Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

loconet adres door Dirk
Vandaag om 18:12:17
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:09:49
Raadplaatje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:05:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:05:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 18:00:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:57:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 17:51:52
Watertoren Bergen op Zoom door MOVisser
Vandaag om 17:49:20
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:48:23
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:46:28
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 17:07:34
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:04:52
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:58:13
Au bord de la Cèze door Paulus
Vandaag om 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 15:48:07
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 14:10:12
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 11:17:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 11:16:49

Auteur Topic: Eerste Lima Expert locomotief uitgeleverd  (gelezen 6309 keer)

Rob van Kooy

• Offline Offline
Eerste Lima Expert locomotief uitgeleverd
« Gepost op: 24 April 2014, 00:45:51 »
Hallo,

Naar mijn indruk is het op dit forum nog niet doorgedrongen dat Lima een nieuwe serie Locs aankondigt onder de benaming Lima Expert. Het eerste sinds kort verkrijgbare model in de serie is een Italiaanse loc met gedeelde kast  E 636.010 met - naar ik meen - catalogusnummer HL 2605.  Het model ziet er zelfs op amateurfoto's heel goed uit.

Naar ik begrijp ligt het in de bedoeling dat de locomotieven in de nieuwe Lima Expert reeks in principe af-fabriek aan de onderzijde zó zullen zijn vormgegeven dat er een voorziening is om een sleper aan te brengen. Als dat inderdaad zo is dan is de ombouw naar puntcontactsysteem heel veel eenvoudiger geworden want juist het adequaat aanbrengen van een sleper bij gelijkstroomlocomotieven geeft soms grote problemen en is in meerdere gevallen zelfs onmogelijk of vereist op zijn minst ingrijpend freeswerk. In vergelijking daarmee is de aanpassing van de rest van de loc aan wisselstroomnormen (gelijkrichter/rijrichtingsschakelaar installeren, eventueel aanbrengen van elektronica als ook de wielen aanpassen of - wat meestal voldoende is - de juiste binnenmaat 14mm geven) heel wat minder problematisch.

Welaan, het eerste locmodel met zijn drie twee-assige draaistellen heeft inderdaad onder het middelste draaistel een voorziening die naar mijn indruk de mogelijkheid biedt om - als men dat wil - daar een vlakke(?) sleper aan te brengen.

Gegroet,

Rob   
« Laatst bewerkt op: 24 April 2014, 00:47:52 door Rob van Kooy »

Ben

• Offline Offline
Re: Eerste Lima Expert locomotief uitgeleverd
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2014, 07:16:11 »
Het staat in de beschrijving van de lok: Predisposizione con pattino centrale HLI1600/10 per sistema a 3 rotaie CA.

Oftewel, er kan een sleper HL1600/10 onder: Nuovo pattino corrente alternata AC per HL1610, HL2600 e HL2605

Gr, Ben.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2014, 12:41:55 »
Het staat in de beschrijving van de lok: Predisposizione con pattino centrale HLI1600/10 per sistema a 3 rotaie CA.

Dag Ben,

Dat is mij inmiddels ook al duidelijk geworden. Ik moet zeggen dat dit zondermeer een "doorbraak" lijkt in het denken bij Hornby waar het gaat om zijn modellen die in Zuid-Europa rondrijden in een ruimere Europese kring te kunnen verkopen. Tot op heden waren met name hoogst interessante en ook wel aantrekkelijke Italiaanse locomotieven uit de stal van Rivarossi en Lima zonder grote ingrepen nauwelijks om te bouwen naar wisselstroomnormen vanwege de bijna onmogelijkheid om er een sleper onder aan te brengen. Alleen Duitse- , Nederlandse-, Belgische- en soms Oostenrijkse modellen werden soms door het Hornby-concern als wisselstroom versie aangeboden. De vraag is nu of deze trend zich ook zal gaan voortzetten bij de andere Hornby-dochter Jouef. Wat het Spaanse Electrotren betreft (ook van Hornby), die hadden altijd al meer de neiging om hun produkten ook voor puntcontactrail te ontwikkelen.

De alom gehuldigde opvatting van producenten in modelspoorwegland is/was dat in landen als Frankrijk en Italië bijna uitsluitend aanhangers van het twee-rail gelijkstroomsysteem wonen, en dat die voor wisselstroomprodukten geen enkele belangstelling hadden. Dat klopt in het algemeen ook wel, maar het wil uiteraard niet zeggen dat daarnaast ook landen bestaan zoals Duitsland, Zwitserland, België, Luxemburg, Nederland en de Skandinavische landen waar het marktaandeel van wisselstroommodellen niet onaanzienlijk is (om het voorzichtig uit te drukken). En hebben die dan geen enkele belangstelling voor Italiaanse of Franse modellen?

