Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:16:11
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45

Auteur Topic: Decoders die er mee stoppen.  (gelezen 6147 keer)

rjr

• Offline Offline
Decoders die er mee stoppen.
« Gepost op: 25 March 2014, 19:29:45 »
Wie heeft er een idee van het volgende probleem.
De baan wordt bestuurd door een intelibox 1. Deze stuurt de wissels aan.
Daarnaast zijn er 3 power 4 boosters die 3 secties van de baan aansturen.
Terugmelding via S88 met reed contacten. Dus nergens stroomdetectie in de baan.

En de laatste tijd zijn er steeds meer decoders die er mee stoppen. Voornamelijk Lenz decoders, plus, gold en silver.
Loks die er opeens mee stoppen, de stofzuiger stopt er mee. Decoders zijn niet meer uit te lezen. De loks reageren nergens meer op. Ze hebben lange tijd probleem loos gereden, maar de laatste maanden gaan er wel wat te veel decoders kapot.

Kent iemand dit, enig idee in welk hoek we het zoeken moeten?

Bedankt,
Roelco

« Laatst bewerkt op: 25 March 2014, 22:08:47 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »

jerrytrein

• Offline Offline
Re: decoders die er mee stoppen.
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2014, 19:33:57 »
probleem had ik ook
met Uhlenbrock decoders
maak je wielen en de stroom afnemers eens goed schoon
was bij mij de grootste oorzaak(wegvallen van stroom/signaal)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2014, 19:39:47 »
Mijn ervaring is: doet de trein het niet een geeft hij geen kortsluiting, dan is de decoder nog goed..  Dan moet het het contract of de cv waardes zijn
groeten,
Auke

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2014, 20:16:38 »
Misschien vreemd, maar kijk anders eens onder adres 3. Sommige decoders willen nog wel eens last hebben van 'dementie', zij vergeten simpelweg hun nieuwe adres en vallen terug op het basisadres.
Mijn ervaring is: doet de trein het niet een geeft hij geen kortsluiting, dan is de decoder nog goed.
Zijn de decoders geschikt voor analoog en staat de optie 'analoog detectie' (CV29) uit ? Indien ja, probeer of de loks op een analoge travo wel reageren. Als ze dat ook niet doen is de decoder wel degelijk defect.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2014, 20:37:34 »
Helaas een bekende kwaal van Lenz decoders, vooral de oudere typen (voor de silver/gold series) hebben er last van.
Destijds voor mij de reden om over te stappen naar een beter merk...

Kijk of je de decoders bij Lenz kunt omruilen, hun garantie is meestal wel goed en coulant.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2014, 21:06:02 »
Zoals hier al gezegd, oudere Lenz-decoders vergeten nogal eens hun instellingen. Maar bij Gold- en Silver-decoders is dat verschijnsel wat mij betreft nieuw. Die doen het bij mij al jarenlang probleemloos. De garantie van Lenz is over het algemeen goed, dus zeker proberen daar een beroep op te doen.
Toch moet er, lijkt me, iets in je besturingssysteem zitten waardoor al die decoders in het ongerede raken. Maar het lijkt er niet op dat dit eenvoudig te vinden is. Eerst maar eens wat uitsluiten: zijn het alleen maar Lenz-decoders die stuk gaan of ook andere merken, zoals Esu?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2014, 22:01:07 »
Ik ben juist op lenz overgegaan en heb dit probleem niet meer
garantie is idd zeer goed
opsturen en je hebt binnebb 2 a3 weken de (een(nieuwe)) decoder terug

rjr

• Offline Offline
Re: Decoders die er mee stoppen.
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2014, 08:58:25 »
Bedankt voor het meedenken van een ieder.

Het zijn voornamelijk lenz ( want 90% van de gebruikte decoders zijn lenz decoders ) maar als ik het goed heb zit er 1 andere bij, merk daarvan weet ik zo niet. Een iets onbekender merk in de stofzuiger wagen.

De wielen heb ik bekeken zien er zeker niet zo smerig uit dat alle contact weg moet zijn. Ook de rails is niet vuil. Bij 1 lok een decoder vervangen en daarna reageerde de lok ook weer. Dus geeft aan dat de stroomafname van rails en lok prima is.

