkoper kan. Multimaus + 25 meter peco code 75 rails + 5 goederenwagons voor 120 Euro. Roco v100 voor 40 Euro. 3x Umbau rijtuigen voor 45. Roco railbus voor 65. 10 peco wissels voor 35 ofzo.

Maar.... ook dan tikt het bij mekaar nog op hoor. Goedkope lok voor 40 euro, maar dan wel een decoder erin zetten van 25-40 euro :-) En straks nog eens verlichting in de rijtuigen. En andere koppelingen. En... en... Maar dat kan geleidelijk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #32 Gepost op: 15 april 2014, 15:24:39 »
Het kan zeker goedkoper, maar duurder ook! Vandaar dat het zo belangrijk is om te bepalen wat je wilt zien en op welk termijn. Als dat haalbaar is blijft de motivatie en de interesse hoog. Zo ben ik in het verleden dis al een aantal keer een project gestart waarbij ik niet in staat was om te bekostigen wat ervoor nodig was om het te krijgen zoals ik voor ogen had. Dan verlies je al snel het tempo en de interesse, waardoor het vaak weer op 'niks' uitdraait. Bijna iedereen hier herkent dat soort suffe acties wel van zichzelf.
 
Nu ik in mijn herstart veel meer tijd heb gestoken in het denkproces en daar 'lijstjes' van heb gemaakt vòòrdat ik begon is het veel makkelijker om te voldoen aan mijn eigen wensen. Ik vind het zelf bijvoorbeeld belangrijk dat er naast modelbouwen ook een hoge 'playability' factor is. Vandaar mijn keuze voor dure geavanceerde digitale modellen. Naar dat heeft allemaal zijn prijs. Net zoals mijn keuze voor relatief duur railmateriaal. Maar gezien ik weer bespaar op het gebrek aan scenery (ballast, verf, lijm, tijd) vond ik de investering in mooie gebruinde Tillig rails ook achteraf de moeite waard! Ondanks dat er geen of zeer weinig aankleding komt ziet het er toch niet al te speelgoedachtig uit.
 
Mijn modelbouw plezier haal ik uit kleine projecten, mini diorama's en het realistisch maken van materieel. In het verleden heb ik me namelijk ook vaak vergist in mezelf door te denken dat ik de tijd en ervaring had om een mooie grote baan te bouwen. Op die manier een paar keer de zolder van mijn ouderlijk huis omgetoverd tot een houten skelet met slecht liggende en onzinnig geplande rails. Hier en daar verzoop een trein in de rommel omdat geld voor 'leuke spullen' me ontbrak. Dat zat al in hout en rails. Nog steeds zou ik als menigeen een joekel van een baan bouwen met alle facetten die ik mooi vind aan modelspoor. Maar als ik eerlijk naar mezelf ben ontbreekt het mij aan tijd en geld om dat op dit moment te kunnen doen. Vandaar dat ik nu in behapbare stukken een basis leg voor iets wat in de toekomst nog best mogelijk kan zijn.

Succes, maar vooral veel plezier!
« Laatst bewerkt op: 15 april 2014, 15:26:28 door Mudhen »
-1-

Sebas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #33 Gepost op: 15 april 2014, 15:34:05 »
De keus voor een dure geavanceerde lok met alle digitale toeters, bellen, rookgordijnen, piepjes en tuutjes om daarmee voor speelplezier te zorgen: kan ik inkomen. Het feit dat ik überhaupt de lichtjes in een lok had gerepareerd en dat die nu digitaal aan en uit konden zorgden al voor veel kinderplezier bij mij thuis :-)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #34 Gepost op: 16 april 2014, 08:52:11 »
Dank jullie voor jullie kostenraming. Ik zal zeker eerst goed nadenken over wat ik precies wil. En daar hoort ook het maken van een baanplan bij. De komende tijd zal ik waarschijnlijk vooral met baanplannen bezig zijn. Alleen nog even kijken welke software mij het beste ligt.

Eerder gaf ik aan dat ik mijn ideeën nog even voor mijzelf zou houden. Daar stap ik nu maar even vanaf.
Ik heb twee ideeën die niets met elkaar te maken hebben.
  • Iets rondom de allereerste spoorlijnen in Hengelo (O)
  • Een Portugees spoor, vermoedelijk bergspoor

Dit wil ik modulair doen, zodat ik op de een of andere manier de delen in één baan op kan nemen. Dat wordt dus best een grote en lastige klus, maar goed ik heb alle tijd. Kortom, net als Sebas, behapbare stukken als basis voor iets groots in de toekomst.

Voordat ik daar überhaupt aan begin, zal ik eerst met eenvoudigere tijdelijke banen wat doen om het allemaal in de vingers te krijgen.

Ik zal zeker eens beginnen met rondneuzen op marktplaats, maar wat mij tot nu toe op viel is dat daar heel veel handelaren actief zijn. En ja, het zal ook geluk zijn om de juiste verkoper en een goede deal te vinden. Daarbij, mooiere locs kan altijd later nog.

