Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hasenwald
Vandaag om 15:11:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
Programmeren cv door Ronald Halma
Vandaag om 15:04:27
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:41:53
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22

Auteur Topic: Avondje Utrechts archief  (gelezen 12940 keer)

Pauldg

• Offline Offline
Re: Avondje Utrechts archief
« Reactie #45 Gepost op: 01 April 2014, 07:59:36 »
Storm lopen zal het ook zeker niet. Maar de kunst is ook om glimlachend te zwijgen wanneer je zelf slim genoeg bent om er niet in te tuimelen.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #46 Gepost op: 01 April 2014, 08:06:24 »

En niet alles staat op fiche, er zijn ook een hoop bestekken met tekeningen van bebouwing en infra die je nog gewoon aan moet vragen en die dan uit het archief worden gepikt voor inzage.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 01 April 2014, 10:31:28 »
Voor 766 ben ik al twee keer een hele dag daar aan het snuffelen geweest, 1185 fiche tekeningen mat'54, en daar zit dan niet eens alles tussen, dus ik ga nog een keer terug om dingen op te vragen. En bijvoorbeeld van mat'57 staan er maar 8 op fiche, daar moet ook meer van zijn. Maar het is wel echt heerlijk om daar door de fiches te snuffelen. Er staan trouwens ook boeken waar je ter plekken op kan zoeken wat de archief nummers zijn van bepaalde objecten.

Groeten Edwin.

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #48 Gepost op: 01 April 2014, 11:30:05 »
Alleen het gedeelte van het NS-archief dat destijds in Zutphen lag is op microfiche gezet.Daarnaast zijn er nog de bestekken van de Maatschappij tot Aanleg van Staatsspoorwegen/Staat der Nederlanden.Dit zijn dossiers bestaande uit gedrukte brochures, waarin het betreffende object beschreven wordt en de eisen die gesteld worden aan het bouwmateriaal aangevuld met steendruktekeningen van het object.Dit alles gaat over de aanleg van emplacementen, gebouwen, bruggen etc. van de door de Staat aanbestede spoorlijnen.Hierbij zitten ook de lijnen naar Den Helder en Hoek van Holland omdat deze door de Staat zijn aangelegd en daarna geëxploiteerd door de HSM.Al deze bestekken zijn ook in het Nationaal Archief in Den Haag en in de verschillende provinciale archieven te vinden.Dan zijn er nog dossiers van de  HSM, NCS en NRS en de latere aanvullingen en wijzigingen van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen.Van dit archiefmateriaal mag alles wat kleiner is dan A3 en niet in kwetsbare staat verkeert op het kopieerapparaat in de studiezaal gekopieerd worden en alles wat groter is moet door de reproafdeling tegen beduidend hogere kosten gekopieerd of gescand worden.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 01 April 2014, 13:09:28 »
Anders gezegd, wat het Utrechts archief in bezit heeft lag in Zutphen,  het zogenaamde historisch archief.  Het meeste wat daar tussen zit qua materieel zijn algemeen plan tekeningen en doorsnede tekeningen. Een enkele map zoas kameel en hondekop bevat meer.

Mvg,
Robin

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #50 Gepost op: 01 April 2014, 14:39:13 »
Het archief van de NS is van hot naar her verplaatst, voor het ondergebracht werd bij HUA. Gesjouw met archieven is funest, er gaat altijd wat verloren, per ongeluk danwel minder per ongeluk.

Eelco

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2014, 15:11:28 »
Meer dan de microfiches van HUA is er helaas niet.Er zijn ongetwijfeld nog tekeningen bij Nedtrain, maar die schijven bij de FAQ's op hun site dat die " informatie niet vrij beschikbaar is voor particulieren"  http://www.nedtrain.nl/over-nedtrain/veelgestelde-vragen/ .Voor meer tekeningen is een ingewikkelde zoektocht nodig in de archieven van de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten of de archieven van de leveranciers zoals Werkspoor, Beyer, Peacock & Co, Krauss Maffei , SLM Winterthur etc. Verder duiken er af en toe tekeningen op die in particuliere handen terecht gekomen zijn.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Harold Content

• Team Mitropa
  • Offline Offline
    • Harold Content
« Reactie #52 Gepost op: 01 April 2014, 15:19:13 »
Er is zeker meer, meld je maar eens aan de balie en vraag naar de archivaris van de spoorwegen.
Deze meneer heeft mij ook verder geholpen, hij vertelde mij dat niet alles in microfiches is omgezet nog.

