Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:29:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47

Auteur Topic: Eerste Lima Expert locomotief uitgeleverd  (gelezen 6284 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: Eerste Lima Expert locomotief uitgeleverd
« Reactie #15 Gepost op: 24 April 2014, 22:45:44 »
Maakt het serieus veel uit of er onder deze nieuwe loc een mogelijkheid bestaat om een sleper te monteren? Denk aan ESU. Daar worden de loks geleverd met sleper gemonteerd. Haal hem eraf en hij is voor tweerail.
Jeroen

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #16 Gepost op: 25 April 2014, 09:04:22 »
Dank je voor de links Marco, ik vind het wel een erg leuke loc!  (y)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

posthumus

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 25 April 2014, 09:45:44 »
Ik heb even wat foto's van deze lok op internet bekeken en ik moet zeggen, dat ziet er bijzonder fraai uit in 1e instantie.
Lijkt wat detaillering betreft wel wat op ACME kwaliteit zou ik zeggen. Mooie vlakke ruiten aan de fronten, erg netjes.
En ik zag prijzen voorbij komen van € 169,- daar kan Roco nog wat van leren !! (Nieuwe modellen van laatstgenoemde gaan allemaal richting € 200,- of hoger...lijkt nergens meer op)
Daarbij komt dat zo'n Italiaan ook weer eens wat anders is.
Een groet vanuit Hoorn, Pieter

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 25 April 2014, 11:28:10 »
Goeiemorgen,

Vannacht heb ik zo raar gedroomd! Er stonden mensen voor mijn huisdeur  met spandoeken waarop stond dat zij die nog steeds eigenaar zijn van Märklin-loks en die daarom nog steeds een baan met puntcontaktrails hebben hopeloos verouderd zijn, en daarom op het Beneluxspoor-forum maar een toontje lager moeten zingen....Dat wisselstroom-geloof moest maar in een andere kerk worden beleden.

Ik vroeg me tijdens die nachtmerrie af hoe komen die demonstranten toch zover om hun afkeer te laten blijken?

Naar ik me herinner had ik de gemeenschap van gelijkstroomliefhebbers op dit forum alleen maar op de hoogte gesteld dat ik een nieuwe reeks relatief goedkope en er goed uitziende gelijkstroomlocomotieven had ontdekt met de naam Lima Expert. Ik dacht dat ik de "gelijkstroom-lieden" een plezier deed om dat heugelijke nieuws op dit forum aan hen mee te delen. 

O ja, ik had aan mijn bericht  iets toegevoegd, en ik begrijp dat ik daarmee op dit forum een doodzonde had begaan! Ik meldde namelijk dat onder die locs een sleper kon worden aangebracht, en dat die loks daarom - voor wie daar behoefte aan had - een stuk makkelijker  naar het wisselstroomsysteem konden worden omgebouwd. En ik schreef ook, dat ik dit een opvallende - maar commercieel gezien wél verklaarbare - wijziging vond in de bedrijfspolitiek van het Hornby-concern.

Door die bijkomende mededelingen mijnerzijds raakten bij enigen Uwer "de rapen gaar". Het simpelweg vermelden van de mogelijkheid dat een gelijkstroomloc wat eenvoudiger dan voorheen kan worden omgebouwd naar wisselstroomsysteem was alsof ik gelijk de verleidelijke fluitspeler in het sprookje Hamelen daarmee alle onschuldige gelijkstroomkinderen op het volstrekt verkeerde wisselstroompad met zijn optisch afzichtelijke slepers, pizza-wielen en puntcontakten had willen sturen.

Nu weet ik als geen ander dat er in H0-modelspoorland twee "geloven" bestaan, en dat de aanhangers van het ene geloof maar al te graag de aanhangers van het andere geloof de hersens zouden willen inslaan, als is het dan niet met stokken maar toch wel mentaal door hatelijke e-mails!

Bovendien staat het me niet bij dat ik ergens in mijn bericht had geschreven dat ik een liefhebber was van welk H0-systeem dan ook. Dat soort standpunten heb ik nog nooit ingenomen omdat ik op dat punt volstrekt neutraal ben en bovendien donders goed weet wat voor ongenuanceerde reacties dat kan opleveren. Maar ondanks mijn terughoudendheid  lees ik hierboven een aantal opvallend ongenuanceerde reacties die er niet om liegen.

En dat vind ik een heel enge gedachte!

