Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door Marc tramt
Vandaag om 09:37:42
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 09:35:22
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:24:22
Een Rotterdams gebouw door SvenW
Vandaag om 09:22:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 08:46:02
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:29:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:14:03
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:42:42
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:24:17
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Duikeend
Vandaag om 00:42:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
03 September 2025, 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
03 September 2025, 17:54:37
  

Auteur Topic: Van analoog naar digitaal  (gelezen 2882 keer)

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 12 April 2014, 23:30:29 »
Hallo Menno en Henk;

Ik heb Dinamo eens bekeken en ben geschrokken;

Het systeem ziet er goed uit maar ik heb voor mijn baan minstens 1 RM-U nodig en 10 TM44 [kan dat wel met 1 RM-U? er mogen maar 4 TM's op]elk rangeer- en opstelspoor moet een blok worden en alle losse stukken daartussen ook ... eventueel met secties voor de grotere stukken ... ik kom dan al gauw op 40 blokken, verder wordt dan een groot aantal OC32 ed. benodigd, ik heb dan geen al te grote baan maar dit gaat bruin echt niet trekken !!
Tel daarbij de bekabeling 1 PC en allerlei randapparatuur, dat wordt dan een fors bedrag .... 20 units á € 80,= ombouwen lijkt dan daartegen nog betrekkelijk goedkoop !!

Of maak ik een denkfout, van rangeer- en opstelsporen waar wissels voor zitten kan ik toch geen secties maken?

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 13 April 2014, 02:06:35 door ddv »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22551
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #16 Gepost op: 13 April 2014, 07:36:28 »
Je moet eerst bepalen wat je wilt Dieter. Wil je voorlopig alleen met de hand rijden of wil je al snel uitgebreid gaan automatiseren. Automatiseren vergt altijd fikse investeringen, of dat nu puur analoog, met Dinamo of puur digitaal gebeurt.

Mijn advies. Koop een Multimaus en gaan eens lekker digitaal rijden met de loks waar je zo een decoder in prikt. Help jezelf vervolgens van je ombouwfobie af.  ;)
Bouw eens zo'n oude Lima om naar digitaal. Dat is echt supereenvoudig. Plek zat voor een decoder en door al dat plastic worden de motor en eventuele verlichting alleen met wat draden verbonden met de stroomafname. Draden weg, decoder ertussen solderen en klaar. Voorbeelden genoeg op het forum en daarbuiten.
Een klassieke Roco is niet veel ingewikkelder, omdat alle verbindingen daar via de print lopen. Wat onderdelen van de print halen (altijd dezelfde) en decoder aansluiten. Maar zelden hoef je wat ruimte te maken in het chassis en moet dat toch, dan blijkt zo'n Roco verrassend eenvoudig in elkaar te zitten. Ben je gelijk van een eventueel uitelkaarhaalfobie af. Voorbeelden genoeg op het web.
Tegen die tijd draai je je hand ook niet meer om voor een Fleischmann en ben je trots als een aap met zeven staarten. Tienduizenden hobbyïsten die dachten niet te kunnen solderen, niks van elektriek snapten en meenden twee linkerhanden te hebben, zijn je voorgegaan. En geven soms nu heel parmantig advies op dit forum.  ;D

Dan heb je al dikke pret met je hobby gehad (en wat sjagrijn als er toch een decoder in rook opging, leermomentje) en kan je altijd nog gaan nadenken over automatisering al of niet met computer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #17 Gepost op: 13 April 2014, 07:50:19 »
Hallo Dieter,

Verstandig is dus beginnen met Digitaal en niks geen Analoge experimenten tussendoor !!

Dat is altijd verstandig om niet een paar zaken door elkaar te gebruiken  (y) één keer iets vergeten en je bent het haasje....

Komt echter gelijk vraag 2 om de hoek kijken: De wissels, ontkoppelaars e.d. , worden elektrisch handbediend met een knopje, dus wisseldecoders e.d. zijn m.i. niet nodig.