Alleen vind ik het iets wat te ver gaan, om zo open en bloot zijn contact gegevens hier te vermelden.

Groet
Harold Content
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 01 April 2014, 15:22:53 »
Dat is mij inderdaad ook verteld, echter is de beste meneer er nooit op vrijdag en dat was nou net de enige dag dat ik kon die twee keer dat ik geweest ben :P

Groeten Edwin.

Harold Content

• Team Mitropa
  • Offline Offline
    • Harold Content
« Reactie #54 Gepost op: 01 April 2014, 15:24:48 »
Dat zou goed kunnen, je kan hem op overige dagen ook bellen of mailen.
Via de centrale gegevens van het archief lukt dit zeker.

Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 01 April 2014, 18:23:53 »
Het ontbreekt hier aan een consistente kennis van wat er nu wel of niet in het depot van het HUA zit.
Nadat ik zo alles hier gelezen heb duizelt het mij voor de ogen.
Om mij te beperken tot de materieeltekeningen zou ik graag een paar eensluidende antwoorden zien;
-is hetgeen op microfiches staat werkelijk alles wat het HUA aan materieeltekeningen heeft?
-bestaan de originelen nog in het depot, welke tegen en bepaald bedrag te scannen zijn?
-in Zutphen lagen ook detailtekeningen; zijn die er nog?
-mag ik concluderen dat er na het op microfiche zetten niets vernietigd is?
Uit mijn ervaring met de Blauwe Brabander weet ik dat er meer tekeningen moeten zijn dan die op de HUA inventarislijst staan en die op microfiche gezet zijn. Verder bestaan er verschillende (op kleine details afwijkende) algemeen plan tekeningen welke ook nergens behalve in het BP archief terug te vinden zijn en er moeten nog meer detailtekeningen zijn.
Overigens is de prijs die het HUA voor een scan rekent niet exorbitant hoog. In het MOSI te Manchester en het NRM te York ( beiden van dezelfde club) betaal je EngP 25,- en in het Zweedse spoorwegmuseum helpen ze je zonder tegenprestatie.
Ik heb ook ervaringen met het BBA archief in het Rijksarchief Noord Brabant en met het Zeeuws Archief en ik moet zeggen dat de service (ook in technische facilitering) stukken beter is. Over wat ik in het Zeeuwsch Archief gevonden heb en wat ik daarmee gedaan heb begin ik binnenkort een apart draadje. dat was echt smullen.
Maar eerst eens wat duidelijkheid over de snoepjes van het HUA als het kan.
Gr.
Frank

fly with the eagle or scratch with the chickens

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #56 Gepost op: 01 April 2014, 20:45:15 »
Hallo Frank,

De enige partij die duidelijkheid kan verschaffen over wat er wel of niet in het archief ligt, zullen de archivarissen zijn. Het Utrechts Archief zelf vragen lijkt dan toch de aangewezen weg.
Wat je hier leest is een verslag van een aantal mensen die met hun eigen vragen een avond naar het archief zijn geweest. Uit een dergelijk verslag zullen de vragen die je hier stelt nooit beantwoord kunnen worden.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Tijmen

• Offline Offline
    • Modify Miniatures
« Reactie #57 Gepost op: 01 April 2014, 20:55:37 »
alles wat op microfiche zit kan het origineel niet opgevraagd worden om dat het er niet is of gewoon te slecht om uit te pakken het is dus niet vernietigt.
maar er is ook een groot deel wat niet op microfiche staat ik heb het idee dat alles wat nieuwer is niet op microfiche staat.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #58 Gepost op: 01 April 2014, 21:04:46 »
Frank,
Ik denk dat het inderdaad de moeite loont om de spoorweg archivaris te benaderen.
Als je hem verteld waarvoor je de tekeningen nodig hebt zal hij vast wat meer moeite doen.

Gr Jan

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #59 Gepost op: 02 April 2014, 08:15:34 »
Het ontbreekt hier aan een consistente kennis van wat er nu wel of niet in het depot van het HUA zit.
Ja, wat zou ik graag eens zonder toezicht het hele depot doorspitten! ;D ;D

Overigens vindt je tussen de bestekken ook vaak interessante tekeningen, met name van objecten (gebouwen, bruggen etc). Die zijn dan het oorspronkelijke ontwerp, terwijl je dan op fiche de uiteindelijke versie en/of aangepaste latere versies vindt.
RETROBAHN A.G.