Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:33:12
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 21:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57

Auteur Topic: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken  (gelezen 5076 keer)

MichaelA

• Offline Offline
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Gepost op: 11 April 2014, 17:00:02 »
Als nieuweling op dit forum en als beginner met modelspoor, zou ik graag jullie mening horen. Maar eerst even een klein beetje achtergrond. Ook ik heb vroeger enorm veel plezier beleefd aan de HEMA-startset die ik op een keer voor mijn verjaardag kreeg. Geen idee hoe oud ik toen was, maar inmiddels ben ik 40. Ik heb twee zoontjes die allebei nog te jong zijn om met modeltreinen bezig te zijn, maar omdat de oudste (deze week twee geworden) niets anders doet dan schreeuwen om treinen, lijkt mij het een goed moment om de hobby op te pakken.

Ik heb natuurlijk de bekende vragen. Maar de belangrijkste vraag is eigenlijk, hoe kan ik dit nu oppakken zodat mijn zoontjes er ook plezier aan kunnen beleven. Ik zelf denk aan langzaam aan, modulair, een baan op te bouwen waar ze - zodra ze oud genoeg zijn - aan mee kunnen werken en daarnaast zelf wat te kunnen bouwen met het 'reservemateriaal'.

Ik heb de afgelopen periode vrij veel gelezen. Over schalen, thema's en modelbouw. Ik begrijp dat ruimte een factor kan zijn, net als budget.
Maar deze twee wil ik bewust eerst buiten beschouwing laten. Het gaat mij er vooral om dat mijn kinderen er over enkele jaren samen met mij veel plezier aan kunnen beleven.

Overigens beschik ik over een garage van 2,5 bij 9m waar ik zeker wel ruimte vrij kan maken. Bugdet is een andere factor, maar aangezien ik de baan modulair wil opbouwen en er geen haast bij heb, vind ik dit op dit moment niet het belangrijkste vind.

Ik hoor, zoals gezegd, graag jullie mening over mijn plan en hoe ik het aan wil pakken.

Alvast bedankt.
Michael

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2014, 17:04:54 »
Hoi MichalA

Allereerst welkom.
Heb je al een tekening van wat je wilt gaan maken? Met welk merk zou je willen gaan rijden? Wil je digitaal of analoge? Hoeveen van de oppervlakte van je garage wil je gaan gebruiken voor de baan? We zien hier allemaal graag plaatjes met wat je plan is. Zo is het helpen en tips geven makkelijker.

Gr Jason

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2014, 17:13:28 »
1, kies geen marklin, als je het dan toch over budget hebt. Marklin is per saldo zo goed als altijd duurder. Voor je kinderen voldoen de tweedehands Hema treinen nog prima, lekker goedkoop en als het kapot gaat, ach, dan haal je toch ff een andere? En als ze later wat ouder zinn upgrade je het materieel net zo makkelijk. Voor de rest, modulair is het toverwoord, schijnt lekker makkelijk werken te zijn. Ik ben eigenwijs en heb een vaste baan (althans, het frame staat er). Voor de rest, doe wat je leuk vindt, het moet voor jou ook leuk en aantrekkelijk zijn en de keuze is reuze... Overigens, kijk misschien eens naar schaal 0, is ontzettend in opkomst en is een ontzettend leuke schaal...
« Laatst bewerkt op: 11 April 2014, 17:15:24 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2014, 17:23:24 »
Voor rollend materieel kan je op menige beurs prima terecht, zoals Tomasso hierboven al gezegd heeft.

Je zou ook een combinatie van Magic Train en normaal Ho kunnen rijden, dat past beide op Ho rails, maar dat Magic train spul is wat minder kwetsbaar

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2014, 17:34:17 »
Je mag het ook voor je eigen lol bouwen; doe ik wel want geen van mijn zoons heeft ooit maar zijdelings interesse getoond.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2014, 19:36:08 »
Hi,

Ik heb zelf een zoon van net drie die (door mij wrs ;-) ook helemaal leip is van treinen. Eerst zijn we begonnen met duplo en daarna een houten treinbaan. Dat is goed voor de fijne motoriek. Dit gaat goed zolang het niet te moeilijk wordt met meerassige locs en wagons die de rails op moeten. Ook heb ik voor hem een plaat gemaakt met een Mehano setje waarmee hij alvast kan wennen aan stroom en besturen.

