Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:32:42
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:19:33
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:49:33
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Benrail
Vandaag
om 13:29:50
booster vraag
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:24:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R1954
Vandaag
om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:46:25
Edelweisz in model
door
sncf231e
Vandaag
om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa
door
MischaCT
Vandaag
om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:32:20
Tams app
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht
door
Hasenwald
Vandaag
om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC
door
Automatic-rock
Vandaag
om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
NTeering
Vandaag
om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:58:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst (gelezen 5281 keer)
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #15 Gepost op:
22 March 2014, 14:53:18 »
Wesley,
Kijk eens naar de plaatsing van de engelsmannen. Zie jij daar geen keerlusproblemen ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #16 Gepost op:
22 March 2014, 15:57:20 »
Hmm,...had mijn brilletje niet op
Wellicht zijn het geen engelsmannen, maar kruisingen. Niettemin geldt dan hetzelfde, als ik het goed zie
Oplossing: keerlusmodules. Zie Encyclopedie.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
keesv1
Offline
Berichten: 122
Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #17 Gepost op:
22 March 2014, 20:31:09 »
Inderdaad, is ook een serieuze optie als frameconstuctie.
Ik heb er op gelet geen keerlussen in dit ontwerp te hebben en die zijn er volgens mij ook niet
Zeer bedank voor de feedback
Ben ondertussen bezig met een nieuw plan. Zal zodra het klaar is in de post zetten
Groetjes,
Kees
Gelogd
H0 IB Basic, I train, Sprog 2, Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.
_edwin_
Offline
Berichten: 25
N spoor
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #18 Gepost op:
23 March 2014, 08:56:08 »
Misschien mosterd na de maaltijd (ik weet niet hoever je al bent met je ontwerp), maar ik zou als tips bij het ontwerp van een baan willen geven:
gebruik flexrail
leg in het zicht geen rails parallel aan de tafelrand
gebruik in het zicht alleen grote boogstralen (>>1m)
gebruik flexrail
Gelogd
Groeten,
Edwin
lid van
Modelspoorclub Maas & Waal
Mijn
treinsamenstellingen in N
draadje
keesv1
Offline
Berichten: 122
Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #19 Gepost op:
25 March 2014, 20:24:44 »
Na alle feedback tot me te hebben genomen, heb ik een nieuw baanplan ontworpen.
Ik ben overgegaan naar modulebouw omdat:
-Ik later op een eenvoudige wijze de baan kan uitbreiden en of wijzigen
-Het makkelijker bouwen is
Het plan bestaat uit 5 elementen van elk 1,20 m bij 1,10 m met een tussenstuk van 0,9 bij 1,10m
Deze elementen (tafels) komen op 70 cm hoogte (ik had een baan op 90cm maar dat vin ik te hoog. Later kan ik dan makkelijk uitbreiden in zowel lager (-25 cm) en/of hoger (+15cm) m.b.v een klimspiraal
In het nieuwe ontwerp is wel meer rekening gehouden met rangeermogenlijkheden.
Hier het nieuwe plan:
Ik heb alvast een blokken indeling gemaakt. Elk blok bestaat uit 3 secties.
Voorlopig ga ik hier eens mee beginnen. Volgende week woensdag wordt het hout geleverd. De extra rails heb ik al binnen.
Kijken hoe dit bevalt.
Groet,
Kees
p.s Ik zal jullie op de hoogte houden met bouwfoto's.
Gelogd
H0 IB Basic, I train, Sprog 2, Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.
1200blauw
Offline
Berichten: 2892
Twentelijn 1968-1980
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #20 Gepost op:
25 March 2014, 20:42:58 »
Ik zou me afvragen of jeoveral wel goed bij kunt. Je kunt ca 80 cm reiken en treinen ontsporen altijd op onmogelijke plaatsen.
Gelogd
keesv1
Offline
Berichten: 122
Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #21 Gepost op:
25 March 2014, 21:29:06 »
Zal niet altijd mee vallen maar vandaar ook de hoogte. Ik heb een buro op dezelfde hoogte en 1,20 m gaat net. Maar je hebt een punt!
