Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:18:29
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39

Auteur Topic: ISO licht in vuurtoren  (gelezen 8344 keer)

lokloods

• Offline Offline
ISO licht in vuurtoren
« Gepost op: 11 March 2014, 21:49:37 »
Ik ben bezig met de bouw van de vuurtoren van Artitec en wil daar een led inbouwen die net als in het echt in een bepaald patroon licht geeft.  Dus b.v  aan-uit-aan-uit-aan-uit. 10seconden uit en dan herhaalt het zich. Of een ander willekeurig patroon.
Is dat realiseerbaar?
Met een decoder lukt dat niet.

Vr. gr.
Wiebe

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: ISO licht in vuurtoren
« Reactie #1 Gepost op: 11 March 2014, 21:54:04 »
Zelf iets bakken met een microcontroller... of kopen, bijvoorbeeld: http://www.vpeb.nl/oplossingen/accessoires/oc32/
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 11 March 2014, 22:47:27 »
Dit is ook wel zelf te maken zonder microcontroller, al heb je met een microcontroller de ultieme vrijheid wat betreft timing.

Je zult alleen wat moeten klooien met een klokgenerator (555 IC) teller IC (bijvoorbeeld de 4017) een EN-poort (het nummer daarvan is me even ontschoten) en een tweede klokgenerator.

Het teller IC wordt met de eerste klokgenerator aangestuurd. Door 3 uitgangen om en om met elkaar te verbinden met diodes (dus uitgang 1, 3 en 5) krijg je aan-uit-aan-uit-aan.

Vervolgens breng je die aan elkaar geknoopte uitgangen naar de ingang van een EN-poort. De andere ingang van de EN-poort wordt gestuurd door de tweede klokgenerator, die veel langzamer loopt.

Zodoende krijg je alleen signaal op de uitgang van de EN-poort als beide ingangen hoog zijn. Omdat de tweede klokgenerator veel langzamer loopt, krijg je dus iets als 'aan-uit-aan-uit-aan-uit.... lange pauze uit..... aan-uit-aan-uit-aan-uit.... lange pauze uit...' enzovoort.

Ik pers er zo snel geen schema uit ;) maar ik zal morgen kijken of ik er tijd voor heb.

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 March 2014, 23:02:40 »
Hoi  Menno,

Zou het erg leuk vinden om een schema van je te krijgen. Heb volgens mij nog wel een paar 555 's. liggen.

Groet,
Wiebe

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #4 Gepost op: 12 March 2014, 15:16:58 »
Ja graag hier ook een liefhebber voor vuurtoren licht.
( ook leuk voor in de encyclopedie!)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #5 Gepost op: 12 March 2014, 17:19:36 »
Vuurtoren licht onderwerp is al een keer ter sprake gekomen op Beneluxspoor.
Zie hier: http://forum.beneluxspoor.net/?topic=25779.0 dit is met schema's.

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 March 2014, 19:17:11 »
Misschien lees ik niet goed maar volgens mij zijn dat allemaal schakelingen die een knipper geven. Ik zoek echter een schakeling waardoor het licht zijn eigen " karakter" krijgt.

Vr. Groet,
Wiebe

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #7 Gepost op: 12 March 2014, 20:11:28 »
En dan wordt je ineens gebeld dat er mogelijk een baan voor het oprapen ligt en of je even langs wil komen. Het schopte de planning en het maken van het schema nogal in de war.

Het schema:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/78014.jpg

Het is snel getekend en ook niet af. Dat heeft een reden. Zoals het schema nu getekend is, loop je het risico dat de klokgenerator rond IC3 inschakelt op het moment dat IC2 de uitgangen hoog maakt die niet met de EN-poort zijn verbonden.

Dan kun je de hele 4017 (IC2) beter weglaten en de uitgang van IC 1 (pen 3) direct aan de EN-poort koppelen. Daarmee voorkom je 'dood' inschakelen en zal je, met wat afregelen, gemakkelijk het lichtbeeld kunnen maken wat je wil. Het enige wat je namelijk hoeft te doen is IC1 en IC3 afregelen in frequentie en duty-cycle (de verhouding tussen aan en uit)
Als je korte felle flitsen wil (ik ken de beelden van vuurtorens niet zo goed) dan stel je IC1 zo in dat die een korte dutycycle kent (10 % aan, 90% uit)
IC3 staat gewoon langzaam te oscilleren en doet dat afhankelijk van de verhouding tussen de 3 flitsen en de pauze daartussen, in zijn eigen frequentie en dutycycle.

Ik ben op dit moment volledig gaar en heb weinig zin om er op dit moment dieper in te duiken.

