Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
MiWuLa
door
Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
prutser
21 August 2025, 23:40:50
maatvoering AKI
door
MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc
door
hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS
door
FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2
door
Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
21 August 2025, 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Eyro Interlaken
door
Luc2000
21 August 2025, 19:09:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp
door
FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch
door
Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack
door
tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
21 August 2025, 14:17:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Warme IB
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Warme IB (gelezen 1423 keer)
Anthony
Offline
Berichten: 20
Warme IB
«
Gepost op:
22 August 2007, 09:19:12 »
Beste allemaal,
Ik heb een vraag over de belastbaarheid van mijn IB.
Eerst wat standaard gegevens:
-IB
-K-rail
-denk ongeveer 75 meter rails
-ongeveer 10 wissels (op dit moment)
-nog geen booster
Het probleem:
Ik ben mijn baan aan het opbouwen en de rails ligt bijna compleet. Ik ben nu de secties aan het verdelen en de (standaaard) wisselaandrijving van Marklin aan het monteren (op dit moment zijn er 10 aangesloten)
Nu merk ik dat de koelribben op de achterkant behoorlijk warm/heet worden en dit zonder dat er een loc rijdt! Ben alleen een beetje met de wissels aan het spelen om de werking te testen
Ik weet dat een booster noodzakelijk is en die gaat er ook komen echter is vind het wat vreemd dat de IB nu al zo warm wordt
Moet ik e.e.a. controleren voordat ik verder ga of is het verschijnsel normaal??
Grt
Anthony
Gelogd
Hub
Offline
Berichten: 255
Re: Warme IB
«
Reactie #1 Gepost op:
22 August 2007, 09:42:54 »
Anthony,
De IB wordt niet warm van die enkele wissels.
Als er geen loc rijdt en de IB wordt warm heb je ergens korstluiting op de baan (gemaakt).
Vooral de aansluitingen van de middelrail kunnen wel eens contact maken met een van de aansluitingen van de buitenrail (zitten onder elkaar).
Met vriendelijke groet,
Hub
Gelogd
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re: Warme IB
«
Reactie #2 Gepost op:
22 August 2007, 10:49:36 »
Een harde kortsluiting zal het wel niet zijn aangezien je niet vermeldt dat de IB in de "stop" mode gaat.
Mogelijk dat je een railaansluiting met een condensator ergens hebt gebruikt. Bij een analoge wisselspanning met een frequentie van 50 Hz is dat geen probleem maar voor een digitaal signaal met een hogere frequentie en stijle flanken is het een laagohmige weerstand.
Meet ook eens met een ohmmeter. Als die een lage weerstand aangeeft betekend het dat je ergens een sluiting hebt tussen de rails en de puko's
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
Anthony
Offline
Berichten: 20
Re: Warme IB
«
Reactie #3 Gepost op:
22 August 2007, 10:52:51 »
Kan het zijn dat ik continue kortsluiting heb, zonder dat de IB hier melding van maakt?
Gelogd
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re: Warme IB
«
Reactie #4 Gepost op:
22 August 2007, 10:56:32 »
In dat geval heb je een kortsluiting via een slecht contact. Dit kan voorkomen als de stroom via veel raillassen en andere slechte verbindingen loopt.
De stroom is dan te laag om ervoor te zorgen dat de IB zichzelf uitschakeld.
Probeer ook eens met een loc of deze nog wil rijden.
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: Warme IB
«
Reactie #5 Gepost op:
22 August 2007, 11:03:14 »
Hoi anthony,
Je kunt inderdaad een sluiting hebben zonder dat de IB uitschakeld. Ik heb het zelf ook gehad met mijn IB en tweerail. Er bleek een railspijkertje (N-spoor) tussen de beide spoorstaven te liggen en deze was al geheel in de biels ingesmolten. De IB schakelde niet uit maar werd wel heel erg warm.
Dus als je deel per deel van je baan onderbreekt kun je op een snelle manier zoeken waar de sluiting zit.
succes
groeten Bart
«
Laatst bewerkt op: 22 August 2007, 11:06:02 door Bart
»
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Anthony
Offline
Berichten: 20
Re: Warme IB
«
Reactie #6 Gepost op:
22 August 2007, 11:34:00 »
Beste allemaal,
Bedankt voor jullie meedenken!
Rene, ik denk dat jouw opmerking over een aansluitrail met condensator wel eens de oorzaak kan zijn van het probleem. Ik heb inderdaad een aantal die ik gebruik!
ALs ik met 1 loc ga rijden gaat dit zonder problemen.
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: Warme IB
«
Reactie #7 Gepost op:
22 August 2007, 12:16:19 »
Knip die condensatoren eronder weg, dan zal je probleem wellicht opgelost zijn.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Anthony
Offline
Berichten: 20
Re: Warme IB
«
Reactie #8 Gepost op:
23 August 2007, 09:04:35 »
Beste allemaal,
Probleem opgelost!
Het was inderdaad de aanwezigheid van 2 x aansluitrail met condensator
Bedankt voor jullie hulp
Anthony
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Warme IB