Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: Van analoog naar digitaal  (gelezen 2852 keer)

ddv

• Offline Offline
Van analoog naar digitaal
« Gepost op: 11 April 2014, 01:10:59 »
Hallo allemaal;

Na jaren van aanschaffen en dan geen tijd - geen plaats hebben/plannen - fantaseren/opzetten en dan weer afbreken ben ik nu eindelijk zo ver dat op zolder de definitieve onderbouw van mijn baan [U-vorm] staat en ik de rails kan gaan leggen.

In wezen wil ik graag Digitaal maar als ik naar mijn materiaal kijk .... voor het grootste deel nog uit de jaren'80 en '90 van de vorige eeuw heb ik hier tóch een "klein" probleem, 5 items zijn Digitaal of met het inpluggen van een decoder simpel Digitaal te maken ... een 20-tal items is Analoog en zal echt moeten worden omgebouwd [het betreft hier bijv. Fleischmann, Roco en Lima NL-materiaal]. Ik heb links en rechts eens geïnformeerd wat zo'n ombouw moet kosten [internet DCC Decoder Service en modelbouwwinkels in de buurt] de offerten lagen rond de €80,= per unit, in één geval werd mij geen offerte gedaan maar gezegd "dat wordt heel duur ... je kunt beter alles verpatsen en nieuw aanschaffen !!" dat dit laatste geen optie is spreekt vanzelf. Ik ben nu op zoek naar wijsheid en inzicht, dus gewoonweg naar HULP en ADVIES zodat ik niet wéér moet afbreken, ik ben op een ander forum dan ook het volgende tegengekomen:

"Je kunt ook Digitaal blijven rijden en de baan zo inrichten dat je via een omschakelaartje van Digitaal op Analoog om kunt schakelen, dan kunnen de oudere loks toch gebruikt worden op je baan en nadien met beetjes, indien intresse, loc voor loc omgebouwd worden."

Nu heb ik links en rechts naar info gezocht maar ik vindt niet echt datgene wat ik zoek, ik heb nog 4 trafo's en kan dus 4 Analoge stroomkringen maken, ik heb ook een complete Roco-Multimaus set om te Digitaliseren ..., hoe kan ik dit het beste aanpakken ? Analoog houdt het in dat er een 40-tal stroomloze stukken moeten komen elk met een eigen aan-uit schakelaar en nogal wat bekabeling [dat wordt natuurlijk na Digitalisering overbodig en ik vraag mij af of Digitaliseren na volledige Analoge opbouw van de baan dan überhaupt nog wel zin heeft behalve dan de lichtjes permanent laten branden en een mooiere loop van het materieel], gaarne raad of verwijzing naar de juiste draadjes.

Bij voorbaat dank

Dieter
« Laatst bewerkt op: 12 April 2014, 23:33:55 door ddv »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Van Analoog naar Digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2014, 01:15:00 »
Al eens aan het zelf proberen gedacht, zo moeilijk is dat digitaliseren niet..

ddv

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2014, 01:27:07 »
Hoi Martin;

Ik ben nog niet zo'n licht op dat gebied [technisch gezien 100% beginner ook met solderen], ik heb nogal wat info en handleidingen voor ombouw van locs verzameld en gezien dat er bij zo'n ombouw nogal wat gesloopt en gesoldeerd wordt waarbij bij een 3-tal locs ook nog gefreesd moet worden om plaats te maken voor de decoder [misschien is toepassen van een N-decoder een optie] de kans is dus groot dat verpatsen en nieuw kopen zelfs een degelijk advies maar voor mij geen optie is ... dus ... ik mot wat  ;)