De afgelopen tijd zag je bij Roco al het tij keren toen deze producent met name Franse modellen ook voor wisselstroomsysteem begon te leveren. Iets wat LSM al vanaf het begin deed. Ook Piko begon Franse modellen ook voor wisselstroom te vervaardigen. Niet zozeer voor de Franse markt denk ik, maar meer voor de Europese wereld buiten Frankrijk. Daarentegen bracht Jouef bijvoorbeeld  de afgelopen jaren heel interessante Franse locomotieven en treinstellen uit, waar mogelijk best wel interesse voor bestaat in de kring buiten Fankrijk. Uiteraard begrijp ik dat vanwege een wellicht niet al te grote verwachtte afzet het niet noodzakelijk is die modellen kant en klaar voor wisselstroomsysteem uit te brengen, maar zorg er in ieder geval voor dat wie dat wil een gelijkstroomlocomotief kan aanschaffen die zonder al teveel problemen naar wisselstroomsysteem kan worden omgebouwd.

Ik ben slechts een simpele Hollander maar wel met een tamelijk ontwikkeld gevoel voor commercie: in dat licht ga je toch geen produkten maken die vanwege hun constructie beperkt zijn in hun pan-Europese afzet? En zeker niet als het - zeg maar - geen cent kost om je modellen zodanig te ontwerpen dat er door de liefhebber een sleper onder kan worden aangebracht. De rest van de ombouw naar wisselstroomsysteem is dan in feite maar "kinderspel" voor wie ook maar een beetje kennis draagt van het inwendige van een gelijkstroomlocomotief. En anders helpen de collegae op de forums je wel met raad (en wellicht zelfs met daad!).

Uiteraard zijn er veel liefhebbers - ook in Nederland - die het maar eng vinden om gelijkstroom modellen naar wisselstroom/puntcontactsysteem om te bouwen, en zich daarom beperken tot aanschaf van producten die af-fabriek al voor hun systeem geschikt zijn. Nou daar heb ik alle begrip voor, maar dat wil niet zeggen dat degenen die wat avontuurlijker denken waar het hun modelspoorliefhebberij betreft moeten worden gehinderd door onnodige beperkingen die de producenten bij de constructie van hun modellen hen opleggen.

Gegroet,

Rob   

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2014, 13:24:03 »
De alom gehuldigde opvatting van producenten in modelspoorwegland is/was dat in landen als Frankrijk en Italië bijna uitsluitend aanhangers van het twee-rail gelijkstroomsysteem wonen,

Met de ontwikkeling van de modelspoorhobby naar een niveau waar steeds natuurgetrouwer wordt gebouwd zie ik ook eigenlijk geen groeimarkt voor 3railsystemen. Die puntjes zitten altijd in de weg als je een beetje realistisch wil bouwen, de noodzakelijke hoge wielflenzen zijn ronduit storend en de sleper (Skifahrer...) is iets vreselijks onder een mooi gedetailleerde loc. Ik heb begrip voor alle argumenten waar de conservatieve wisselstromer zich aan vastklampt, maar om nou van een doorbraak te spreken...voor wie zo natuurgetrouw mogelijk wil nabootsen is 3rail zó 1960 ;D
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2014, 13:50:57 »
Ik kan me alleen maar bij Besselspoor aansluiten. Het lijkt alsof er 'alleen maar' een sleper onder hoeft te kunnen en het is klaar. Behalve de sleper gaat het toch om veel meer? Het gaat ook om flenzen, om overhang van loc of rijtuig bij M-wissellantarens en de mogelijkheid tot het nemen van onnatuurlijk krappe bogen? Zie bij het 1500-draadje de (mi elegante) oplossing met een ringetje onder het draaipunt van het draaistel om de draaistellen zodanig te kunnen laten uitzwaaien dat krappe bogen in principe mogelijk zijn. En dan nog is het niet gauw goed. Ik heb ergens gelezen dat een wisselstroomrijder z'n Artitec 3700 naar de winkel heeft teruggebracht juist omdat deze de allerkrapste bogen niet kon berijden. Ik vind het al knap van Artitec dat ze het voor elkaar kregen een 3700 geschikt te maken voor vrij krappe bogen, dat lukt bij mijn ML-3700 in aanbouw van geen kant.
Dat soort verwachtingen ( 'als er een sleper onder kan, kan de loc vast ook door bogen van r=250' ) levert een fabrikant zoveel gelazer op (met veel en veel hogere eisen aan het ontwerp van het model, met dus veel grotere compromissen, maar ook met teleurgestelde 3rail-klanten aan de toonbank, met onzinverhalen op fora) dat hij dat liever voorkomt. Hij neemt dan op de koop toe dat de afzetmarkt dan maar iets kleiner is.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2014, 14:12:21 »
Ik dacht dat dit draadje over een Lima-loc ging, maar kennelijk moet er weer een "trap lekker tegen Märklin"-draadje van worden? Buiten de puko's (die nu eenmaal een gegeven zijn) is Märklin de laatste tijd best goed bezig. Op ieder merk is wel wat aan te merken. Dat van die wissellantaarns gaat alleen op voor oude metalen rails (daar is al 10 jaar geleden afscheid van genomen). Daar heeft K- of C-rails geen last van. De grootste boogstraal voor K- of C-rail (R5) is rond de tussen de 60-70cm, conform de meeste andere merken. Er wordt ook een flexrail geleverd. Ook 2-railmerken leveren nog krappe railbogen, dus waarom dat nu opeens een minpunt voor 3-rail is...
En nee, ik ben geen fanatieke Märklinist, al rijd ik 3-rail. Maar ik word wel flauw van die malle discussies over Märklin die te pas en te onpas opduiken. Ugh, ik heb gezegd, eenmalig en exclusief.

