Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:07:16
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
  

Auteur Topic: Probleem met wissels  (gelezen 4789 keer)

Fred48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Probleem met wissels
« Gepost op: 15 April 2014, 18:00:27 »
Beste allemaal,
Ik gebruik in mijn baan Piko wissels met magneetspoelaandrijving en eindafschakeling. De wissels zijn nu ca 2,5 jaar oud en blijven regelmatig hangen. Ik stuur de baan aan met Koploper en de WDD van Rosoft, maar wil de mogelijkheid houden de wissels aan te sturen met drukknoppen. De eindafschakeling overbruggen is dus geen optie. De aangeboden spanning om te schakelen is 16 volt wisselspanning vanuit een 60 VA Titan trafo. Hebben jullie tips of trucs om de wissels betrouwbaar te laten werken.
Vr. Gr.
Fred

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Probleem met wissels
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2014, 19:18:47 »
Hallo Fred,

Als wissel blijven hangen is het toch vaak een probleem van te weinig vermogen. Bij Fleischmann Profi wissels is dat ook een bekend probleem, ondanks het feit dat ik daar wel de eindafschakeling heb verwijderd. Als ik ze rechtstreeks vanuit mijn TwinCenter bedien, blijven ze vaak hangen. Als het via de Edits booster gaat, gaat het prima.
Ik zou dus toch op zoek gaan naar een sterkere trafo, misschien zelfs 18V proberen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Probleem met wissels
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2014, 19:31:37 »
Hoi,

Mijn ervaring is dat het wel eens gebeurt dat de steller een stukje terugschiet, en daardoor bij de volgende schakel poging niet meer aan te sturen valt.
Ik heb dit bij alle piko stellers (40+) opgelost door het een en ander door te verbinden:

Bij 1 en 2 dus een stukje doorsolderen, niet al te dik, anders gaat de steller er niet meer overheen.
Wel opletten, de eindafschakeling is nu weg!
Dit is geen probleem als je drukknopjes gebruikt (niet te lang indrukken!) , of een decoder gebruikt.

gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Probleem met wissels
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2014, 20:38:35 »
ik heb dat ook(weigeren)
bij peko is de spanning met een paar tereinen rijdend net te laag
en de fleischman stellers worden na een paar keer schakelen te warm, en dan verbuigd smelt de plastic hevel en lopen ze vast
de wissel zelf schoonspuiten / smeren met een beetje WD 40 door de hevel sleuf  en peko door de wisseltong  te smeren met WD 40

Fred48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Probleem met wissels
« Reactie #4 Gepost op: 17 April 2014, 18:01:30 »
Dank voor jullie reacties. Ik had nog een wat zwaardere trafo liggen en inderdaad dat werkt dat beter. Eindafschakeling verwijderen is wat mij betreft geen optie. Kleinkinderen willen wel eens op een knopje drukken, dus....

Gr. Fred
Vr. Gr.
Fred

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Probleem met wissels
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2014, 20:52:13 »
ik heb dat ook(weigeren)
bij peko is de spanning met een paar tereinen rijdend net te laag

Als zelfs je terein aan de wandel gaat dan heb je een verkeerde lijm gebruikt,of een verkeerd landschap gekozen  ;D  ;)  :P
Verder twijfel ik eraan of je moet blijven kiezen voor een telkens terug kerende smeerbeurt van div onderdelen.
Dat verhelpt tijdelijk de oorzaak,maar je vind er de oorzaak niet mee.
Ik zou toch is opzoek gaan naar wat dat telkens weer veroorzaakt die smeltende/verbuigende dingen,het klinkt in elk geval niet gezond.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Probleem met wissels
« Reactie #6 Gepost op: 17 April 2014, 21:46:29 »
Ik zou toch is opzoek gaan naar wat dat telkens weer veroorzaakt die smeltende/verbuigende dingen,het klinkt in elk geval niet gezond.
fleischmann heeft een plastic schuif
als een wissel met automatische treinloop regelmatig schakelt
en op 16 volt
daar worden ze warm van
En daar kan dat goedkope plastic niet tegen,en gaat vervormen
Wat dat betreft waren die ouderwetse dingen met een metalen schuif onverwoestbaar

