Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door RikM
Vandaag om 22:34:42
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
  

Auteur Topic: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst  (gelezen 5287 keer)

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Gepost op: 18 March 2014, 23:10:06 »
Eidelijk wordt morgen mijn "treinkamer"geschildert en kan ik volgende week beginnen met het opzetten van mijn nieuwe baan.
Ik heb in Anyrail een ontwerp gemaakt.

Dit is het ontwerp op sta hoogte (90cm) en noem dit laag 1


Dit is de onderlaag op -10 cm (dus op 80 cm hoogte)

En dit is de hele baan als overzicht.



Hierbij nog een impressie van sketchup




Zoals jullie zien is allles dubbelspoors uitgevoerd. Ik ga voor FL profirails (daar heb ik al het nodige van)

Gaarne commentaar. Is het te ambitieus?

Groetjes,
Kees V


H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2014, 23:20:41 »
Kees, zonder op je baanplan zelf in te gaan; ambitieus is maar net wat je voor je baan over hebt. (tijd & geld)
Maar 10 cm tussenruimte lijkt mij veel te weinig.

Denk aan de 'Wet van Murphy', als er op je onderlaag een ontsporing plaatsvindt, is het heel moeilijk om je materieel weer te hersporen.

Succes, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2014, 23:33:51 »
Ik zou voor de bovenste laag meer dit doen:



En dan overloopwissels op verschillende plaatsen.
Jeroen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #3 Gepost op: 19 March 2014, 00:29:04 »
en de hoogte laag 1 op 130 plaatsen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #4 Gepost op: 19 March 2014, 03:58:12 »
Hoi kees

Je schrijft dat je je ontwerp in Any-Rail gemaakt hebt daar werk ik ook al jaren mee
maar hoe heb je die laatste groene foto eruit gekregen, zit dat ook in Any-Rail ?

Wat je baan ontwerp betreft ik persoonlijk vind het te vol liggen met rail trajecten, heb je nog wel
plek om de natuur erom heen aan te leggen of een stukje industrie etc.
Ik denk altijd maar zo bij mijn baanontwerpen die ik wel eens voor anderen maak, het landschap was er eerder dan de spoortrajecten.
Bij een groot stads station is het gebruikelijk dat je veel opstel sporen neer legt maar verder zie je in het landschap  één of twee sporen lopen en dan houd het toch echt op.
Eenvoud geeft de meeste voldoening binnen deze hobby ervan uit gaande dat je toch een stukje wereld in het
klein wilt nabouwen.

En wat Erich aangeeft over die 10 cm ben ik het zeker eens je komt daar nooit meer bij.
Maar laat ik niet vergeten het is jouw hobby en jouw baan keuze en ieder maakt het zo zoals je denkt dat je
daar plezier aan beleeft en dat is het belangrijkst.
succes,
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 19 March 2014, 04:01:09 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #5 Gepost op: 19 March 2014, 14:45:33 »
Tenzij je twee rangeerterreinen wil nabootsen is het natuurlijk een saai ontwerp. Rechte lijnen, 90 graden bochten. Voordat je begint met bouwen is het goed om na te denken wat je over 10 jaar wil zien. Stad, Rangeerterrein, locdepot, goederenvervoer.
Nu heb je wel baan lengtge maar je treinbedrijf wordt behoorlijk saai.

Als je deze ruimte tot je beschikking hebt is er veel meer mogelijk!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #6 Gepost op: 19 March 2014, 17:06:56 »
Hoi Kees,

Dit vond ik ook de lastigste fase van het hele verhaal, hoe ga je je sporen leggen? Je moet volgens mij altijd in ogenschouw nemen, wat wil ik nabootsen? en waarom ligt een bepaald wissel of rail nou juist op die plek. In werkelijkheid word er ook nooit een spoorlijn aangelegd als die geen functie heeft. Ik sluit me dan ook aan bij de vorige schrijvers, kijk goed naar je baanplan en probeer dan zoveel mogelijk rails en wissels te schrappen. Uiteindelijk hou je dan meer landschapsruimte over waar je trein zich een weg door baant. Ook het bedienen wordt simpeler en is vaak mooier om naar te kijken.
uiteraard vult iedereen de hobby op zijn eigen manier in en zijn er wat dat betreft natuurlijk geen "foute"baanplannen, maar ik ben inderdaad bang dat dit een beetje saai ontwerp is, waarbij je straks erachter komt dat je te kort ruimte hebt voor je landschap. En dat terwijl je wel een mooie ruimte hebt.
Nu ben ik met mijn derde baan bezig en ik moet je zeggen dat ik nu nog maar een enkelsporige baan heb met hier en daar een inhaalstuk.
en uiteraard een station met diverse rangeersporen.
Succes en groetjes

Martijn
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #7 Gepost op: 19 March 2014, 20:56:26 »
De eerste vraag die bij mij opkomt:
wat is je thema?

Nu zie ik enkel een partij sporen door een kamer kronkelen, maar ik kan me de omgeving nog niet voorstellen.

Zo te zien wil je een dubbelsporige hoofdlijn uitbeelden. Dat moet zeker kunnen op dit oppervlak. Maar vertel eens wat meer? Waar bevindt zich die lijn? Duitsland? Nederland? Kenia?
In welke tijd speelt het? 2014? 1965? 1895?
Wat voor materieel moet er gaan rijden?

Verder; wat gaat er fout?
-te weinig ruimte tussen schaduwstation en bovenwereld.
-veel te krappe boogstralen in het zicht, en dan kijken we er ook nog van "buitenaf" tegenaan
je kunt niet zo veel met deze baan. Alleen maar rondjes rijden. Maar niet rangeren of aftakken naar een industrie, een haven of een zijlijn.

