Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:08:04
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting  (gelezen 4499 keer)

Rvstijn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Herbeginner sinds 2013
Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
« Gepost op: 13 April 2014, 17:23:16 »
Mijn eerste vraag in dit forum.....ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een Roco kruiswissel straat en deze lijkt een richting op gepolariseerd. Zowel de linker als de rechterrail vanaf een zijde dezelfde polariteit.
Ik heb hem tussen mijn dubbelspoor liggen. Dus kortsluiting op de baan!
Weet iemand het elektrisch schema van deze kruiswissel straat of heeft iemand een oplossing?
Erg bedankt alvast!

« Laatst bewerkt op: 13 April 2014, 20:34:46 door guest7823. Reden: plaatje zichtbaar gemaakt »
Analoog/Gelijkstroom H0, Fleischmann Modelrails, dubbelsporige baan met groot museum/stoomlock depot, van Gend & Loos loods, containerhaven en verfmolen "de Kat". periode IV/V

Henk Veenstra

• Offline Offline
Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2014, 17:26:35 »
Foto v/d kruiswisselstraat?

mvg Henk

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #2 Gepost op: 13 April 2014, 17:31:27 »
Ik denk dat het om zo'n wisselcomplex gaat: http://i.ebayimg.com/00/s/NTQ2WDg5NA==/z/grAAAOxy4dNSy-0G/$_20.JPG
Foto komt van Ebay en gevonden met Google.

Rvstijn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Herbeginner sinds 2013
« Reactie #3 Gepost op: 13 April 2014, 17:41:28 »
Staat erop, zie oorspronkelijk bericht.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2014, 08:38:33 door guest7823 »
Analoog/Gelijkstroom H0, Fleischmann Modelrails, dubbelsporige baan met groot museum/stoomlock depot, van Gend & Loos loods, containerhaven en verfmolen "de Kat". periode IV/V

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 13 April 2014, 19:02:20 »
Kun je aan de hand van je foto eens uitleggen wat nou precies het probleem is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rvstijn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Herbeginner sinds 2013
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2014, 21:10:51 »
Kun je aan de hand van je foto eens uitleggen wat nou precies het probleem is?

Van links gezien hebben beide sporen dezelfde polariteit. Dus treinen rijden op beide sporen van links naar rechts. Echter in mijn baan met dubbel spoor rijden treinen op het onderste spoor van L naar R en op het bovenste spoor van rechts naar links. Met deze kruiswisselstraat in mijn dubbel sporige baan heb ik "dus" kortsluiting.
Met gewone wissels kun je als alles in rechtdoor stand staat gewoon netjes rijden. Je moet alleen voor kruisend verkeer voorzieningen treffen.
Deze roco kruiswisselstraat geeft in alle gevallen kortsluiting.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2014, 21:40:56 »
Goed,

Even wat meer informatie graag: Rijd je digitaal of Analoog?

Met digitaal is dit probleem iets makkelijker op te lossen namelijk. Een en ander is wel afhankelijk van je baanplan. Met digitaal kan je namelijk op een ander deel een keerlusvoorziening maken. Dan los je hier op deze locatie het probleem van kortsluiting op. Je moet dan ergens anders genoeg ruimte hebben voor een keerlusschakeling.

Voor de beeldvorming is het uittekenen van de situatie van belang. Teken de boel maar eens op papier uit. Dan kan je eens kijken of het in jouw situatie op te lossen is en waar de problemen zitten. Neem ook een deel van je baan mee in de tekening. Je zal wel even moeten nadenken over het polariseren van de diverse puntstukken. Ook daar kan het namelijk fout gaan.

Groet Ronald.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rvstijn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Herbeginner sinds 2013
« Reactie #7 Gepost op: 13 April 2014, 23:29:31 »
Ronald, dank voor je reactie.
Ik heb een schematische tekening gemaakt.
Stel je een dubbelsporig baanvak voor waar deze wisselstraat in zit. Meer is er niet. Echter doordat de ene rechtdoorgaande rails dezelfde polarisatie heeft als de ander kunnen de treinen op het andere spoor niet tegengesteld rijden. Er moet iets zijn wat doorverbonden is maar ik kan niet vinden waar.
Ik hoop dat de tekening meer duidelijk maakt.
Ik rijdt overigens (nog) analoog. Er is geen sprake van een lus in mijn baan. Alleen twee keer een kruisend spoor bij het station. Baan is dubbelsporig.

