Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Interieur ideeën voor gebouwen
door
NS264
Vandaag
om 10:56:05
booster vraag
door
AP3737
Vandaag
om 10:51:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:48:26
Hochdraußen van Mischa
door
MischaCT
Vandaag
om 10:44:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 10:36:19
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:32:20
Edelweisz in model
door
Martijnstein
Vandaag
om 10:29:37
Tams app
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht
door
Hasenwald
Vandaag
om 10:17:40
Sfeer op je modelbaan
door
1200blauw
Vandaag
om 10:03:32
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC
door
Automatic-rock
Vandaag
om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
NTeering
Vandaag
om 09:21:42
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 08:15:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:02:17
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Zelf gebogen brug maken
door
schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort
door
Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc?
door
Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
09 August 2025, 18:06:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
Vorige
-
Volgende
-
1
...
141
142
[
143
]
144
145
...
557
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand (gelezen 1416351 keer)
AndrevdG
Offline
Berichten: 2137
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2130 Gepost op:
05 March 2017, 06:14:27 »
Hoi Ed,
M'n eerste reactie: dat heb je wel héél erg snel afgebroken!
Kan me goed voorstellen dat dit beter bij je rug past.
30 jaar geleden had ik m'n baan op de voorzolder, en ook een brug bij de deur. Maar ja, soms was je lui, en haalde je die er niet altijd tussen uit. Weet nog goed dat ik een keer dacht van: ik spring er overheen. Even vergeten dat je dat 75 centimeter de lucht in gaat, Ik was toen 180 centimeter, en de deur post 210 centimeter: ik kwam dus 45 centimeter te kort. Als ik er weer aan denk krijg ik weer hoofdpijn.
We gaan weer in de gaten houden hoe de vorderingen zijn!
Succes.
Andre
Gelogd
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2131 Gepost op:
05 March 2017, 09:43:51 »
Hi Ed,
Ik blijf je met volle interesse weer volgen, we hebben maar een rug.
@Andre, auw
Groetjes
Arthur
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
bosje77
Offline
Berichten: 2840
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2132 Gepost op:
05 March 2017, 09:48:50 »
Ik was hier al bang voor Ed toen je mailde dat je rugklachten weer terug waren
ik ken het probleem vandaar mijn keuze voor een hoge en goed bereikbare baan en dit zal in jouw geval nu ook gaan zijn gezien je mooie baanplan.
Wat heb je aan een baan waar je door je lichamelijke beperkingen niet lekker aan kunt zitten om je hobby uit te voeren
Lekker weer met frisse moed en een lekker koud biertje weer aan de slag Ed en menig ontspoorde
zal ook dit weer met plezier gaan volgen.
Gr Robin
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2133 Gepost op:
05 March 2017, 10:42:47 »
Drie keer is scheepsrecht ! Rare uitdrukking eigenlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Gepreoccupeerd als ik ben met rugletsel, las ik in een flits dat je ging werken met een uitneembare rug
. Daar moet ik meer van weten, dacht ik héél even, totdat ik grinnikend mijn fout inzag.
Leuk om te zien dat je uiteindelijk tot een baan in "M-vorm" bent gekomen. Dat spreekt mij aan
.
Succes met de bouw enneuh,... rustig aan.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
thevandijks
Offline
Berichten: 277
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2134 Gepost op:
05 March 2017, 10:51:59 »
Veel sterkte met je rug, is heel lastig ook met de hobby weet ik maar al te goed als ik weer eens aan het bouwen ben op mijn zolder! Een opmerking over je baanplan, het enkelspoor begrijp ik niet zo goed, ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. Dubbelspoor is ook eenvoudig en geeft naar mijn inzicht veel meer rijplezier?
Voor de rest veel suc6!
Groet Hans
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2135 Gepost op:
05 March 2017, 11:21:18 »
Baan invoeren in TrainController, simulatiemodus aan en de rijmogelijkheden spelen zich voor je ogen af. In ieder geval vind ik het op die manier heel aanschouwelijk worden hoe je baanplan in de praktijk precies uitpakt.
Mijn eigen baanplan heb ik ook zo
getest
.
Leuke manier om te ontdekken wat je wel en niet belangrijk vindt.
