Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door Mar-Cas
Vandaag om 15:20:45
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37

Auteur Topic: Van analoog naar digitaal  (gelezen 2845 keer)

ddv

• Offline Offline
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 12 April 2014, 23:30:29 »
Hallo Menno en Henk;

Ik heb Dinamo eens bekeken en ben geschrokken;

Het systeem ziet er goed uit maar ik heb voor mijn baan minstens 1 RM-U nodig en 10 TM44 [kan dat wel met 1 RM-U? er mogen maar 4 TM's op]elk rangeer- en opstelspoor moet een blok worden en alle losse stukken daartussen ook ... eventueel met secties voor de grotere stukken ... ik kom dan al gauw op 40 blokken, verder wordt dan een groot aantal OC32 ed. benodigd, ik heb dan geen al te grote baan maar dit gaat bruin echt niet trekken !!
Tel daarbij de bekabeling 1 PC en allerlei randapparatuur, dat wordt dan een fors bedrag .... 20 units á € 80,= ombouwen lijkt dan daartegen nog betrekkelijk goedkoop !!

Of maak ik een denkfout, van rangeer- en opstelsporen waar wissels voor zitten kan ik toch geen secties maken?

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 13 April 2014, 02:06:35 door ddv »

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 13 April 2014, 07:36:28 »
Je moet eerst bepalen wat je wilt Dieter. Wil je voorlopig alleen met de hand rijden of wil je al snel uitgebreid gaan automatiseren. Automatiseren vergt altijd fikse investeringen, of dat nu puur analoog, met Dinamo of puur digitaal gebeurt.

Mijn advies. Koop een Multimaus en gaan eens lekker digitaal rijden met de loks waar je zo een decoder in prikt. Help jezelf vervolgens van je ombouwfobie af.  ;)
Bouw eens zo'n oude Lima om naar digitaal. Dat is echt supereenvoudig. Plek zat voor een decoder en door al dat plastic worden de motor en eventuele verlichting alleen met wat draden verbonden met de stroomafname. Draden weg, decoder ertussen solderen en klaar. Voorbeelden genoeg op het forum en daarbuiten.
Een klassieke Roco is niet veel ingewikkelder, omdat alle verbindingen daar via de print lopen. Wat onderdelen van de print halen (altijd dezelfde) en decoder aansluiten. Maar zelden hoef je wat ruimte te maken in het chassis en moet dat toch, dan blijkt zo'n Roco verrassend eenvoudig in elkaar te zitten. Ben je gelijk van een eventueel uitelkaarhaalfobie af. Voorbeelden genoeg op het web.
Tegen die tijd draai je je hand ook niet meer om voor een Fleischmann en ben je trots als een aap met zeven staarten. Tienduizenden hobbyïsten die dachten niet te kunnen solderen, niks van elektriek snapten en meenden twee linkerhanden te hebben, zijn je voorgegaan. En geven soms nu heel parmantig advies op dit forum.  ;D

Dan heb je al dikke pret met je hobby gehad (en wat sjagrijn als er toch een decoder in rook opging, leermomentje) en kan je altijd nog gaan nadenken over automatisering al of niet met computer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #17 Gepost op: 13 April 2014, 07:50:19 »
Hallo Dieter,

Verstandig is dus beginnen met Digitaal en niks geen Analoge experimenten tussendoor !!

Dat is altijd verstandig om niet een paar zaken door elkaar te gebruiken  (y) één keer iets vergeten en je bent het haasje....

Komt echter gelijk vraag 2 om de hoek kijken: De wissels, ontkoppelaars e.d. , worden elektrisch handbediend met een knopje, dus wisseldecoders e.d. zijn m.i. niet nodig.

Dat kan altijd inderdaad met digitaal. Veel beursbanen zijn zo... Digitaal rijden, analoog de wissels omzetten. Geen enkel probleem.

Een automatische besturing is [nog] niet voorzien. Waar moet ik bij de opbouw van de rails rekening mee houden, moet ik tóch stukken van isolatieraillassen voorzien of is dit niet nodig, op welke beginnersfouten moet ik letten ??

Het is wat henk aangeeft. Bepaal wat je wil gaan doen. Je kan je baan goed voorbereiden op het gebruik met de computer. Dus al wel het spul in electrisch gescheiden delen (blokken) verdelen en dan de draadjes vanaf de rails aan de onderzijde met elkaar verbinden. Dan kan je in ieder geval (digitaal) rijden. Ik rij ook nog met de hand, maar helemaal voorbereid op het (toekomstig) rijden met de computer.

.....  ik heb dan geen al te grote baan maar dit gaat bruin echt niet trekken !!  Tel daarbij de bekabeling 1 PC en allerlei randapparatuur, dat wordt dan een fors bedrag .... 20 units á € 80,= ombouwen lijkt dan daartegen nog betrekkelijk goedkoop !!
......

Het is wat Henk aangeeft: Je hoeft niet alles in één keer om te bouwen :) Dat kan je instappen doen. Ik heb ook nog een aantal loks op de plank liggen voor een ombouw.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ddv

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 April 2014, 12:04:33 »
Hallo allemaal;

Ik heb sterk getwijfeld en vandaar ook dit draadje, voor mij is nu de kogel door de kerk:

Alhoewel Dinamo mij zeer aanspreekt ga ik uiteindelijk dan tóch voor Digitaal zonder Analoge avontuurtjes [uiteindelijk wil je tóch alles Digitaal krijgen en dan is het dubbel op ... dat geld daar krijg je dan een paar leuke locs voor].
Ik ga wél aan de gang met handbediende wissels e.d., voor wat betreft automatisering is alleen een treinenwissel op de stationssporen voorzien en de rest is lekker spelen/rangeren [veel rangeermogelijkheden] met de treintjes  ;D voor de besturing heb ik voorlopig mijn Roco-Multimaus [e.v.t. nog een 2e erbij aanschaffen] en dan zie ik wel weer verder, een computer voor de besturing was nooit de bedoeling daar zit ik de hele dag al achter op het werk  :P.

Voor wat de ombouw van locs en treinstellen betreft zal ik i.d.d. eerst over die uitelkaarhaalfobie [tegenwoordig blijkbaar een crime met al die kliknokjes, haakjes en oogjes] heen moeten, daarna kan ik die soldeerfobie aanpakken  ;D. Gelukkig heb ik Jos in de buurt, die helpt me zo nu en dan met raad en daad met het Digitale gebeuren hij is daar helemaal in thuis van hem kan ik veel leren. Hooidonk heeft ook al technische hulp aangeboden voor het geval ik tegen probleempjes aanloop kan ik bij hem terecht [de afstand heb ik daar graag voor over en het is ook leuk contacten te leggen in de hobby], misschien dat er ook nog een echte techneut hier in de buurt zit.

Ik twijfel er echter niet aan dat ik nog wel met de nodige vragen zal komen, als mij dat lukt zal ik t.z.t. wat plaatjes plaatsen van de voortgang.

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 13 April 2014, 12:12:32 door ddv »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #19 Gepost op: 13 April 2014, 12:51:26 »
Vragen staat nog altijd vrij,en er zal hier vast wel iemand wezen die je op een specifiek punt kan verder helpen,das t gemak van een forum  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ddv

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 April 2014, 12:07:42 »
Daarom zitten we hier ook allemaal   (y) (y);D ;D ;D (y) (y)