Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Frank 123
Vandaag om 07:37:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Hoe was ONTRAXS en welk moois ging mee huiswaarts?  (gelezen 51484 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Hoe was ONTRAXS en welk moois ging mee huiswaarts?
« Reactie #210 Gepost op: 11 March 2014, 00:40:03 »
Laat ik ook eens een verdediging van de andere beurzen opvoeren. Case in point Rail 2010. Ik heb ook daar toendertijd een video van gemaakt:

Het begint met de door Gert al genoemde Utrecht Lunetten baan. Mooi mooi mooi. Beetje langzamer rijden af en toe, maar geweldig herkenbaar. Nooit op ontraxs geweest.

0:53, Engelse baan in de lichte sneeuw. Veel mensen vonden die Franse baan met sneeuw zo mooi op ontraxs 2014, toch? Kijk hier eens naar! Minstens zo mooi.

1:30 een loeigrote Franse baan met een Eiffel brug. Dat rotding kwam boven mij uit, 2m20 ofzo. En tot aan de grond. Wow. Die baan was nauwelijks tentoongesteld omdat 'ie zo bewerkelijk te verplaatsen was. Rail 2010 kreeg het voor elkaar.

3:20 Schoppenhausen, voor mij de beste baan tot nu toe op een tentoonstelling! Volgens mij heb ik 8 minuten video ofzo van die baan. Mooi landschap en vooral goed treinverkeer. Groot station, halte, nog een station, lap vrije baan. Volgens mij was het mitropa plein daarmee wel redelijk gevuld geweest. Echt een grote. Dit is dus een soort baan dat niet makkelijk op ontraxs kan komen maar dat prima de ruimte heeft op Rails! Volgens mij komen ze (met een andere baan) naar Eurospoor 2014, dus ik ben paraat.

Kijk voor die baan bijvoorbeeld eens van minuut 6 tot 7. Enkelsporig baanvak. Railbus komt aan bij station en vertrekt weer. Bij 6:28 gaat het sein op veilig voor de goederentrein en vertrekt een realistische buurtgoederentrein met een BR57 naar het volgende station. Dat komt op mij qua verkeer toch beter over dan het gros van de banen op ontraxs :-)

Met 10:50 zijn we weer bij een andere baan. Spoor 0, prachtig gedetailleerd Engels spul. Zou niet misstaan op ontraxs :-)

12:30, Rae Bridge? Blijft een mooie. Niet specifiek een ontraxs-baan, maar wel eentje waar ik altijd met plezier bij sta te kijken op eurospoor/rails/valkenburg!

Dus... genoeg moois op andere beurzen. Maar... daar scheelt het per jaar wel hoeveel moois er te zien is. En ik moet ontraxs meegeven dat ik daar elk jaar gegarandeerd aan het kwijlen ben. (Ik sla me nog voor m'n kop dat ik het vorig jaar compleet vergeten ben, boem, boem, boem).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #211 Gepost op: 11 March 2014, 01:18:14 »
Reinout, ik heb het filmpje bekeken, en elke baan ken ik inderdaad
bij sommige denk ik, ships, ze waren ons voor, bij andere denk ik, die heb ik gezien en had ik kunnen hebben, maar voldoen aan te weinig aan de regels die we zelf verzonnen hebben
Die Schoppenhausen is Fremo, en als ik me niet vergis de proto afdeling, of hoe ze dat noemen. Schitterende baan, maar geen Fries en geen achtergrond.
Of ze passen gewoon iet in geen enkel ruimte, of de vergoedingen zijn gewoonweg te hoog voor ons, aangezien de vergoedingen niet de enige kosten zijn die we hebben voor elke deelnemende baan
Ook die Engelse baan, prachtig, maar geen achtergrond.
En dat is iets waar we bij Ontraxs gewoon streng op zijn en blijven,  want jou filmpje bewijst voor mij weer waarom.
Ik kijk naar je filmpje en wat zie ik als eerste ?? :  GULPEN, cola flessen en lege omgevallen koffie bekers, en dat stoort voor mij persoonlijk te veel.
Neemt niet weg dat ik er op shows erg graag naar kijk, en wie weet wat we eenmalig voor elkaar krijgen bij het Nederlandse Proto deel van de Fremo, heel vaag ken ik er wel een paar van  :)
Waar ik wel erg trots op ben, en dat ben ik niet zo gauw, eerder altijd kritisch, en ongemerkt doe jij het nu ook. Iedereen laat  banen zien overal waar ze geweest zijn en noemt het Ontraxs-banen of geen ontraxs-banen, e  :-[ :-[ ;D zo gauw hoor ik niet ergens dat iets  wel of geen Eurospoor-baan of Rail-baan is
Maar over smaak valt nou eenmaal niet te twisten en gelukkig beleeft iedereen zijn hobby op zijn eigen manier, en ben ik eigenlijk soms heel erg jaloers op de mensen die nog enorm genieten van hun Kopergele fleischmann sporen en knalrode ijslands mos.
en soms zijn ze te vaak te zien geweest op diverse NL evenementen, en we hebben bij voorkeur liever primeurs, dat is een keuze
Mvg Marty,

