Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen  (gelezen 66310 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #180 Gepost op: 07 May 2014, 19:08:44 »
't Is wel een heel apart model hè, zo'n warme stoof. Echt niet meer van deze tijd,  bijna prehistorisch!

Gerard

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #181 Gepost op: 07 May 2014, 19:15:13 »
In gebruik voor een paar maanden per jaar en voor een steeds afnemend aantal treinen (nl die treinen waarin nog materieel zat zonder elektrische verwarming)

Ik heb geen idee om hoeveel treinen het ging, maar ik vermoed dat de bulk van de binnenlandse treinen al gereden werd met rijtuigen die voorzien waren van elektrische verwarming in de tijd dat stoom uit gefaseerd werd.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #182 Gepost op: 07 May 2014, 20:30:08 »
De 'warme stoof' werd gebruikt voor personentreinen met elektrische tractie.
De trein bestond destijds uit rijtuigen van (internationale) buitenlandse exemplaren, NS houten rijtuigen of stalen rijtuigen van de typen ovaalramer, C12c of de doorgangsrijtuigen ABd9 uit 1932.
De vooroorlogse bolkoprijtuigen hadden wel al elektrische verwarmingselementen (en de latere plan D en plan E rijtuigen uiteraard ook).

Gerard

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #183 Gepost op: 07 May 2014, 20:40:23 »
Volgens mij vond in dezelfde periode de ombouw van mat '24 / Blokkendozen plaats naar getrokken materieel. Dat leverde dus ook een behoorlijke hoeveelheid elektrisch verwarmd materieel op.

De houten rijtuigen gingen volgens mij min of meer gelijk met stoom de deur uit.

Doet allemaal weinig af aan het model van Karst, maar

't Is wel een heel apart model hè, zo'n warme stoof. Echt niet meer van deze tijd,  bijna prehistorisch!
is inderdaad wel terecht / van toepassing  :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #184 Gepost op: 07 May 2014, 21:13:39 »
Eerder in dit topic vertelde Hans Nahon al dat er maar 10 van deze stoomverwarmingswagens rondreden. Dus de behoefte er aan was niet erg groot. En vermoedelijk vooral in de tijd dat ze nog groen waren. Daar zijn best veel foto's van te vinden achter een BB300, 1000 en 1100 met aan het begin nog regelmatig sets met houten rijtuigen en later vooral de bekende samenstelling: stoof, 4as post, stalen D, 2 à 4 stuks C12c en een ABd9. In de blauwe uitvoering zie je ze op foto's vrijwel alleen achter dieselloks met de klompentrein achtige samenstelling erachter. Toen waren op de hoofdlijnen waarschijnlijk alle rijtuigen wel geschikt voor elektrische verwarming.
Aardig is dat de LNER 6000 Tommy niet door mij is gespot met een stoomverwarmingswagen erachter. Dat is niet zo vreemd, want deze was nog uitgerust met een stoomketel voor de stoomverwarming. Ik heb zelfs een foto, waaruit je zou kunnen constateren dat er stoom uit de E-lok komt!

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 23:11:22 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #185 Gepost op: 07 May 2014, 21:53:08 »
dat er maar 100 van deze stoomverwarmingswagens rondreden. Dus de behoefte er aan was niet erg groot.
Ticfoud ?? (mijn cursivering)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #186 Gepost op: 07 May 2014, 21:56:26 »
Ja, er waren 10 verwarmingswagens (158951 - 158960). Net zo veel als er 1000'en waren, waarvoor ze bedoeld waren.

En terug gevonden  ;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #187 Gepost op: 07 May 2014, 21:57:26 »
Hoe werd het water trouwens verwarmd?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #188 Gepost op: 07 May 2014, 22:00:18 »
Zie de tekening een paar postings terug: met een oliestookketel

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #189 Gepost op: 07 May 2014, 23:03:06 »
De houten rijtuigen gingen volgens mij min of meer gelijk met stoom de deur uit.

In 1956, op 16 juni werd de afscheidsrit van het houten materieel door de NVBS georganiseerd in het kader van hun 25-jarig jubileum. Trekkracht: 3737 van depot Roosendaal. Traject: Den Haag SS - HS - Delft - Schiedam - Gouda - Breukelen - Amsterdam Amstel. In OdR staat een lijst van het gebruikte materieel.
Groet, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #190 Gepost op: 07 May 2014, 23:13:54 »
Ticfoud ?? (mijn cursivering)
Maak wel eens vaker een dicfaut, maar dit is wel een hele erge. Toch word ik meteen begrepen en de post waar ik naar verwijs gevonden  ;D

Zolang er maar geen orrotatoes van komen (fout van iemand die met 10 vingers kan typen).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #191 Gepost op: 08 May 2014, 00:05:20 »
Hoi,

Weer een boel info (y) :)

Hier wat ruitjes geplot en...



... de snuitjes ( = bufferbalk ) aangekleed.  De handgrepen moeten nog ;)

Verder wat plaatjes van materieel waarmee de wagen gecombineerd werd...





[edit]

Hieronder de combinatie met een 2200. Mooi :) maarrr...

Ik heb ook de schtes/tekening van de wagen met dat grote luik. --> makkelijk aan te passen ;)  Uit jouw tekst maak ik op, dat wanneer je de stoomverwarmingswagen met 2200 en/of 2400 wilt laten rijden, dit alleen kan met de versie met grote luik ?

Klopt helemaal! Zonder Eloc doet "jouw" verwarmingswagen het niet....

- hans -

Dusch.... het is de verkeerde versie voor achter een 2200 ;)





Wordt weer vervolgd... ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 14 May 2014, 14:02:30 door Karst Drenth »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #192 Gepost op: 08 May 2014, 00:13:49 »
Mooi van lelijkheid.....maareh roze driehoekies  ???

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #193 Gepost op: 08 May 2014, 00:16:16 »
Luiheid Martin... geprint met magenta en een witte ondergrond... volgende keer maar gewoon spuiten ;)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #194 Gepost op: 08 May 2014, 00:35:42 »
Dan print je hem nog een keer geel en plak je erover. Wedden dattie rood wordt. Of ff opnieuw doen (want je hebt hem al in de philofinish staan?) maar dan magenta en geel over elkaar. En vergeet je witte ondergrond niet.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...