Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Arduino analoge(!) modelbaan sturing  (gelezen 139006 keer)

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #15 Gepost op: 27 maart 2014, 22:43:38 »
Misschien een beetje offtopic, maar ik zou je pc even updaten naar windows 7 of hoger. Wel zo veilig.

Groeten,

Rauke

Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk

DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2014, 23:17:17 »
Zolang die PC niet met het internet verbonden is, is er geen enkel probleem.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2014, 03:07:57 »
En dan nog...  ::)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #18 Gepost op: 28 maart 2014, 09:04:37 »
Ziet er leuk uit Paul! Zelf heb ik helaas geen ervaring met VB maar dit zit er al leuk uit. Zou je misschien, als je dat wilt, je code ergens online willen zetten? Vooral van de Arduino's. In je vorige bericht zie ik vooral een berg met constanten. Heb je ook een soort protocol opgesteld? Of hoe geef je opdrachten tussen de units?

Verder zou ik toch nog willen zeggen, denk je keuze voor I2C nog eens na. Dit is een trage en gevoelige bus. Je kan ook de UART pakken. Deze kan meer data aan, eventueel zelfs full duplex, en is minder storing gevoelig. En makkelijk uit te breiden naar grotere afstanden met RS485 mocht dat nodig zijn. (Want bij centrale opstelling krijg je echt heeeel veel draden bij elkaar.) De uno's hebben één UART en de Mega heeft er vier. Op de mega kan je dan makkelijk één UART gebruiken voor de PC (doe je nu al) en dan een andere voor de uno's.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2014, 11:41:30 »
Timo,

Vraag meteen de compiler erbij. Zover ik het kan zien is het VB6. Dit wordt al enige tijd niet meer ondersteund door MS.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #20 Gepost op: 28 maart 2014, 13:33:21 »
Hoi Gerard

Hoe weet jij dat dit vb6 is. ???

Groet Paul ;D


Verstuurd vanaf mijn SMP53-210 met Tapatalk

Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2014, 15:16:28 »
IDE verraad je. VB.NET (de opvolger) heeft een andere IDE.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2014, 17:04:18 »
Hoi, Gerard

Bedankt voor je reactie.

Je hebt het verkeerd gezien  ;D  ;), vroeg het expres, ben een beetje in een plaagbui ;D

Het is Microsoft Visual Basic 2010 express, het kan best lijken op vb6 maar het is het niet, ik weet ook niet of microsoft nog ondersteuning geeft op deze vb 2010 express, dit is een gratis versie die je kunt downloaden van de microsoft webpage, je kan er programma's mee schrijven die je kunt starten binnen windows.
Ik test mijn programma binnen de ide van visual basic 2010 express.

Ik weet niet of je binnen vb6 de com poorten makkelijk kunt aansturen, dat gaat met deze versie wel heel gemakkellijk.

Mvg Paul  ;D



Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

Tukker

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • BliksemSnel
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #23 Gepost op: 28 maart 2014, 17:12:25 »
Citaat
@ Tukker

Bedankt voor je reactie.

Ik word een beetje nieuwsgierig waarom je alle Arduino topics volgt, heb je interesse om ook iets met de Arduino te gaan doen?  ;)

Ik had min of meer hetzelfde idee een paar jaar terug. Ik wilde het alleen zo programmeren dat een ander op een simpele manier ook zijn baan kan aansturen met een arduino.
Door omstandigheden (geboorte van dochter 1,5 jaar geleden ) is er de laatste 1,5 jaar weinig gebeurd.
Ik moest, vanzelfsprekend, mijn hobby ruimte afstaan voor een slaapkamer.
Dus af en toe zit ik nu aan de eettafel te `knooien`

Aankomend zomer komt er een nieuwe `mancave` ,de planning is een nieuwe schuur te bouwen vast aan het huis met verwarming. Dus hopelijk kan ik dan weer in alle rust verder met de hobby.