Dit heeft al geleid tot een brede ervaring en dit is wat ik erover kan zeggen;
- kinderen vinden het erg leuk om treinen 'rondjes te zien rijden'.
- tot en met nu (3) worden treinen per definitie bestuurt met de hand (beleving)
- alles wat te fragiel is ligt er binnen no-time af
- hun spanningsboog is nog erg klein zeker zodra het 'te serieus' wordt
- de interesse is er wel al door de confrontatie met modelbouw, maar vraagt tijd

Met andere woorden; het zal nog wel eventjes duren voordat je echt samen aan een baan werkt  :) Maar laat dat je vooral niet weerhouden om zelf alvast aan de slag te gaan!

Succes
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2014, 19:40:00 »
Hallo

Over 2 jaar willen ze een iPad.
Daarna of een playstation of een X-box.

Jaap

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2014, 20:14:20 »

Dat ligt grotendeels aan opvoeding en de interesse van de ouders. En daarbij kun je hartstikke leuk met een iPad en treinen bezig zijn! (zojuist een z21 aangeschaft ;-)
« Laatst bewerkt op: 13 April 2014, 08:11:46 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
-1- Sebas

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #8 Gepost op: 12 April 2014, 09:54:39 »
Wat ook van belamg is in welke schaal wil je gaan rijden ?
N spoor neemt minder ruimte in maar is wellicht te klein,je kunt anders ook voor HO gaan,dan zien jullie de treinen tenminste rijden en bovendien is dit het meest vertegenwoordigd qua schaal en assortiment in de modelspoor wereld  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MichaelA

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 April 2014, 11:56:55 »
Allemaal dank voor jullie reacties.

Eerst even over de iPads en dergelijke. Ik zit zelf hele dagen voor mijn vak achter de pc. Ik zal mijn kinderen zeker stimuleren om te leren omgaan met computers enz., maar ik vind dat ze eerst maar eens lekker uit moeten razen en dat de tablet niet een middel is om ze rustig te houden, zoals sommige ouders vinden. Daarmee zeg ik niet dat dat voor Jaap geldt, maar ik zie het wel gebeuren bij mijn eigen neefjes en nichtjes.

Gelukkig is mijn oudste erg ondernemend, dus bij hem zie ik dat wel goed komen. En, hij lijkt nu al meer geïnteresseerd in boeken dan tv, dus ik heb erg goede hoop.

De schaal is voor mij nog een vraag. Het wordt H0 of N. Ik neig naar H0 omdat mijn jongens er dan makkelijker mee aan de slag kunnen. N lijkt me te klein voor kinderen. Dus mijn gedachte sluit aan op die van Tijgernootje. Schaal 0 gaat het niet worden. Dat lijkt me te groot worden. Ik weet natuurlijk niet wanneer ik verhuis en die schaal lijkt me te lastig om rekening mee te houden. Op dat gebied zit ik niet op de lijn van Tomasso. wel.

Wat betreft de HEMA-treinen en de keuze voor het merk wel. Daar kan ik dus kort over zijn. Het wordt geen Märklin. Dat merk heeft me nooit aangesproken. Daarnaast, als ik het goed begrijp, kunnen de andere merken eenvoudiger door elkaar gebruikt worden.