Waarschijnlijk vertel ik niets nieuws en heb je dit al lang gedaan.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
jerrytrein
Offline
Berichten: 5922
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2136 Gepost op:
05 March 2017, 11:54:30 »
Het kom wel goed
Als je weer bezig bent komt de lol dubbel terug als je lekker overal bij kan zonder kromme rug
Je plan ziet er gaaf uit
Gelogd
Arjen52
Offline
Berichten: 2312
Oude meuk in h0
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2137 Gepost op:
05 March 2017, 14:01:05 »
Hallo Ed,
De reden voor je derde baan is niet positief, maar je weet het wel zo te draaien dat je er een nieuwe uitdaging van maakt.
Ik vind je nieuwe baanontwerp mooi en ik kijk uit naar de bouwverslagen. Succes de komende tijd en spaar je rug, die heb je hopelijk nog lange tijd nodig.
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
DJV
Offline
Berichten: 3277
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2138 Gepost op:
05 March 2017, 14:32:51 »
Mooi Baanplan. Speel ruimte genoeg.
Maar ook ik zou voor een dubbel spoor kiezen denk ik.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Flevodienst 1976
Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
Offline
Berichten: 1006
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2139 Gepost op:
05 March 2017, 14:47:43 »
Beste Ed.
Jammer dat je de oude hebt moeten afbreken, hij zag er leuk en veel belovend uit.
Maar de rug is belangrijker, en dus snap ik jou besluit.
Dit ontwerp ziet er goed uit. Daar ik nieuwsgierig ben hoe het gaat worden blijf ik gewoon lekker dit draadje volgen.
Wie weet doe ik nog inspiratie op voor mijn baan.
Gelogd
Fijne dag,
André.
Patrick1975
Offline
Berichten: 2332
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2140 Gepost op:
05 March 2017, 15:36:06 »
Edje gaat weer als een raketje, zonder gekheid, jammer dat je de baan moest slopen.
Maar veel succes met je nieuwe baan. Ziet er weer gelikt uit, dat baan plan
Ik ben er ook nog niet uit hoe ik de tafel/modules ga maken.
Maar denk ook de tafel wat hoger te zetten, zodat ik er makkelijker onder kan.
Andere kant is dat Bram er dan niet bij kan
Gelogd
Have fun every day, before you know it's..........
Jelmer
Offline
Berichten: 5235
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2141 Gepost op:
06 March 2017, 08:53:55 »
Citaat van: Thai-Bundesbahn op 05 March 2017, 04:03:34
Dit is het baanplan en wordt ook niet meer gewijzigd.
Beste Ed,
Ten eerste; zeker een mooi nieuw plan! juist door het rondrijden kun je straks in alle hoeken van het tuinhis genieten van de treinen en heb je ook meer verschillende perspectieven. Zoals al eerder gezegd, nu al weer inspirerend. Hoewel? Had je een voorbeeld station? Kijk eens naar station Garmisch-Partenkirchen in vroeger jaren. Ook enkelsporig, ook een BW en ook behoorlijk wat stationssporen voor een enkelsporige lijn.
Ten tweede: Hoewel het je definitieve plan is, toch een paar vragen over het concept van je ontwerp (en misschien wel suggesties ter verbetering).
tafel 1: hoewel deze opzet bij inrijden in het station (met de 3 bogen) erg mooie gelijkmatige lengte oplevert, zou ik misschien wel zoeken naar een mogelijkheid om het meer te laten aftakken dichter bij de perrons. Ik zal nog eens even kijken of ik iets kan schetsen ter suggestie. Dit met name bij de uitneembare brug, om wat meer rijlengte te hebben tussen brug en station. Ook heb je daar geen probleem met de module overgangen?
Tafel 2: Een mooi parade traject (dubbelsporig). Wat is de functie van dit dubbelspoor? In halen? Alleen vanaf het rechterspoor (gezien vanaf de brug) kun je hiervan naar en van het bw, niet vanaf heet linkerspoor. Wat is de gedachte hierbij?
Tafel 3: Vanaf het station naar het BW gaat de locomotief eerst naar de ontslakkingssporen, kolen bunker en water nemen (neem ik aan). Dan opstellen in de locloods. Als de locomotief nu weer terug gaat naar het station, gaat de route via dezelfde sporen, waarom geen directe verbinding aangebracht naar het station?