Dieter

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2014, 08:32:57 »
Je moet dus nog beginnen met het bouwen van de baan,.......dan gelijk beginnen met digitaal. Er gaat een wereld voor je open. Bouw er gewoon zelf elke maand een om en begin met de inprik exemplaren, dan kun je ook al gelijk rijden. In de diverse draadjes, ook van mij zelf, staat het ombouwen van ook de oude loks beschreven. Vaak is dat niets duurder dan de inprik exemplaren ombouwen. Bij sommige moet je de motor gaan isoleren door het schild met de koolborstels te wisselen of......zelf aan te passen. Ook dat wordt hier beschreven.
Ik ben zelf een herintreder en heb nu bijna alle ca 30 loks om gebouwd. Ja ook de dik 30-40 jaar oude metale exemplaren, het is goed te doen en de kosten zijn vaak buiten de decoder met hoogsten €15,00 gedekt. Dat is de nostralgie van je oude loks denk ik zeker waard ;). Het uitfrezen van een chassis is vaak niet nodig en indien toch, doet een bakschroef, ijzerzaag, vijl en een kwartiertje vrije tijd ook wonderen ;D. Succes (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2014, 08:35:36 »
Inderdaad is frezen meestal niet nodig.
Kijk eens op deze site. Daar staan heel veel ombouw projecten.
Grote kans dat er vast wel een paar bij staan van locs die jij ook hebt, of er veel op lijken.
Ook dan kan je de ombouwbeschrijvingen goed gebruiken.
Gr.
Eric

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2014, 08:39:38 »
Solderen van draadjes vraagt geen universitaire opleiding of jaren ervaring. Oefen een beetje op wat losse oude draadjes en het gaat wel lukken. Natuurlijk kun je dan niet gelijk hele printen zelf in elkaar solderen, maar dat hoeft ook niet. Een handleiding voor solderen vind je in de encyclopedie.

Ik heb 40 tot 50 jaar oude loks gedigitaliseerd, en vaak is dat niet meer dan 4 draadjes. Mijn motto is dan ook: "als je twee wissels kunt aansluiten, kun je een decoder inbouwen". In het enkele geval dat het lastig is, staat er je een heel forum terzijde.

knar46

• Offline Offline
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2014, 11:03:07 »
ddv,
als het iemand zoals ik met een technische deuk, twee linker handen en aanvankelijk een digitale analfabeet zijnde gelukt is op latere leeftijd oude locs te digitaliseren moet dat jou ook wel lukken en krijg je er na een eerste geslaagde poging plezier in. Op dit forum is het digitaliseren van veel type locs beschreven en van van foto's voorzien.
Kom je er toch niet uit, vraag dan voor welk type loc je hulp nodig hebt en velen op dit forum zullen je willen helpen.

Bij het digitaliseren van de baan als zodanig (bezetmelders e.d.) komt meer kijken. Ik ben daar op latere leeftijd niet aan begonnen. Seinen bediend door reedcontacten (en relais bij daglichtseinen) zorgen er voor dat ongelukken op de baan niet plaatsvinden.
Succes.
Knar46   

ddv

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2014, 12:01:34 »
Hallo Remunj, ik heb die site gelijk bij de favorieten gezet  (y).

Hoi Knar, ik ben zo ongeveer uit hetzelfde hout gesneden ... alleen trillen die beide linkerhanden daarbij ook nog als ik moet prutsen, zenuwen/angstzweet ??  ;D.

Verstandig is dus beginnen met Digitaal en niks geen Analoge experimenten tussendoor !!

Komt echter gelijk vraag 2 om de hoek kijken: De wissels, ontkoppelaars e.d. , worden elektrisch handbediend met een knopje, dus wisseldecoders e.d. zijn m.i. niet nodig. Verdekt aanwezig zijn alleen sporen van de omloop, geen schaduwstation, omdat er een locdepot en een fabriek met rangeer-en werksporen en in feite 2 [onderling verbonden], omlopen komen verwacht ik niet meer dan 2 of 4 units tegelijk met 1 of liefst 2 Multimuizen te besturen. Een automatische besturing is [nog] niet voorzien.
Waar moet ik bij de opbouw van de rails rekening mee houden, moet ik tóch stukken van isolatieraillassen voorzien of is dit niet nodig, op welke beginnersfouten moet ik letten ??

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 11 April 2014, 12:14:09 door ddv »

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2014, 12:13:24 »
Een automatische besturing is [nog] niet voorzien.
Waar moet ik bij de opbouw van de rails rekening mee houden, moet ik tóch stukken van isolatieraillassen voorzien of is dit niet nodig, op welke beginnersfouten moet ik letten ??

