Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door prutser
21 August 2025, 23:40:50
maatvoering AKI door MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 August 2025, 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
21 August 2025, 19:09:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
21 August 2025, 14:17:43
  

Auteur Topic: Warme IB  (gelezen 1423 keer)

Anthony

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Warme IB
« Gepost op: 22 August 2007, 09:19:12 »
Beste allemaal,

Ik heb een vraag over de belastbaarheid van mijn IB.

Eerst wat standaard gegevens:
-IB
-K-rail
-denk ongeveer 75 meter rails
-ongeveer 10 wissels (op dit moment)
-nog geen booster

Het probleem:
Ik ben mijn baan aan het opbouwen en de rails ligt bijna compleet. Ik ben nu de secties aan het verdelen en de (standaaard) wisselaandrijving van Marklin aan het monteren (op dit moment zijn er 10 aangesloten)
Nu merk ik dat de koelribben op de achterkant behoorlijk warm/heet worden en dit zonder dat er een loc rijdt! Ben alleen een beetje met de wissels aan het spelen om de werking te testen

Ik weet dat een booster noodzakelijk is en die gaat er ook komen echter is vind het wat vreemd dat de IB nu al zo warm wordt

Moet ik e.e.a. controleren voordat ik verder ga of is het verschijnsel normaal??

Grt

Anthony



Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Warme IB
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2007, 09:42:54 »
Anthony,

De IB wordt niet warm van die enkele wissels.
Als er geen loc rijdt en de IB wordt warm heb je ergens korstluiting op de baan (gemaakt).
Vooral de aansluitingen van de middelrail kunnen wel eens contact maken met een van de aansluitingen van de buitenrail (zitten onder elkaar).

Met vriendelijke groet,
Hub

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Warme IB
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2007, 10:49:36 »
Een harde kortsluiting zal het wel niet zijn aangezien je niet vermeldt dat de IB in de "stop" mode gaat.
Mogelijk dat je een railaansluiting met een condensator ergens hebt gebruikt. Bij een analoge wisselspanning met een frequentie van 50 Hz is dat geen probleem maar voor een digitaal signaal met een hogere frequentie en stijle flanken is het een laagohmige weerstand.

Meet ook eens met een ohmmeter. Als die een lage weerstand aangeeft betekend het dat je ergens een sluiting hebt tussen de rails en de puko's
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Anthony

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Warme IB
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2007, 10:52:51 »
Kan het zijn dat ik continue kortsluiting heb, zonder dat de IB hier melding van maakt?

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Warme IB
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2007, 10:56:32 »
In dat geval heb je een kortsluiting via een slecht contact. Dit kan voorkomen als de stroom via veel raillassen en andere slechte verbindingen loopt.
De stroom is dan te laag om ervoor te zorgen dat de IB zichzelf uitschakeld.
Probeer ook eens met een loc of deze nog wil rijden.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Warme IB
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2007, 11:03:14 »
Hoi anthony,

Je kunt inderdaad een sluiting hebben zonder dat de IB uitschakeld. Ik heb het zelf ook gehad met mijn IB en tweerail. Er bleek een railspijkertje (N-spoor) tussen de beide spoorstaven te liggen en deze was al geheel in de biels ingesmolten. De IB schakelde niet uit maar werd wel heel erg warm.

Dus als je deel per deel van je baan onderbreekt kun je op een snelle manier zoeken waar de sluiting zit.

succes

groeten Bart
« Laatst bewerkt op: 22 August 2007, 11:06:02 door Bart »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Anthony

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Warme IB
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2007, 11:34:00 »
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie meedenken!

Rene, ik denk dat jouw opmerking over een aansluitrail met condensator wel eens de oorzaak kan zijn van het probleem. Ik heb inderdaad een aantal die ik gebruik!

ALs ik met 1 loc ga rijden gaat dit zonder problemen.




Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Warme IB
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2007, 12:16:19 »
Knip die condensatoren eronder weg, dan zal je probleem wellicht opgelost zijn.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Anthony

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Warme IB
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2007, 09:04:35 »
Beste allemaal,

Probleem opgelost!

Het was inderdaad de aanwezigheid van 2 x aansluitrail met condensator

Bedankt voor jullie hulp

Anthony