Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:05:45
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:57:18
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:21
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 21:46:27
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 21:30:34
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:50:32
Yamorc 7001 dood door Menno
Vandaag om 20:33:08
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 19:22:24
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
Aansluiting Bezetmelding door Ronaldk
Vandaag om 17:47:08
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
  

Auteur Topic: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..  (gelezen 5565 keer)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #15 Gepost op: 23 March 2014, 19:56:27 »
Hoe zit het nou met dat vage idee om VIRM om te bouwen voor de HSL.
is dat onzin of word daar serieus aan gedacht?
Gezien ze gaan beginnen met de revisie van DD-IRM.

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat dit inderdaad een plan was. Er stonden afgelopen zomer zelfs proefritten gepland met een door een Thalys getrokken VIRM over de HSL om te kijken of de VIRM wel voldoet aan het profiel van vrije ruimte. Maar het is er niet van gekomen. Het wordt nu BR186 met getrokken ICRm's.

CKLX

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2014, 20:58:33 »


De overgebrachte BDs-en worden, volgens onderschrift, in Haarlem omgebouwd zodat ze met Traxx-en kunnen rijden. Is dit dan voor de Benelux dienst of ook voor de InterCityDirect?

Ik denk toch voor de ICD ;-)

Als je ze voor de Beneluxdienst zou willen gebruiken, moet eer wel wat meer gedaan worden als aleen maar voor de traxx!! ;-)

Maar het zou wel leuk zijn ja, Traxx in blauw-geel en het ICRM stuurstandrijtuig naar Brussel.....zou en moie opvolger voor de ,,oude" Benelux zijn geweest......aal hoewel de NS zich dan zelf in hun eigen kont zouden bijten (Oostenrijks-Duits spreekword), dan hadden ze de oude Benelux-BS geleijk kunnen aanpassen :'(

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #17 Gepost op: 23 March 2014, 21:04:34 »
Hmm was wel zeer interessant geweest een Thalys voor een V-IRM.

jammer dat dat niet doorging/gaat.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2014, 22:16:37 »
Nee ICRm. ICMm is koploper en ICK zijn die duitse 2de handsjes

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Dat weet ik, vandaar ook mijn vraag.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #19 Gepost op: 24 March 2014, 13:30:42 »
Doelde meer op het voormalig Beneluxmaterieel. Volgens mij zijn de bijbehorende stuurstandrijtuigen toch naar de eeuwige jachtvelden verplaatst? Nou weet ik niet of die dingen al ver op waren of niet, maar 't moest al eruit voordat de falende opvolger op 't spoor zou komen... ;D
Alleen de stuurstanden zijn nooit in revisie gegaan omdat destijds al bekend was dat er een eind zou komen aan de benelux treinen.
De gewone rijtuigen konden dan naar de binnenlandse dienst en de stuurstanden ging dat niet op omdat ze alleen met de 11.8 lokken samen konden rijden.

Mede daarom is het niet erg dat ze gesloopt zijn, aangezien je met de stuurtafels toch niets meer kon.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #20 Gepost op: 24 March 2014, 13:51:27 »
Ik denk  dat 'de politiek' al een behoorlijke invloed had bij het besluit die rood/gele TrekDuw te laten sterven... >:(

Het succes van BeNeLux Mat-'57, het niét sneuvelen met de opvolger: die "eerste TrekDuw", het dus noodgedwongen ontwikkelen van die rood/gele TrekDuw, maar dus 'via het Protocol' om zeep helpen van die BeNeLuxtrein is voor mij veelzeggend...
Opvolger? De 'eerste trekduw' was als uitbreiding op de Benelux Hondekoppen, niet ter vervanging ervan. Als de NS en NMBS niet gezien hadden in de Beneluxdienst hadden ze deze ook niet voortgezet met ICR. Dat deze later door de Fyra is vervangen is jammer maar wel begrijpelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #21 Gepost op: 24 March 2014, 20:18:34 »
De Beneluxtrein was een succesvol concept, maar weer niet zo succesvol dat dit de start van een tweede treindienst ( Fyra) rechtvaardigde. Dat de komst van de laatste, het einde van de eerste betekende, was te verwachten. Zeker bij een speler met monopolistische trekjes. Het op alle manieren tegenwerken van de lage Landen Iijn past ook in dat plaatje.