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #212 Gepost op: 11 March 2014, 01:41:05 »
Marty: groot gelijk hoor, met jullie criteria! Zo'n mooie fries en afgewerkte achtergrond hoort inderdaad bij de kwaliteit van ontraxs. En dan valt aardig wat Engels spul af.

En bijna elke keer als ik FREMO "pur" 1:87 tot op de detail alle flenzen op schaal enzo zag op Rails.... elke keer is maar de helft van de modules af. Mooi model precies op schaallengte maar dan zijn de gebouwen nog in ruwbouw en de rails zitten nog niet in de ballast. Jammer, jammer.

Aan de andere kant... een van de leukste banen ooit op ontraxs was Portpyn, maar die had omgeschilderde Fleischmann kiepwagentjes uit een startset. En duidelijk herkenbare ontkoppelrails. Goedkoop opgezet. Nu kan ik alleen maar hopen ooit een keer zo'n baan op te zetten, en ik vond 'em ECHT gaaf, maar de ultieme ontraxs kwaliteitservaring was dat niet. Wel een mooie fries enzo :-)

Blijft onverlet dat de gemiddelde kwaliteit op ontraxs alle andere beurzen in het stof laat happen. En ook dat er op de andere beurzen zat leuks te zien is. Er is gelukkig ruimte voor meer dan 1 beurs.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #213 Gepost op: 11 March 2014, 07:32:41 »
Ik hem me niet gerealiseerd dat het er zoveel waren,, maar dat is een indrukwekkend percentage
Daar sluit ik me helemaal bij aan.. Had ik niet gezien.  (y)

(Maar ik ben dan ook al 47...)  8)
No dress rehearsel, this is our life.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #214 Gepost op: 11 March 2014, 07:38:13 »
Vraag ik me toch af wat daarvoor de belangrijkste vereiste is: stalen zenuwen of geld teveel?   8)

mvg,
Gert

Gert,

Waar slaat dat nou weer op.
Een groot aantal hier hebben 20,30 of nog meer locomotieven en treinstellen.
beetje roco loc kost ook dik 300.
Ik ben met een paar Philotrain locs dus goedkoper uit.
En stalen zenuwen? ik zet er rustig de dremel in om de pijnpunten er uit te halen.
Want rijden zal die ;D
Als je rail zo netjes ligt dat er niks ontspoort.
En hij digitaal zo  is  afgeregeld dat ze een overzichtelijke V-max hebben zie ik niet in waarom een kind niet met mijn philo zou mogen spelen.

Gr Jan

« Laatst bewerkt op: 11 March 2014, 07:54:41 door roadster36 »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #215 Gepost op: 11 March 2014, 07:43:34 »
Citaat
en zelfs een maus in hun hand gedrukt  kregen, zelfs als ze nee zeiden als het hen werd gevraagd ( want meneer de baaneigenaar moest zo nodig even roken, ik noem verder geen namen),

Kinderarbeid! Daar moet de organisatie( ;)) nou eens wat aan doen.....