Zo, dat was een bak kritiek. En allemaal positief bedoeld. Want als je zoveel ruimte hebt, moet het mogelijk zijn een mooi ontwerp te maken dat aan al je wensen voldoet, en dat over 5 jaar ook nog leuk is.

Je zult dus een nieuw ontwerp moeten maken.
en daarna nog eentje.
Net zolang tot je helemaal tevreden bent.
hou vol, je bent op het goede spoor. met een beetje hulp kan het iets prachtigs worden.

vriendelijke groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #8 Gepost op: 20 March 2014, 08:13:11 »
Na al deze vragen vergeten we nog te vragen of het analoog of digitaal moet worden bestuurd  ;D
Verder sluit ik me aan bij voorgaande vragen,wat wil je uitbeelden en waarom dit ontwerp als er zoveel meer is te doen met die ruimte.
Iets van industrie met wat sporen geeft bijvoorbeeld weer meer mogelijkheden,maar dat past niet hier in,in de huidige plannen.
Ook de ruimte tussen de lagen is zeker op de grote vlakken te krap,om bij een ontspoorde trein te komen.
Tot zover mijn positief bedoelde verhaaltje,e.e.a. is bedoelt om je start niet te laten verzanden in teleurstelling  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #9 Gepost op: 20 March 2014, 08:49:46 »
Hallo Kees V

Er zijn nu heel wat mede hobbyisten die goed bedoelde met hun ervaring verbetering
punten hebben aangedragen maar ik ben nu wel benieuwd of je hier wat aan hebt.
We horen je niet meer en zouden juist a.d.h.v. jouw antwoorden verder mee willen denken
zover je dat wilt natuurlijk om tot een mooie baan te komen die tot lengte van jaren jou
plezier geven in alle facetten die deze hobby met zich mee brengt.
we hopen je gouw te horen.
gr,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #10 Gepost op: 20 March 2014, 09:34:02 »
Ik heb 25 cm aangehouden bij mijn baan tussen de 2 nivo's.
Al heb ik het onderste nivo maar 55 cm, maar dat heeft te amken met het schuine dak van de zolder.

Wat mij verder opvalt dat je opstelsporen vrij kort zijn, ik weet niet hoelang dat je stammen zijn.
Verder zou ik kijken om het schaduwstation zo te maken dat je er aan 1 kant in kan rijden en aan de andere kant uit.
Zoals ik bij mijn baan ook heb gedaan.
Dan hoef je niet achteruit te rijden om de treinen weer op de hoofdsporen te krijgen.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #11 Gepost op: 20 March 2014, 22:18:37 »
Dank jullie allen.
Zoals je ziet ben ik zoekende en ik haal veel positieve aspecten uit de commentaren. Ik ben bezig alles even tot mij door te laten dringen en ben nu bezig met een nieuw plan. ( tekeningen en schetsen zijn welkom)

Even wat meer info;
- Ik ga digitaal rijden met Roco en Fleischmann materiaal
- Heb nu nog een locmaus maar dat wordt in de toekomst anders (I-train of Koploper)
- Het wordt tijdperk VI en V voornamelijk duitse treinen.
- Gezien de ruimte (3,40 x3,40M) wil ik wel veel meters rails en op meerdere nivo's
- Om bij de hele baan te kunnen komen zullen er mangaten worden gemaakt
- Om meer ruimte te creeren overweg ik een klimspiraal
- Ik wil een maximale stijging van 3% aanhouden
- de ruimte is een kamer met rechte muren (hoogte 2,40 m).

Ik hou jullie op de hoogte, maar heb nog niet zoveel tijd en eerlijk gezegd heb ik nog niet echt een basisplan. Misschien maar eens klein biginnen en dan later uitbreiden. Mocht iemand nog ideeen voor zo'n baanplan hebben, schoom niet dat te laten weten.

Groetjes,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #12 Gepost op: 21 March 2014, 19:28:48 »
Dan zou ik module bouw overwegen.
Teken een plan wat je uiteindelijk wilt maken en begin met stukjes ervan te bouwen,daarmee kan je dan zowel bouw ervaring als rij ervaring opdoen.
Zo kun je klein beginnen en dan toch groter eindigen  ;)
Een kleine baan bouwen en dat moeten aanpassen als die groter moet worden werkt vaak niet,dus vandaar de suggestie  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2014, 13:16:56 »
In plaats van mangaten zou je ook een open frameconstructie kunnen overwegen. Zie de Encyclopedie terzake. Je schaduwstation is dan ook van onderen te bereiken. Verder zou ik - zoals hierboven ook al gesuggereerd - in het zichtbare bereik grotere boogstralen toepassen. De ruimte daarvoor heb je.

Tot slot: in je ontwerp zitten zo te zien een aantal keerlusproblemen. Allemaal op te lossen, maar het is goed om hier al in de ontwerpfase over na te denken.

Peter

P.S. De vraag of je hebt nagedacht over een thema moet eigenlijk als eerste beantwoord worden. Het bepaalt de randvoorwaarden van je baanplan. Zie ook weer de Encyclopedie.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 14:15:00 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Baanontwerp: Commentaar mag en is gewenst
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2014, 14:31:32 »
Die keerlussen ontgaan mij even, Ik zie er geen in ieder geval. ???
Kan je even aangeven waar jij die ziet.

Want volgens mij is het gewoon een dubbelsporige ovaal.

Groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html