Dat kan altijd inderdaad met digitaal. Veel beursbanen zijn zo... Digitaal rijden, analoog de wissels omzetten. Geen enkel probleem.

Een automatische besturing is [nog] niet voorzien. Waar moet ik bij de opbouw van de rails rekening mee houden, moet ik tóch stukken van isolatieraillassen voorzien of is dit niet nodig, op welke beginnersfouten moet ik letten ??

Het is wat henk aangeeft. Bepaal wat je wil gaan doen. Je kan je baan goed voorbereiden op het gebruik met de computer. Dus al wel het spul in electrisch gescheiden delen (blokken) verdelen en dan de draadjes vanaf de rails aan de onderzijde met elkaar verbinden. Dan kan je in ieder geval (digitaal) rijden. Ik rij ook nog met de hand, maar helemaal voorbereid op het (toekomstig) rijden met de computer.

.....  ik heb dan geen al te grote baan maar dit gaat bruin echt niet trekken !!  Tel daarbij de bekabeling 1 PC en allerlei randapparatuur, dat wordt dan een fors bedrag .... 20 units á € 80,= ombouwen lijkt dan daartegen nog betrekkelijk goedkoop !!
......

Het is wat Henk aangeeft: Je hoeft niet alles in één keer om te bouwen :) Dat kan je instappen doen. Ik heb ook nog een aantal loks op de plank liggen voor een ombouw.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #18 Gepost op: 13 April 2014, 12:04:33 »
Hallo allemaal;

Ik heb sterk getwijfeld en vandaar ook dit draadje, voor mij is nu de kogel door de kerk:

Alhoewel Dinamo mij zeer aanspreekt ga ik uiteindelijk dan tóch voor Digitaal zonder Analoge avontuurtjes [uiteindelijk wil je tóch alles Digitaal krijgen en dan is het dubbel op ... dat geld daar krijg je dan een paar leuke locs voor].
Ik ga wél aan de gang met handbediende wissels e.d., voor wat betreft automatisering is alleen een treinenwissel op de stationssporen voorzien en de rest is lekker spelen/rangeren [veel rangeermogelijkheden] met de treintjes  ;D voor de besturing heb ik voorlopig mijn Roco-Multimaus [e.v.t. nog een 2e erbij aanschaffen] en dan zie ik wel weer verder, een computer voor de besturing was nooit de bedoeling daar zit ik de hele dag al achter op het werk  :P.

Voor wat de ombouw van locs en treinstellen betreft zal ik i.d.d. eerst over die uitelkaarhaalfobie [tegenwoordig blijkbaar een crime met al die kliknokjes, haakjes en oogjes] heen moeten, daarna kan ik die soldeerfobie aanpakken  ;D. Gelukkig heb ik Jos in de buurt, die helpt me zo nu en dan met raad en daad met het Digitale gebeuren hij is daar helemaal in thuis van hem kan ik veel leren. Hooidonk heeft ook al technische hulp aangeboden voor het geval ik tegen probleempjes aanloop kan ik bij hem terecht [de afstand heb ik daar graag voor over en het is ook leuk contacten te leggen in de hobby], misschien dat er ook nog een echte techneut hier in de buurt zit.

Ik twijfel er echter niet aan dat ik nog wel met de nodige vragen zal komen, als mij dat lukt zal ik t.z.t. wat plaatjes plaatsen van de voortgang.

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 13 April 2014, 12:12:32 door ddv »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12276
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #19 Gepost op: 13 April 2014, 12:51:26 »
Vragen staat nog altijd vrij,en er zal hier vast wel iemand wezen die je op een specifiek punt kan verder helpen,das t gemak van een forum  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #20 Gepost op: 14 April 2014, 12:07:42 »
Daarom zitten we hier ook allemaal   (y) (y);D ;D ;D (y) (y)