Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 749918 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2235 Gepost op: 02 juli 2019, 20:05:45 »
Het maakt ook nog uit of je de wissels met een puls bedient of met een constante spanning.
Met een puls, zoals jij (Hans) doet,  krijgt de wissel maar heel  even een hoge spanning, kan dus ook niet doorbranden, wissel- of gelijkspanning maakt dan ook niet uit.

Met een constante spanning, bv door een relais, moet je vertrouwen op de goede werking van de eindafschakeling in het wissel, als dat niet goed werkt, brandt geheid één kant van de wisselspoel door...

Jij schakelt je wissels dan wel met een puls (drukschakelaar) maar door de leds en de voorschakelweerstand blijft er wel altijd spanning op de wissel staan en er loopt ook altijd een kleine stroom door de spoel (dezelfde als door de led, ca 20-25 mA).
Zie het schema op o.a. Klaas Z's pagina.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2236 Gepost op: 03 juli 2019, 04:07:01 »
Dat is geen ongeschreven wet maar een natte vinger methode. Het ligt er maar helemaal aan wat voor spoel het is en waarvoor deze gebruikt wordt.
Drie voorbeelden:
1. Gelijkstroommotor (zoals in je loks): Drie, vijf (of hoeveel polen je motor heeft) spoelen op een asje binnen een magneet veld. Hier beweegt de spoel in het magneetveld en wekt zo een tegen EMK op. Dit beperkt de stroom door de spoel aanzienlijk, de wet van Ohm is hier niet gewoon toepasbaar. Er moet rekening gehouden worden met de sterkte van het magneetveld.
2. Relaisspoel met bewegende kern zoals een wisselaandrijving of bistabielrelais. Zodra er een stroom door de spoel gaat lopen wordt er een magneetveld opgewekt. Dit magneetveld doet de ijzerkern bewegen. Zolang de kern in beweging is wordt een tegen EMK opgewekt. Zie verhaal hierboven, wanneer de kern aan het einde van zijn weg is aangekomen stopt de beweging en dus ook de tegen EMK. Gelijkstroom loopt op tot I=U/R (wet van Ohm), waarin R de ohmse weerstand is van de spoel (gewoon koperdraad, dus heel lage weerstand).
3. Relaisspoel met vaste ijzerkern. Geen bewegende ijzerdelen dus geen tegen EMK. De wet van Ohm is hier volledig van toepassing.

Concluderend in het onderhavige voorbeeld, de wisselaandrijvingen van Hans. Deze worden geschakeld met een puls die normaliter zo lang is als Hans zijn vinger op het knopje houdt. Niet erg secuur wat betreft pulslengte. Daarbij kennen wij niet de kwaliteit van deze knopjes, kunnen blijven hangen. Dat is een extra onzekere factor. Ergo Hans heeft volkomen gelijk in zijn beslissing om met wisselstroom te werken. Better safe than sorry.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2019, 04:08:34 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2237 Gepost op: 04 juli 2019, 13:22:14 »
De ongeschreven regel is mij geheel onbekend en wat betreft onze treinwissels leidt tot onbruikbare wissels (schakelen niet).
Standaard fabrieks trafo levert voor de wissels 14 - 16V ac. Wil je de wissels betrouwbaar op gelijkstroom laten werken, dan zul je zeker met 16V dc aan moeten komen in pulsvorm (bv drukknop).

Wat betreft het citaat:
Citaat
Hier tekst van de site Tameson:

Het is in principe mogelijk om een wisselspanningspoel te gebruiken met gelijkspanning, maar de spanning en de stroom moeten gelimiteerd worden omdat anders de spoel kan doorbranden. De reden is dat een spoel gevoed door wisselstroom een inductieve reactantie heeft die wordt toegevoegd aan de elektrische weerstand van een spoel. Hierdoor is bij wisselstroom de impedantie van een spoel enige malen hoger dan bij gelijkstroom. Wanneer een 24 volt wisselspanningspoel gebruikt wordt met 24 volt gelijkspanning, zal de spoel waarschijnlijk beschadigen. Dit komt doordat de effectieve stroom bij gelijkspanning veel hoger is vanwege de lagere impedantie.
Hier sta ik volledig achter. Deze tekst is terecht. Je zult indien je met gelijkkstroom werkt een vorm van eindafschakeling moeten hebben. Deze kan gevormd worden door een schakeling in het wissel of doordat er een puls gegeven word (zoals bij Hans het geval is).

