Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:15:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 18:08:14
Roco NS plan V door Petertje
Vandaag om 17:36:47
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 17:34:50
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:33:50
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 17:01:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 16:42:27
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Eelco Storm
Vandaag om 15:55:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Biesje
Vandaag om 13:15:24
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Pauldg
Vandaag om 10:58:29
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 09:27:12
PB Models, ICR-rijtuigen door Roelof R
Vandaag om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door aad52
Vandaag om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
  

Auteur Topic: Fl* # 4077 probleem  (gelezen 2291 keer)

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Fl* # 4077 probleem
« Gepost op: 20 August 2007, 13:53:37 »
m'n fleischmann lok 4077 heeft na 3 jaar rijden op de clubbaan verse koolborstels nodig, omdat de orginele versmolten zijn aan het motoranker, maar het probleem is nu dat ik de borstels er niet uitkrijg. het motorschild kan er niet af, want dan zit de motoras (aan 2 kanten gelagerd, waarvan 1 lager op het schild zit!) voor de benen, terwijl een van de drijfassen ook nog eens niet ver genoeg aan de kant kan. iemand een suggestie hoe ik de koolborstels dus kan vervangen zonder het motorschild eraf te halen?

in ieder geval bedankt!

Timo

manuelspot

  • Gast
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2007, 14:07:25 »
Hallo Timo,

Het motor schild moet er gewoon af kunnen iets meer verzetten.

Niet van dat benouwde gedoe met zo'n fleischmann motor.

Manuel

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2007, 14:22:03 »
gewoon mijn specialiteit zeg je dus, lomp geweld...

moet lukken, ben texels kampioen zwaargewicht judo de afgelopen jaren, dus dat komt helemaal goed, maar ik wilde gewoon voorzichtig aan doen, je weet maar nooit!

Timo

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2007, 17:46:16 »
Het motorschildje vervangen is een betere optie voor 8,- euro ben je de man.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2007, 22:32:41 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #4 Gepost op: 20 August 2007, 17:55:52 »
Gewoon een beetje gepast geweld, dan komt het schild wel los.
De schroefjes er volledig uithalen en dan met een schroevendraaiertje er achter even het schild opwippen en klaar.

Een nieuw schildje kost niks maar het is best mogelijk dat de koolborstels er na het verwijderen van het schild er nog wel uit willen (met een stukje rond stafmateriaal).

Succes er mee  :)

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2007, 11:31:02 »
dat is het juist, het schildje kan ik zo loshalen, geen enkel probleem, maar het kan niet van het motorasje af, en ik heb dan in totaal slechts een mm of 5 speling, wat ik wel wat krap vind. het schildje zit nl op het asje, en als je em zo ver mogenlijk naar boven haalt als kan, dan zit de loopas voor de poten, want die kan ook geen kant op. en een nieuw motorschildje doe ik ook liever niet, de decoder zit er nl aangesoldeerd!

Timo-> nog steeds niet geprobeerd hoor!

manuelspot

  • Gast
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2007, 12:54:12 »
Citaat
gewoon mijn specialiteit zeg je dus, lomp geweld...

moet lukken, ben texels kampioen zwaargewicht judo de afgelopen jaren, dus dat komt helemaal goed, maar ik wilde gewoon voorzichtig aan doen, je weet maar nooit!

Timo

Bij Fleischmann moet je soms wel een beetje. Maar ben verder heel netjes met modellen hoor.  ;)

Manuel

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2007, 14:48:55 »
gewoon mijn specialiteit zeg je dus, lomp geweld...

Nou dat lompe geweld laat maar achterwege!!!!
Dit is niet een lok die iedereen zomaar eventjes opent.


Ik heb dan ook het volgende met succes gedaan.
Allereerst haal je de pinnetjes uit de wielen waar de drijfstangen
mee zijn bevestigd los van de lok daarna de schroef die midden
op het frame zit verwijderen.
Hierna kun je de drijfstangen los halen van het frame en de wielen.
Je haalt aan de motorzijde het middelste grote wiel van de as.
alvorens je dit doet maak je met een scherp mes een kras in de lak van het wiel en de as. zodat je na reparatie het wiel weer op de juiste stand
monteert.
Vervolgens kun je het motorschild verwijderen.
Nadat het motorschild is verwijderd ga je met een scherp mes aan de onderkant van de koolborstel-houders zo'n 2mm van het motorschild doorsnijden of met een Dremel doorslijpen.
Vervolgens de collector schoonmaken (pas op dat je het
plastic ringetje wat om het asje van de collector zit niet verliest) en dan de  nieuwe koolborstels plaatsen.
Vervolgens zet je de lok weer inelkaar.

Mocht je het niet aandurven vraag dan iemand van de club die de
nodige ervaring heeft met dit soort lokomotieven.




Timo

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2007, 14:52:30 »
Sorry Timo,
Ik heb geprobeerd om een afbeelding erbij te doen maar dat is mislukt.
Succes Erwin.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2007, 17:36:22 »
Alsnog een plaatje.




Erwin.

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Fl* # 4077 probleem
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2007, 15:39:57 »
het is na behoorlijk wat lompigheid en veel binnesmonds gevloek toch gelukt. met een schroevendraaier de verbrande vlakjes weggestoken, en met een stukje draad met een haaks puntje eraan de koolborsteltjes eruit gepeuterd. nieuwe erin, alles nog maals schoonmaken (uhu, was dus ook echt wel nodig!) en na fors wat haperingen en gelach van romar doet ie het weer goed.

trouwens, er is verder niemand op de club die ervaringen heeft met dit soort locjes, jaap is N spoorder, en weer daar veel van, en de rest houdt zich niet bezig met "die zwarte troep"volgens joop, waarbij ik me niet bezig houdt met die "gele rommel". iig, op het sluitlampje na is ie weer tiptop in orde en kan ie weer 3 jaar mee!

Timo-> die dan ook nog meteen maar de onmogelijke opgave van het N lokje in elkaar zetten met 4 lichtgeleiders die los zitten en een motortje wat uit het frame donderd heeft overwonnen!