Rob

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #19 Gepost op: 25 April 2014, 13:12:20 »
Naar ik me herinner had ik de gemeenschap van gelijkstroomliefhebbers op dit forum alleen maar op de hoogte gesteld dat ik een nieuwe reeks relatief goedkope en er goed uitziende gelijkstroomlocomotieven had ontdekt met de naam Lima Expert. Ik dacht dat ik de "gelijkstroom-lieden" een plezier deed om dat heugelijke nieuws op dit forum aan hen mee te delen. 
Had Ocram al gedaan; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57122.0.html
O ja, ik had aan mijn bericht  iets toegevoegd, en ik begrijp dat ik daarmee op dit forum een doodzonde had begaan! Ik meldde namelijk dat onder die locs een sleper kon worden aangebracht, en dat die loks daarom - voor wie daar behoefte aan had - een stuk makkelijker  naar het wisselstroomsysteem konden worden omgebouwd. En ik schreef ook, dat ik dit een opvallende - maar commercieel gezien wél verklaarbare - wijziging vond in de bedrijfspolitiek van het Hornby-concern.
Alleen maar? Ik lees 2 regels aankondiging en 7 regels over de mogelijkheid tot een sleper
Door die bijkomende mededelingen mijnerzijds raakten bij enigen Uwer "de rapen gaar". Het simpelweg vermelden van de mogelijkheid dat een gelijkstroomloc wat eenvoudiger dan voorheen kan worden omgebouwd naar wisselstroomsysteem was alsof ik gelijk de verleidelijke fluitspeler in het sprookje Hamelen daarmee alle onschuldige gelijkstroomkinderen op het volstrekt verkeerde wisselstroompad met zijn optisch afzichtelijke slepers, pizza-wielen en puntcontakten had willen sturen.

Dat verzin je helemaal zelf, dus de rest van de conclusies, die volgen uit deze conclusie laat ik voor wat het is.
Het feit dat je zo bloemrijk denkt te moeten reageren op een aanwijzing mijnerzijds dat je met (uiterlijk) enkel een sleper aanbrengen er tbv wisselstroombedrijf niet bent, maar dat de Märklin-railgeometrie ook consequenties heeft, geeft aan dat de gevoeligheid mbt gelijk- versus wisselstroomrijders aan jouw kant ligt.
groet Gert

posthumus

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 25 April 2014, 14:12:21 »
Duuusss....
Hebben jullie nou werkelijk niets anders aan je hoofd, dan dit bovenstaande geouweneel  ????

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 April 2014, 14:23:58 »
Dag Gert,

Voorop gesteld zij dat ik jou een serieuze deelnemer aan het forum acht, vandaar dat ik op jouw reactie dan ook inga.

Het kan zijn dat voor menigeen de "Märklin-railgeometrie" consequenties heeft (dat je wellicht geen kortsluitingsproblemen hebt bij het aanleggen van raildriehoeken en een keerlus ook wat eenvoudiger tot stand kan komen) maar ik moet zeggen dat ik dat argument nog weinig gehoord heb.

Hier een indruk van mijn baan:

Ik neem aan dat je wel me eens bent dat - zo op het zicht -  in die baan sowieso maar héél weinig boogjes met 36 cm radius zullen liggen, en van aanvulstukjes om de boel weer in het grid te krijgen is ook nauwelijks sprake...Wel is er uiteraard héél precies railmaterieel op maat gezaagd alsof dat bij gelijkstroomrails niet noodzakelijk zou zijn.

Bovendien zou ik wel eens van iemand willen vernemen hoe hij mijn ± 200 "gedigitaliseerde" locomotieven (waarvan een vijftigtal een gelijkstroomverleden heeft) met de voorhanden digitale apparatuur op mijn zeer gecompliceerde baan zou kunnen aansturen. Daar komt écht méér bij kijken dan alleen (voor de zekerheid) een analoog lijstje met de nummers waarmee de locs kunnen worden aangestuurd,  een computerscherm en een besturingsapparaat zó uit de doos!

Ja, ik had al vele jaren geleden toen het in veler ogen toekomstbepalende tweerailsysteem in Europa op de markt kwam uiteraard meteen mijn toenmalig bestand  wisselstroom locomotieven en metalen rails moeten verkopen of in de prullemand gooien. En als ik dat toen al niet gedaan had dan had ik die ingrijpende maatregel in ieder geval op een later tijdstip moeten nemen. Dat geloof je toch zelf niet?