Mijn zoon heeft de kriebels bij mij weer boven gebracht. Met Thomas de Stoomlocomotief op tv, was  het al snel 'trein, trein, trein' wat de klok sloeg. Inmiddels heeft hij van zijn neefjes die er inmiddels te oud voor zijn een flinke set Thomas-treintjes en spoor gekregen. Van dat plastic spul waar hij zelf lekker de 'rails' aan elkaar kan klikken. Vooral de modderpoel vind ie leuk, en daarna moet alles 'gauw, gauw, gauw' door de wasstraat. :)
Zoals Sebas zegt, het zal nog wel wat jaren duren, maar ja, modelspoor is per definitie een meerjarenplan. Wie weet toont m'n zoontje nu wel interesse, maar blijkt hij later zo te reageren als de zoons van Gert. Dan heb ik toch maar mooi een excuus om nu te doen, waar ik vroeger niet de mogelijkheid voor had.

Het 'Magic Train'-spul ga ik zeker bekijken, dus dank voor die tip, ivanson. Mijn eigen HEMA-treinen zullen ooit wel naar mijn neefjes zijn gegaan. Ik zal eens rondsnuffelen op internet.

Ik heb verder nog geen idee wat ik precies ga doen, maar ik denk nu om modules te bouwen gebaseerd op een thema dat ik nog even voor mijzelf houd. Ik kan daarom ook nog niet echt plannen laten zien, Jason. Mijn plan is eigenlijk niet meer dan starten, iets bouwen en hopen dat mijn zoons het ook leuk vinden. Vinden ze dat niet, jammer dan, zij moeten hun eigen keuzes maken. Over het oppervlakte heb ik nog niet nagedacht. De auto staat nooit in de garage. Daar staat nu slechts spul, dat een ander op zolder heeft staan en een flinke wijnvoorraad :) Ik zal er wel aan moeten werken om de ruimte te creëren, maar een derde kan ik wel vrijmaken.

Digitaal of analoog? Ik neig naar starten met analoog. Vanwege de kosten, maar ook vanwege DINAMO. Dat spreek me erg aan.

Kortom, ik oriënteer me nog maar heb door jullie reacties wel een aantal dingen duidelijker gekregen. Mijn grootste vraag blijft 'Digitaal, Analoog of beide met DINAMO?' en toch ook een beetje N of H0. Beide vragen met in het achterhoofd: wat is het handigst/verstandigst met het oog op mijn kinderen?

Excuus voor deze enorme lap tekst,  maar als jullie nog aanvullingen hebben, zijn die natuurlijk van harte welkom.

Groet,
Michael

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2014, 21:29:31 »
Met kinderen is H0 het handigst denk ik. Groot genoeg voor hun motoriek en klein genoeg om op een normale ruimte een redelijke baan neer te leggen. Probeer simpel te denken, het begint voor ze met rondjes rijden. Als je dat een beetje afwisselt met een inhaalspoor en een opstelspoor leren ze vast al spoedig treinstellen plaatsen en het nut van simpele rangeerbewegingen.

Digitaal lijkt mij voor de hand liggen, in hun wereld zal dat de standaard zijn. En zo blijven ze naar mijn idee het makkelijkst geinteresseerd (ik merk bij mijn zoontje dat hij het vooral leuk vind als er vanalles gebeurt; geluid, rook, visuele bediening met veel mogelijkheden). Om die reden dus ook de z21 aangeschaft. Kinderen kunnen al snel overweg met nieuwe apparaten als smartphones en tablets. Maar het hoeft natuurlijk niet direct zo geavanceerd, een goede start kan de Roco Multimaus zijn (in een startset of los), die je makkelijk later kunt uitbreiden. Maar gezien bijna iedereen inmiddels wel in bezit is van een smartphone en/of tablet zou ik een simpele z21 startset aanraden: modern, voldoende mogelijkheden, prijstechnisch interessant en uitdagend voor ouders en kinderen.
-1- Sebas

Zoedelaar

• Offline Offline
  • Den Zoedel; modeltramstad
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2014, 21:49:13 »
En weer een 40-er die zijn kind(eren) als excuus gebruikt om te (her)starten met deze hobby. En ik weet wie het zegt!  ;D

Alle keuzes die je gaat maken zijn persoonlijk en hebben voor- en nadelen. In het draadje 'Den Zoedel' kun je ons hele verhaal lezen vanaf het begin.
Onderschat in ieder geval niet hoeveel tijd en geld er in de hobby kan gaan zitten. Heb je nog tijd over en wil je geld verdienen dan is het dagelijks volgen van bijv. Marktplaats een must maar ook op beurzen (Houten) en bij diverse modelbouwwinkels (Modeltreinexpress en MCH in Hilversum) zijn geregeld leuke koopjes te halen.