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Probleem met wissels
« Reactie #7 Gepost op: 19 April 2014, 21:43:30 »
Hallo Jerry,

Ik heb ook diverse Fleischmann Profiwissels liggen en ken ook veel hobbygenoten die ze hebben. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de plastic grendels smelten, behalve als er bij een wissel zonder eindafschakeling continu spanning op wordt gezet. Zelfs dan zijn de plastic grendels vaak nog wel te repareren, zodat het allemaal weer goed werkt.
Ik zou zelf heel voorzichtig zijn met WD40, al is dat fantastisch spul om alles wat vast zit en dat zou moeten bewegen inderdaad weer aan het bewegen te krijgen. Voor wissels en dergelijke werkt het echter meer als Bisonkit. Doordat het stof aantrekt wordt het een soort pasta, waardoor de lichte onderdelen van een wissel eerder vast gaan zitten dan dat ze lekker vrij bewegen. Hetzelfde effect krijg je als je hele lichte wagons, rijtuigen of zelf loze assen van locs gaat smeren. Ik zou alles eens goed schoonmaken, dan zou het goed moeten werken. Eventueel de grendel wat polijsten, zodat hij wat meer speling heeft en niet zwaar loopt.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Probleem met wissels
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2014, 01:07:05 »
het lijkt eerder of er te weinig stroom door de sppoel kan/gaat
Het zijn er een paar die soms wel soms niet omgaan
als je voelt met en zonder de spoel gaan ze heel soepel met de hand maar niet electrisch

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Probleem met wissels
« Reactie #9 Gepost op: 20 April 2014, 10:11:21 »
Te weinig stroom ?
Lijkt me stug als er nu al dingen smelte/vervormen,dan gok ik op een andere oorzaak en oplossing, zoals bv phdirk aangeeft.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Probleem met wissels
« Reactie #10 Gepost op: 20 April 2014, 11:59:23 »
floris
verwar spanning niet met stroom
Ik vermoed dat de wisseldecoders de oorzaak zijn
Het zijn roco decoders die de voeding en signal over 1 draad uit de raoils halen
dus wel 12 volt maar geen amps

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met wissels
« Reactie #11 Gepost op: 20 April 2014, 13:58:27 »
Beste Jerry,

Advies aan je lees de tekst bij de opening van dit onderwerp eens goed en aandachtig door, voor je allerlei onzinnigheden in de wereld gaat spuien.

Groetjes
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met wissels
« Reactie #12 Gepost op: 20 April 2014, 14:03:12 »
Beste Fred,

De gebruikte spanning is juist 16V het vermogen van de trafo is meer dan voldoende 60VA, komt neer op 3,75 A.

Het probleem van deze moet je zoeken in de Piko aandrijving, of in een eventuele mechanische weerstand.
De WDD te samen met de trafo zijn beide uitstekend in staat deze aandrijving te bedienen.

Als het een probleem is met de eindafschakeling, dus geen contact, dan kun je er wel een spanning van 100V opzetten en een vermogen aanbieden van 1000VA en de schakelpuls een uur laten duren, maar dan gaat de wissel nog steeds niet in de andere stand.

Groetjes
Wim.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2014, 14:07:21 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Probleem met wissels
« Reactie #13 Gepost op: 20 April 2014, 16:05:19 »
denk dat t een beetje onduidelijk overkomt
wat ik zei is dus bij mij het geval
eind afschakelingen zijn er bij mij allang uit

van middag eensgekekn
Bij een aantal aandrijvingen zijn de lipjes die in de wissel steken niet meer op gelijke hoogte
Ze klemmen dan op 1 kant
weer uit gelijnd ,en ze werken nu op een losse wissel op 7 volt
nu in de baan eens uit wisselen met weigeraars

Fred48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Probleem met wissels
« Reactie #14 Gepost op: 27 April 2014, 19:27:02 »
Allen dank voor de input.

Wim, Volkomen duidelijk wat bedoelt. Ik weet waar ik hetzoeken moet.
Vr. Gr.
Fred