Gr,
Kees
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2014, 22:30:51 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop.
»
Gelogd
H0 IB Basic, I train, Sprog 2, Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8832
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #22 Gepost op:
25 March 2014, 22:28:17 »
Hoi,
Over de breedte en de hoeken: Dat blijft een hekelpunt. Ik had het ook, zie
De bouw van mijn baan
. Ik heb hem weer afgebroken. Je komt er niet bij in de hoeken. Het gaat gewoon niet. Daarnaast nog een aantal kleine dingen
Die staan later wel in het draadje genoemd.
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #23 Gepost op:
26 March 2014, 08:01:52 »
Dat kop spoortje links onderin,lijkt nergens voor te dienen dus die kan wellicht ook foetsie ?
Rest me nog een dingetje te vragen:
Waarom kan je enkel vanuit de draaischijf overal komen op elk spoor en verder nergens ?
Zo te zien is bij de schijf de enigste mogelijkheid om te kiezen voor of de binnenste of de buitste sporen om over te rijden,heeft dat een speciale reden
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
keesv1
Offline
Berichten: 122
Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #24 Gepost op:
26 March 2014, 10:02:42 »
Aanpassingen gedaan n.a.v. de terecht opbouwende kritiek. Mijn dank daarvoor.
Hierbij het verbeterde plan
-Mangaten gemaakt met scharnieren ( om bij de rails te kunnen komen en af en toe het raam te kunnen zemen)
-Rechts een kleine wisselstraat aangebracht om van spoor te kunnen wisselen.
Groet,
Kees
Gelogd
H0 IB Basic, I train, Sprog 2, Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.
Martino
Offline
Berichten: 202
RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #25 Gepost op:
26 March 2014, 10:23:35 »
Hoi Kees, mooi plan! mag ik nog mijn mening geven? ik tel 16 wissels!!! lijkt me vrij veel voor een dubbelsporige baan, één plek waar de treinen van binnen naar buiten kunnen is toch genoeg, bv bij het engelse wissel. En blijft alles wat er nu is getekend zichtbaar? waar ga je het landschap maken en eventuele bergen,heuvels. Als je later een schaduwstation gaat maken heb je ook de opstelsporen die zichtbaar zijn niet meer nodig, kun je ie dan makkelijk weghalen? Verder ben ik benieuwd naar de bouw en ga je zeker volgen.
groetjes Martijn
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Martijn
Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #26 Gepost op:
26 March 2014, 11:10:05 »
Ik zie nog steeds keerlusproblemen, maar - zoals gezegd - die zijn goed op te lossen.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Martino
Offline
Berichten: 202
RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #27 Gepost op:
26 March 2014, 16:48:35 »
Ik zie nergens een keerlus
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Martijn
Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #28 Gepost op:
26 March 2014, 16:56:25 »
Met zoveel beschikbare ruimte kun je aan beide kanten een spoorspiraal aanleggen.
Beide spoorspiralen leiden dan naar hun eigen schaduwstation op resp. 20 en 40cm onder straatniveau.
Zo hou je boven ook nog wat ruimte voor spooraansluitingen/haventje/industrie/zijlijn etc.
En komt het depot met draaischijf veel realistischer over.
Als je toch naar Duits voorbeeld rijdt kun je best een zijlijn een eindje de heuvels in laten lopen.
Museumlijntje?
Dan kan je dubbelsporige hoofdbaan straks volautomatisch draaien, terwijl jij lekker over je zijlijn stoomt.
Het zijn maar zo wat ideeën
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
«
Reactie #29 Gepost op:
26 March 2014, 18:19:41 »
Ik had dezelfde ideen als HJ,maar ja ik kreeg het idee dat het bij de TS grotendeels gaat om rijden en niet zozeer om landschap.
Vandaar dat ik m'n mond daarover maar heb gehouden
Het zou het verhaal waarschijnlijk wel een stuk fraaier maken,maargoed het een keus die de TS enkel kan maken,het is tenslotte zijn baan
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst