Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 22:46:35
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
  

Auteur Topic: Philotrain SHM 26  (gelezen 6597 keer)

garrattfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Articulateds are more flexible
    • Modelrailroading by Garrattfan
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2014, 07:14:47 »
Ja , dat bedoelde ik dus .
(Hier al iets aangepast , maar nog steeds niet naar mijn zin)

Yep, hè alweer een bekend draadje  :D
Ik heb de zijkanten van de waterbakken verregaand vermeubeld. Het is wel een kluit werk maar het is de enige manier om er enige gelijkenis met de werkelijkheid uit te persen. Een optie is om met 0,3 mm messingplaat opnieuw te beginnen en het ovale mangat uit heel dun styreen te maken. Misschien is dat wel minder werk dan het vijlen en opnieuw vouwen van de oorspronkelijke plaatjes. Het dichtmaken van de vijf treden die Philotrain er in gefantaseerd heeft valt me eigenlijk tegen. Ik ben er gisterenavond voor de tweede keer met Milliput over heen gegaan en het bevalt me nog niet. Als ik er zo nu nog eens over nadenk deed ik er misschien beter aan om alles onder de voetplaat weg te kieperen en uit messingplaat opnieuw te beginnen, zijkanten van de waterbakken, bufferbalken en de schortplaten achter de bufferbalken.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2014, 07:30:46 door garrattfan »
Model railroading by Garrattfan: http://www.modelrailroading.nl/
Wedden dat liefhebbers van Garratts flexibeler zijn?

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2014, 18:04:29 »
Heb even zitten kijken , en weet nu hoe ik dit ga oplossen :
Als 1e ook het geheel in 4en delen .
Dan ook plat maken .
Dan zaag ik de delen met de trapjes eraf en soldeer nieuwe stukjes messing eraan.
Nieuwe traptredes maken en de onderrand omzetten .
Als laatste alles in juiste vorm en op lengte vijlen .

Dit zou dan het lastige opvullen van de treegaten voorkomen.

garrattfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Articulateds are more flexible
    • Modelrailroading by Garrattfan
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2014, 18:51:10 »
... en soldeer nieuwe stukjes messing eraan...

Kan gaan werken. Ik neem aan dat je die verlenging aan de achterzijde dubbelt met een extra plaatje messing. Als je die dan meteen over de hele lengte laat lopen kun je beide verlengingen en het oorspronkelijke middendeel er tegen aan solderen en dan de rand er overheen omslaan. Is wel een precisiewerkje, maar het is maakbaar. Vergeet niet foto's te maken. Zien, zien!
Model railroading by Garrattfan: http://www.modelrailroading.nl/
Wedden dat liefhebbers van Garratts flexibeler zijn?

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2014, 19:19:55 »
Dat de huidige LTM/SHM 26 verschild van de SHM 21 is vrij simpel. De loc is toen zij bij de SHM kwam vrij snel in dienst genomen zonder grote restauratie. Inzichten en belangen waren toen heel anders dan nu.

De enige dingen die nu niet meer kloppen t.o.v. het origineel zit hem in de geplaatste luchtpomp (had vacuumrem), ontbreken van schuifdeurtjes boven het drijfwerk en ik geloof het type apendages.

Echter zit wel de voorste trede in de waterbak te hoog, deze zit op de zelfde hoogte als die bij het deurtje van het machinistenhuis. Daarbij zitten de gaten onder het deurtje niet in het midden direct er onder, er past maar een voet in. Er zit nog een losse trede onder de waterbak en het is aan de stokers zijde de bedoeling dat je eerst met je linker been omhoog gaat, dan de linker in de waterbak zet en met de rechter op de voetenplaat. Aan de machinisten zijde is dat precies andersom.

Ik ga er echter niet van uit dat je dit nog gaat aanpassen, dat is zonde.

Groeten,
Rutger

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2014, 19:27:48 »
En om mezelf te citeren:

De (zichtbare) zandkisten zijn in 1929 geplaatst op vijf loc's en in 1930/31 volgde de rest.

De LTM 26 bij de SHM is een rare mengvorm daar de voorzandkist er wel (buitenop) zit en achterzandkist IN het machinistenhuis zitten ipv op de buitenachterwand. Waarom dit zo is, is mij niet bekend, maar het lijkt historisch gezien in deze vorm niet te kloppen.

