Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:08:46
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 13:01:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:58:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:40:26
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
  

Auteur Topic: Code 75 en verder  (gelezen 4667 keer)

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Code 75 en verder
« Gepost op: 11 April 2014, 06:58:58 »
Ben gecharmeerd van Code 75 rail en heb wat Peco spul aangeschaft. Nu verder. We komen een beetje in de uithoeken van de spoormodelbouw, maar Code 75 lijkt mij een aantrekkelijk alternatief. Wie even verder zoekt, vindt nog fijner spul, Code 70 en dan kom je daarna in het heilige der heiligen, Proto 87, waar de strenge normen heersen. Ik zoek een compromis. Met Peco Code 75 ben ik tevreden, ik zie het helemaal zitten om daarmee de baan in de belangrijkste zichtdelen te gaan opbouwen. Wissels zijn er van Weinert en Weller, zowel zelfbouw als- ietwat prijzige- gebouwde versies. AnyRail heeft ze ook, dus ik kan mijn plan makkelijk aanpassen. Nu zag ik nog op de Amerikaanse sites Micro Engineering staan voor Code 70 maaar geen idee of dat in Houten of in Nederland uberhaupt verkrijgbaar is. Bestellen kan ik niet in buitenland, daar heb ik de mogelijkheden niet voor (ik heb geen credit cards). Iemand een suggestie waar er vrienden zijn in de finescale wereld die meer weten? Het is dun gezaaid in dit landje met het fijnere spul. Dat wordt in ieder geval veel Internet bestellen. Winkels hier hebben praktisch niets op dat gebied.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Code 75 en verder
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2014, 11:20:33 »
De juiste rails heeft maar deels met railhoogte te maken. Peco is met zn code 75 laag, maar daarnaast gebaseerd op engelse voorbeelden. Micro engineering is weer op US spoor gebaseerd. Dat zie je bij beide terug in de afwijkende (van NL en D) ligging van de bielzen en andere details. Wil je finescale doen, en je wilt europees bouwen is een Micro Engineering wissel dus juist een stap terug het streven naar voorbeeldgetrouwe rails. Met Weinert en de wissels van Günther Weller  lig je voor finescale meer op de goede weg. En Weinert is ook goed verkrijgbaar.

dirkjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2014, 11:59:27 »
Ik ben zelf een voorstander van Peco code 75. Wat het Engelse voorbeeld betreft, ik vermoed dat je dan de uitvoering van de wissels bedoelt. De flexrails kunnen er voor een Nederlandse modelbaan goed mee door. De wissels bouw ik zelf, met dezelfde spoorstaven, waar ik dan een stuk flex voor opoffer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Code 75 en verder
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2014, 13:03:05 »
Bedankt beiden voor de suggesties. Zelf wissels bouwen is de moeite waard om eens te proberen. Ben blij dat Peco Code 75 er mee door kan. Er is niet heel veel anders toch? Iemand ervaring met railbouw met houten bielzen e.d.? Dat lijkt me wel iets dat je goed moet plannen en uittekenen.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: Code 75 en verder
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2014, 20:20:56 »
Bij finescale / proto 87 wordt over het algemeen zelfbouw gehanteerd. Voor wat betreft NE/DU voorbeeld lijkt mij Weinert een goed (kant en klaar) alternatief. Echter ben ik na mijn recente ervaring (daarvoor Peco code 75) met Tillig Elite ook daarvan erg gecharmeerd geraakt.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Code 75 en verder
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2014, 21:13:25 »
Inderdaad veel zelfbouw in de finescale en  proto-87. Voor de duitsland rijders onder de Proto 87 / finescale-liefhebbers... De duitse website : H0-pur.de / HP1 van Willy Kosak. Dat is een fabrikant die helemaal gespecialiseerd is in proto-87. Schrik niet van de prijzen die gevraagd worden voor bepaalde onderdelen ....