Een kleine afbeelding wat er al is gebeurd


Ik stuur via de arduino een H-brug aan (L293D) voor een baanvak.
Bezetmelding via stroom detectie.

Het idee is om in auto modus een geheel zelfdenkende modelbaan te hebben. Dus arduino kiest uit uit de vrije sporen bij een station welk spoor hij op rijd. Hij kiest welk spoor vertrekt. Hij kiest de wacht tijd etc.

Dus vandaar  mijn interesse in alle arduino draadjes

Groetjes Tukker

Een dag niet gehobbyd is een dag niet geleefd!

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #24 Gepost op: 28 maart 2014, 18:26:49 »
Hoi Tukker

Nu snap ik het :)

Het programma ziet er interessant uit.
 
Het programma wat ik aan het maken ben met Visual Basic is op dit moment een soort bedienings- paneel, dit programma gedraagt zich min of meer als terminal( theoretisch dan).

Uiteindelijk wil ik er een intelligente terminal van maken, kan ik kiezen voor handbediening of automatische bediening, de Arduino Mega is het hart van deze sturing en zal de modelbaan gaan aansturen, ik sta nu nog aan het begin van het bouwen en ontwerpen van de Arduino modelbaan sturing.

Ik wil wel teksten op het scherm zien van wat er gebeurd op de modelbaan, daarom zit er een LCD display aan de Arduino en zit de Arduino met de Pc gekoppeld via de usb poort.

Ik maak dit programma in principe alleen voor eigen gebruik, de broncode mag iedereen gebruiken voor zijn eigen modelbaan sturing.

Ik zie dat jij C# 2010 express gebruikt, ik blijf het een lastige programmeertaal vinden, vandaar dat ik voor Visual Basic 2010 express hebt gekozen.

Succes met het ontwikkelen van jou modelbaan sturing, ik zal kijken of ik de broncode van het Arduino programma en het Visual Basic programma online kan zetten.

Deze broncode is niet het meest compacte broncode en er zal nog veel aan geprogrammeerd moeten worden om het een automatische sturing van te maken, maar het begin is er, dit geld ook voor het Visual Basic programma.

Mvg Paul  ;D

PS, kan je of Wil je mij de broncode of een deel, van jou Arduino programma  sturen, ik ben namelijk benieuwd hoe jij de stroomdetectie hebt geprogrammeerd binnen de Arduino IDE, ik ben daar zelf nog niet uit hoe ik dat moet programmeren.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2014, 20:13:36 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #25 Gepost op: 01 april 2014, 23:06:36 »
Hoi

We gaan weer verder

Ik ben nu zo ver dat ik een motorstuurprogramma ben gaan programmeren.
De I2C routine is nog niet geprogrammeerd, dat komt later.
Ik wil eerst dit programma deel testen voor ik aan het I2C ga werken.

Zie flowchart



Het bovenstaande flowchart geeft de bediening weer van de motorsturing met een Arduino Uno.

Deze bediening kan alleen via de usb poort en je kunt nu ook weer kiezen voor een Terminal of een Visual Basic weergave bediening.

Het motorstuur programma is, voor nu nog, als een apart programma geprogrammeerd, maar moet later wel ingebouwd worden in het hoofd programma

Ik werk niet met een traploze regeling maar met langzaam, halve snelheid en volle snelheid zowel vooruit als achteruit, stoppen, mogelijk maak ik meer stappen maar voorlopig nog niet, ik ben nog niet heel erg thuis in het Arduino programma om complexe programma's te schrijven, vandaar dat ik eenvoudige programma's maak, in het begin om het verder te kunnen uitwerken.

Door het in aparte delen te programmeren blijft de structuur en de overzichtelijkheid beter behouden zodat er fouten makkelijker uit gehaald kunnen worden.

Er zijn verschillende motorshields verkrijgbaar, ik hen gekozen voor de L298 variant, deze kost via internet ongeveer euro  2,53.