Waar bij de oorspronkelijke uitvoering de zandkisten hebben gezeten heb ik (nog) niet kunnen ontdekken

FYI: Gerritfan maakt de loc zoals hij die meegemaakt toen hij meeging als bedankje voor een dienstje / favour aan de SHM  (y)
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2014, 19:29:31 door guest7823 »

garrattfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Articulateds are more flexible
    • Modelrailroading by Garrattfan
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2014, 19:31:32 »

Echter zit wel de voorste trede in de waterbak te hoog..... Er zit nog een losse trede onder de waterbak

Hoi Rutger, je bent een scherpe waarnemer. Het klopt de treden zitten niet helemaal op de goede hoogt. Dat zag ik pas toen alles in elkaar zat. Ach, dacht ik nog wie ziet dat nou. Nou, Rutger ;) De losse treden staan nog wel op de verlanglijst.
Model railroading by Garrattfan: http://www.modelrailroading.nl/
Wedden dat liefhebbers van Garratts flexibeler zijn?

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2014, 19:58:16 »
Tsja dat krijg je als je er gister nog dienst op deed en vandaag het geval weer zag staan. Ik ben wel benieuwd of je in het klein die verschillen ziet hoor, nu zie je een vergroting natuurlijk.

Ik vergiste me wel, de instap onder het machinistenhuis zit juist wat hoger dan die bij de waterdeksel, die in het midden van de waterbak zit.

Groeten,
Rutger
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2014, 20:25:08 door RutgerSHM »

garrattfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Articulateds are more flexible
    • Modelrailroading by Garrattfan
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #22 Gepost op: 24 maart 2014, 22:25:13 »
Hoi Rutger,

Ik meende dat ook op mijn foto's gezien te hebben en heb dat ook verrekend in de plaatsing van de gaten, en nu komt de echte bekentenis, ik heb de aangepaste waterbakken er verkeerdom ingezet...... :-\
Model railroading by Garrattfan: http://www.modelrailroading.nl/
Wedden dat liefhebbers van Garratts flexibeler zijn?

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
    • DV modelspoor
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2014, 20:41:01 »
Eens, hoe meer hoe beter, maar het 2e punt heb ik na 7 jaar publiceren van het bouwen van messing kits wel opgegeven. Een enkeling over de streep getrokken, maar het blijft een kleine groep.

Ik weet dat jij bepaalde mensen hebt geholpen tijdens hun basis stappen (y) (y)

Het nadeel is alleen dat er tegenwoordig teveel gemaakt wordt voor betaalbare prijzen.
Voor velen is er dus geen noodzaak om zelf te gaan bouwen.

Maar vergeet niet dat er een hoop mensen meelezen in de messing bouw draadjes van Karst,Garratfan,jij en nog een aantal andere.

Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

garrattfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Articulateds are more flexible
    • Modelrailroading by Garrattfan
Re: BNLS Baanbreker - SHM 26
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2014, 21:07:22 »
Het nadeel is alleen dat er tegenwoordig teveel gemaakt wordt voor betaalbare prijzen.
Voor velen is er dus geen noodzaak om zelf te gaan bouwen.

Ha Naos, ik ben het meet je eens: de massa-industrie maakt veel eigen werk overbodig. Ik moet ook zelf bekennen dat ik een keer een M+F Baureihe 96 mallet heb laten liggen. Hij was niet duur maar het is wel heel veel werk voor een model dat je voor nauwelijks meer geld en in een betere kwaliteit kunt kopen. Dan zijn er nog wel ander modellen die ik liever aan bouw. Tijd is ook een punt: een locomotiefje bouwen kost zomaar een paar honderd uur, bij mij tenminste wel maar ik ben niet zo snel. De meeste modelbouwers besteden dat liever aan andere dingen. Derde punt is dat veel mensen denken dat het heeeeeeel moeilijk is. en daar kunnen wij zendingswerk doen. Nee, het is niet voor de "faint-hearted" maar is het nu echt zo heel moeilijk? Je hoeft er ook geen tovenaar voor te zijn.
Goed jongens, nu weer terug naar het draadje: de SHM26.
Model railroading by Garrattfan: http://www.modelrailroading.nl/
Wedden dat liefhebbers van Garratts flexibeler zijn?