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Code 75 en verder
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2014, 21:39:17 »
Jongens allemaal bedankt voor de nuttige tips. We gaan het allemaal eens op een rijtje zetten. Zijn er in Nederland groepen of clubs die werken in finescale en proto en is er in Houten bv. een kraampje voor te vinden?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Code 75 en verder
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2014, 21:45:31 »
Hoi,

Tja... Ik ken houten niet zo heel goed... maar meestal staan er niet veel "finescale"-specialisten op dit soort beurzen. Neem anders eens een kijkje bij de heren en dames van "Fremo". Website Fremo

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Code 75 en verder
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2014, 22:37:41 »
Yep, ik rij RP25-finescale binnen de Fremo. Pur is me net ff een stap te ver (en ik heb er teveel materieel voor)  ;)

dirkjan

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Code 75 en verder
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2014, 23:10:14 »
Bedankt allemaal ik ga gewoon eens wat spullen bestellen bij Weller of Weinert, echt gaaf spul is dat.
Is er ook een officieel Nederlands adres bekend van deze groepen of verenigingen. Op de Duitse Fremo site werkte de NL link trouwens niet. Ik vraag maar...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2014, 23:47:01 »
Even wat misverstanden rechtzetten:
De duitse website : H0-pur.de / HP1 van Willy Kosak. Dat is een fabrikant die helemaal gespecialiseerd is in proto-87.
H0-pur is niet hetzelfde als proto-87. Er is een subtiel verschil in wielafstand en plaatsing van strijkregels. Maar dat verschil is net genoeg om ervoor te zorgen dat beide normen niet compatibel zijn.

Yep, ik rij RP25-finescale binnen de Fremo.
RP25 vind ik niet echt finescale. RP25 is helemaal compatibel met NEM310.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17942
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code 75 en verder
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2014, 00:09:00 »
Bestellen kan ik niet in buitenland, daar heb ik de mogelijkheden niet voor (ik heb geen credit cards). Iemand een suggestie

Om in het buitenland te bestellen voldoet tegenwoordig PayPal. Velen accepteren dat, en met PP heb je geen CC nodig maar kun je die koppelen aan je gewone bankpas.

Iemand ervaring met railbouw met houten bielzen e.d.? Dat lijkt me wel iets dat je goed moet plannen en uittekenen.

Ja, kijk in mijn draadjes van de Civil War baan en de Lake Louisa baan.

Als je fijne rails wilt, waarom kijk je dan niet eens bij Mein Gleis van Weinert? Dat ziet er echt goed uit en is Europees georiënteerd.

Je schrijft dat onder code 70 het heilige der heiligen is. maar RP25 wielen gaan nog over code 40 als het moet. Dus heel erg exotisch is dat niet. Proto en Pur gaat meer over het totaal. Zij beschouwen de rail als model, maar dan moet je ook met je materieel aan de slag en ook de scenery. Want de Pur gedachte is een complete gedachte.

Een oude Fl* met RP25 wielen op een stuk Pur rails zal 't niet gaan worden denk ik ;) Dus je moet daar wel over nadenken.

Ik zou voor Weinert gaan :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Code 75 en verder
« Reactie #12 Gepost op: 12 April 2014, 08:04:56 »
RP25 vind ik niet echt finescale. RP25 is helemaal compatibel met NEM310.

Tussen vinden en zijn zit een verschil. Finescale RP25 (code 88 wielen) en een spiemaat van de wissels >14,6mm is fijner dan NEM310
« Laatst bewerkt op: 12 April 2014, 09:16:58 door Falkenberg »

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Code 75 en verder
« Reactie #13 Gepost op: 12 April 2014, 08:12:45 »
Begrijp ik het goed en zijn RP 25 en NEM 310 niet compatibel ??

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Code 75 en verder
« Reactie #14 Gepost op: 12 April 2014, 09:07:35 »
Aanpassen van de flenshoogten e.d. doe ik niet, het materieel is vrij recent. Het gaat me alleen maar om een fijnere indruk. Proto 87/Pur gaat me te ver. En eerlijk gezegd vind ik Tillig Elite al heel fraai en mooi laag en vooral slank profiel, maar in bepaalde delen wil ik nog meer detail. Met dus die extreem slanke en lange wisselvarianten en kruisingen van Weller bv. die Tillig niet in huis heeft. En dan zit ik ook nog eens met een gepland schaduwstation in Code 100 rails die ik nog over heb en Peco wissels. Moet ik daar vanaf of kan dat allemaal met overgangen?