De baan is opgesplitst in 3 delen.
Schaduw station op booster 1
baan met klimspiraal op booster 2
zichtbaar station op booster 3

Niet van alle decoders weten we waar het mis ging, maar in elk geval van 2 weten we dat ze de dag gewoon meegedraaid hebben. Zijn boven op het station binnen gekomen, en netjes gestopt waar ze stoppen moeten.
De spanning is vervolgens van de baan gegaan. De volgende rijdag de spanning er weer op. Vervolgens reageren ze niet meer. (niet beide loks op de zelfde dag, waren andere dagen )
Uitlezen van CV1 ( of welke andere dan ook ) geeft error op de intellibox. Loks reageren niet op adres 3 en niet op een oorspronkelijke adres. In de meeste gevallen een lang adres. Analoog nog niet geprobeerd, maar bij de meeste decoders zet ik uit dat ze op analoog moeten reageren.

We zijn bezig met de garantie van lenz. De lenz decoders zijn allemaal de nieuwere versies, Silver, Gold en standard +.
De afgelopen 1.5 jaar ongeveer al zeker 5 decoders die er mee gestopt zijn. Kunnen we wel nieuwe krijgen (of kopen ) maar als er iets echt fout zit is de kans natuurlijk groot dat we decoders blijven vervangen. En het zou toch zonder problemen moeten kunnen. Het lijkt ook steeds sneller nu te gebeuren, dus echt de spanning op de baan zetten om te rijden durven we haast niet. Bang dat er weer 1 mee stopt.

En even voor de volledigheid. Is niet mijn eigen baan. Ik rij ook met Lenz decoders, eerst met DDW centrale, daarna met de roco MM centrale, nu met Lenz centrale en heb geen problemen. Dit is bij een familie lid die altijd gereden heeft met de intellibox. Wel zijn de boosters wat recentelijk toegevoegd. 2 tot 3 jaar geleden denk ik zo uit mijn hoofd.

Groet,
Roelco

henk

• Online Online
« Reactie #8 Gepost op: 26 March 2014, 09:02:36 »
De 'defecte' decoders al geprobeerd met een andere centrale? Als zoveel decoder het opgeven kan dat eigenlijk niet aan de decoders liggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2014, 09:26:45 »
Nog niet, maar dat ga ik vanavond doen. Heb 1 lok meegenomen, daarmee ga ik thuis eens kijken of die het echt niet meer doet. Mocht dat zo zijn ga ik de lok uitgebreid nakijken alvorens er een nieuwe decoder in te zetten.

Dat laatste ben ik met je eens, maar als het niet aan de decoders ligt, wat is er dan wel fout?

Roelco

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #10 Gepost op: 26 March 2014, 15:49:49 »
Roelco,

Ik neem aan dat de rail op voldoende punten is aangesloten en dat de toevoer vanuit de booster dik genoeg is.
Of de bedrading juist is kun je snel controleren door op het verste punt van af de booster bewust een sluiting tussen de rails te maken. De booster moet dan vrijwel direct reageren en in de beveiliging schieten.
Een ander probleem kan zijn dat er tussen de boosters onderling een te hoge spanningsval is. Kun je ook eenvoudig nameten maar doe dit zowel belast als onbelast. Hier mag niet te veel verschil in zitten.
Als laatste kan het zijn, maar dan zijn de booster en het verste punt in de baan ver (meer dan 7 meter) van elkaar verwijderd, dat het digitale signaal vervormd kan zijn. Ook dit kan decoder soms vernielen.
Bij een goede boosters zul je daar weinig last van hebben, maar je weet maar nooit. Dit kun je eigenlijk alleen maar met een scoop controleren.
Wil je het zekere voor het onzekere dan kun je op het uiteinde van de digitale boosterlijn een serie geschakelde weerstand en condensator op de lijn aansluiten. Waarde van de weerstand 100 tot 50 ohm (1W) condendensator ongeveer 100nF.

Willem.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 March 2014, 16:15:09 »
Willem, bedankt voor het mee denken

Roelco,

Ik neem aan dat de rail op voldoende punten is aangesloten en dat de toevoer vanuit de booster dik genoeg is.