Ik kan best begrijpen dat nu het digitale tijdperk op de modelbaan volledig is doorgedrongen de jongere garde daar meteen voor kiest, ik zelf zou niet anders doen, maar laten ze in hemelsnaam niet beginnen met esthetische argumenten dat het aanzien van een wisselstroom-baan maar niks is in vergelijk met gelijstroom-banen. Ik acht de gemiddelde liefhebber écht niet zo fijngevoelig dat hem dat veel deert. Het is gewoon een afkeurenswaardige methode om maar wat trappen uit te delen naar degenen die het anders (blijven) doen. Heus - geloof me - dat vind ik écht heel eng.

Gegroet,

Rob

P.S. Het moge duidelijk zijn dat mijn bijdragen aan dit draadje daarmee stoppen. Ik pas er voor om verstrikt te raken in een heel vervelende zinloze discussie, die mij mentaal volstrekt vreemd is. Ik heb al heel veel jaren het grootste plezier om met mijn treinen bezig te zijn, dat laat ik niet verpesten door "geouweneel"(dank Posthumus voor die term!)  over wissel - of gelijkkstroom. Er zijn véél interessantere zaken om over te redetwisten.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 25 April 2014, 14:44:57 »
Amen.

Jeroen Mooij

• Offline Offline
  • check www.roestrijden.nl
« Reactie #23 Gepost op: 25 April 2014, 15:04:33 »
Jongens, kom nou!
Zoek een hobby!

Euh... Oh nee.

Treinen moeten rijden

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #24 Gepost op: 25 April 2014, 15:07:55 »
Dag Rob, ik neem je zeker serieus, ik ben alleen bang dat we langs elkaar heenpraten.
Het ging en gaat mij helemaal niet om wat jij hebt gebouwd of hoe jij in de hobby staat, dat heb ik nergens genoemd. Het ging en gaat er mij om dat de kleine radius bij de firma Märklin uitgangspunt is, zowel mbt rails als wissels, dat heb je mij zelf verteld. Per PB weliswaar, maar toch. Aangezien de locs van dit merk op deze railgeometrie zijn ingesteld, zal een loc van een andere fabrikant ( die uitgaat van ruimere bogen) op een pure Märklin-baan niet uit de voeten kunnen. Het voorbeeld van de Artitec 3700 diende om dit te illustreren.

Mijn stelling in één regel; indien er een model uitkomt waarbij werkelijkheidsgetrouwheid als uitgangspunt is genomen (in plaats van de compromissen van het modelspoorbedrijf) mag je er niet voetstoots vanuit gaan dat deze probleemloos de Märklin railgeometrie aankan.
groet Gert

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 25 April 2014, 15:27:34 »
Volgens mij is zowel bij drierail als tweerail tegenwoordig de 360 mm boog de kleinste standaardboog. Als een model daarvoor niet geschikt is, wordt het apart vermeld. Staat niet bij die Limaloc trouwens.

Als ik de teksten van Rob lees en de foto bekijk, dan vind hij rijlengte leuk, hoef je bij zijn baan wat hem betreft niet zo nodig te denken "is dit nou echt of niet" en kan hij het waarderen als een tweerailloc die hem bevalt gemakkelijk is om te bouwen naar drierail. Mag het zelfs een supergedetailleerde loc zijn.

Persoonlijk vind ik het altijd wat minder als er nodeloze compromissen in mijn tweeraillocs zitten enkel en alleen om te drierailmarkt te behagen, maar dat is dan weer mijn probleem.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ocram

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 25 April 2014, 20:36:02 »

Vandaag mijn eerste Lima Expert binnengekregen via de post.
De E636.010 en E636.099, voor 159 euro per stuk...bijzonder fraai.

Marco

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #27 Gepost op: 25 April 2014, 20:44:46 »
Mooie locs Marco! Ze zien er erg strak uit.
groet Gert

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #28 Gepost op: 25 April 2014, 20:49:15 »
Blijft een apart iets deze loks uit italië. Design uit het jaar nul maar ziet er wel zeer strak uit...

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 25 April 2014, 20:55:00 »
"Uit het jaar nul". Je hebt geen smaak Ronald!  8)
Gaaf dat Italiaanse design. Ik zou er bijna Italiaans voor gaan rijden. Vooral die gelede locs en stroomlijnstellen zijn gaaf.  ('Vet', voor de 20-minners   ;D)
No dress rehearsel, this is our life.