Hartelijke groet,
Jelmer
«
Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 09:29:15 door Jelmer
»
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Jelmer
Offline
Berichten: 5235
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2142 Gepost op:
06 March 2017, 15:21:37 »
Hoi Ed,
Hierbij hopelijk mijn verduidelijking voor de situatie op tafel 1:
In mijn beleving (let op subjectief!
) is het meer voorbeeld getrouw om de aftakkingen naar de perronsporen niet te laten beginnen voor de bocht en dan afzonderlijk allemaal met de bocht mee te laten gaan, maar wellicht wat te proberen om in de bocht af te takken.
Zie dit voorbeeld bijvoorbeeld uit Waldshut, hier zie je dat de aftakkingen nog in de bocht geplaatst zijn en niet ervoor.
http://www.doku-des-alltags.de/StreckenundBahnhoefe/Hochrheinbahn/Hochrheinbahn%20Data/2%2024%20Waldshut.jpg
Voor jouw situatie heb ik dat even proberen te schetsen. Dit is zeker een schets want ik ben niet geheel zeker van je maten en ook had ik alleen marklin k-rails beschikbaar in mijn rail plan programma.
In je huidige situatie ga ik uit van een totale lengte van tafel 1 van 3.3 meter, waarbij ik ongeveer tot een perronlengte kom van ca 205-235 cm voor alle 6 de sporen.
In mijn schets wordt daar voor sporen 1-2 (links) het meeste afgehaald naar ca 190 cm. Spoor 3 en 4 blijven min of meer net zo lang en spoor 5 en 6 gaan naar ca 200-205 cm.
In mijn schets heb ik de situatie door jou geschetst aan de uitrit richting bw zo gelaten, maar zou je misschien nog het stationsgebouw op die plek dwars boven de sporen kunnen plaatsten om zo een tunnel door de stad te kunnen suggereren. Je hebt daar net iets verder toch al een tunnel over de stad.
In mijn schets ga je met ca een raillengte later vanaf de brug de wisselstraat naar het station in.
Dus als nadelen van mijn schets zie ik:
- iets kortere perronsporen (maar nog steeds lang genoeg denk ik)
- 1x een boogwissel in mijn schets
Voordelen zoals ik ze zie:
- een iets spannender wisselstraat naar het station toe
- eerste wissel iets verder van de brug af
- mogelijk iets minder module overgengen aan die kant
- iets meer voorbeeld getrouw.
Nogmaals, het is een suggestie, vind het gewoon grappig om over deze variatie na te denken.
Groeten,
Jelmer
«
Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 21:04:45 door Jelmer. Reden: een zin iets meer verduidelijkt
»
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Thai-Bundesbahn
Offline
Berichten: 5605
Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2143 Gepost op:
07 March 2017, 03:50:44 »
Dank voor jullie reacties en positieve opmerkingen mbt het baanontwerp.
Ik zal even wat toelichting geven op jullie voorstellen en suggesties..
-Mijn rij-ervaring op Engelse- en bochtwissels (profirail) is zeer negatief. Indien ik dubbelspoor zou willen (wat overigens niet het geval is
) ontkom ik daar niet aan.
Dus komt er geen dubbelspoor er in. Is ook niet zo erg want zo druk gaat het niet worden op de baan. Ik wil namelijk ook via TrainController met schematijden gaan werken,
inclusief dag en nacht simulatie.
S-bochten vermijd ik liever. Vooral met de lange 1:87 rijtuigen is dat geen gezicht.
-Op tafel 2 is een inhaal spoor t.b.v. de goederenwagon-handelingen naar en van de haven. Ik wil semi-automatisch rijden en kan ik dus lekker klooien terwijl het overige
verkeer ongehinderd automatisch door rijdt via het andere spoor.
Beetje korte onderbouwing misschien, ben een beetje druk met de jaarlijkse Visum activiteiten om weer een jaar in Thailand te mogen vertoeven
Gelogd
Groet, Ed
Mijn modelbaan in Thailand
Video-ritten DB
Jelmer
Offline
Berichten: 5235
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
«
Reactie #2144 Gepost op:
07 March 2017, 09:03:00 »
helder (en kort)
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
Vorige
-
Volgende
-
1
...
141
142
[
143
]
144
145
...
557
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van mijn modelbaan in Thailand