Tenslotte is dit een ontzettend leuke hobby om ook kinderen te stimuleren creatief bezig te zijn en hun fantasie de vrije loop te laten. Ik laat mijn zoon vanaf zijn 5e jaar bij wat hij leuk vindt meehelpen. Ondanks waarschuwingen doe ik ook geen concessies m.b.t. aanschaf van treinen en andere breekbare zaken. Nog nooit is er iets kapot gegaan (tenminste niet door mijn zoon  ;))!
Opvoeden is stimuleren en enthousiasmeren en vooral zelf het goede voorbeeld geven.

Heel veel succes en ik ga dit draadje volgen!   
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

MichaelA

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2014, 12:25:59 »
Zoedelaar, je slaat de spijker op z'n kop, maar niet tegen moeders hier vertellen.  ;) Hoewel, zij meldde al wel dat ze de modelbouw en vooral het knutselwerk misschien wel uit mijn handen zou nemen.  (y)

Dankzij de reacties heb ik inmiddels mijn keuze gemaakt voor H0. Ik denk dat het eerst een los baantje wordt om even zelf het gevoel(weer) te krijgen. Een simpel ovaaltje, dat later dienst kan doen als testbaan. Maar natuurlijk ook als eerste stappen voor mijn ventjes.

Digitaal of DINAMO is nog een keuze die ik moet maken. Net als de keuze voor merk. Het wordt in elk geval geen Märklin, zoals eerder gezegd.

Hebben jullie nog tips over merken? Welke zijn absolute no-go's vanwege mindere kwaliteit bijvoorbeeld? Welke rails? Ik wil in elk geval zonder ballastbed. Zijn merken compatibel met elkaar? Zowel voor rails als locs, wagons en rijtuigen?

Alle tips zijn welkom, ik wil geen overhaaste beslissing nemen en wie weet kan ik later tippen aan de banen zoals Den Zoedel - erg mooi en enorm om te zien - en andere die ik op dit forum heb gezien.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2014, 13:00:03 »
Rails; zonder ballastbed 'begint' het bij Piko A-Gleis, daarna heb je Rocoline en Peco en loopt het op via Tillig naar Weinert. Is een beetje kort door de bocht, maar geeft een redelijk snel overzicht oplopend in prijs en detaillering. Met kids zou ik Piko (compleet gamma) of Peco (met gebruik van flexrail) kiezen. Stevig, mooi en betaalbaar.

Natuurlijk zijn er nog vele varianten mogelijk, maar een groot voordeel van bv Peco is de goede verkrijgbaarheid (winkels, online, beurzen). Hierin heb je een keuze tussen oa code 100 (basis) en het iets 'fijnere' code 75. Dit zegt iets over hoogte railstaven en/of biels. In principe zijn de verschillende codes (75,83,100) niet uitwisselbaar, maar ook daar zijn wel weer oplossingen voor.

Als je een (Roco) startsetje met Multimaus of z21 aanschaft krijg je er Roco Geoline (=Rocoline met bedding?) bij, maar volgens mij is de bedding gemakkelijk te demonteren en kun je het combineren met Rocoline (mooie code 83 rails). Als dit niet klopt hoor ik het graag overigens.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2014, 13:05:41 door Mudhen »
-1- Sebas

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2014, 13:18:47 »
.... Roco Geoline ... volgens mij is de bedding gemakkelijk te demonteren

Als dit niet klopt hoor ik het graag overigens.
Dit klopt inderdaad niet.

Sander