De eerder getoonde drukknopjes zijn normale 250V ac drukknopjes geschikt voor 1A. Ook hier weer jaren gebruik van gemaakt met dc en meerdere wissels geschakeld. Of veel geluk gehad, maar nooit een verbrand wissel door een vast gebrande schakelaar.

Groet van een ervaringsdeskundige met kennis van zaken,

Gerard van der Sel.

PS: Hans je moet doen wat jou het beste lijkt en waar je het best bij voelt. Dus gewoon wisselstroom.  (y)
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2238 Gepost op: 04 juli 2019, 13:35:36 »
Heren,

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg van schakelingen en de effecten daarvan.
De schakeling die ik getest heb is een standaard FLM oplossing voor wisselaandrijving met eindafschakeling en sein 6226.
Daar houd ik het maar bij. Het enige wat ik eraan toevoeg zijn de LED’s die parallel aan de aansluiting van seinen worden aangesloten.

Na mijn bezoek aan NL komt de video van het paneel in bedrijf.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2239 Gepost op: 06 juli 2019, 11:31:07 »
Na zoveel wijze teksten even tijd voor wat plaatjes.
Uw razende reporter legde de 78-434 op de gevoelige film vast:






Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2240 Gepost op: 06 juli 2019, 11:42:33 »
Mooie plaatjes Hans en wat wel grappig is. Baan in de tropen maar aan je bergen te zien heeft het flink gesneeuwd.  ;D  (y)
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2241 Gepost op: 06 juli 2019, 12:19:08 »
Altijd gaaf die foto's Hans  (y)
Waar zouden we zijn zonder foto's  :o
Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2242 Gepost op: 20 juli 2019, 03:08:58 »
Deze week bezoek aan NL, in het bijzonder bezoek aan twee grote waterbouwkundige werken die voor NL en België belangrijk zijn:
In Terneuzen werken we aan de nieuwe sluis "Sassevaart" en vanuit Den Oever werken we aan de vernieuwing van de afsluitdijk.





Vanuit Indonesië mogen we technische ondersteuning verlenen en zo komen drie belangrijke historische elementen van onze geschiedenis samen.

In deze week ook tijd gehad om Wim Vink te bezoeken en super genoten van zijn kunstwerken en goed gezelschap bij hem thuis en op de dijk!

Ook van collega Arjan de Vries een mooie lok gezien van een merk dat ik niet ken: Gützold.
Een BR 119 van de DR:



Vandaag eens kijken bij MCH in Hilversum...
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2244 Gepost op: 20 juli 2019, 08:06:36 »
Ahh, leuk, bedankt Tuur.
Die stadsmuur is zeker mooi en past in Lenzkirch.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2245 Gepost op: 20 juli 2019, 08:28:17 »
Ja het is erg leuk dat Faller de laatste paar jaar regelmatig oude (heel oude) kits opnieuw uitbrengt. Zelfs de verpakking is oud!
Ik hoorde laatst dat er voor 2020 ook weer een aantal van deze oude kits komen. Ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2246 Gepost op: 20 juli 2019, 08:38:15 »
Mooi, Faller op de retrotoer.  (y)

Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2247 Gepost op: 20 juli 2019, 09:02:29 »
Bedenk wel dat die stadsmuur eigenlijk ca. schaal TT of zelfs N is.

Ik heb hem vroeger ook gehad; is absoluut niet op HO schaal.
Dus eigenlijk meer iets voor de op de achtergrond.
Iets om rekening mee te houden.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2248 Gepost op: 20 juli 2019, 09:13:20 »
Hij was bedoeld voor de AMS auto's, die waren ca 1:64.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2249 Gepost op: 20 juli 2019, 10:18:33 »
Dag Hans,

Ik  heb die lok ook.Kijk eens naar die fijne draaistellen.

mvg Henk