Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail  (gelezen 9624 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Gepost op: 22 August 2007, 09:03:56 »
Ik heb een Lima Koploper (KLM-uitvoering) die ik ga ombouwen naar 3-rail.

Gisteravond heb ik de motorbak uit elkaar gehaald om eens te kijken hoe het een en ander in elkaar zit.

De sleper kan ik denk ik wel onder het voorste draaistel frotten. Dit draaistel zorg nu ook voor de stroomafname, ik wil de assen ervan vervangen door drie-rail assen omdat ik een zo goed mogelijke stroomafname wil.

Mijn vraag is: welke Märklin as is daarvoor geschikt?

Verder zou ik het model zo snel mogelijk rijdend willen hebben, dus eerst eventueel analoog en later een keer een decoder erin.
Maar dan moet ik dus de analoge wisselspanning omzetten naar gelijkspanning.
Is dat gemakkelijk? Of kan ik net zo goed direct er een decoder inzetten?

Twee vragen dus: welke Märklin assen zijn geschik en hoe kan ik het snelst de boel rijdend hebben: analoog of digitaal.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2007, 12:12:10 »
als je de draden toch los hebt liggen, soldeer er dan direct een decoder aan.
De decoder leest ook analoge signalen uit/af, dus das maar 1x solderen, net zo makkelijk.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Tom van Weert

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2007, 13:36:16 »

De sleper kan ik denk ik wel onder het voorste draaistel frotten.

Koen,
Misschien een overbodige tip, maar zorg ervoor dat je sleper wel voldoende omhoog kan komen.
Bij het passeren van wissels moet hij goed over de railhoogte heen kunnen zonder dat het draaistel daarbij wordt opgetild, anders geeft dat weer kans op ontsporen op de wissel.
Regelmatig hoor ik bij zo'n ombouw dat de gelijkstroomwielen hiervan de schuld krijgen terwijl de sleper dan vaak de werkelijke dader blijkt te zijn.

Succes,
Tom van Weert


KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2007, 14:06:11 »
Tom: bedankt voor de tip.
Ik heb inderdaad al gezien dat ik wat aan de hoogte van de sleper moet doen maar dat gaat denk ik wel lukken.
En in dat draaistel wil ik wisselstroomwielen doen (heeft er nog iemand een nummer?) dus ik kan de assen zeker niet de schuld gaan geven  ;)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2007, 14:10:24 »
Sander: je hebt op zich gelijk.
Alleen dacht ik dat als het heel gemakkelijk is om het aan te sluiten dat ik dan snel wat analoog kon rijden (ik rij toch analoog en digitaal door elkaar).
Maar dan zal ik vast wel weer een bruggelijkrichter en weetikveel allemaal er omheen moeten regelen en dan kan ik inderdaad net zo goed een decoder kopen...

Gaan decoders en de standaard Lima motor een beetje goed samen?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2007, 14:30:00 »
Ik houd dit draadje ff in gaten. Heb hier ook nog een koploper staan die nog naar 3 rail digitaal moet worden omgebouwd. Kan ik gelijk afkijken hoe het moet  :P 8)

mvg,

Matthijs

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2007, 15:38:13 »
Ik zou eerst de decoder en de sleper instaleren. Ga daarna eens kijken hoe het rijdt, op de originele wielen. Het kan zijn dat je niet eens andere wielen nodig hebt. Desnoods zet je de assen iets uit mekaar, NEM geeft 14,3 mm aan geloof ik...
Gewoon doen, bijzonder lastig zal het niet zijn.

Groet,

Michiel (heeft zat omgebouwde gelijksttroom-modellen op de originele wielen rondrijden.)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2007, 15:55:51 »
Mijn idee was om het draaistel voor de stroomopname wel te voorzien van nieuwe assen omdat je dan een zo goed mogelijke stroomopname krijgt.
Het verschil is stroomopname op twee of vier wielen van dat draaistel.

Het motordraaistel neemt ook nog op twee wielen (aan één kant) af dus dat komt dat in totaal op 6 wielen. Ik ben bang dat twee achter en twee voor net te weinig is.

De wielen onder de andere draaistellen wil ik gewoon laten zitten. Ik heb ook het idee dat dat geen problemen op hoeft te leveren.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2007, 16:15:50 »
Ik weet niet hoe het bij de koploper zit maar bij de hondekop zijn de flenzen hoger dan wat Marklin op zijn wielen heeft. Hierdoor waggelt het wat op de wissels (M-rails) Ik heb het opgelost door de flenzen wat af te vijlen met behulp van een boormachine.
Eentje omdraaien voor de wisselstroomafname en detectie (goed genoeg)

Tjibbe

Stef

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2007, 18:40:01 »
Ik heb een tijdje geleden een Lima koploper omgebouwd naar Märklin Digitaal. Op zich is het geen lastig klusje.
De lima motor loopt met een decoder (ik heb de TAMS-LD-G10) goed, hoewel het motortje wel duidelijk te horen is.
De sleper is een heel precies werkje. Zorg dat deze precies in het midden van het voorste draaistel is bevestigd, ik had hem eerst namelijk heel iets uit het midden staan waardoor de sleper op de wissels contact maakte met de rails (kortsluiting dus).
Op het motordraaistel na heb ik alle assen vervangen voor wisselstroom-assen van Conrad (nr. 2111826). Ik vind deze assen alleen een beetje lomp overkomen, dus deze worden nog weer vervangen.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2007, 18:45:04 »
Heb je een aansluitschema voor de decoder. Ik heb hier een decoder liggen voor de inbouw.

mvg,

Matthijs

Stef

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2007, 19:14:12 »

Dit is nodig om de koploper aan het rijden te krijgen.
Het vierkante blokje is de decoder.
De motoraansluitingen zijn eigenlijk de koolborstels.
Deze aansluitingen (oranje en grijs) kunnen gewoon verwisselt worden, de koploper loopt dan alleen andersom
Vergeet voor de ombouw niet de verbinding tussen de koolborstels weg te halen!!

Verder kan er nog verlichting op:
De witte draad voor bijvoorbeeld de frontseinen
De gele voor de sluitseinen.
De min van deze lichten kan gewoon op de zwarte draad.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2007, 21:57:49 »
Als je decoder een blauwe draad heeft gebruikt dan de blauwe draad.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #13 Gepost op: 23 August 2007, 09:02:43 »
Stef: je conrad nummer klopt niet, ik kom dan bij een locloods uit.
Ik heb wel de rubriek gevonden met allerlei assen maar ik vind het lastig om zo vanaf plaatjes te bepalen of de assen goed zijn. Het moeten in ieder geval assen zijn zonder puntlager.

De decoder aansluiten is inderdaad heel simpel bij dit treinstel.

Ik denk dat ik even wacht tot de beurs in Houten op 22-9, daar ga ik dan op zoek naar goede assen en een decoder.

Het lichtsetje van Tom van Weert heb ik al liggen om deze trein ook van een mooie verlichting te voorzien.

Als sleper wil ik een Roco fluistersleper gebruiken die ik nog heb liggen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Stef

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #14 Gepost op: 23 August 2007, 18:38:22 »
Raar, dat nummer staat toch echt op de factuur. Maar op de site staan ze onder dit nummer:
- 211877 - 8A
of een iets andere variant:
- 211826 - 8A