Groet Dieter

Dat [nog] is wel cruciaal. Als je vrijwel zeker weet dat je niet gaat automatiseren, dan zijn isolaties overbodig. Ben je er nog niet uit, dan kan je bedenken waar automatische blokken zouden komen en aan het begin en het eind van ieder blok een stuk railstaaf van pakweg 30 cm isoleren. Ingewikkeld is dat niet en voorlopig overbrug je de isolaties. Als je al een baanplan hebt, kunnen we even meekijken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2014, 12:37:09 »
Hallo Henk;

Omdat het zich perfect leent voor de beperkte ruimte die ik op zolder ter beschikking heb wordt de basis van de hoofdbaan zo ongeveer het plan van RuudK [met diens instemming]. Aan de onderzijde van de linkerpoot komt een lus met daaraan de fabriek met het emplacement [rafinaderij/chem.fabriek] met opstel/rangeer- en werksporen en een locloods. Rechts komt er een loc-treinendepot met locloodsen [rond of recht weet ik nog niet] en opstel/rangeer/parkeersporen. Boven komt een militaire treinverlading met kazerneterrein [2 sporen] en een halte bij de bovenstad [3 sporen], het opgaande spoor naar het bovenste stationnetje vervalt. Eventueel automatische treinenwissel bij binnenkomen cq. verlaten station maar dat is het dan ook al wat mogelijke automatisering betreft denk ik.

Omdat het hier tóch nog afstanden van een meter of 7 á 8 vanaf de stroomvoorziening betreft wil ik om de 2 of 3 meter, maar in elk geval na ieder wissel, rijspanning aansluiten op de geplande ringleiding, eventueel komen er ook lichtseinen [armseinen voor de jaren '90 ook mogelijk ??].

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 12 April 2014, 23:39:34 door ddv »

MennoW

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2014, 12:47:58 »
Hallo iedereen.

Menno hier, doe niet zoveel actief in het forum maar deze kon ik niet zomaar voorbij laten gaan.
Dieter, misschien is het Dinamo (Dynasys) systeem iets voor je, te gebruiken met Koploper of iTrain software.
Het systeem is blok-gestuurd (elk blok zijn eigen stroom-voorziening) en er kunnen dus analoge en digitale treinen door elkaar rijden.
En natuurlijk trekt dan de digitale lok mooier op maar daartegen over staat dat je de "oude" spullen niet hoeft om te bouwen of weg te gooien.
Mogelijk iets om over na te denken. Ik ben zelf nog pril bouwer maar het werkt prima, die van 40 jaar oud rijd prima naast die van gister.
Suc7, Menno.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 April 2014, 17:36:50 »
Ook ik heb tegen het digitaal maken op gezien. Toch heb ik het op een gegeven moment aangepakt. Digitale locs rijden meestal ook analoog. Dus op de analoge baan werken die gewoon ook. Dus hierdoor kun je stap voorstap, loc voor alles ombouwen en hoeft niet alles één keer. Bekijk de ombouw een keer op het internet. Er staan genoeg uitlegfilmpjes voor elke loc. Waarschijnlijk staat er ook uitleg voor jouw oudere locs. Bij oudere Fleischmann locs moet het motorschildje aangepast worden. DCC decoderservice in Ede doet dit voor weinig. En dat is goedkoper dan de loc afgeven. Geef alleen het motorschildje af.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2014, 17:38:51 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ddv

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 April 2014, 11:47:55 »
Hoi Menno en Zuylen;

Is Dinamo niet dat wat ze bedoelden met:

"Je kunt ook Digitaal blijven rijden en de baan zo inrichten dat je via een omschakelaartje van Digitaal op Analoog om kunt schakelen, dan kunnen de oudere loks toch gebruikt worden op je baan en nadien met beetjes, indien intresse, loc voor loc omgebouwd worden."

wat ik hier in het begin in de vraag heb gesteld ??

Ik heb begrepen dat DCC die motorschildjes voor Fleischmann niet meer leveren kan.

Groet Dieter

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 April 2014, 11:56:55 »
Schildjes worden niet meer nieuw geleverd, maar je kan ze wel laten aanpassen. Of kijk eens op een beurs, daar willen ze ook nog wel eens opduiken.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 April 2014, 12:12:40 »
Nee, dat is wat anders Dieter. Natuurlijk kan je met een omschakelaar een analoge trafo of een digitale centrale op de rails aansluiten. Dinamo is een digitaal systeem, alleen zitten de decoders niet in de loks, maar beheren een deel (blok) van de baan. Een computer stuurt analoge loks van decoder naar decoder en dus van blok naar blok. Het systeem kan inmiddels ook DCC-decoders direct digitaal aansturen. Het is vooral bedoeld voor mensen die willen automatiseren zonder loks altijd om te bouwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.