Dit schema, uit het topic wat gelinkt werd, ziet er echter veelbelovend uit en (ook handig) is met normale componenten opgebouwd.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25779.msg478247.html#msg478247

Het bovenstaande schema simuleert (dat kan bijna niet anders gezien de opbouw) het 'zwak gloeien, helderder worden, FLITS, langzaam uitdoven, zwak gloeien, uit... (en van voor af aan)

Ik vermoed dat bij stijgende spanning op de uitgang van opamp 1 de 555 getriggerd wordt via pin 2, waardoor de 555 kort een puls stuurt vanaf pin 3, die dezelfde LED via een transistor 'vol' aanstuurt.
Ik denk dat als je in plaats van de 555 de uitgangen van een 4017 gebruikt als aansturing van de LED, je hetzelfde effect bekomt. Het enige nadeel is dat de 4017 als een deler van de klokfrequentie fungeert en je misschien moet klooien met de waardes.

Misschien dat dit werkt, misschien niet het komt zomaar een beetje in me op. Ik moet verdorie toch m'n voeding eens repareren...

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 March 2014, 20:26:25 »
Dag Menno dank tot zover.
Heb je de baan gekregen of is er zicht op. Wens dat voor je.
mocht ik er met het schema niet uitkomen dan zal ik de vrijheid nemen om je te berichten.

vr. groet,
Wiebe

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #9 Gepost op: 12 March 2014, 21:38:49 »
Ik begeef me op glad ijs, want ik heb hier geen ervaring mee. Is er niet iets te realiseren met een ronddraaiend ledje, lampje oid? In werkelijkheid zie je het licht van een vuurtoren ook echt rondzwaaien, als het donker is en helemaal bij hoge luchtvochtigheid. Overdag staan die dingen volgens mij gewoon uit. Ik heb geen idee hoeveel ruimte zo'n vuurtoren biedt voor een asje met een lampje eraan en of zoiets überhaupt realiseerbaar is, maar wie weet komen er ideeën los?

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 March 2014, 22:07:30 »
Er is nog een idee gebaseerd op een faller model.
Lampje (vast) aan plafond en een as dwars door de hele toren met aan de bovenzijde een wat ruime "bus" met daarin meerdere openingen die rond het lampje draait.  Motor uiteraard aan de onderzijde.

Volgens mij moet je het met een elektronische scakeling mooier kunnen maken

Vr. Groet
Wiebe

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #11 Gepost op: 13 March 2014, 01:02:43 »
Dag Menno dank tot zover.
Heb je de baan gekregen of is er zicht op.
Laat ik zeggen dat het allemaal voorspoedig gaat (vanwege de google-acties van veel werkgevers tegenwoordig doe ik een beetje voorzichtig)
Ik begeef me op glad ijs, want ik heb hier geen ervaring mee. Is er niet iets te realiseren met een ronddraaiend ledje, lampje oid? In werkelijkheid zie je het licht van een vuurtoren ook echt rondzwaaien, als het donker is en helemaal bij hoge luchtvochtigheid.
Je geeft echter meteen ook het nadeel aan van deze methode. Een echte vuurtorenlamp heeft een heel systeem van spiegels en lenzen om het licht enorm te bundelen. Van een afstandje zie je, zodra er enige lichtlekkage is, al een beetje licht, wat vervolgens een flits wordt als de lichtbundel je passeert.

In model kun je dat niet namaken: je zal simpelweg het lampje kort zien, en dan weer niet. Daarnaast maakt dat het maken van het 'karakter' (geen flauw idee hoe dat in jargon heet) van de vuurtoren erg moeilijk: veel meer dan 'zichtbaar' en 'niet zichtbaar' kun je niet maken, zonder dat je de aan/uit tijd kan variëren.

Veel mooier is een LED die even uit is, dan opgloeit, en in een korte periode sterk opgloeit en een korte flits geeft, sterk uitgloeit, zwak blijft gloeien, om vervolgens uit te gaan.

Ik heb vandaag toevallig wat chips gehaald bij de electronicazaak en wou morgen eens kijken of ik wat kan brouwen... Zowel het elektuur schema als mijn schema lijken me wel de moeite van het proberen waard.

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 March 2014, 08:17:29 »
Ik wacht met belangstelling af

Vr. Gr.
Wiebe

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 March 2014, 10:26:53 »
Je kunt het ledlampje vast brandend in het midden laten staan terwijl een spiegeltje om het ledje heen rond draait. Eigenlijk net als bij een zwaailicht.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 March 2014, 14:52:13 »
Dag Zuylen,

Je typeert het goed. Dan krijg je het effect van een zwaailicht.  In een echte vuurtoren is het een samenspel van spiegels en lenzenstelsels, waarbij de lenzen rond de lamp draaien. Dat is ook de reden dat je. - dichtbij een vuurtoren staand - altijd het licht blijft zien.  Verderaf lijkt het licht aan te zwellen en weer te doven.

Ik wacht dus even de schakeling van Menno af.

Vr. Groet,
Wiebe