Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Interieur ideeën voor gebouwen door NS264
Vandaag om 10:56:05
booster vraag door AP3737
Vandaag om 10:51:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:48:26
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:36:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 10:29:37
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Sfeer op je modelbaan door 1200blauw
Vandaag om 10:03:32
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 08:02:17
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1416351 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2137
    • Baan in Los Angeles
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2130 Gepost op: 05 March 2017, 06:14:27 »
Hoi Ed,

M'n eerste reactie: dat heb je wel héél erg snel afgebroken!

Kan me goed voorstellen dat dit beter bij je rug past.

30 jaar geleden had ik m'n baan op de voorzolder, en ook een brug bij de deur. Maar ja, soms was je lui, en haalde je die er niet altijd tussen uit. Weet nog goed dat ik een keer dacht van: ik spring er overheen. Even vergeten dat je dat 75 centimeter de lucht in gaat, Ik was toen 180 centimeter, en de deur post 210 centimeter: ik kwam dus 45 centimeter te kort. Als ik er weer aan denk krijg ik weer hoofdpijn.

We gaan weer in de gaten houden hoe de vorderingen zijn!
Succes.

Andre


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2131 Gepost op: 05 March 2017, 09:43:51 »
Hi Ed,

Ik blijf je met volle interesse weer volgen, we hebben maar een rug.  (y)

@Andre, auw

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2132 Gepost op: 05 March 2017, 09:48:50 »
Ik was hier al bang voor Ed toen je mailde dat je rugklachten weer terug waren  :-\ ik ken het probleem vandaar mijn keuze voor een hoge en goed bereikbare baan en dit zal in jouw geval nu ook gaan zijn gezien je mooie baanplan. (y)
Wat heb je aan een baan waar je door je lichamelijke beperkingen niet lekker aan kunt zitten om je hobby uit te voeren ::)
Lekker weer met frisse moed en een lekker koud biertje weer aan de slag Ed en menig ontspoorde ;D zal ook dit weer met plezier gaan volgen. (y)

Gr Robin

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2133 Gepost op: 05 March 2017, 10:42:47 »
Drie keer is scheepsrecht ! Rare uitdrukking eigenlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Gepreoccupeerd als ik ben met rugletsel, las ik in een flits dat je ging werken met een uitneembare rug  :D. Daar moet ik meer van weten, dacht ik héél even, totdat ik grinnikend mijn fout inzag.

Leuk om te zien dat je uiteindelijk tot een baan in "M-vorm" bent gekomen. Dat spreekt mij aan  ;).

Succes met de bouw enneuh,... rustig aan.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2134 Gepost op: 05 March 2017, 10:51:59 »
Veel sterkte met je rug, is heel lastig ook met de hobby weet ik maar al te goed als ik weer eens aan het bouwen ben op mijn zolder! Een opmerking over je baanplan, het enkelspoor begrijp ik niet zo goed, ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. Dubbelspoor is ook eenvoudig en geeft naar mijn inzicht veel meer rijplezier?
Voor de rest veel suc6!

Groet Hans

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2135 Gepost op: 05 March 2017, 11:21:18 »
Baan invoeren in TrainController, simulatiemodus aan en de rijmogelijkheden spelen zich voor je ogen af. In ieder geval vind ik het op die manier heel aanschouwelijk worden hoe je baanplan in de praktijk precies uitpakt.

Mijn eigen baanplan heb ik ook zo getest.

Leuke manier om te ontdekken wat je wel en niet belangrijk vindt.

Waarschijnlijk vertel ik niets nieuws en heb je dit al lang gedaan.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2136 Gepost op: 05 March 2017, 11:54:30 »
Het kom wel goed  :)
Als je weer bezig bent komt de lol dubbel terug als je lekker overal bij kan zonder kromme rug
Je plan ziet er gaaf uit

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2137 Gepost op: 05 March 2017, 14:01:05 »
Hallo Ed,

De reden voor je derde baan is niet positief, maar je weet het wel zo te draaien dat je er een nieuwe uitdaging van maakt.  (y)
Ik vind je nieuwe baanontwerp mooi en ik kijk uit naar de bouwverslagen. Succes de komende tijd en spaar je rug, die heb je hopelijk nog lange tijd nodig.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2138 Gepost op: 05 March 2017, 14:32:51 »
Mooi Baanplan. Speel ruimte genoeg. (y) (y)
 Maar ook ik zou voor een dubbel spoor kiezen denk ik.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2139 Gepost op: 05 March 2017, 14:47:43 »
Beste Ed.

Jammer dat je de oude hebt moeten afbreken, hij zag er leuk en veel belovend uit.
Maar de rug is belangrijker, en dus snap ik jou besluit.

Dit ontwerp ziet er goed uit. Daar ik nieuwsgierig ben hoe het gaat worden blijf ik gewoon lekker dit draadje volgen.
Wie weet doe ik nog inspiratie op voor mijn baan.
Fijne dag,
André.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2140 Gepost op: 05 March 2017, 15:36:06 »
Edje gaat weer als een raketje, zonder gekheid, jammer dat je de baan moest slopen.
Maar veel succes met je nieuwe baan. Ziet er weer gelikt uit, dat baan plan (y)

Ik ben er ook nog niet uit hoe ik de tafel/modules ga maken.
Maar denk ook de tafel wat hoger te zetten, zodat ik er makkelijker onder kan.
Andere kant is dat Bram er dan niet bij kan :-\
Have fun every day, before you know it's..........