« Laatst bewerkt op: 14 April 2014, 17:51:54 door guest7823. Reden: plaatje rechtop gezet »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 13 April 2014, 23:37:58 »
Echter doordat de ene rechtdoorgaande rails dezelfde polarisatie heeft als de ander kunnen en treinen niet tegengesteld rijden.
Kun je datwat gedetailleerder beschrijven? Ik vermoed dat je iets anders bedoelt dan wat ik lees.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Rvstijn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Herbeginner sinds 2013
« Reactie #9 Gepost op: 13 April 2014, 23:44:55 »
Zie mijn tekening. De polarisatie geeft aan dat deze kruising niet in een dubbelsporige baan kan. Dan zou de polariteit van een van de sporen andersom moeten zijn. Hij veroorzaak dus sluiting met de aangesloten rails van de andere spoor.

Oeps hoe leg ik dit uit.  Dat blijkt lastiger dan ik dacht. Sorry mannen. Stel het meedenken wel ZEER op prijs. Allen bedankt.

Ik hoop dat het langzamerhand duidelijker wordt. In de tekening weergegeven hoe eea op de wissel zit. Natuurlijk is op mijn baan het onderste spoor als weer gegeven en het bovenste precies andersom gepolariseerd. De treinen moeten daar in de andere richting rijden per slot. Vandaar de kortsluiting.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2014, 23:46:48 door Rvstijn »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 13 April 2014, 23:57:50 »
Okee, ik begrijp het nu. Het kruiswissel verbindt beide sporen met elkaar, waardoor ze gelijk gepoold staan. Maar je wil ze juist tegengesteld gepoold hebben omdat de treinen in tegengestelde richting moeten rijden.
Je zult dan de kruising helemaal moeten isoleren van de wissels zodat je die ongewenste verbindingen kwijtraakt. De kruising moet je dan apart voeden via een ompoolschakelaar.
Maar als je een trein over het kruiswissel naar het andere spoor wil laten rijden, dan moet je nog meer dingen ompolen. Heb je al een idee hoe je dat voor elkaar wil krijgen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2014, 02:24:28 »
Ik had zelf nog zo'n wisselstraat liggen zoals op de bovenste foto.

De 4 railstukken doorslijpen met een slijpschijfje (die dremel in z'n assortiment heeft) op de 2 witte lijnen in het midden van de wisselstraat.
Vervolgens het hart van deze wisselstraat appart met een draad van stroom voeden.
Hierdoor zijn beide sporen electrisch van elkaar gescheiden en is de kortsluiting verholpen.

Gebruik voor het schakelen van de 4 wissels 3-polige schakelaartjes bij 2 tegenover elkaar liggen de wissels.

Als de schakelaars de wissels in rechtdoorstand schakelen zijn beide sporen van elkaar gescheiden en kan er in tegenover rijdende richting gereden worden.

Als 1 van de schakelaars 1 wissel in aftakkende stand schakeld wordt het middelste gedeelte gevoed met de rijrichting van het bovenste spoor.
De 3-polige schakelaars voeden het middenstuk en de wisselspoel.
Uitderaard dienen de rijrichtingen van beide sporen hetzelfde te zijn als er overgestoken wordt.

Zo had ik het vroeger op mijn modelbaan aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2014, 17:55:39 door guest7823. Reden: plaatjesranden weg geknipt »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Rvstijn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Herbeginner sinds 2013
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2014, 08:33:23 »
Ok, duidelijk. Ik had gehoopt op een oplossing "af fabriek". In ieder geval handig dat ik al een aanwijzing heb  waar ik moet zagen.
De dremel zal zijn werk doen. Ik hoop dat mijn oorspronkelijke idee om alles met een schakelaar te schakelen gestand kan blijven.
Dank allen voor de reacties. Prima forum.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2014, 09:48:20 »
Je hoeft niet te zagen.
Als je je kruiswissel goed bekijkt, zie je dat de vier wissels en het middendeel losse delen zijn.
Als je van één van de twee doorgaande sporen de wissels loshaalt, kun je de metalen raillasjes in beide afbuigende spoorstaven vervangen door kunststof exemplaren.
Dan bereik je hetzelfde als bij het doorslijpen in de kruising.

Rvstijn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Herbeginner sinds 2013
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2014, 17:44:48 »
Beter :) :) (y)