Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 13:53:54
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Frans Peeters
Vandaag om 13:51:16
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 13:45:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:00
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 13:26:17
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
  

Auteur Topic: Warme IB  (gelezen 1412 keer)

Anthony

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Warme IB
« Gepost op: 22 August 2007, 09:19:12 »
Beste allemaal,

Ik heb een vraag over de belastbaarheid van mijn IB.

Eerst wat standaard gegevens:
-IB
-K-rail
-denk ongeveer 75 meter rails
-ongeveer 10 wissels (op dit moment)
-nog geen booster

Het probleem:
Ik ben mijn baan aan het opbouwen en de rails ligt bijna compleet. Ik ben nu de secties aan het verdelen en de (standaaard) wisselaandrijving van Marklin aan het monteren (op dit moment zijn er 10 aangesloten)
Nu merk ik dat de koelribben op de achterkant behoorlijk warm/heet worden en dit zonder dat er een loc rijdt! Ben alleen een beetje met de wissels aan het spelen om de werking te testen

Ik weet dat een booster noodzakelijk is en die gaat er ook komen echter is vind het wat vreemd dat de IB nu al zo warm wordt

Moet ik e.e.a. controleren voordat ik verder ga of is het verschijnsel normaal??

Grt

Anthony



Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Warme IB
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2007, 09:42:54 »
Anthony,

De IB wordt niet warm van die enkele wissels.
Als er geen loc rijdt en de IB wordt warm heb je ergens korstluiting op de baan (gemaakt).
Vooral de aansluitingen van de middelrail kunnen wel eens contact maken met een van de aansluitingen van de buitenrail (zitten onder elkaar).

Met vriendelijke groet,
Hub

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Warme IB
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2007, 10:49:36 »
Een harde kortsluiting zal het wel niet zijn aangezien je niet vermeldt dat de IB in de "stop" mode gaat.
Mogelijk dat je een railaansluiting met een condensator ergens hebt gebruikt. Bij een analoge wisselspanning met een frequentie van 50 Hz is dat geen probleem maar voor een digitaal signaal met een hogere frequentie en stijle flanken is het een laagohmige weerstand.

Meet ook eens met een ohmmeter. Als die een lage weerstand aangeeft betekend het dat je ergens een sluiting hebt tussen de rails en de puko's
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Anthony

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Warme IB
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2007, 10:52:51 »
Kan het zijn dat ik continue kortsluiting heb, zonder dat de IB hier melding van maakt?

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Warme IB
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2007, 10:56:32 »
In dat geval heb je een kortsluiting via een slecht contact. Dit kan voorkomen als de stroom via veel raillassen en andere slechte verbindingen loopt.
De stroom is dan te laag om ervoor te zorgen dat de IB zichzelf uitschakeld.
Probeer ook eens met een loc of deze nog wil rijden.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Warme IB
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2007, 11:03:14 »
Hoi anthony,

Je kunt inderdaad een sluiting hebben zonder dat de IB uitschakeld. Ik heb het zelf ook gehad met mijn IB en tweerail. Er bleek een railspijkertje (N-spoor) tussen de beide spoorstaven te liggen en deze was al geheel in de biels ingesmolten. De IB schakelde niet uit maar werd wel heel erg warm.

Dus als je deel per deel van je baan onderbreekt kun je op een snelle manier zoeken waar de sluiting zit.

succes

groeten Bart
« Laatst bewerkt op: 22 August 2007, 11:06:02 door Bart »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Anthony

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Warme IB
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2007, 11:34:00 »
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie meedenken!

Rene, ik denk dat jouw opmerking over een aansluitrail met condensator wel eens de oorzaak kan zijn van het probleem. Ik heb inderdaad een aantal die ik gebruik!

ALs ik met 1 loc ga rijden gaat dit zonder problemen.




Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Warme IB
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2007, 12:16:19 »
Knip die condensatoren eronder weg, dan zal je probleem wellicht opgelost zijn.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Anthony

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Warme IB
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2007, 09:04:35 »
Beste allemaal,

Probleem opgelost!

Het was inderdaad de aanwezigheid van 2 x aansluitrail met condensator

Bedankt voor jullie hulp

Anthony