Gr. Jaap
« Laatst bewerkt op: 11 March 2014, 09:39:39 door JaJo. Reden: dat=daar »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #216 Gepost op: 11 March 2014, 07:48:26 »
Ik kijk naar je filmpje en wat zie ik als eerste ?? :  GULPEN, cola flessen en lege omgevallen koffie bekers, en dat stoort voor mij persoonlijk te veel.
Nu je het zegt... Juist de dingen die je niet ziet zijn inderdaad belangrijk. Geen rommel achter de banen in het zicht of jaarvergaderingen van de moduleclub.  8).
No dress rehearsel, this is our life.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #217 Gepost op: 11 March 2014, 08:19:40 »
@Reinout, ik ben inderdaad overspoeld met belangstelling, dat kan een belemmering zijn geweest. Ik weet niet wat de volgende beurs wordt, maar je weet dat je welkom bent.

Vraag ik me toch af wat daarvoor de belangrijkste vereiste is: stalen zenuwen of geld teveel?   8)

Nou Gert, voornamelijk modelbanen met een brede rand, waar een loc met de beste wil van de wereld niet af kan kukelen  ;D . Dat racen zijn ze toch in no time op uitgekeken.
Bovendien geldt ook weer de wet van de ruimtelijke kwaliteit; als de baan er half in aanbouw / half gesloopt uitziet (het beeld is hetzelfde  ;) ) gaan mensen er niet zo zorgvuldig mee om. Als de baan er bijzonder mooi uitziet wordt het als een voorrecht gezien om ermee te mogen spelen en zal men zich beheerst gedragen. Dat heb ik op Rhenen ook gezien, er waren maar een paar kinderen die gelijk en onnadenkend met hun vingers aan de spullen wilden zitten, veel 'bijna-aanrakingen' waren vanuit enthousiasme en de meeste keken gewoon met hun ogen.
Ik moet nog wel even wat doen aan de afstand tot de baan, mensen staan er te dicht op. Dan hebben ze minder overzicht en leunen al gauw tegen de modules aan.

Overigens; een Philotrain loc slijt niet echt van een moment topsnelheid  ;D .
« Laatst bewerkt op: 11 March 2014, 08:32:36 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #218 Gepost op: 11 March 2014, 09:51:02 »
....en we hebben bij voorkeur liever primeurs, dat is een keuze
Hoe streng ben je daarin? Op OntraXS heb ik 1 baantje gezien wat twee weken eerder op een andere tentoonstelling stond.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Online Online
« Reactie #219 Gepost op: 11 March 2014, 10:05:07 »
Wie echt ontbrak was Joop met zijn Honderdeneenroe station. Lag dat ook daaraan?
Zou toch geweldig zijn geweest, baantje voor wereld 1 waar het het allemaal in 1:1 is te bekijken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 11 March 2014, 10:41:07 »
Voor mijn gevoel waren er dit jaar ook meer "grote" banen in vergelijking met de voorgaande edities, prettig voor de bezoekers.
Helemaal mooi natuurlijk dat deze banen zeker hetzelfde afwerkingsniveau hebben als de kleine kijkdozen  (y)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #221 Gepost op: 11 March 2014, 11:10:00 »
Hoe streng ben je daarin? Op OntraXS heb ik 1 baantje gezien wat twee weken eerder op een andere tentoonstelling stond.
Volgens mij zat de crux in het woordje "liever". Je geeft dus ook eigenlijk zelf het antwoord al.  :)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #222 Gepost op: 11 March 2014, 12:30:49 »

Klopt.

Wie echt ontbrak was Joop met zijn Honderdeneenroe station.

Klopt, is door mij persoonlijk aan hem verteld waarom ;)

henk

• Online Online
« Reactie #223 Gepost op: 11 March 2014, 12:43:16 »
Gaat ons verder niet aan. Maar jammer is het wel. Nog los van het onderwerp, mensen die echt alles zelf bouwen en met een dergelijk resultaat zijn ook op Ontraxs met een lantaarntje te zoeken. Niet te vinden meestal, denk ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #224 Gepost op: 11 March 2014, 17:53:59 »
Meen je dat nou echt Henk ?? op heel veel banen wordt toch echt alles zelf gebouwd, ook de sporen en materiaal, en die ook die resultaten halen.
Maar goed, ieder zijn mening, ik zal wel een nieuw lantaarntje nodig hebben  :)
Mvg Marty,