« Laatst bewerkt op: 16 april 2014, 08:59:12 door MichaelA »

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #35 Gepost op: 27 april 2014, 17:07:34 »
Inmiddels flink nagedacht over hoe en wat precies.

Om mijzelf niet direct het allerlastigste thema op de hals te halen, heb ik besloten om me eerst op de jaren '70 te richten.

Ik denk daarbij aan station Hengelo. Waar ik nu vooral even me zit, is de lengte van het perron. Hoe pak ik de bouw van een station enigszins realistisch aan met een beperkte ruimte. De 440 meter die het perron in Hengelo lang is, vergt ruim 5 meter op schaal. Die ruimte heb ik op dit moment niet beschikbaar. Toch moet er natuurlijk wel een trein van 60-120 (V-T) langs het perron kunnen.
Mijn ruimte zal 300-366cm bij 122cm zijn. Ik ben van plan om met standaard bouwmarkt platen van 61cmx122cm. Ik twijfel of dat 5 platen in de breedte naast elkaar worden of 3 platen bij 2 platen wordt. Ik hoop het per plaat demontabel te kunnen maken.

Als ik dus weet hoe ik dat stationprobleem aan kan pakken, dan kan ik aan mijn baanplan beginnen.  Dat zal ik te zijner tijd in een eigen topic gooien, want mijn vragen dwalen nu wel af van het oorspronkelijke topic.

Ik ga 3 mei in Houten in elk geval maar eens mijn debuut maken wat het bezoek van een beurs betreft. Eens kijken of ik daar een leuke H0-startset kan vinden of samenstellen. Hopelijk met rails zonder bedding, code 83 of 75. Ook daar ben ik nog niet helemaal uit.

Hoe dan ook, suggesties zijn zeer welkom. Ik dank jullie bij voorbaat.

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #36 Gepost op: 27 april 2014, 18:33:28 »
Weet niet of je het interessant vindt maar wil het je toch niet onthouden; bij MCH Hilversum sinds afgelopen donderdag een ROCO digitale startset met z21, bruine loc 2200 met 3 kalkwagens en een railovaal van EUR 399 voor EUR 299. De rails is weliswaar niet wat je zoekt maar deze kun je of verkopen of gebruiken als programmeer- en testspoor.

Enneh...... misschien tot in Houten! Er is daar altijd een meet & greet met bnls forumcollega's om 12 uur in het restaurant. Ik ben er nog nooit geweest maar overweeg als ik tijd heb zaterdag keertje te gaan kijken.

 
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #37 Gepost op: 27 april 2014, 18:54:22 »
Dank je voor de tip, Olaf. Het lijkt me deze set http://www.roco.cc/en/product/178651-0-0-2-1-0-0-001001/products.html. Klopt dat? Zo ja, dan lijkt het me weer niet echt een aanbieding gezien de adviesprijs die Roco zelf op de website heeft staan.  ;D

Ik zal eens kijken of ik er aan denk om al het modelspoor te verlaten voor de m&g... Wellicht tot zaterdag.

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #38 Gepost op: 30 april 2014, 12:21:46 »
De projectafdeling is inmiddels begonnen met het uitwerken van de plannen van HGL'74.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #39 Gepost op: 30 april 2014, 13:13:50 »
Ik denk daarbij aan station Hengelo. Waar ik nu vooral even me zit, is de lengte van het perron. Hoe pak ik de bouw van een station enigszins realistisch aan met een beperkte ruimte. De 440 meter die het perron in Hengelo lang is, vergt ruim 5 meter op schaal. Die ruimte heb ik op dit moment niet beschikbaar. Toch moet er natuurlijk wel een trein van 60-120 (V-T) langs het perron kunnen.
Mijn ruimte zal 300-366cm bij 122cm zijn. Ik ben van plan om met standaard bouwmarkt platen van 61cmx122cm. Ik twijfel of dat 5 platen in de breedte naast elkaar worden of 3 platen bij 2 platen wordt. Ik hoop het per plaat demontabel te kunnen maken.

Als ik dus weet hoe ik dat stationprobleem aan kan pakken, dan kan ik aan mijn baanplan beginnen. 

Hoi Michael,

We hebben al een contact gehad via PB.

Ik heb 2 ideeën over jouw probleem;
1: Je bouwt Hengelo in een grote boog.
2: Compressie van het station, waarbij je de kruiswissels als uitgangspunt neemt . Voor en achter de kruiswissel zet je in gedachten een treinstel neer (DE2 en Plan V).
En dan voor je Harzexpress beide stukken nog wat verlengen zodat je 170 cm trein langs het perron kan. Maar met de kruiswissel en de benodigde lengte voor deze treinstellen zit daar al bijna aan.

Jeroen

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #40 Gepost op: 30 april 2014, 13:38:45 »
Hoi Jeroen,

Dank voor je antwoord.

Inmiddels ben ik ook een topic gestart in Banen, http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58624.msg3221457356.html.

Volgens mij heb ik daar een oplossing voor het probleem, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. In elk geval heb ik daar twee afbeeldingen geplaatst van de oplossing die ik voor het perron gevonden heb.