Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Railroader
Vandaag om 11:21:02
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen  (gelezen 61983 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #180 Gepost op: 07 mei 2014, 19:08:44 »
't Is wel een heel apart model hè, zo'n warme stoof. Echt niet meer van deze tijd,  bijna prehistorisch!

Gerard

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #181 Gepost op: 07 mei 2014, 19:15:13 »
In gebruik voor een paar maanden per jaar en voor een steeds afnemend aantal treinen (nl die treinen waarin nog materieel zat zonder elektrische verwarming)

Ik heb geen idee om hoeveel treinen het ging, maar ik vermoed dat de bulk van de binnenlandse treinen al gereden werd met rijtuigen die voorzien waren van elektrische verwarming in de tijd dat stoom uit gefaseerd werd.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #182 Gepost op: 07 mei 2014, 20:30:08 »
De 'warme stoof' werd gebruikt voor personentreinen met elektrische tractie.
De trein bestond destijds uit rijtuigen van (internationale) buitenlandse exemplaren, NS houten rijtuigen of stalen rijtuigen van de typen ovaalramer, C12c of de doorgangsrijtuigen ABd9 uit 1932.
De vooroorlogse bolkoprijtuigen hadden wel al elektrische verwarmingselementen (en de latere plan D en plan E rijtuigen uiteraard ook).

Gerard

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #183 Gepost op: 07 mei 2014, 20:40:23 »
Volgens mij vond in dezelfde periode de ombouw van mat '24 / Blokkendozen plaats naar getrokken materieel. Dat leverde dus ook een behoorlijke hoeveelheid elektrisch verwarmd materieel op.

De houten rijtuigen gingen volgens mij min of meer gelijk met stoom de deur uit.

Doet allemaal weinig af aan het model van Karst, maar

't Is wel een heel apart model hè, zo'n warme stoof. Echt niet meer van deze tijd,  bijna prehistorisch!
is inderdaad wel terecht / van toepassing  :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #184 Gepost op: 07 mei 2014, 21:13:39 »
Eerder in dit topic vertelde Hans Nahon al dat er maar 10 van deze stoomverwarmingswagens rondreden. Dus de behoefte er aan was niet erg groot. En vermoedelijk vooral in de tijd dat ze nog groen waren. Daar zijn best veel foto's van te vinden achter een BB300, 1000 en 1100 met aan het begin nog regelmatig sets met houten rijtuigen en later vooral de bekende samenstelling: stoof, 4as post, stalen D, 2 à 4 stuks C12c en een ABd9. In de blauwe uitvoering zie je ze op foto's vrijwel alleen achter dieselloks met de klompentrein achtige samenstelling erachter. Toen waren op de hoofdlijnen waarschijnlijk alle rijtuigen wel geschikt voor elektrische verwarming.
Aardig is dat de LNER 6000 Tommy niet door mij is gespot met een stoomverwarmingswagen erachter. Dat is niet zo vreemd, want deze was nog uitgerust met een stoomketel voor de stoomverwarming. Ik heb zelfs een foto, waaruit je zou kunnen constateren dat er stoom uit de E-lok komt!

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2014, 23:11:22 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #185 Gepost op: 07 mei 2014, 21:53:08 »
dat er maar 100 van deze stoomverwarmingswagens rondreden. Dus de behoefte er aan was niet erg groot.
Ticfoud ?? (mijn cursivering)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #186 Gepost op: 07 mei 2014, 21:56:26 »
Ja, er waren 10 verwarmingswagens (158951 - 158960). Net zo veel als er 1000'en waren, waarvoor ze bedoeld waren.

En terug gevonden  ;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #187 Gepost op: 07 mei 2014, 21:57:26 »
Hoe werd het water trouwens verwarmd?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #188 Gepost op: 07 mei 2014, 22:00:18 »
Zie de tekening een paar postings terug: met een oliestookketel

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #189 Gepost op: 07 mei 2014, 23:03:06 »
De houten rijtuigen gingen volgens mij min of meer gelijk met stoom de deur uit.

In 1956, op 16 juni werd de afscheidsrit van het houten materieel door de NVBS georganiseerd in het kader van hun 25-jarig jubileum. Trekkracht: 3737 van depot Roosendaal. Traject: Den Haag SS - HS - Delft - Schiedam - Gouda - Breukelen - Amsterdam Amstel. In OdR staat een lijst van het gebruikte materieel.
Groet, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #190 Gepost op: 07 mei 2014, 23:13:54 »
Ticfoud ?? (mijn cursivering)
Maak wel eens vaker een dicfaut, maar dit is wel een hele erge. Toch word ik meteen begrepen en de post waar ik naar verwijs gevonden  ;D

Zolang er maar geen orrotatoes van komen (fout van iemand die met 10 vingers kan typen).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #191 Gepost op: 08 mei 2014, 00:05:20 »
Hoi,

Weer een boel info (y) :)

Hier wat ruitjes geplot en...



... de snuitjes ( = bufferbalk ) aangekleed.  De handgrepen moeten nog ;)

Verder wat plaatjes van materieel waarmee de wagen gecombineerd werd...





[edit]

Hieronder de combinatie met een 2200. Mooi :) maarrr...

Ik heb ook de schtes/tekening van de wagen met dat grote luik. --> makkelijk aan te passen ;)  Uit jouw tekst maak ik op, dat wanneer je de stoomverwarmingswagen met 2200 en/of 2400 wilt laten rijden, dit alleen kan met de versie met grote luik ?

Klopt helemaal! Zonder Eloc doet "jouw" verwarmingswagen het niet....

- hans -

Dusch.... het is de verkeerde versie voor achter een 2200 ;)





Wordt weer vervolgd... ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2014, 14:02:30 door Karst Drenth »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #192 Gepost op: 08 mei 2014, 00:13:49 »
Mooi van lelijkheid.....maareh roze driehoekies  ???

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #193 Gepost op: 08 mei 2014, 00:16:16 »
Luiheid Martin... geprint met magenta en een witte ondergrond... volgende keer maar gewoon spuiten ;)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #194 Gepost op: 08 mei 2014, 00:35:42 »
Dan print je hem nog een keer geel en plak je erover. Wedden dattie rood wordt. Of ff opnieuw doen (want je hebt hem al in de philofinish staan?) maar dan magenta en geel over elkaar. En vergeet je witte ondergrond niet.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...