Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald Halma
Vandaag om 15:32:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
  

Auteur Topic: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst  (gelezen 5281 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #15 Gepost op: 22 March 2014, 14:53:18 »
Wesley,

Kijk eens naar de plaatsing van de engelsmannen. Zie jij daar geen keerlusproblemen ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #16 Gepost op: 22 March 2014, 15:57:20 »
Hmm,...had mijn brilletje niet op  ;) Wellicht zijn het geen engelsmannen, maar kruisingen. Niettemin geldt dan hetzelfde, als ik het goed zie  :D Oplossing: keerlusmodules. Zie Encyclopedie.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #17 Gepost op: 22 March 2014, 20:31:09 »
Inderdaad, is ook een serieuze optie als frameconstuctie.
Ik heb er op gelet geen keerlussen in dit ontwerp te hebben en die zijn er volgens mij ook niet
Zeer bedank voor de feedback

Ben ondertussen bezig met een nieuw plan. Zal zodra het klaar is in de post zetten

Groetjes,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

_edwin_

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
  • N spoor
    • Modelspoorclub Maas & Waal
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2014, 08:56:08 »
Misschien mosterd na de maaltijd (ik weet niet hoever je al bent met je ontwerp), maar ik zou als tips bij het ontwerp van een baan willen geven:
  • gebruik flexrail
  • leg in het zicht geen rails parallel aan de tafelrand
  • gebruik in het zicht alleen grote boogstralen (>>1m)
  • gebruik flexrail  :)
Groeten,

Edwin

lid van Modelspoorclub Maas & Waal

Mijn treinsamenstellingen in N draadje

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #19 Gepost op: 25 March 2014, 20:24:44 »
Na alle feedback tot me te hebben genomen, heb ik een nieuw baanplan ontworpen.
Ik ben overgegaan naar modulebouw omdat:
-Ik later op een eenvoudige wijze de baan kan uitbreiden en of wijzigen
-Het makkelijker bouwen is

Het plan bestaat uit 5 elementen van elk 1,20 m bij 1,10 m met een tussenstuk van 0,9 bij 1,10m
Deze elementen (tafels) komen op 70 cm hoogte (ik had een baan op 90cm maar dat vin ik te hoog. Later kan ik dan makkelijk uitbreiden in zowel lager (-25 cm) en/of hoger (+15cm) m.b.v een klimspiraal

In het nieuwe ontwerp is wel meer rekening gehouden met rangeermogenlijkheden.

Hier het nieuwe plan:


Ik heb alvast een blokken indeling gemaakt. Elk blok bestaat uit 3 secties.
Voorlopig ga ik hier eens mee beginnen. Volgende week woensdag wordt het hout geleverd. De extra rails heb ik al binnen.
Kijken hoe dit bevalt.

Groet,
Kees

p.s Ik zal jullie op de hoogte houden met bouwfoto's.
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #20 Gepost op: 25 March 2014, 20:42:58 »
Ik zou me afvragen of jeoveral wel goed bij kunt. Je kunt ca 80 cm reiken en treinen ontsporen altijd op onmogelijke plaatsen.

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #21 Gepost op: 25 March 2014, 21:29:06 »

Zal niet altijd mee vallen maar vandaar ook de hoogte. Ik heb een buro op dezelfde hoogte en 1,20 m gaat net. Maar je hebt een punt!

Gr,
Kees
« Laatst bewerkt op: 25 March 2014, 22:30:51 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8832
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #22 Gepost op: 25 March 2014, 22:28:17 »
Hoi,

Over de breedte en de hoeken: Dat blijft een hekelpunt. Ik had het ook, zie De bouw van mijn baan. Ik heb hem weer afgebroken. Je komt er niet bij in de hoeken. Het gaat gewoon niet. Daarnaast nog een aantal kleine dingen ;) Die staan later wel in het draadje genoemd.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #23 Gepost op: 26 March 2014, 08:01:52 »
Dat kop spoortje links onderin,lijkt nergens voor te dienen dus die kan wellicht ook foetsie ?
Rest me nog een dingetje te vragen:
Waarom kan je enkel vanuit de draaischijf overal komen op elk spoor en verder nergens ?
Zo te zien is bij de schijf de enigste mogelijkheid om te kiezen voor of de binnenste of de buitste sporen om over te rijden,heeft dat een speciale reden  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #24 Gepost op: 26 March 2014, 10:02:42 »
Aanpassingen gedaan n.a.v. de terecht opbouwende kritiek. Mijn dank daarvoor.

Hierbij het verbeterde plan


-Mangaten gemaakt met scharnieren ( om bij de rails te kunnen komen en af en toe het raam te kunnen zemen)
-Rechts een kleine wisselstraat aangebracht om van spoor te kunnen wisselen.

Groet,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #25 Gepost op: 26 March 2014, 10:23:35 »
Hoi Kees, mooi plan! mag ik nog mijn mening geven? ik tel 16 wissels!!! lijkt me vrij veel voor een dubbelsporige baan, één plek waar de treinen van binnen naar buiten kunnen is toch genoeg, bv bij het engelse wissel. En blijft alles wat er nu is getekend zichtbaar? waar ga je het landschap maken en eventuele bergen,heuvels. Als je later een schaduwstation gaat maken heb je ook de opstelsporen die zichtbaar zijn niet meer nodig, kun je ie dan makkelijk weghalen? Verder ben ik benieuwd naar de bouw en ga je zeker volgen.

groetjes Martijn
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #26 Gepost op: 26 March 2014, 11:10:05 »
Ik zie nog steeds keerlusproblemen, maar - zoals gezegd - die zijn goed op te lossen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #27 Gepost op: 26 March 2014, 16:48:35 »
Ik zie nergens een keerlus ???
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #28 Gepost op: 26 March 2014, 16:56:25 »
Met zoveel beschikbare ruimte kun je aan beide kanten een spoorspiraal aanleggen.
Beide spoorspiralen leiden dan naar hun eigen schaduwstation op resp. 20 en 40cm onder straatniveau.

Zo hou je boven ook nog wat ruimte voor spooraansluitingen/haventje/industrie/zijlijn etc.
En komt het depot met draaischijf veel realistischer over.
Als je toch naar Duits voorbeeld rijdt kun je best een zijlijn een eindje de heuvels in laten lopen.
Museumlijntje?

Dan kan je dubbelsporige hoofdbaan straks volautomatisch draaien, terwijl jij lekker over je zijlijn stoomt.

Het zijn maar zo wat ideeën
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #29 Gepost op: 26 March 2014, 18:19:41 »
Ik had dezelfde ideen als HJ,maar ja ik kreeg het idee dat het bij de TS grotendeels gaat om rijden en niet zozeer om landschap.
Vandaar dat ik m'n mond daarover maar heb gehouden  ;)
Het zou het verhaal waarschijnlijk wel een stuk fraaier maken,maargoed het een keus die de TS enkel kan maken,het is tenslotte zijn baan   :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0