Deze motordriver kan 2A per motor continu aansturen, echter zal een N-spoor locomotief niet meer dan 750mA tot 1A trekken, gemiddeld gezien.

Dan hou ik geen rekening met eventuele verlichte wagons, ik heb er niet zoveel, dat gaat dan zeker goed.

Onderstaande is een screenshot van de teminal bediening.



Onderstaande is een screenshot van het Visual Basic bediening.



Het Visual Basic programma moet hier den daar nog aangepast worden, aan het Arduino programma, het geheel werk min of meer als een grafische schil over een terminal bediening  (theoretisch dan), uiteindelijk moet dit programma in het hoofdprogramma ingebouwd worden.

Voor het programmeren en testen is het makkelijker om dit eerst als een los programma te maken.

Ook de grafische schil moet nog aangepast worden en er moeten nog een aantal functies ingebouwd worden.

Mochten er mensen zijn die de broncode van het Arduino programma en/of het Visual-basic programma willen, stuur dan even een pb-tje,  word een beetje groot om het op het forum te zetten (als het wel kan hoor ik het wel).

Op/of aanmerkingen verbeteringen laat het mij weten, kan ik er nog meer bij leren ;D met betrekking tot het programmeren  ;D ;)

Mvg Paul  ;D



Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #26 Gepost op: 01 april 2014, 23:26:08 »
Duidelijk,....ik dacht zelf ook al dat er van die grafische schil nog geen klont deugt  ;D.


Peter (die vastliep in het voorwoord bij "Programmeren voor Dummies)
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #27 Gepost op: 02 april 2014, 00:12:56 »
Ik zou voor de snelheid voor en achteruit een slider gebruiken die voor alle bij te gebruiken valt zodat je niet vooruit en achteruit tegelijkertijd aan kan zetten.

Verstuurd vanaf mijn A210 met Tapatalk


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #28 Gepost op: 02 april 2014, 00:54:27 »
Tip Paul:

Als je de PWM's van de Arduino gebruikt, kun je met 'analogWrite' en een waarde van 0 - 255 een bijna traploze snelheidsregeling maken ;)

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: Arduino analoge(!) modelbaan sturing
« Reactie #29 Gepost op: 02 april 2014, 23:24:47 »
Hoi,

@ Peter

Bedankt voor je reactie.

Citaat
Peter (die vastliep in het voorwoord bij "Programmeren voor Dummies)

Nog een keer lezen een optie  ;) ;D

@ Papierbouwer

Bedankt voor je reactie

Bedankt voor je input, heb de slider meteen veranderd. (y)
De slider nulpunt staat nu in het midden naar links bewegen is achteruit en rechts bewegen is vooruit.

@ Karst

Bedankt voor je reactie.

Ik was er inmiddels achter, als ik de waarde in analogWrite verander veranderd ook de snelheid, maar bedankt voor de tip. (y)

Op dit moment gebruik ik drie standen (maakt het programmeren van het geheel wat eenvoudiger, ook rijden mijn locomotieven niet zo goed dat je een bijna traploze snelheidsregeling kan maken.

De gemiddelde waarde van analogWrite om de lok te laten rijden is 90 tot 100 dan komt de loc pas in beweging, lager hoor ik alleen gebrom maar komt de loc niet vooruit.

Hoe ik traploze snelheidsregeling moet programmeren weet ik nog niet, moet dat nog gaan uitzoeken ::)

Ik heb de grafische schil opnieuw ontworpen, ik vind het nu duidelijker om de bedienings-elementen te zien.



Ik heb gisteren 4 motordrivers L298  besteld.
Op mijn volgende bestellijst staat nog een Arduino Mega en een tiental ldr's die ik tussen mijn railsen wil plaatsen om een trein te kunnen detecteren(als proef of dat een goede detectie methode is), ik wil het ook gaan testen met reed contacten en met stroom detectie, ik hou van experimenteren  ;D

Mvg Paul  ;D



Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"