Resultaat: miljarden gespendeerd voor tien minuten tijdwinst

Verstuurd vanaf mijn ME302C met Tapatalk

Heußenstein : HO, DB 1957

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #22 Gepost op: 25 March 2014, 10:04:54 »
Het is ook nooit het idee geweest om een tweede treindienst te starten, bedoeling was om de benelux te verhuizen naar de HSL.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #23 Gepost op: 25 March 2014, 14:35:24 »
Dat is toch niet helemaal waar. De HSL-Zuid concessie is bedoeld als totaal van het HRN losstaand geheel. Er mocht geen enkele verwevenheid zijn. Het was de bedoeling van de politiek, dat de concessiehouder de hogesnelheidstreinen aan zou bieden naast de reguliere intercitydiensten;
dit blijkt ook uit de concessieovereenkomst ("de hogesnelheidstrein moet concurreren met het conventionele spoorvervoer, het vliegtuig en de auto")

Door capaciteitsgebrek in de Schipholtunnel, ging de minister uiteindelijk schoorvoetend akkoord met het opheffen van de Beneluxtrein. Wel zou geen substantiële verslechtering van de dienstregeling op de rest van het HRN worden geaccepteerd. Dat de intercity Amsterdam-Rotterdam via Haarlem anno 2014 langer onderweg is dan in 1957, spreekt verder boekdelen over in hoeverre de NS tegemoet gekomen is aan deze eis. En ook hoe hard de eisen zijn die de politiek stelt aan NS.
Heußenstein : HO, DB 1957

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #24 Gepost op: 26 March 2014, 10:11:00 »
Dat daagt mij juist dat de BNL geen onderdeel was van het HRN ?


dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #25 Gepost op: 26 March 2014, 12:30:44 »
De verbinding Amsterdam--Rotterdam via Haarlem is sinds de opening van de Schiphollijn niet meer de hoofdverbinding tussen beide steden, dus dat die verbinding in de jaren niet verbeterd is, maar verslechterd is logisch.
De Benelux was/is onderdeel van NS Internationaal/Highspeed en niet van NS Reizigers.

Dirk

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #26 Gepost op: 26 March 2014, 15:07:02 »
Zolang producten van NS Internationaal/NS HiSpeed in paden rijden, waar reguliere NS / HRN treinen dan voor vervallen (lekker goedkoop binnen het zelfde concern) en ook gewoon binnenlandse reizigers mee nemen, blijft het voor mij HRN werk.

Barth

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #27 Gepost op: 26 March 2014, 16:06:57 »
Wellicht een vraag dat niet met dit onderwerp te maken heeft, maar waarom heette die trein "Benelux-trein"? Volgens mij deed hij alleen Nederland en Belgie aan.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1673
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #28 Gepost op: 26 March 2014, 16:15:26 »
P.S. citaat uit Wikipedia:
Er waren oorspronkelijk plannen om door te rijden naar Luxemburg, vandaar de naamgeving Benelux, maar dat is er nooit van gekomen, onder andere omdat het motorvermogen van de destijds gebruikte treinstellen niet voldoende was voor de hellingen tussen Brussel en Luxemburg.

mvg,
Erich
« Laatst bewerkt op: 27 March 2014, 12:34:28 door Deetrein. Reden: naamgrapje verwijdert »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #29 Gepost op: 26 March 2014, 19:40:58 »

Denk niet dat iemand zijn naam hier iets mee te maken heeft en gewoon een misplaatste opmerking van je is.

Wim
« Laatst bewerkt op: 27 March 2014, 00:13:16 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT! »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.