Dit klopt inderdaad, overal goede verbinding, en overal geeft een kortsluiting snel reactie. Zullen er nog eens extra naar kijken, maar verwacht hier niet echt problemen.

Een ander probleem kan zijn dat er tussen de boosters onderling een te hoge spanningsval is. Kun je ook eenvoudig nameten maar doe dit zowel belast als onbelast. Hier mag niet te veel verschil in zitten.

Dit weet ik dus niet zeker. De eerste metingen gedaan geven toch wel wat grote verschillen van meerdere volts. Meting gedaan met een standaard meter met een klein hulp schakeling om het meetbaar te maken. Maar de volgende keer dat ik er ben wil ik de scoop meenemen zodat ik de signalen beter kan bekijken en vergelijken.

maar ja, als dit verschil inderdaad te groot is, wat kun je er dan aan doen? de voedende trafo's zitten allemaal vrij dicht bij elkaar rond de 16 V.( 2 er net boven, 1 er net onder ) En in de boosters kan ik volgens mij niets regelen. Bij mijn Lenz centrale en booster kan ik de waarde instellen, maar bij de power 4 van Uhlenbrock heb ik daar niets over kunnen vinden.

Als laatste kan het zijn, maar dan zijn de booster en het verste punt in de baan ver (meer dan 7 meter) van elkaar verwijderd, dat het digitale signaal vervormd kan zijn. Ook dit kan decoder soms vernielen.
Bij een goede boosters zul je daar weinig last van hebben, maar je weet maar nooit. Dit kun je eigenlijk alleen maar met een scoop controleren.

Ga de volgende keer dus met de scoop meten. Maar zit geen 7 meter tussen de booster en het verste punt.

Wil je het zekere voor het onzekere dan kun je op het uiteinde van de digitale boosterlijn een serie geschakelde weerstand en condensator op de lijn aansluiten. Waarde van de weerstand 100 tot 50 ohm (1W) condendensator ongeveer 100nF.

Willem.

Willem, nogmaals bedankt. Ga aan de hand van je info toch nog eens wat gericht zoeken. Al is een mogelijk probleem blijkbaar niet echt direct fataal voor de booster. Voor zover bekend is er geen 1 lok die er geheel spontaan tijdens het rijden mee stopt. Ze makken allemaal hun actie af en komen netjes ergens tot stilstand waar dit ook moet. Daarna komen ze alleen niet meer in beweging en lijkt alle communicatie met de decoder onmogelijk.

Roelco

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 March 2014, 17:07:39 »
Hallo Roelco,

Heb je de deffecte decoders ook geprobeerd te resetten. Hoe dat bij de Lenz decoders doet zou je even na moeten kijken. Mogelijk is CV1 dan wel weer uit te lezen en ook weer op een ander andres te zetten.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Erictrein

• Offline Offline
  • NS,SBB,BLS,USA
« Reactie #13 Gepost op: 26 March 2014, 18:00:47 »
Zijn de boosters eigenlijk met dezelfde type/merk gevoed? Ik heb dit probleem ook gehad. Als dit verschillend is kan er toch een te groot verschil in spanning komen tussen de overgangen. Hierdoor kwamen de Loks zelfs in enkele gevallen tot stilstand en veroorzaakten kortsluiting waardoor de beveiliging in werking kwam. In mijn geval heb ik de boosters maar weggehaald omdat er toch nooit meer als 5 treinen tegelijk reden. Je moet dit eigenlijk ook opmerken op het moment dat de lok van de ene sectie op de andere komt(verschil in snelheid?).

Groeten

Eric
NS,SBB,BLS,USA

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #14 Gepost op: 26 March 2014, 19:30:20 »
[...]
[...]
En vervolgens zie je op een scoop slechte blokgolven? Daar gaat een decoder echt niet stuk van. De digitale ontcijfering zal het opgeven en stomweg niets uitvoeren omdat de boodschap niet begrepen wordt.

Ik zal eerlijk bekennen dat ik nog nooit met boosters gewerkt heb, maar vervormde digitale signalen die een decoder vernielen? Het lijkt me eerder dat er bij het inschakelen een korte spanningspiek plaats vindt die iets vernielt.