Terug naar de Lima-expert serie!

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #6 Gepost op: 24 April 2014, 14:16:03 »
Wat mij betreft gaat het nog steeds om de Lima loc, maar is de jubeltoon over het hooglijk gedetailleerde model een contradictie met drierailsystemen in het algemeen. Wat door Gert Arkema verder toegelicht wordt.
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 24 April 2014, 18:01:28 »
Ik dacht dat dit draadje over een Lima-loc ging, maar kennelijk moet er weer een "trap lekker tegen Märklin"-draadje van worden?

Misschien het stukje van Gert nog een keer lezen, maar dan goed? :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ben

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2014, 18:54:04 »

voor wie zo natuurgetrouw mogelijk wil nabootsen is 3rail zó 1960 ;D

Mee eens.

Maar hoe relevant is het in deze discussie. Hele volksstammen (zowel 3 als ook 2railers) willen helemaal niet de werkelijkheid nabootsen, zij hebben op een andere manier lol in de hobby. Vanuit hun perspectief is het toch mooi dat modelletjes ook met een slepert beschikbaar komen?

Gr, Ben.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #9 Gepost op: 24 April 2014, 19:14:39 »
Koop dan geen Lima Expert Serie, die serie wordt nou juist ontwikkeld om een natuurgetrouwe nabootsing van de werkelijkheid te zijn.
groet Gert

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #10 Gepost op: 24 April 2014, 19:15:20 »
Ongeacht welk "systeem je gebruikt,heb ik zelf zo mijn gedachte bij dit Lima verhaal.
Als het echt zo is dat Lima een nieuwe weg is ingeslage en je echt "enkel maar een sleper onder een loc hoeft te plakken",en de rest is al geregeld,dan kan dit voor sommige mensen met 3rail banen een uitkomst bieden.
Maar is dit oo echt zo ver voorbereid of heeft men enkel een schroefgaatje gemaakt waarin een sleper kan worden gemonteerd en moet je bedrading en dergelijke dan alsnog ook zelf regelen ?
Dat is eigenlijk de vraag.
Dit is enkel voor de goede gang van zaken van belang zodat dat men geen fata morgana wordt voorgehouden.
De uitkomst is voor mij om het even,ik rij 2 rail spul(nou jah rij  ::)  :-X) ,maar duidelijkheid kan een hoop teleurstelling voorkomen voor mensen die denken iets te krijgen wat misschien helemaal niet klopt met de werkelijkheid.
En dat is voor die mensen dan wel weer van groot belang  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ben

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 April 2014, 19:26:30 »

Koop dan geen Lima Expert Serie, die serie wordt nou juist ontwikkeld om een natuurgetrouwe nabootsing van de werkelijkheid te zijn.

Dat wil de topic starter juist wel. En om de simpele reden dat er een slepert onder kan. Voorts rijdt hij op de oude Marklin maar dat is zijn beleving van de hobby.

Maar ik snap je betoog wel. :)

Gr, Ben.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 24 April 2014, 20:28:41 »
Oftewel; Rob krijgt gegarandeerd problemen met de inzet op z'n baan. Tenzij hij de loc op een recht stuk heen en weer stuurt.
groet Gert

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #13 Gepost op: 24 April 2014, 21:18:35 »
Maar hoe relevant is het in deze discussie. Hele volksstammen (zowel 3 als ook 2railers) willen helemaal niet de werkelijkheid nabootsen, zij hebben op een andere manier lol in de hobby. Vanuit hun perspectief is het toch mooi dat modelletjes ook met een slepert beschikbaar komen?
Natuurlijk, en ik laat ze in hun waarde. Maar de start van het draadje is dat Lima zo'n prachtige natuurgetrouwe loc heeft gemaakt, en dat blijft m.i. een tegenstrijdigheid met het 3rail systeem qua railhoogte en pukkels. De M-rails met hun haakse bochten en lantaarns noem ik niet eens.
De mening dat hier sprake is van een doorbraak of vooruitgang voor de modelbouwer deel ik daarom niet, vooruitgang is in mijn ogen een nog betere weergave van de werkelijkheid.
RETROBAHN A.G.

ocram

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 April 2014, 22:03:19 »
Voor de liefhebber:
In onderstaande topic (Lima 2014) heb ik deze E636 beschreven. Ook geplaatst een aantal filmpjes van deze loc. op een Italiaanse modelbaan.
Overigens is het treinstel ETR 610 net iets eerder uitgebracht onder de naam van Lima Expert.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57122.0.html

Marco