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2141 Gepost op: 06 March 2017, 08:53:55 »


Dit is het baanplan en wordt ook niet meer gewijzigd.  ;D (y)



Beste Ed,

Ten eerste; zeker een mooi nieuw plan! juist door het rondrijden kun je straks in alle hoeken van het tuinhis genieten van de treinen en heb je ook meer verschillende perspectieven. Zoals al eerder gezegd, nu al weer inspirerend. Hoewel? Had je een voorbeeld station? Kijk eens naar station Garmisch-Partenkirchen in vroeger jaren. Ook enkelsporig, ook een BW en ook behoorlijk wat stationssporen voor een enkelsporige lijn.

Ten tweede: Hoewel het je definitieve plan is, toch een paar vragen over het concept van je ontwerp (en misschien wel suggesties ter verbetering).
tafel 1: hoewel deze opzet bij inrijden in het station (met de 3 bogen) erg mooie gelijkmatige lengte oplevert, zou ik misschien wel zoeken naar een mogelijkheid om het meer te laten aftakken dichter bij de perrons. Ik zal nog eens even kijken of ik iets kan schetsen ter suggestie. Dit met name bij de uitneembare brug, om wat meer rijlengte te hebben tussen brug en station. Ook heb je daar geen probleem met de module overgangen?

Tafel 2: Een mooi parade traject (dubbelsporig). Wat is de functie van dit dubbelspoor? In halen? Alleen vanaf het rechterspoor (gezien vanaf de brug) kun je hiervan naar en van het bw, niet vanaf heet linkerspoor. Wat is de gedachte hierbij?

Tafel 3: Vanaf het station naar het BW gaat de locomotief eerst naar de ontslakkingssporen, kolen bunker en water nemen (neem ik aan). Dan opstellen in de locloods. Als de locomotief nu weer terug gaat naar het station, gaat de route via dezelfde sporen, waarom geen directe verbinding aangebracht naar het station?

Hartelijke groet,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 09:29:15 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2142 Gepost op: 06 March 2017, 15:21:37 »
Hoi Ed,

Hierbij hopelijk mijn verduidelijking voor de situatie op tafel 1:
In mijn beleving (let op subjectief!  ;)) is het meer voorbeeld getrouw om de aftakkingen naar de perronsporen niet te laten beginnen voor de bocht en dan afzonderlijk allemaal met de bocht mee te laten gaan, maar wellicht wat te proberen om in de bocht af te takken.

Zie dit voorbeeld bijvoorbeeld uit Waldshut, hier zie je dat de aftakkingen nog in de bocht geplaatst zijn en niet ervoor.
http://www.doku-des-alltags.de/StreckenundBahnhoefe/Hochrheinbahn/Hochrheinbahn%20Data/2%2024%20Waldshut.jpg

Voor jouw situatie heb ik dat even proberen te schetsen. Dit is zeker een schets want ik ben niet geheel zeker van je maten en ook had ik alleen marklin k-rails beschikbaar in mijn rail plan programma.

In je huidige situatie ga ik uit van een totale lengte van tafel 1 van 3.3 meter, waarbij ik ongeveer tot een perronlengte kom van ca 205-235 cm voor alle 6 de sporen.



In mijn schets wordt daar voor sporen 1-2 (links) het meeste afgehaald naar ca 190 cm. Spoor 3 en 4 blijven min of meer net zo lang en spoor 5 en 6 gaan naar ca 200-205 cm.



In mijn schets heb ik de situatie door jou geschetst aan de uitrit richting bw zo gelaten, maar zou je misschien nog het stationsgebouw op die plek dwars boven de sporen kunnen plaatsten om zo een tunnel door de stad te kunnen suggereren. Je hebt daar net iets verder toch al een tunnel over de stad.

In mijn schets ga je met ca een raillengte later vanaf de brug de wisselstraat naar het station in.

Dus als nadelen van mijn schets zie ik:
- iets kortere perronsporen (maar nog steeds lang genoeg denk ik)
- 1x een boogwissel in mijn schets

Voordelen zoals ik ze zie:
- een iets spannender wisselstraat naar het station toe
- eerste wissel iets verder van de brug af
- mogelijk iets minder module overgengen aan die kant
- iets meer voorbeeld getrouw.

Nogmaals, het is een suggestie, vind het gewoon grappig om over deze variatie na te denken.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 21:04:45 door Jelmer. Reden: een zin iets meer verduidelijkt »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5605
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2143 Gepost op: 07 March 2017, 03:50:44 »
Dank voor jullie reacties en positieve opmerkingen mbt het baanontwerp.

Ik zal even wat toelichting geven op jullie voorstellen en suggesties..

-Mijn rij-ervaring op Engelse- en bochtwissels (profirail) is zeer negatief. Indien ik dubbelspoor zou willen (wat overigens niet het geval is  ;D) ontkom ik daar niet aan.
 Dus komt er geen dubbelspoor er in. Is ook niet zo erg want zo druk gaat het niet worden op de baan. Ik wil namelijk ook via TrainController met schematijden gaan werken,
 inclusief dag en nacht simulatie.
 S-bochten vermijd ik liever. Vooral met de lange 1:87 rijtuigen is dat geen gezicht.

-Op tafel 2 is een inhaal spoor t.b.v. de goederenwagon-handelingen naar en van de haven. Ik wil semi-automatisch rijden en kan ik dus lekker klooien terwijl het overige
 verkeer ongehinderd automatisch door rijdt via het andere spoor.

Beetje korte onderbouwing misschien, ben een beetje druk met de jaarlijkse Visum activiteiten om weer een jaar in Thailand te mogen vertoeven  (y)


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #2144 Gepost op: 07 March 2017, 09:03:00 »
helder (en kort)  (y)
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel